Budgetteren: YNAB.

Voor niet-bdsm topics die wel voor serieuze discussies bedoeld zijn.
Deleted User 178

Re: Budgetteren: YNAB.

Bericht door Deleted User 178 »

Goed bezig!!
Gebruikersavatar
isara
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 mar 2014, 12:53

Re: Budgetteren: YNAB.

Bericht door isara »

Ik had nooit gedacht dat ik zo veel mentaal plezier, nog net geen opwinding zou ervaren bij m'n financien doen :shock:. Zo lekker om op payday alles in potjes te stoppen!

Ik zit nu wel in de YNAb fase dat ik moet leren te vertrouwen op de cijfertjes en niet naar het bedrag moet kijken wat er op m'n rekening staat. Vind het ook best eng om te vertrouwen op dat ik het ws goed doe en niet een of ander raar iets waardoor ik denk veel meer geld te hebben dan ik heb ofzo.

Wel een vraag/irritatie, wat YNAB doet is als ik bv heb ingevoerd dat op de 15e sportschool abbo wordt afgeschreven, maar ze schrijven pas veel later af, dat YNAB dan al automatisch dingen in gaat houden, ook al heb ik nog geen transactie gecleared.
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: Budgetteren: YNAB.

Bericht door Ravelijne »

isara schreef: 23 okt 2019, 11:22 Ik had nooit gedacht dat ik zo veel mentaal plezier, nog net geen opwinding zou ervaren bij m'n financien doen :shock:. Zo lekker om op payday alles in potjes te stoppen!
I know, right?! Geloofde ik ook niet vantevoren, toen Chell dat tegen mij zei. :lol: Maar het is zooo fijn. :)
isara schreef: 23 okt 2019, 11:22 Ik zit nu wel in de YNAb fase dat ik moet leren te vertrouwen op de cijfertjes en niet naar het bedrag moet kijken wat er op m'n rekening staat. Vind het ook best eng om te vertrouwen op dat ik het ws goed doe en niet een of ander raar iets waardoor ik denk veel meer geld te hebben dan ik heb ofzo.
Dat gevoel ken ik. Ik reken af en toe ook nog een keer na of alles wat gebudgetteerd staat ook klopt met mijn saldo en zo. Maar ik heb YNAB nog niet op een fout kunnen betrappen. Ik heb trouwens wel één keer een fout gemaakt: ik was met potjes aan het schuiven, maar ik lette niet goed op en ik schoof dus met wat er in mijn Credit Card potje stond, maar dat is voor YNAB dus zeg maar hetzelfde alsof je bij een geld automaat geld opneemt van je Credit Card en dat dan weer als inkomsten rekent. Dus toen klopte wat ik had gereserveerd voor mijn credit card afschrijving niet meer. Maar dat is het enige waar ik ooit de mist in ben gegaan.
isara schreef: 23 okt 2019, 11:22Wel een vraag/irritatie, wat YNAB doet is als ik bv heb ingevoerd dat op de 15e sportschool abbo wordt afgeschreven, maar ze schrijven pas veel later af, dat YNAB dan al automatisch dingen in gaat houden, ook al heb ik nog geen transactie gecleared.
Yep, maar hij is dus ook nog niet gecleared, dus het is nog maar voorlopig. Maar YNAB verwacht hem op die datum, dus als de afschrijving zoals verwacht gebeurt, dan hoef je hem alleen nog goed te keuren. Ik vind het zelf wel prettig, want je weet dat hij er inderdaad wel binnenkort aankomt (ze zijn alleen laat met afschrijven). (n mijn geval meestal ook voordat er weer nieuw geld bijkomt, dus het kan er maar af zijn in mijn budget. Ik los het op door het of uncleared zo te laten staan, en de datum aan te passen als het afgeschreven wordt en dan meteen 'cleared' ook aan te vinken. Of ik verander de datum nog naar wat later, zodat het weer een upcoming transaction wordt. Volgens mij blijft de future transaction dan gewoon op de oorspronkelijke datum staan, je verandert alleen de huidige, wat ik ook wel makkelijk vind.

Ik merk dat ik heel blij begin te worden van alles wat heel regelmatig en voorspelbaar is in mijn budget, want dat is handig voor YNAB. Als het heel voorspelbaar altijd precies dezelfde datum is, is het het meest overzichtelijk. Ik weet niet of dat een goed ding is, om zo gereglementeerd te worden, maar het is wel makkelijk met het bijhouden van transacties. :D
Gebruikersavatar
Nijntje
Berichten: 35
Lid geworden op: 11 aug 2016, 19:08

Re: Budgetteren: YNAB.

Bericht door Nijntje »

Na lang er niets mee gedaan te hebben vorige week maar eens een clean start gedaan en opnieuw het budget ingedeeld. Fijn!

Was even gedoe, maar aangezien we nu alle tijd hebben dacht ik, kom, ik pak het week eens op en ga er goed voor zitten. Was vooral gestopt omdat ik te veel achter liep met bijwerken. Dus nu duimen dat ik daar de discipline voor blijf vinden.
Gebruikersavatar
chell
Berichten: 155
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:21

Re: Budgetteren: YNAB.

Bericht door chell »

Het helpt mij heel erg om daar echt een vast moment voor te prikken. Bij mij is dat vrijdagochtend. Heeft heel lang ook in mijn agenda gestaan, maar inmiddels zit het er wel ingebakken.
Gebruikersavatar
skaoot
Berichten: 10
Lid geworden op: 18 okt 2010, 18:08
Locatie: Den Bosch

Re: Budgetteren: YNAB.

Bericht door skaoot »

Ik denk dat ik het weer ga oppakken als ik ben verhuisd, frisse start :)
This heart gets stronger, this skin gets thicker, this mouth gets louder (Danko Jones)
Oh a shiny squirrel in your pants!
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: Budgetteren: YNAB.

Bericht door Ravelijne »

Yay fresh start. :) Ook niet bang zijn om als je achterloop af en toe gewoon niet meer de achterstand in te voeren maar een reconcile te doen en verder te gaan bij nu. Vooruit kijken is belangrijker dan achteruit kijken voor je budget.
Gebruikersavatar
skaoot
Berichten: 10
Lid geworden op: 18 okt 2010, 18:08
Locatie: Den Bosch

Re: Budgetteren: YNAB.

Bericht door skaoot »

Ik kijk ook wel vooruit, maar ik heb iets teveel onbekenden variabelen nu. Komt wel weer.
This heart gets stronger, this skin gets thicker, this mouth gets louder (Danko Jones)
Oh a shiny squirrel in your pants!
Gebruikersavatar
chell
Berichten: 155
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:21

Re: Budgetteren: YNAB.

Bericht door chell »

Juist dan! Juist dan!
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: Budgetteren: YNAB.

Bericht door Ravelijne »

Ik bedoelde het meer voor Nijntje, maar ik sluit me wel aan bij Chell. Meten is weten bij verhuizen, met je meubels en met je geld. ;)
Gebruikersavatar
eireann
Site Admin
Berichten: 326
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:19
Locatie: Den Bosch

Re: Budgetteren: YNAB.

Bericht door eireann »

Precies wat ik wou zeggen. Juist in onduidelijke tijden
**Self Rescuing Princess**
Gebruikersavatar
skaoot
Berichten: 10
Lid geworden op: 18 okt 2010, 18:08
Locatie: Den Bosch

Re: Budgetteren: YNAB.

Bericht door skaoot »

Misschien een poging wagen met de opties die ik weet. En dan het gemiddelde van de mogelijke scenario's ofzo...
This heart gets stronger, this skin gets thicker, this mouth gets louder (Danko Jones)
Oh a shiny squirrel in your pants!
Gebruikersavatar
eireann
Site Admin
Berichten: 326
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:19
Locatie: Den Bosch

Re: Budgetteren: YNAB.

Bericht door eireann »

Maar zo werkt ynab niet :) mijn hoofd even vol voor langer antwoord
**Self Rescuing Princess**
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: Budgetteren: YNAB.

Bericht door Ravelijne »

Maar je budgetteert in YNAB alleen met wat je hebt. Opzij zetten voor straks kun je elke maand in algemene lijnen doen, en dan als het echte bedragen zijn weet je meteen of dat kan. Of mis ik iets?

Edit: wat Anne zegt dus ook.
Gebruikersavatar
skaoot
Berichten: 10
Lid geworden op: 18 okt 2010, 18:08
Locatie: Den Bosch

Re: Budgetteren: YNAB.

Bericht door skaoot »

Nee daarom vind ik het ook lastig, want ik weet ook eigenlijk dat YNAB zo niet werkt. Maar mijn hoofd loopt over en als ik het goed ga proberen te doen dan loop ik de soep in denk ik gewoon qua gebrek aan mentale bandbreedte. Ik wéét gewoon een aantal dingen niet, wat het gaat zijn, dus wat daarvoor te budgetteren. Dus ik weet ongeveer wat binnen komt, maar niet welke jobs ik precies te vergeven heb voor m'n geld? En in between corona, werk, bedrijf, weg vinden in relatie uit, etc... denk ik dat het misschien ook wel ok als ik YNAB even laat zoals het nu is.
This heart gets stronger, this skin gets thicker, this mouth gets louder (Danko Jones)
Oh a shiny squirrel in your pants!
Plaats reactie