Nerveus voor een date of om een andere reden...
Re: Nerveus voor een date of om een andere reden...
duimt voor feline dat ze geen gaatjes heeft. En wat mij helpt in dat geval is een lekker muziekje opzetten (ipod) en aan leuke dingen denken.
-
- Contacteer:
Ik heb me idd weer eens druk gemaakt om niks
. Alles was in orde. Haha, hij vroeg zelfs als eerste hoe het deze keer met mijn zenuwen/angst gesteld was, en hoe het verder ging enzo. Wel fijn! 
Tandarts kon echter geen oorzaak vinden voor de droge mond/slechte adem die ik wel eens heb. Hij heeft me wat samples meegegeven van spul tegen een droge mond. Dat maar eens proberen dan. En voor het klemmen/knarsen zou ik een opbeetplaat kunnen laten maken. Alleen dat kost €267,- en mijn tandartsverzekering vergoedt maar tot €250,- (en dan ook nog maar 75%). Dus even nadenken nog of ik dat ga doen.
Verder standaard advies van 2x per dag poetsen, flossen en/of tandenstoken en spoelen met zout water. Listerine schijnt niet zo denderend te zijn doordat er alcohol in zit. En de werking is (nog) niet bewezen ofzoiets.
*heeft zich wel staan verbazen over de enorm behaarde armen van de tandarts* (pas de 2e keer bij deze tandarts, was me vorige keer nog niet opgevallen)

Tandarts kon echter geen oorzaak vinden voor de droge mond/slechte adem die ik wel eens heb. Hij heeft me wat samples meegegeven van spul tegen een droge mond. Dat maar eens proberen dan. En voor het klemmen/knarsen zou ik een opbeetplaat kunnen laten maken. Alleen dat kost €267,- en mijn tandartsverzekering vergoedt maar tot €250,- (en dan ook nog maar 75%). Dus even nadenken nog of ik dat ga doen.
Verder standaard advies van 2x per dag poetsen, flossen en/of tandenstoken en spoelen met zout water. Listerine schijnt niet zo denderend te zijn doordat er alcohol in zit. En de werking is (nog) niet bewezen ofzoiets.
*heeft zich wel staan verbazen over de enorm behaarde armen van de tandarts* (pas de 2e keer bij deze tandarts, was me vorige keer nog niet opgevallen)
- eireann
- Site Admin
Droge mond kan een bijwerking zijn van medicijnen, even je bijsluiters lezen
Fijn dat het mee viel!

**Self Rescuing Princess**
- Voleuse
Fijn dat je geen gaatjes had! Kennelijk toch heel goed bijgehouden
.

I need you to press me down before my body flies away from me ~ Tune yards, Powa
-
- Contacteer:
@ anne: Concerta heeft dat ook als bijwerking. Het gekke is alleen dat ik er voor afgelopen november nooit last van heb gehad (ik gebruik Concerta sinds januari 2009). Of in ieder geval niet zo vaak en erg.
Misschien toch nog maar eens navraag doen bij de PsyQ-arts. Of anders naar de huisarts voor uitgebreider onderzoek ofzo.
@ Voleuse: ja, blijkbaar. En dat terwijl ik dus eigenlijk te weinig doe qua poetsen, flossen/stoken etc.
Misschien toch nog maar eens navraag doen bij de PsyQ-arts. Of anders naar de huisarts voor uitgebreider onderzoek ofzo.
@ Voleuse: ja, blijkbaar. En dat terwijl ik dus eigenlijk te weinig doe qua poetsen, flossen/stoken etc.

- eireann
- Site Admin
Regelmatig een slokje water nemen om je mond te spoelen?
**Self Rescuing Princess**
-
- Contacteer:
Helpt ook niet
. Net als wat eten. Dat helpt voor max. 5 Ã 10 minuten ofzo.
Tis ook niet alsof mijn mond helemaal kurkdroog is, maar wel mijn tong (vooral bovenkant) & verhemelte die dan heel ruw/droog voelen.

Tis ook niet alsof mijn mond helemaal kurkdroog is, maar wel mijn tong (vooral bovenkant) & verhemelte die dan heel ruw/droog voelen.
- Crownless
Beetje open deur en potentieel irritante vraag, maarre... Adem je door je neus?
If history repeats itself, I'm so getting a dinosaur!
- Daantje
- Contacteer:
Mijn tandarts en mondhygieniste die ik hiervoor had waren allebei resoluut tegen listerine en alle andere mondwatertjes op alcoholbasis. Pure geldklopperij, want het doet toch helemaal niks volgens hen. Het enige wat echt iets uithaalt is idd mondwater op basis van chloorhexidine.
Voor het knarsen/bijten heb ik ook wel bij de drogisterij dingetjes gezien, voor tijdens het slapen. Zal zeker niet zo goed zijn als een op maat gemaakt iets. Maar lijkt me al wat te helpen.
Voor het knarsen/bijten heb ik ook wel bij de drogisterij dingetjes gezien, voor tijdens het slapen. Zal zeker niet zo goed zijn als een op maat gemaakt iets. Maar lijkt me al wat te helpen.
Volg mijn Transitieblog: fadinggender.nl
-
- Contacteer:
@ Crownless: yep. Hoezo?
@ fixertje: dat zei mijn tandarts ook. Echter de vorige die ik had, vond Listerine wel goed
. Nadeel van chloorhexidine is dat je smaakpapillen daarna behoorlijk van de kaart zijn. Ik proefde alles veel minder en heel anders, en hoe langer ik het gebruikte, hoe langer dat effect aanhield. Dat vond ik niet zo tof. Oh, en langdurig gebruik veroorzaakt bruine aanslag op je tanden, ook niet zo denderend.
@ fixertje: dat zei mijn tandarts ook. Echter de vorige die ik had, vond Listerine wel goed

- Crownless
Omdat als je door je mond ademt, je mond ook uitdroogt. Misschien is dat iets wat je gaat doen in stresssituaties?
If history repeats itself, I'm so getting a dinosaur!
-
- Contacteer:
Ah, op die manier. Haha, ik dacht moeilijker dan nodig.
En om antwoord te geven: Ik denk het niet. Bij spanning en stress (of laatste maanden bijna constant) ga ik onbewust kaakklemmen en creëer ik volgens mij zelfs een soort vacuüm in mijn mond. Hm, misschien zorgt dat wel voor een droge mond...
Ik zit net te googlen en kom een pdf tegen van het Hagaziekenhuis over een "cursus bruxisme". Daarin wordt vooral de focus gelegd op stress als oorzaak en leren ontspannen als behandeling, met allerlei oefeningen enzo. Eens kijken of dat me helpt. Lijkt me een stuk goedkoper dan zo'n opbeetplaat.
Wel verdomd moeilijk, want als ik ook maar een beetje de focus op dat ontspannen verlies, ben ik alweer bezig met klemmen of vacuum zuigen en nog meer van dat soort dingen.
En om antwoord te geven: Ik denk het niet. Bij spanning en stress (of laatste maanden bijna constant) ga ik onbewust kaakklemmen en creëer ik volgens mij zelfs een soort vacuüm in mijn mond. Hm, misschien zorgt dat wel voor een droge mond...
Ik zit net te googlen en kom een pdf tegen van het Hagaziekenhuis over een "cursus bruxisme". Daarin wordt vooral de focus gelegd op stress als oorzaak en leren ontspannen als behandeling, met allerlei oefeningen enzo. Eens kijken of dat me helpt. Lijkt me een stuk goedkoper dan zo'n opbeetplaat.
Wel verdomd moeilijk, want als ik ook maar een beetje de focus op dat ontspannen verlies, ben ik alweer bezig met klemmen of vacuum zuigen en nog meer van dat soort dingen.
- pluis
Goede tip van mijn tandarts (ik klemde ook. Heeft me zelfs een kies gekost, want die brak ervan af). Masseer je kaakspieren door je duim in je mond te steken en je vingers tegen je wang te leggen. Goed knijpen, vooral daar waar t zeer doet.
Verder heb ik mezelf een hoop geholpen door of m'n tong of op m'n onderlip tussen m'n tanden te nemen. Merk ik het vanzelf als ik te hard klem.
Oh ja, kauwgom kan ook helpen, dan heb je wat om mee te spelen
Verder heb ik mezelf een hoop geholpen door of m'n tong of op m'n onderlip tussen m'n tanden te nemen. Merk ik het vanzelf als ik te hard klem.
Oh ja, kauwgom kan ook helpen, dan heb je wat om mee te spelen

- Daantje
- Contacteer:
Komende woensdag ga ik voor het eerst mijn appartementje vanbinnen zien. Ik vind dat zo vreselijk eng... Ben bang voor een "oh mijn god wat heb ik gedaan"-reactie.
Volg mijn Transitieblog: fadinggender.nl
- miss_meeko
Maar als die reactie al komt, ga je het daarna inrichten en dan komt uiteindelijk de reactie: wow, heb ik dat gedaan?? Komt helemaal goed!