WS valt af!

Voor niet-bdsm topics die wel voor serieuze discussies bedoeld zijn.
Plaats reactie
puppie

Re: WS valt af!

Bericht door puppie »

Uhm, als je minstens 7 dagen achter elkaar geen warme maaltijd hebt genuttigd wordt er al gesproken over ondervoeding dbj.
Niet zo heel gezond lijkt me.
Maar goed, als je niet hoeft af te vallen en je bent nog steeds redelijk op hetzelfde gewicht (iedereen schommelt qua gewicht, is heel normaal) lijkt het me dat je missie slaagt.
dbj

Bericht door dbj »

Ik had/heb geen missie. Gewoon belangstelling, meer niet.
En schommelingen in gewicht lijkt me ook niets bijzonders, maar vind het opmerkelijk dat er een hele pond bijgekomen is.
En dat dit feit kennelijk een relatie heeft met het ontbreken van warme maaltijden; heb mijn gewicht elke keer genoteerd en zie een stijgend lijntje in de eerste twee maanden...

Anderzijds vraag ik me ook wel af hoe gezond die kant-en-klaar-maaltijden zijn uit de supermarkt??
Zet ze in de magnetron en na amper 5 minuutjes later is het al klaar en kan ik gaan eten.
tessie
Contacteer:

Bericht door tessie »

Waarom kook je niet gewoon zelf een warme maaltijd dan dbj?
dbj

Bericht door dbj »

tessie schreef:Waarom kook je niet gewoon zelf een warme maaltijd dan dbj?
Ben een aspie :pukey:

Anders gezegd: dat lukt me absoluut niet. Ik moet dan op "zoveel dingen" tegelijk letten en dan eindigd het hier zeker weten in een foute boel.
En da's niet leuk. En er zijn mensen geweest die mij het wilden leren en die bemerkten dat deze jongen e.e.a. totaal niet aankan.
Derhalve zijn die pogingen gestrand, niet op onwil of onkunde, maar gewoon door de aspie :cry:
Voleuse

Bericht door Voleuse »

Wat ik je kan aanraden dbj, zijn diepvriesmaaltijden van iglo. Die zitten in een zak, je gooit ze in de pan, beetje water erbij, 5 minuten wachten, en klaar is je eten. In kant en klaar maaltijden zit vaak heel veel zout en/of suiker om het goed te houden, en dat is niet gezond. Maar als je het invriest is dat niet nodig, dus het is best lekker en gezond.

En aspie is niet hetzelfde als debiel, maar goed, andere discussie.
I need you to press me down before my body flies away from me ~ Tune yards, Powa
Daantje
Contacteer:

Bericht door Daantje »

Er zijn aspergerproof kookboeken: De Kookschool serie van Kosmos. Iedere stap een foto. Dat moet lukken.

Ik ga het hier ook maar wat bijhouden. Din probeert wat af te vallen en eet koolhydraat-arm, ik daarentegen baseer zeker de helft van mijn calorieinname op eenvoudige koolhydraten: brinta bij het ontbijt, witbrood bij de lunch, afbakstokbrood of diepvries aardappelproduct uit de oven bij het diner. Uit solidariteit eet ik nu voor een maand met exact dezelfde beperkingen: geen brood en geen brinta, geen afbakstokbroden, geen friet. Wel vlees, eieren, veel groenten, noten en niet teveel fruit.

Ik moet nog wel wat recepten verzamelen voor lunch dingen. Normaal graaide ik boterhammen uit de diepvries en sneed een stuk worst af om mee te nemen (brood smeren doe ik pas op het werk). Nu heb ik een minuut of 20 besteed aan het grillen van paprika, courgette en kip, morgen gaat daar nog wat wortel en tomaat bij. Dat moet ik nog stroomlijnen: dingen klaarmaken tijdens het koken van de avondmaaltijd en voorruit plannen.
Volg mijn Transitieblog: fadinggender.nl
dbj

Bericht door dbj »

Voleuse schreef:Wat ik je kan aanraden dbj, zijn diepvriesmaaltijden van iglo.
Die ken ik niet, heb zoiets ook -nog- niet gezien bij appie happie.
En alle supermarkten in mijn woonomgeving zijn AH :cry: Er waren eerst nog andere maar die zijn allemaal AH geworden, helaas.
Bovendien moet ik in dat geval ook ff een diepvrieskast(je) zien te scoren. En thuis puzzelen waar ik 'm dan plaats.
dbj

Bericht door dbj »

fixertje schreef:Er zijn aspergerproof kookboeken: De Kookschool serie van Kosmos. Iedere stap een foto. Dat moet lukken.
Ja, dat dachten die mensen dus ook die het mij wilden leren, maar na vijf maanden waren ze toch echt overtuigd dat het niet gaat lukken bij dbj...
kitten

Bericht door kitten »

Het probleem is niet dat koken an sich te moeilijk is voor dbj. Het probleem zit hem erin dat hij prima aardappels kan koken en hij kan prima een gehaktballetje bakken, maar zulke dingen lukken niet *tegelijkertijd*. Dat is voor sommige aspie's een probleem en dbj is er daar blijkbaar eentje van. Dus nee, aspie is niet hetzelfde als debiel. Maar onderschat ook niet, hoe moeilijk het leven kan zijn als je Asperger hebt.
justes

Bericht door justes »

ik maandag ook weer even mij: -11 :)
dbj

Bericht door dbj »

Wat kitten zegt :)
Overzicht houden en e.e.a. zodanig plannen dat het op het gewenste moment gaar is. Dat ging bij mij dus helemaal niet lukken.
Alles heeft een eigen kooktijd en dat moet je dus op elkaar afstemmen en dan ook nog in de gaten houden; zoals tijdig afgieten, regelmatig roeren enzo.
Het had erg veel het karakter van gast zijn in eigen huis...
vode

Bericht door vode »

Ik kan me voorstellen dat dat moeilijk is, ik heb daar al moeite mee als normaal iemand. :mrgreen: Ik heb wel kookles gekregen en daar moesten wij de laatste 2 jaar ook flowcharts maken omdat uit je hoofd alles timen onmogelijk is met een 5 gangen menu ofzo.

Misschien is dat een beetje vergezocht maar het heeft ons veel geholpen. :mrgreen: Dit dus een beetje maar dan met elk onderdeel een eigen lijn naar beneden en aan de linkerkant een tijdslijn.

Afbeelding
nijntje

Bericht door nijntje »

@dbj: Als koken daadwerkelijk, bewezen niet gaat, kom je dan niet in aanmerking voor maaltijdondersteuning oid? Dat je maaltijden thuisgeleverd krijgt? Want alleen maar broodmaaltijden eten is gewoon niet gezond. Je gaat op den duur tekorten aan voedingsstoffen creeeren, doordat je nogal eenzijdig eet.....
cinderella

Bericht door cinderella »

Ok, een lange post van mij. Ik weet niet wat je wel en niet kunt, maar misschien dat je er wat aan hebt.
Als je helemaal niet wilt koken, maar toch terug naar warme maaltijden wilt, kun je beginnen met het aan te vullen met groenten. En vergeet je fruit en zuivelproducten niet in te nemen.
Ga voor een salade. Salade kun je ook maken van gesneden rode en witte kool en spinazie, en je kunt ook afwisselen met rauwkost i.p.v. sla. Volgens mij is er niemand slechter van geworden als je nooit gekookte groenten eet, dus dat is ook nog een alternatief om het je makkelijker te maken. Kijk eens wat je daarin lekker vind, varieer met wat je in je super kunt vinden. En als je dat een tijdje gedaan hebt, maak dan eens een maaltijdsalade: doe er gekookte eieren, kaas, vlees of vis door en gekookte koude pasta, rijst, noedels of aardappelen.

Geniet van wat je nog wél kan maken en wat je lekker vind. Appie heeft best handige dingen in het schap die kant-en-klaar of voorgesneden zijn. Als dat je helpt, maak er vooral gebruik van. Ga voor de dingen die jij leuk vindt om te koken. Ga lekker voor die gehaktballen! Zet water op en meng dat met wat aardappelpureepoeder, en doe kant-en-klare sla erbij. Dan heb je toch een ding zélf gemaakt!

Misschien is het ook een idee om eens met pen en papier door appie heen te lopen en te kijken naar wat er allemaal is wat je makkelijk klaar kunt maken?
-potjes groenten (welke soorten, welk merk, wat lijkt je lekker)
-aardappelpuree (welke smaakjes, welk merk, als poeder en echt kant-en-klaar in de koeling)
-kant-en-klare rijst
-voorgesneden groenten uit koeling en diepvries, en groentenmixen
-hele maaltijden uit de diepvries
-bij de bami zoeken naar glasnoedels of andere soorten die je moet weken in koud water, dus niet moet koken (lees de verpakking)
-vergeet je fruit niet
-woksausen en pastasausen of saus voor bij je vlees i.p.v. jus
-gesneden vlees en geschilde aardappelen als dat je helpt bij het koken

Pasta en rijst kun je apart koken en (half) laten afkoelen en voor het opdienen nog even door de saus meeverwarmen. Die hoef je niet tegelijkertijd klaar te hebben. Doe het desnoods 's ochtends. Pasta wel even spoelen met koud water op het eind, anders gaat het plakken.

En dan nu een andere categorie met tips waar je misschien wat aan hebt. Het zijn manieren waarop je een maaltijd kunt maken waarbij je op de dag zelf 1 ding zelf kookt, maar andere dingen opwarmt, die je bijvoorbeeld eerder hebt gemaakt, of kant-en-klaar bij appie hebt gehaalt. Het is wel een stapje verder dan wat hierboven staat. Dus misschien wil je nu niet meer verder lezen. Waar het om draait is dat je maar 1 ding tegelijk kookt, een ander iets moet je dan wel tegelijkertijd opwarmen. Maar dat kun je wel doen op een manier dat je er niet echt op hoeft te letten. Iets wat warm of gaar is kun je trouwens warm houden door het in je bed of op de verwarming leggen. Dan gaart het niet zo snel meer na.

* Koken met restjes (dan kook je dus i.p.v. voor 1 dag voor 2 of 3 dagen)

Als je meer ballen maakt, kun je die een volgende dag langzaam opwarmen. Bijvoorbeeld voor op een broodje. Maar als je je goed voelt en het aandurft zou je ook die dag dan aardappelen kunnen koken (bij voorkeur weer wat extra). Weer sla erbij, of misschien groenten uit een potje opgewarmd in een magnetron?

De extra aardappelen kun je met zout, peper en wat melk stamppen, dan heb je weer aardappelpuree voor een volgende dag. Als je dan wortelen en uien kookt, kun je dat mengen met de aardappelpuree, en heb je hutspot. Misschien heb je dan nog een bal over, vaak hebben ze bij appie ook voorgegaarde gehaktballen.

Als je suddervlees en gehaktballen op laag vuur opzet om het opnieuw te verwarmen kan er bijna nooit iets fout mee gaan. Het enige wat ik altijd doe is er een beetje extra water bij gooien, krijg je hooguit beetje waterige jus van - is niet erg.

* Aardappelen of rijst gaar maken in je bed

Ik heb een tijdje op 1 pitje moeten koken, had wel een magnetron ter beschikking. Dan zette ik eerst aardappelen/rijst op en liet dat een tijdje koken (weet niet precies hoe lang, maar zeker niet totdat het gaar was). Die ging dan van het vuur, in bed, zodat het kon nagaren. Dan had ik tijd om het andere gerecht klaar te maken, en in die tijd werden de aardappelen/rijst gaar. Het dekbed isoleert namelijk, zodat de inhoud nog heel lang heet werd. Iets opgewarmd uit de magnetron, en een portie vers van het vuur erbij, en klaar. Het is wel even een keertje uitzoeken hoe lang het eerst moet koken: als je te kort doet wordt het niet gaar. Te lang is niet zo heel erg: dan vallen de aardappelen hooguit uit elkaar, of wordt de rijst plakkerig. Grote voordeel: het kan niet aanbranden! Zilvervliesrijst vind ik trouwens makkelijker: gaat niet snel plakken.

* Of misschien een gerecht maken wat je kunt opwarmen in de magnetron (groot koken en porties maken). Op de dag zelf rijst of aardappelen maken, en een zakje sla erbij?
Vroeger in mijn studententijd had ik vaak geen tijd om te koken, maar dan weer op andere dagen juist wel. Dan maakte ik een stoofgerecht, dat uren op het vuur kon blijven staan. Als dat klaar was, begon ik aan een volgende gerecht. Soms wel 3 of 4 verschillende pannen achter elkaar. Aan het eind van de dag bakjes vullen, in vriezer, en klaar.
Door de weeks: 's ochtends bakje uit vriezer halen (of evt. 's avonds in magnetron ontdooien). 's Avonds rijst in water op vuur zetten (hoef je ook niet in de roeren ofzo), bakje in magnetron zetten, zak sla in bak doen en dressing eroverheen gooien (of je doet dat op het bord). Dit hoeft natuurlijk niet met een stoofgerecht, maar kan bijvoorbeeld ook als je pastasaus hebt gemaakt (zak macaronigroenten, pond gehakt en pot saus is voor 3/4 keer eten)
toen doet er nu niet meer toe
JerryM

Bericht door JerryM »

Da's een hele lap tekst, en er staan voor veel mensen goede tips in cinderella.

@dbj: kant en klaar maaltijden zijn goed genoeg, je zal er niet ondervoed door worden, en als je er niet 3 op een dag van eet ook niet te dik.
Vers eten zelf maken is vaak wel beter ja, maar echt niet nodig.
"You see this? This is what you want, but you can't have.... unless I let you."
- STM

"You can't trust everything you read on the internet."
- Abraham Lincoln
Plaats reactie