Ik eet graag salades en daarbij combineer ik graag rauwkost en gekookt of gebakken spul.
Het leuke is inderdaad dat je dingen niet tegelijkertijd hoeft te doen (kun je dat en wil je dat, dan is het wel mogelijk, maar het hoeft niet om een goede salade op tafel te krijgen). Je kunt ze ook zo ingewikkeld maken als je wilt of kunt.
Salades zijn ook goed toe te passen in een koolhydraatarm voedingspatroon. Veel salades zijn ook goed mee te nemen. Het is alleen vaak aan te raden de vinaigrette apart mee te nemen omdat veel groenten anders slap worden.
Ik begin altijd met het klaarzetten van de ingrediënten.
Dan maak ik de vinaigrette in de slaschaal:
- schenk 2 Ã 3 eetlepels (olijf)olie in de schaal
- voeg 1 Ã 2 eetlepels azijn toe (ik vind balsamicoazijn of rode wijnazijn lekker, de dragonazijn van AH is ook lekker, citroensap kan ook)
- om het smeuïg te maken en de olie en azijn te binden (

) voeg ik een theelepel mosterd, mayonaise of een scheutje yoghurt toe.
- zout en peper toevoegen eventueel kruiden naar smaak (peterselie, bieslook, dille, basilicum etc)
- roeren met een vork totdat het een gladde saus is
Dan voeg ik de ingrediënten toe
voorbeelden van ingrediënten:
- Meestal een vorm van sla (bij meer tijd en zin om in de keuken te staan een krop sla die ik zelf schoonmaak, anders een zakje van de supermarkt)
- rauwe groenten (bijvoorbeeld een of meerdere van de volgende: gesneden paprika, tomaat, bosuitjes, bietjes, kool, wortel, prei, witlof, courgette, komkommer)
- eventueel fruit (appel, aardbei, druiven en meloen vind ik vaak wel lekker)
- eventueel gebakken groente (dit dan eerst rauw klaarzetten en als de rest van de salade af is pas bakken) zoals uitjes, champignons, andere paddestoelen, paprika, aubergine of courgette.
- eventueel andere vullingen als stukjes kaas (goudse of andere 'gele' kaas, of bijvoorbeeld feta, mozzarella of geitenkaas), eieren, spekjes
- als je er meer koolhydraten aan wilt toevoegen eventueel aardappels of pasta (eerder gekookt en half of geheel afgekoeld toevoegen)
- mais, linzen of kikkererwten uit blik zijn ook lekker in de salade. Bonduelle heeft ook salademixen (macedoine, mixen met boontjes en mixen met mais)
Dan nog alles (voorzichtig) door elkaar scheppen en voilà , een salade