Begin?bot schreef:is een goed begin
bt
Een absolute eerste voorwaarde imho
Begin?bot schreef:is een goed begin
bt
Dit is wat er bedoeld wordt (in zijn algemeen) met gelijkheid binnen de relatie: dat allebei hun gevoelens, twijfels, verlangens kunnen vertellen. Maar dat leidt niet automatisch tot een gelijkheid (qua macht) binnen de relatie.samm schreef:Maar je moet toch ergens op gelijke voet staan binnen je relatie, opdat je ongehinderd je gevoelens, je twijfels, je verlangens, noem maar op, kan delen zonder dat een dominant bijvoorbeeld je daarin het zwijgen op kan leggen. Er moeten toch dingen zijn die 'out of play' besproken moeten kunnen worden, niet dan?
Catharina verwoordt hier veel beter wat ik ook probeer te zeggen. Wij hebben een duidelijk ongelijke machtsverdeling in onze relatie, maar ik mag best over mijn gevoelens praten. In theorie is het zijn pakkie-an wat hij daarmee doet, in de praktijk geeft hij veel om mij als mens en probeert hij dus ook goed om te gaan met mijn gevoelens en emoties. Andersom geldt dat ik misschien niet in de positie ben om dingen te beslissen, maar daarom zorg ik nog wel goed voor Romanticide, ook al is hij mijn Dominant. Die twee sluiten elkaar voor mij niet uit: Ik kan best goed voor hem zorgen zonder daarbij een gelijke machtsverdeling te moeten hebben, omdat hij mijn goedbedoelde zorgen ook accepteert.CatharinaBE schreef:Dit is wat er bedoeld wordt (in zijn algemeen) met gelijkheid binnen de relatie: dat allebei hun gevoelens, twijfels, verlangens kunnen vertellen. Maar dat leidt niet automatisch tot een gelijkheid (qua macht) binnen de relatie.samm schreef:Maar je moet toch ergens op gelijke voet staan binnen je relatie, opdat je ongehinderd je gevoelens, je twijfels, je verlangens, noem maar op, kan delen zonder dat een dominant bijvoorbeeld je daarin het zwijgen op kan leggen. Er moeten toch dingen zijn die 'out of play' besproken moeten kunnen worden, niet dan?
Die ongelijkheid qua macht, kan er zelfs toe leiden dat degene met de meeste macht bepaald waneer er gesproken kan worden over die gevoelens, twijfels, verlangens etc.
Dan heb je een ongelijke relatie wat betreft macht (en dus de mogelijkheid om te klooien - en zelfs meer - buiten het spel om), maar een gelijke relatie wat betreft hoe waardevol het innerlijk van beiden is.