Het Grote Tuin Topic.
- Jezebel
Re: Het Grote Tuin Topic.
Ja, heel erg goed! Het voelt echt aan als 'thuis', inrichten is klaar op een paar kleine dingen na, contact met de buren is goed en groeiende, en de afstand tussen hier en Stad is ook goed te doen (zowel op de fiets als met de trein of bus) 

There's a room inside your gut
close the door and keep it shut
let no daylight enter in
and the punishment begin
Maria Mena ~ Secrets
let no daylight enter in
and the punishment begin
Maria Mena ~ Secrets
- JJV
als ik google op aangetast druivenblad krijg ik een vergelijkbare foto...Jezebel schreef:Zo ziet het druivenblad eruit. Weet iemand toevallig wat dit is?
(ik dacht eerst dat t misschien gewoon te vaak in de regen gehangen had)
die site zegt:
MOGELIJKE OORZAKEN:
- Een iets te natte grond (en luchtgebrek) door te frequent water geven of door te veel regen.
- Door een te sterke regenval kan magnesium ook uitspoelen. Op lichte gronden (zandgrond) is er meer uitspoeling mogelijk.
- Een te zure grond (te lage pH van de grond).
- Een tekort aan de meststof magnesium (Mg).
- Door teveel kalium (K) meststoffen te geven. (Een overmate aan kaliummeststoffen kan de opname van magnesium blokkeren).
~\v/~
- eireann
- Site Admin
- Jezebel
@ JJV ja, dat klinkt plausimel. Het enige echt rare is dat er twee druiven vlak naast elkaar staan (een witte en een rode), en dat die andere nergens last van lijkt te hebben... maar ik ga wel wat proberen, dankjewel!
@ Anne, van hier naar Stad is nog goed te doen, maar van hier naar het zuiden van Nederland is best ver
misschien komt er wel eens een feestje 
@ Anne, van hier naar Stad is nog goed te doen, maar van hier naar het zuiden van Nederland is best ver

There's a room inside your gut
let no daylight enter in
and the punishment begin
Maria Mena ~ Secrets
let no daylight enter in
and the punishment begin
Maria Mena ~ Secrets
- kitten
Ik krijg tomaatjes!
mijn braam lijkt het ook goed te doen. De komkommer ontsnapt.
Hoe weet ik of ik mijn ui, bloemkool (als ik die terugvind) en wortel kan oogsten? En wanneer is spinazie klaar?

Hoe weet ik of ik mijn ui, bloemkool (als ik die terugvind) en wortel kan oogsten? En wanneer is spinazie klaar?
Als de oven "ping" zegt en er een goudbruine kleur op het deeg van de hartige taart zit...kitten schreef:En wanneer is spinazie klaar?

- JJV
hoop dat ik de actieve tuinieders hun thunder niet pik zo...
eh
spinazie kun je volgens mij knippen zodra en wanneer je wilt.. alleen als je de kleine blaadjes al knipt heb je t hele bed nodig terwijl je met wat geduld (blaadjes tot 3 - 5 cm doorgroeien) meerdere maaltjes van 1 bed haalt.
denk dat bladen groter dan 6-8 cm ook nog kunnen maar toch wat taaier worden al.
Bloemkool is sowieso een geval apart. kooltjes (is mij geleerd) moet je de bladen over dicht vouwen omdat ze anders bruin worden in de zon. of ze dan groot genoeg worden voor oogst is af en toe beetje kijken ..
mn ouders zijn gestopt met bloemkool omdat in hun tuin de kooltjes nooit groter werden dan 10 cm ofzo. en op de markt waren ze dan vreselijk goedkoop.
uien en wortels (peen) groeien deels bovengronds waardoor je kunt inschatten hoe breed ze zijn
(peen wil je wel eens foppen door een topje van 3cm te laten zien en dan maar 4 cm diep te zijn ofzo. . met 2 of 3 vertakkingen ofzo. )
denk dat peen zo groot als een stevige vinger t lekkerst is.
uien en peen door elkaar poten/zaaien werd aangeraden tegen de worm trouwens. maar da's vast mosterd na de maaltijd
eh
spinazie kun je volgens mij knippen zodra en wanneer je wilt.. alleen als je de kleine blaadjes al knipt heb je t hele bed nodig terwijl je met wat geduld (blaadjes tot 3 - 5 cm doorgroeien) meerdere maaltjes van 1 bed haalt.
denk dat bladen groter dan 6-8 cm ook nog kunnen maar toch wat taaier worden al.
Bloemkool is sowieso een geval apart. kooltjes (is mij geleerd) moet je de bladen over dicht vouwen omdat ze anders bruin worden in de zon. of ze dan groot genoeg worden voor oogst is af en toe beetje kijken ..
mn ouders zijn gestopt met bloemkool omdat in hun tuin de kooltjes nooit groter werden dan 10 cm ofzo. en op de markt waren ze dan vreselijk goedkoop.
uien en wortels (peen) groeien deels bovengronds waardoor je kunt inschatten hoe breed ze zijn
(peen wil je wel eens foppen door een topje van 3cm te laten zien en dan maar 4 cm diep te zijn ofzo. . met 2 of 3 vertakkingen ofzo. )
denk dat peen zo groot als een stevige vinger t lekkerst is.
uien en peen door elkaar poten/zaaien werd aangeraden tegen de worm trouwens. maar da's vast mosterd na de maaltijd
~\v/~
- Ravelijne
Oh ja, hier wilde ik ook nog reageren.
Ik kan nog wat dingetjes aanvullen op wat JJV al zegt. Bij mij komen de ui & de peen niet spontaan boven de aarde. Ik check grootte door even met mijn vinger te voelen. Ik oogst vaak iets kleiner dan je ze in de winkel koopt: lekker mals en minder kans dat ze toch nog gaan doorschieten, bloeien en/of opgevreten worden door iets.
Eerder een slanke damesvinger, dus.
Wortels kun je trouwens ook juist wel laten zitten. Dan heb je in de winter gewoon nog verse wortels. Ik heb nog in Februari goeie worteltjes uit de grond gehaald. Maar ook wel eens pech dat een of ander beestje of plantenziekte ze dan eerder buitmaakt en dan ziet het er boven de grond wel goed uit maar dan grijp je er toch naast.
Bloemkool wordt niet bruin in de zon, maar groen. Dus inderdaad wordt er dan een blad omgeknakt en als 'parasol' gebruikt. Bij mij begonnen ze pas net nu deze week een bloemknop te maken. Als de bladeren mooi groot zijn, moet je soms even alles een beetje opzij buigen om in het centrum te kijken of er een knop begint te vormen.
Zo'n omgeknakt blad als parasol, ziet er zo uit: klikkerdeklik.
Ik gok dat dat afdekken ook helpt tegen koolwitjes. Het schijnt te helpen om witte eierdoppen of witte nepvlinders bij je koolsoorten te zetten. Koolwitjes zijn territoriaal, en als ze denken dat er al ééntje zit, gaan ze niet daar zelf ook nog eitjes leggen.

Wortels kun je trouwens ook juist wel laten zitten. Dan heb je in de winter gewoon nog verse wortels. Ik heb nog in Februari goeie worteltjes uit de grond gehaald. Maar ook wel eens pech dat een of ander beestje of plantenziekte ze dan eerder buitmaakt en dan ziet het er boven de grond wel goed uit maar dan grijp je er toch naast.
Bloemkool wordt niet bruin in de zon, maar groen. Dus inderdaad wordt er dan een blad omgeknakt en als 'parasol' gebruikt. Bij mij begonnen ze pas net nu deze week een bloemknop te maken. Als de bladeren mooi groot zijn, moet je soms even alles een beetje opzij buigen om in het centrum te kijken of er een knop begint te vormen.
Zo'n omgeknakt blad als parasol, ziet er zo uit: klikkerdeklik.
Ik gok dat dat afdekken ook helpt tegen koolwitjes. Het schijnt te helpen om witte eierdoppen of witte nepvlinders bij je koolsoorten te zetten. Koolwitjes zijn territoriaal, en als ze denken dat er al ééntje zit, gaan ze niet daar zelf ook nog eitjes leggen.
- kitten
Oh maar koolwitjes zijn lief! Die mogen mijn bloemkooltje wel hebben hoor. 

Ik heb zomaar het idee dat wij vanavond courgette gaan eten.. 

Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
- JJV
Holy!
da's een flinke
( ga ook courgette eten... maar denk dat ik me dan maar voorhoud dat t niet altijd in de grootte zit.... )
da's een flinke
( ga ook courgette eten... maar denk dat ik me dan maar voorhoud dat t niet altijd in de grootte zit.... )
~\v/~

De appels doen raar (Jonagolds) er zitten een soort ragfijne spinnewebjes tussen de bladeren en die vouwen dan helemaal op. De appeltjes zijn erg klein gebleven en het zijn er maar een stuk of vier. De perenboom hangt vol, maar hij wordt zo hoog! Ik weet niet hoe ik bij die hoge peren moet komen

De druiven zijn al jaren oneetbaar, wat mij betreft, dus die laten we gewoon tot in de winter hangen voor de vogels.
Heeft er iemand wel eens paddenstoelen geprobeerd? Ik weet dat er sets bestaan met sporen die je kunt opkweken op een houtblok. Dat lijkt me zo leuk!
- Dreamer74
Geen kruiden en/of groenten...maar wel een mooie grasmat in onze tuin !!
Don't judge a book by it's cover... discover what you can do with the book.. 
The best way to make your dreams come true is to wake up....

The best way to make your dreams come true is to wake up....