Brieven, gesprekken, LinkedIn? Het topic voor baanzoekenden!
- eireann
- Site Admin
- Berichten: 326
- Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:19
- Locatie: Den Bosch
Re: Brieven, gesprekken, LinkedIn? Het topic voor baanzoeken
OOOHHHH!!!!!
Die ene hele leuke functie, bij dat ene hele leuke bedrijf, die waar ik ben afgewezen omdat ze me hoger inschatten.... Die staat weer online....
Zou het zin hebben om weer contact met ze op te nemen? Aan te geven dat ik beschikbaar ben, dat de hogere functies sowieso lastig te vinden zijn en dat ik graag vast bij hun binnen ben om evt tzt door te groeien?
Die ene hele leuke functie, bij dat ene hele leuke bedrijf, die waar ik ben afgewezen omdat ze me hoger inschatten.... Die staat weer online....
Zou het zin hebben om weer contact met ze op te nemen? Aan te geven dat ik beschikbaar ben, dat de hogere functies sowieso lastig te vinden zijn en dat ik graag vast bij hun binnen ben om evt tzt door te groeien?
**Self Rescuing Princess**
- eireann
- Site Admin
- Berichten: 326
- Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:19
- Locatie: Den Bosch
Re: Brieven, gesprekken, LinkedIn? Het topic voor baanzoeken
Moet ik bellen, mailen? Buiten voor het bedrijf gaan staan en de mevrouw pootje haken tijdens de lunchpauze?
Lastig lastig!
Lastig lastig!
**Self Rescuing Princess**
-
- Berichten: 167
- Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:21
- eireann
- Site Admin
- Berichten: 326
- Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:19
- Locatie: Den Bosch
Re: Brieven, gesprekken, LinkedIn? Het topic voor baanzoeken
Maar bellen is ENG!
**Self Rescuing Princess**
-
- Berichten: 167
- Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:21
Re: Brieven, gesprekken, LinkedIn? Het topic voor baanzoeken
Ja, I know.. maar je hebt die mensen al gesproken toch? Ik vind in dit geval mailen zo afstandelijk, omdat ze je al kennen
- Voleuse
- Berichten: 78
- Lid geworden op: 27 jan 2010, 19:02
- Locatie: R'dam
Re: Brieven, gesprekken, LinkedIn? Het topic voor baanzoeken
Ja bellen anne!
I need you to press me down before my body flies away from me ~ Tune yards, Powa
- eireann
- Site Admin
- Berichten: 326
- Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:19
- Locatie: Den Bosch
Re: Brieven, gesprekken, LinkedIn? Het topic voor baanzoeken
Nee, ik ga toch mailen.
Ik ga ze namelijk vragen hun beslissing te herzien. En als ik dat via de telefoon doe, heb ik het idee dat ik ze voor het blok zet om meteen een antwoord te geven (ook als ik nog niet al m'n argumenten heb kunnen noemen) en ik denk dat mensen dan eerder geneigd zijn om bij hun eerste antwoord te blijven.
In de mail kan ik duidelijk uiteenzetten waarom ik het een goed idee vind, ook voor hun, om van gedachten te veranderen. Ik denk dat dat meer kans van slagen heeft. Het gaat ook om de directeur van de afdeling; als je die niet spreekt als ze stervensdruk is, dan kan het zo'n kort gesprek worden...
Ik ga ze namelijk vragen hun beslissing te herzien. En als ik dat via de telefoon doe, heb ik het idee dat ik ze voor het blok zet om meteen een antwoord te geven (ook als ik nog niet al m'n argumenten heb kunnen noemen) en ik denk dat mensen dan eerder geneigd zijn om bij hun eerste antwoord te blijven.
In de mail kan ik duidelijk uiteenzetten waarom ik het een goed idee vind, ook voor hun, om van gedachten te veranderen. Ik denk dat dat meer kans van slagen heeft. Het gaat ook om de directeur van de afdeling; als je die niet spreekt als ze stervensdruk is, dan kan het zo'n kort gesprek worden...
**Self Rescuing Princess**
- phedre
- Berichten: 144
- Lid geworden op: 17 jan 2011, 14:22
- Locatie: Hoorn
- Contacteer:
Re: Brieven, gesprekken, LinkedIn? Het topic voor baanzoeken
je kunt ook alles tegelijk doen:):) dan valt t wel op!!:) en tijdens dat pootje haken ook nog ff een brief in dr hand duwen:)
succes meis!!
succes meis!!
Het voordeel van slechte tijden is dat er altijd iets positiefs is om naar uit te kijken
Re: Brieven, gesprekken, LinkedIn? Het topic voor baanzoeken
Kreeg een telefoontje van een baan van 16u. waar ik ooit op gesolliciteerd heb, die weer vrij komt. Per 1 augustus, dus... lichamelijk gezien zou dat nét kunnen allemaal. Ik sta al ingeschreven voor kinderopvang 1 dag per week per half augustus, dat zou ik dan moeten vervroegen en uitbreiden tot 2 dagen..
Noujah, sowiezo maar even afwachten, ik moet daar sowiezo nog op gesprek en dat kan sowiezo pas als ik enigszins ben bijgekomen van de bevalling. Als de functie dan nog open staat. En dan moet ik nog eerst maar eens kijken hoe het moeder zijn bevalt en of ik er zo snel al een baantje naast kan hebben, naast óók nog het draaiend houden van mijn webshops. Het zou allemaal wel erg zwaar worden, zo snel na de bevalling al, dus ik moet er nog maar eens goed over na denken of het allemaal wel haalbaar is.
Maar toch leuk om terug gebeld te worden
al had het net wel een paar maanden later mogen komen, als ik wat meer zicht heb op hoe alles gaat lopen en hoeveel energie ik over ga houden.

Noujah, sowiezo maar even afwachten, ik moet daar sowiezo nog op gesprek en dat kan sowiezo pas als ik enigszins ben bijgekomen van de bevalling. Als de functie dan nog open staat. En dan moet ik nog eerst maar eens kijken hoe het moeder zijn bevalt en of ik er zo snel al een baantje naast kan hebben, naast óók nog het draaiend houden van mijn webshops. Het zou allemaal wel erg zwaar worden, zo snel na de bevalling al, dus ik moet er nog maar eens goed over na denken of het allemaal wel haalbaar is.
Maar toch leuk om terug gebeld te worden

- Voleuse
- Berichten: 78
- Lid geworden op: 27 jan 2010, 19:02
- Locatie: R'dam
Re: Brieven, gesprekken, LinkedIn? Het topic voor baanzoeken
Is het een leuke baan?
I need you to press me down before my body flies away from me ~ Tune yards, Powa
- Sabrina
- Berichten: 24
- Lid geworden op: 09 aug 2009, 20:51
- Locatie: Utrecht
Re: Brieven, gesprekken, LinkedIn? Het topic voor baanzoeken
@Skaoot - Even in 't kader van beter laat maar nooit ende zo, maar als aanvulling op wat juffie en JJV al aangaven: Er zijn inderdaad wel een aantal valkuilen in 't onderwijs qua salaris. LIO-betaling is in de CAO vastgelegd als 50% van de eerste trap van een LB'er, dus 50% van die € 2445,- die Yara aanhaalde (op basis van een 1,0 fte-aanstelling). Inmiddels is in de CAO ook geregeld dat een LIO betaald moet krijgen als een LIO eigen uren heeft (dus zelf op het rooster staat, en niet lessen overneemt van stagebegeleider), maar je hebt mij vast wel 'ns horen ranten over het belachelijk lage salaris wat ik krijg voor drie dagen in de week werken. :razz:
Ik weet dat 't bij ons ook een zeldzaamheid is, een nieuwe, startende docent die een fulltime aanstelling krijgt. Sterker nog, één van mijn nieuwe collega's die volgend jaar onze sectie komt versterken, is zo'n jonge docent en die wilde graag 1,0 fte, maar daar heeft de school nee tegen gezegd. Een fulltimer zou namelijk een gigantische load aan verantwoordelijkheden krijgen, en da's zowel voor de jonge docent als voor de school vaak geen goed plan.
Ook nog iets om in je achterhoofd te houden: De onderwijs-CAO (i.i.g. die voor het VO) heeft ook een bepaling die stelt dat jonge docenten in de eerste x jaar dat ze werkzaam zijn (na het afstuderen dus) een 20% kleinere lesgevende taak moeten krijgen binnen hun aanstellingsomvang, dus als ik bijvoorbeeld voor 0,4 fte aan lessen geef, moet ik een 0,5 fte-aanstelling krijgen. Dat geldt echter niet voor LIO's, dus als je ook vanuit de uni als LIO aangenomen kunt worden, geldt die regeling niet.
In short: 't betaalt (verhoudingsgewijs) bepaald niet geweldig en ongeveer een tiende van de kinderen en ouders wants your head on a plate, maar verder is 't superleuk werk!
Ik weet dat 't bij ons ook een zeldzaamheid is, een nieuwe, startende docent die een fulltime aanstelling krijgt. Sterker nog, één van mijn nieuwe collega's die volgend jaar onze sectie komt versterken, is zo'n jonge docent en die wilde graag 1,0 fte, maar daar heeft de school nee tegen gezegd. Een fulltimer zou namelijk een gigantische load aan verantwoordelijkheden krijgen, en da's zowel voor de jonge docent als voor de school vaak geen goed plan.
Ook nog iets om in je achterhoofd te houden: De onderwijs-CAO (i.i.g. die voor het VO) heeft ook een bepaling die stelt dat jonge docenten in de eerste x jaar dat ze werkzaam zijn (na het afstuderen dus) een 20% kleinere lesgevende taak moeten krijgen binnen hun aanstellingsomvang, dus als ik bijvoorbeeld voor 0,4 fte aan lessen geef, moet ik een 0,5 fte-aanstelling krijgen. Dat geldt echter niet voor LIO's, dus als je ook vanuit de uni als LIO aangenomen kunt worden, geldt die regeling niet.
In short: 't betaalt (verhoudingsgewijs) bepaald niet geweldig en ongeveer een tiende van de kinderen en ouders wants your head on a plate, maar verder is 't superleuk werk!

"Say you'll share with me one love, one lifetime. Say the word and I will follow you. Share each day with me, each night, each morning. Love me, that's all I ask of you" The Phantom of the Opera - All I Ask of You
- cinderella
- Berichten: 95
- Lid geworden op: 09 aug 2009, 10:58
- Locatie: Overijssel
Re: Brieven, gesprekken, LinkedIn? Het topic voor baanzoeken
Ik ga het denk ik toch maar zeggen. Bedenk heel goed of je dit echt wil, en bekijk of het je investering in je studie waard is. Je kunt eventueel gewoon solliciteren op een functie maatschappijleer, en na een jaar besluiten of je je bevoegdheid wilt gaan halen of niet. Dan zit je ook niet vast aan die LIO-vergoeding, want je hebt die functie dan niet. Overigens heb ik nog maar 1 keer eerder gehoord dat je in het voortgezet onderwijs op die manier wordt betaalt. Als je niet via je opleiding solliciteert krijg je in ieder geval altijd vergoeding volgens LB-schaal. Die heb ik al jaren.
Maatschappijleer geven is denk ik zo ongeveer het slechtst mogelijke vak dat je kunt geven. Het is een "moetje" voor je leerlingen, en veel van je collega´s zijn docenten geschiedenis, Nederlands en economie die het vak erbij doen. Als nieuwkomer zul je naar hun pijpen moeten dansen, en jouw expertise wordt amper of niet gewaardeerd. Omdat het vak door zo veel niet-vakgenoten wordt gegeven, zijn er ontzettend weinig vacatures, en de vacatures die er zijn, zijn over het algemeen klein. Om een voorbeeld te geven: mijn collega zal waarschijnlijk gaan solliciteren op de helft van de vacatures in Nederland: er zijn er 2 in Haarlem en omgeving. In Amersfoort is er nog een halve tot 3/4 baan in de aanbieding, en de enige andere vacature die ik nog kan vinden is er een van 1 dag in de week (ALS die al op een dag gegeven gaat worden, grote kans dat je er twee dagen voor moet opdraven), in Oss. That's it.
Bronnen:
docentenbank.nl: géén vacatures
meesterbaan.nl: 1 in Driehuis, 1 in Oss
vkbanen.nl, sectie onderwijs: 1 in Haarlem, 1 in Amersfoort
En ja, ik vind het prachtig werk, maar ik kom niet door mijn studie heen. Vreselijk saaie kost, omdat ik mijn vakgebied nou eenmaal het leukere onderdeel vindt. Onderzoek interesseert me geen biet (is afstudeerproject), en de pedagogische kant is mij te theoretisch, ik leer het liever uit de praktijk. Bovendien zijn die zo tegenstrijdig als het maar kan, en is het net afhankelijk van jouw opleiding en docent wat zij interessant vinden. Ik vind het vaak bagger en in de praktijk niet werken. Het is dat ik het echt wil blijven doen, anders was ik er al lang mee gestopt.
Maatschappijleer geven is denk ik zo ongeveer het slechtst mogelijke vak dat je kunt geven. Het is een "moetje" voor je leerlingen, en veel van je collega´s zijn docenten geschiedenis, Nederlands en economie die het vak erbij doen. Als nieuwkomer zul je naar hun pijpen moeten dansen, en jouw expertise wordt amper of niet gewaardeerd. Omdat het vak door zo veel niet-vakgenoten wordt gegeven, zijn er ontzettend weinig vacatures, en de vacatures die er zijn, zijn over het algemeen klein. Om een voorbeeld te geven: mijn collega zal waarschijnlijk gaan solliciteren op de helft van de vacatures in Nederland: er zijn er 2 in Haarlem en omgeving. In Amersfoort is er nog een halve tot 3/4 baan in de aanbieding, en de enige andere vacature die ik nog kan vinden is er een van 1 dag in de week (ALS die al op een dag gegeven gaat worden, grote kans dat je er twee dagen voor moet opdraven), in Oss. That's it.
Bronnen:
docentenbank.nl: géén vacatures
meesterbaan.nl: 1 in Driehuis, 1 in Oss
vkbanen.nl, sectie onderwijs: 1 in Haarlem, 1 in Amersfoort
En ja, ik vind het prachtig werk, maar ik kom niet door mijn studie heen. Vreselijk saaie kost, omdat ik mijn vakgebied nou eenmaal het leukere onderdeel vindt. Onderzoek interesseert me geen biet (is afstudeerproject), en de pedagogische kant is mij te theoretisch, ik leer het liever uit de praktijk. Bovendien zijn die zo tegenstrijdig als het maar kan, en is het net afhankelijk van jouw opleiding en docent wat zij interessant vinden. Ik vind het vaak bagger en in de praktijk niet werken. Het is dat ik het echt wil blijven doen, anders was ik er al lang mee gestopt.
toen doet er nu niet meer toe
- Sabrina
- Berichten: 24
- Lid geworden op: 09 aug 2009, 20:51
- Locatie: Utrecht
Re: Brieven, gesprekken, LinkedIn? Het topic voor baanzoeken
Ahh cinderella, ik vind je wel heel negatief klinken! Mijn ervaring is heel anders; de docenten maatschappijleer/maatschappijwetenschappen die ik ken, zijn allemaal echt bevoegd voor dat vak. Tegenwoordig is dat laatste vak, dus maatschappijwetenschappen, als nieuw vak ontstaan in de Tweede Fase, en is het op een aantal (volgens mij best veel) scholen dus een keuzevak wat aangeboden wordt. Daarnaast geef ik ook een vak wat verplicht is, wat iedereen 'moet' doen, maar dat maakt 't niet meteen verschrikkelijk vervelend om te doen. Sure, ik vind 't echt wel leuk om lessen te geven in een versterkte stroom van mijn vak, omdat daar leerlingen zitten die ervoor kiezen, maar het is ook juist wel weer leuk om alle leerlingen (in theorie) voor je vak in de klas te hebben en ze allemaal klaar te stomen voor hun einddoel, ook als het niet direct is waar hun talent en/of interesse ligt.
Als je als jonge docent in een sectie terecht komt, is het altijd afwachten of collega's open staan voor je expertise. Ik heb twee collega's in mijn sectie met wie ik veel samen moet werken, en dat zijn beide prachtige voorbeelden hierin. De één is 35, wil geen woord van me horen want "zij doet 't al jaren en zij weet precies hoe het moet, ik heb daar nog helemaal geen verstand van als nieuwkomer", en lig ik regelmatig mee overhoop. De ander is zestig, een echte oude rot in het vak van wie ik elke keer weer dingen kan leren, maar zegt "jij kent alle nieuwe dingen, jij hebt frisse ideeën en ik ben een vastgeroeste ouwe muts, dus roep maar!". Een al dan niet vastgeroeste sectie is sowieso niet inherent aan maatschappijleer of welk ander vak dan ook, maar is gewoon een kwestie van geluk of pech, vrees ik.
Ik snap wel dat je ook de mindere kanten wilt benoemen, maar ik denk dat je 't wel heel donker in ziet! And well, wat betreft lerarenopleiding: Ja, da's een kwestie van je voegen naar wat de opleiding verwacht in verslagen/onderzoeken/dingen, en daarnaast je eigen stijl ontwikkelen. Ik zou in mijn les geen woord Nederlands mogen spreken als het aan de hogeschool ligt, dus in de dingen die ik voor de hogeschool schrijf, vermeld ik niet de Nederlandse terugkoppeling die ik soms toepas in mijn lessen. De meeste praktijkbegeleiders op de lerarenopleidingen zijn inmiddels wel realistisch genoeg om door de starre standaarden heen te kijken, en gewoon te kijken of er een goede docent staat, die zowel zijn vak als de omgang met de leerlingen beheerst (naast een aantal andere zaken, natuurlijk). Wel heel naar dat je er niet doorheen kunt komen! Die pedagogische kennis kan trouwens nog best handig zijn, al kan 't voor veel mensen wel droge kost zijn om doorheen te komen, dat kan ik me direct voorstellen.
Please don't get me wrong, ik denk zeker niet dat ik een volledig beeld heb van de praktijk op veel scholen (ik weet dat ik een lucky bastard ben met de school waar ik werk, en 't is pas de tweede school waar ik rondloop), en ik vrees dat ik nog flink verbitterd ga raken als ik meer collega's tegen kom in m'n carrière zoals de eerste die ik hierboven noemde, maar mijn (korte) ervaringen zijn toch wel een stuk positiever, geloof ik!
Als je als jonge docent in een sectie terecht komt, is het altijd afwachten of collega's open staan voor je expertise. Ik heb twee collega's in mijn sectie met wie ik veel samen moet werken, en dat zijn beide prachtige voorbeelden hierin. De één is 35, wil geen woord van me horen want "zij doet 't al jaren en zij weet precies hoe het moet, ik heb daar nog helemaal geen verstand van als nieuwkomer", en lig ik regelmatig mee overhoop. De ander is zestig, een echte oude rot in het vak van wie ik elke keer weer dingen kan leren, maar zegt "jij kent alle nieuwe dingen, jij hebt frisse ideeën en ik ben een vastgeroeste ouwe muts, dus roep maar!". Een al dan niet vastgeroeste sectie is sowieso niet inherent aan maatschappijleer of welk ander vak dan ook, maar is gewoon een kwestie van geluk of pech, vrees ik.
Ik snap wel dat je ook de mindere kanten wilt benoemen, maar ik denk dat je 't wel heel donker in ziet! And well, wat betreft lerarenopleiding: Ja, da's een kwestie van je voegen naar wat de opleiding verwacht in verslagen/onderzoeken/dingen, en daarnaast je eigen stijl ontwikkelen. Ik zou in mijn les geen woord Nederlands mogen spreken als het aan de hogeschool ligt, dus in de dingen die ik voor de hogeschool schrijf, vermeld ik niet de Nederlandse terugkoppeling die ik soms toepas in mijn lessen. De meeste praktijkbegeleiders op de lerarenopleidingen zijn inmiddels wel realistisch genoeg om door de starre standaarden heen te kijken, en gewoon te kijken of er een goede docent staat, die zowel zijn vak als de omgang met de leerlingen beheerst (naast een aantal andere zaken, natuurlijk). Wel heel naar dat je er niet doorheen kunt komen! Die pedagogische kennis kan trouwens nog best handig zijn, al kan 't voor veel mensen wel droge kost zijn om doorheen te komen, dat kan ik me direct voorstellen.
Please don't get me wrong, ik denk zeker niet dat ik een volledig beeld heb van de praktijk op veel scholen (ik weet dat ik een lucky bastard ben met de school waar ik werk, en 't is pas de tweede school waar ik rondloop), en ik vrees dat ik nog flink verbitterd ga raken als ik meer collega's tegen kom in m'n carrière zoals de eerste die ik hierboven noemde, maar mijn (korte) ervaringen zijn toch wel een stuk positiever, geloof ik!
"Say you'll share with me one love, one lifetime. Say the word and I will follow you. Share each day with me, each night, each morning. Love me, that's all I ask of you" The Phantom of the Opera - All I Ask of You
- Daantje
- Berichten: 53
- Lid geworden op: 11 aug 2009, 09:04
- Locatie: Goois Meisje
- Contacteer:
Re: Brieven, gesprekken, LinkedIn? Het topic voor baanzoeken
Nondeju.... Om die CAO te begrijpen moet je welhaast econometrie gestudeerd hebben.
@Sabrina, die vastgeroeste ouwe muts kan er maar één zijn.
Ik zat gisteravond Maid in Manhattan te kijken, en kreeg toch een beetje heimwee gevoel naar de hotellerie. Het is een wereldje en een hotel is een gemeenschap op zich. Met gekken, rare gebeurtenissen, drama, grappen, practical jokes en dan heb ik het nog niet eens over de gasten die langskomen. Vooral in de chiquere hotels. TVseries zoals Hotel Babylon zijn niet eens heel ver buiten de werkelijkheid. Aan de andere kant is het ook heel veel hard werken. Veel saaie klussen en rottige uren.
Toch trekt het wel weer. Als ik een carriereswitch ga maken dan overweeg ik om toch weer die kant op te gaan. Dan niet meer als 'zwarte' (bediening) maar eerder als receptioniste. Stabielere uren, fysiek minder zwaar werk, meer administratieve taken en meer mafkezen die het vak jeu geven Het is iets voor na de crisis om in het achterhoofd te houden.

@Sabrina, die vastgeroeste ouwe muts kan er maar één zijn.

Ik zat gisteravond Maid in Manhattan te kijken, en kreeg toch een beetje heimwee gevoel naar de hotellerie. Het is een wereldje en een hotel is een gemeenschap op zich. Met gekken, rare gebeurtenissen, drama, grappen, practical jokes en dan heb ik het nog niet eens over de gasten die langskomen. Vooral in de chiquere hotels. TVseries zoals Hotel Babylon zijn niet eens heel ver buiten de werkelijkheid. Aan de andere kant is het ook heel veel hard werken. Veel saaie klussen en rottige uren.
Toch trekt het wel weer. Als ik een carriereswitch ga maken dan overweeg ik om toch weer die kant op te gaan. Dan niet meer als 'zwarte' (bediening) maar eerder als receptioniste. Stabielere uren, fysiek minder zwaar werk, meer administratieve taken en meer mafkezen die het vak jeu geven Het is iets voor na de crisis om in het achterhoofd te houden.
Volg mijn Transitieblog: fadinggender.nl
- cinderella
- Berichten: 95
- Lid geworden op: 09 aug 2009, 10:58
- Locatie: Overijssel
Re: Brieven, gesprekken, LinkedIn? Het topic voor baanzoeken
@ Sabrina: Het is echt een heel verschil of je een vak geeft dat je je hele schoolcarriëre krijgt, of een vak dat je maar 1 jaar geeft. Ik merk ook een behoorlijk verschil in klas 3 en 4: in klas 3 is scheikunde verplicht, en 80% doet niks, want het is het enige vak dat ze nog nooit gehad hebben en zeker niet willen volgen het jaar erop. Over het algemeen is het leuker als je de bovenbouw hebt. Voor biologie is dat een totaal ander verhaal, omdat het in ieder geval in jaar 1 en 2 een verplicht vak is.
Ik heb op geen school gezeten, en ken ook geen school, waar maatschappijwetenschappen een keuzevak is. Op die scholen zou je echt een ontzettend leuke baan hebben, kun je echt wat van je vak maken, en wat je aan keuzeruimte hebt naar eigen inzicht invullen. Leuk! Maar ik denk dat die vacatures schaars zijn, ik ken die banen niet. Daarom mijn tip ook om eerst eens les te gaan geven. Die vacature in Oss voor 1 dag in de week zou een leuke zijn om naast een normale baan te doen. Dan ben je binnen op die school, weet je ook of je het voor de rest van je leven wilt doen, wat je positie binnen een school is. Dan is scholing om je bevoegdheid te halen ook totaal geen punt meer, want dan investeer je in je toekomst.
Overigens waar gebeurde verhalen die ik regelmatig voor zowel maatschappijleer als CKV heb gehoord: (bijna) volledige klassen die aan het eind van het jaar geen voldoende voor beide vakken hebben. Leerlingen verslonzen hun werk vaak omdat ze het nut ervan niet inzien.
Ik ben trouwens helemaal voor docenten die voor het vak maatschappijleer zijn opgeleid hoor, ik denk dat die beter zijn dan "bijbeuners" van andere vakken. Ik denk alleen dat je vooral met dat soort collega's geconfronteerd zult worden, en mijn ervaring is dat die vaak niet geïnteresseerd zijn in het interessanter maken van je vak. Ook dat kost tijd, en grote kans dat hun prioriteiten dan bij hun hoofdvak liggen.
Ik heb op geen school gezeten, en ken ook geen school, waar maatschappijwetenschappen een keuzevak is. Op die scholen zou je echt een ontzettend leuke baan hebben, kun je echt wat van je vak maken, en wat je aan keuzeruimte hebt naar eigen inzicht invullen. Leuk! Maar ik denk dat die vacatures schaars zijn, ik ken die banen niet. Daarom mijn tip ook om eerst eens les te gaan geven. Die vacature in Oss voor 1 dag in de week zou een leuke zijn om naast een normale baan te doen. Dan ben je binnen op die school, weet je ook of je het voor de rest van je leven wilt doen, wat je positie binnen een school is. Dan is scholing om je bevoegdheid te halen ook totaal geen punt meer, want dan investeer je in je toekomst.
Overigens waar gebeurde verhalen die ik regelmatig voor zowel maatschappijleer als CKV heb gehoord: (bijna) volledige klassen die aan het eind van het jaar geen voldoende voor beide vakken hebben. Leerlingen verslonzen hun werk vaak omdat ze het nut ervan niet inzien.
Ik ben trouwens helemaal voor docenten die voor het vak maatschappijleer zijn opgeleid hoor, ik denk dat die beter zijn dan "bijbeuners" van andere vakken. Ik denk alleen dat je vooral met dat soort collega's geconfronteerd zult worden, en mijn ervaring is dat die vaak niet geïnteresseerd zijn in het interessanter maken van je vak. Ook dat kost tijd, en grote kans dat hun prioriteiten dan bij hun hoofdvak liggen.
toen doet er nu niet meer toe