Ongecontroleerde rant topic!

OT = Off Topic. Alles wat niets met BDSM te maken heeft dus...
Sabrina

Re: Ongecontroleerde rant topic!

Bericht door Sabrina »

chippie_ schreef:ik scheer mensen echt niet over 1 kam
Zo komt 't hier wel heel sterk over, wat ook de reden is dat ik er zo tegen ageer. Je maakt m.i. een overhaaste generalisatie door op basis van een paar slechte gevallen te suggereren dat een grote groep mensen misbruik zou maken van de uitkeringen, en om vervolgens dan maar praktisch alle mensen met een bijstand te straffen voor de paar eikels, dat vind ik gewoon fout. No offence naar jou persoonlijk, maar ik ben geen voorstander van "Één procent maakt misbruik, dus we gaan het bedrag voor iedereen verlagen"-maatregelen.
"Say you'll share with me one love, one lifetime. Say the word and I will follow you. Share each day with me, each night, each morning. Love me, that's all I ask of you" The Phantom of the Opera - All I Ask of You
Guilty

Bericht door Guilty »

chippie_ schreef: ik kreeg van de gemeente goede begeleiding om weer aan het werk te gaan hoor... 2 x reintegratie cursussen gehad
Maar dat budget is flink teruggeschroefd, en dit kabinet wil daar nog veel verder in snijden...
JerryM

Bericht door JerryM »

Zorgen dat het uitkeringssysteem efficiënter en beter werkt is een betere oplossing dan de uitkeringen verlagen. Maar dat kost mss juist wat geld, en ookal kan het best veel opleveren, dat geld willen ze weer niet uitgeven want er moet bezuinigd worden.

zucht.
"You see this? This is what you want, but you can't have.... unless I let you."
- STM

"You can't trust everything you read on the internet."
- Abraham Lincoln
ruby-vita

Bericht door ruby-vita »

[quote="chippie_"quote]

euhh.. ik heb zel fook in de bijstand gezeten hoor.. en ja is geen vetpot maar als ik daar mijn auto, koophuis en mijn kids van kan onderhouden kan een ander dat toch ook ?

Ja, je hebt niks extra's.. dat is wel eens shit, balen, maar slecht hebben we het met ene uitkering niet hoor.[/quote]

Heb je misschien WW gehad ofzo? In de gemeente waar ik woon krijg je geen uitkering als je een koophuis hebt, en kan je met een uitkering zeker geen auto betalen :confused2: .

WW is iets anders dan bijstand, het maandelijks bedrag van een WW uitkering kan aanzienlijk hoger zijn dan die van de bijstand.
Als alleenstaande krijg je per maand ongeveer 876,- euro en als alleenstaande ouder iets minder dan 1100,-( alle belastingvoordelen en extra's zoals alimentatie of alleenstaande ouder korting word ingeleverd). Mag jij mij uitleggen hoe jij daar - met gemak- de hypotheek van een koophuis van kan betalen, plus een auto en je kids daarvan kon onderhouden zonder ergens financiele steun vandaan te halen. Wat jij beschrijft is niet mogelijk.

Daarbij is het volgens mij een algemene regel dat je je koophuis op moet eten voordat je een uitkering krijgt.

Zwart bijgeklust Chippie?
madeleine

Bericht door madeleine »

chippie_ schreef:
fixertje schreef: Heb je al gemailed naar de Sociale Inlichtingen en OpsoringsDienst?
nee helaas en dat zou ik ook niet zo snel doen.. net zo min als dat ik AMK zou bellen oid.
ik klik niet.. of amper ( ja dan moet ik ook niet "zeuren" toch ? )
Precies dat. Sorry hoor chippie, maar ik vind inderdaad dat je je er wat makkelijk gemaakt. Zelf niet willen klikken, maar wel willen dat er strenger op toegezien wordt. Ik herken het beeld wat ruby schetst als mijn jeugd, en mijn moeder en ik hebben ons de tandjes gewerkt om eruit te komen. Jouw beeld herken ik trouwens een stuk minder... een eigen huis, en een auto. Dat moet je toch eerst allemaal kwijt zijn voordat je in de bijstand komt ?
Dat harde knokken heeft me ook wel harder gemaakt, maar ik ben aan de andere kant ook blij dat ik nu in een positie ben om heul veul belasting te betalen, zodat anderen dezelfde kansen kunnen krijgen als dat ik gekregen heb.
Natuurlijk zijn er mensen die er misbruik van maken, maar wees dan gewoon trots op jezelf dat je dat niet hoeft. En als je er wat aan wilt doen, doe dat.
Maar rustig achteroverleunen tot iemand anders het oplost, vind ik niet kunnen. Zeker omdat ik weet dat dat niet de houding is, waarmee je jezelf eruit hebt gewerkt.daar is heel veel voor nodig, wat je met deze opmerkingen niet laat zien, maar duale wel in huis hebt.
Life hurts! (thank God i'm a masochist)
ruby-vita

Bericht door ruby-vita »

Per maand houd ik samen met mijn dochtertje ongeveer 300/350 euro over om van te leven, in slechte maanden ( bijvoorbeeld de eindafrekening van gas en elektra, of een onverwachte rekening) dan houd ik met een beetje geluk 200/250 euro over voor een hele maand. En een overwachte rekening die komt natuurlijk iedere maand wel een keer. Mag jij mij uitleggen hoe je daar een auto en dergelijke van betaald? En hoe fijn en makkelijk het is om gewoon een uitkering te hebben, en waarom ik van jou een schop onder mijn kont moet krijgen en nog strenger gecontroleerd dien te worden.

Bah....wat een stomme discussie!
Guilty

Bericht door Guilty »

ruby-vita schreef:Daarbij is het volgens mij een algemene regel dat je je koophuis op moet eten voordat je een uitkering krijgt.
Dat dacht ik ook altijd, maar volgens mij valt dat in de praktijk wel mee. Zie dit artikel
ruby-vita

Bericht door ruby-vita »

Bedankt Guilty, ik wist niet dat deze regel veranderd was. Ik vermoed dat die regel toegepast word als de hypotheek lasten niet hoger zijn dan wat je met een uitkering aan huur kan betalen. Dus het argument over dat je geen huursubsidie krijgt en dus duurder uit bent komt hiermee te vervallen.Omdat je zoals ik het begrijp alleen in een eigen huis mag blijven wonen als de hypotheek lasten evenredig zijn aan je uitkering.
ruby-vita

Bericht door ruby-vita »

Waarom zou iemand die gezond is niet willen werken volgens jou?

Als ik het goed begrijp vind je dat mensen die gezond zijn en toch een uitkering hebben, misbruik maken van het uitkeringsstelsel, naast de mensen die zwart bij verdienen.

Wat is volgens jou dan de reden dat iemand die gezond is( en een uitkering krijgt) niet wil werken?
Daar ben ik oprecht benieuwd naar!
ruby-vita

Bericht door ruby-vita »

chippie_ schreef:die willen bij hun kind zijn ?
Vinden het wel prima om thuis te zitten ?
Ontslag genomen/gekregen?
Als ik de laatste reden buiten beschouwing laat, want als je ontslag neemt krijg je geen uitkering, en als je ontslag krijgt dan is dat meestal onvrijwillig, dan blijven er volgens jou redenering twee redenen over.

"Die willen bij hun kind zijn": Als iemand liever bij haar/zijn kind wil zijn om vervolgens in armoede te leven en behandeld en beschouwd te worden als een maatschappelijke paria waarvan iedere stap gecontroleerd word, dan zal er wel een hele dringende reden zijn waarom deze persoon liever thuis blijft om voor een kind te zorgen.

"Vind het wel prima om thuis te blijven"; Als iemand het wel prima vind om thuis te blijven en van een luttel bedrag per maand rond te komen, zal dat in veel gevallen betekenen dat die persoon kiest voor een sociaal isolement. Als iemand ( en dat zullen echt enkelingen zijn) dit als levensdoel heeft en zich daar happy bij voelt, dan zie ik het probleem niet zo.
Ik geloof namelijk niet dat iemand die "gezond" is met veel enthousiasme voor een dergelijk leven wil/zal kiezen.

Dus omdat er twee redenen zijn in jou beleving die een uitkering onrechtmatig maken, ( waarvan je jezelf af kan vragen of het ook echt onrechtmatig is) moet het uitkeringstelsel aangepakt worden en de naleving van de regels nog strenger nageleeefd worden.

Toen ik werkte maakte het me niet uit om - indirect- via belasting op mijn salaris te betalen voor diegene in een uitkerings situatie, zelfs niet voor diegene die er volgens jou misbruik van maken. Ik ben blij dat er een dergelijk stelsel is en dat ik daar nu gebruik van kan maken. Er zullen altijd mensen zijn die niet in de maatschappij zoals die nu is passen, niet omdat ze een loser of misfit zijn maar omdat de maatschappij vrij rigide is in haar opvattingen en regels over een volwaardig burgerschap.

Wat ik me trouwens afvraag is hoeveel van iemands salaris gaat nu daadwerkelijk naar sociale voorzieningen zoals een uitkering toe?

volgens mij is dat erg weinig, en gaat er veel meer geld naar het wegenstelsel, koningshuis, waterzuivering en dergelijke.
Dus waarom zo inhakken en focussen op mensen die een uitkering hebben? Het is een kleine groep,en het is weinig geld, volgens mij zijn er belangrijkere zaken dan inhakken op mensen die een uitkering hebben.

Sterker nog, zelf ik met mijn uitkering betaal indirect mee aan mijn eigen uitkering en die van anderen, omdat er ook belasting geheven word op mijn maandelijks inkomen.
Sabrina

Bericht door Sabrina »

My god chippie, wat ben je heerlijk veroordelend zeg! Houd alsjeblieft toch 'ns op met mensen omlaag halen en roepen dat je het zelf allemaal zo goed doet :???:. Sorry, maar ik vind 't echt niet kunnen. Er zijn heel veel mensen met een uitkering die elke maand weer KNOKKEN, maar dat negeer je voor het gemak even. De enige die knokte, was jij toen je in die positie zat, en verder roep je alleen maar dat er zoveel mensen misbruik maken van de uitkeringen. Kijk eens naar wat rubyvita bijvoorbeeld vertelt, daar heb ik heel veel respect voor als ik die zo hoor. Die heeft alles opzij moeten zetten om voor haarzelf en haar dochter te kunnen zorgen, en doet dat heel trots en met rechte rug, maar zonder steeds te roepen "Kijk mij het eens goed doen". Dáár heb ik respect voor, niet voor jezelf honderd-en-één veren in je reet steken en alle anderen afzeiken. Please just lose the iambetterthanyouness!

Afbeelding
"Say you'll share with me one love, one lifetime. Say the word and I will follow you. Share each day with me, each night, each morning. Love me, that's all I ask of you" The Phantom of the Opera - All I Ask of You
Guilty

Bericht door Guilty »

ruby-vita schreef:Wat ik me trouwens afvraag is hoeveel van iemands salaris gaat nu daadwerkelijk naar sociale voorzieningen zoals een uitkering toe?
Dat valt reuze mee hoor. Het inkomensdeel van de bijstand is ongeveer 4 miljard euro (alleen de WWB, zonder de bijstand voor zelfstandige en een paar andere kleine regelingen, zonder Wajong, WIA, en andere arbeidsongeschiktheidsregelingen). Bij 16 miljoen Nederlanders is dat gemideld 250 euro p.p.p.j. Nu betaalt natuurlijk niet iedereen belasting, dus in de praktijk zal het eerder rond de 500 euro per jaar liggen. Ter vregelijking, het begrotingshoofdstuk De Koning met alle uitkeringen aan het koninklijk huis is samen 39 miljoen (2,4 euro p.p.p.j).
Daantje
Contacteer:

Bericht door Daantje »

madeleine schreef:
chippie_ schreef:
fixertje schreef: Heb je al gemailed naar de Sociale Inlichtingen en OpsoringsDienst?
nee helaas en dat zou ik ook niet zo snel doen.. net zo min als dat ik AMK zou bellen oid.
ik klik niet.. of amper ( ja dan moet ik ook niet "zeuren" toch ? )
Precies dat. Sorry hoor chippie, maar ik vind inderdaad dat je je er wat makkelijk gemaakt. Zelf niet willen klikken, maar wel willen dat er strenger op toegezien wordt.
0800-0220400 <--Dat is de kliklijn van de Sociale Inlichtingen en OpsporingsDienst. Het is nu bijna 9 uur over een kwartiertje kan je gaan bellen. Als het probleem van fraudeurs je echt zo hoog zit DOE ER DAN WAT AAN!!! Maar blijf hier niet anderen ongefundeerd de grond in trappen. Bel je niet; STOP DAN RESOLUUT MET GEKLAAG over wat jij vind dat profiteurs zijn. Want je klinkt nu steeds meer als een Telegraaflezer die overal over mekkert vanuit een onderbuikgevoel maar zelf geen actie onderneemt.
Volg mijn Transitieblog: fadinggender.nl
murron

Bericht door murron »

edit;laat maar
Laatst gewijzigd door murron op 14 jun 2011, 10:57, 1 keer totaal gewijzigd.
eireann
Site Admin

Bericht door eireann »

Mededeling

ter info:

hoewel de discussie prima in het ranttopic past, en ik het idee heb dat het vaak om oprechte belangstelling naar de ander toe gaat, wil ik toch duidelijk maken dat niemand hier zijn financiele situatie uit de doeken hoeft te doen of hoeft te verantwoorden.

Ook graag opletten bij het op de man spelen, zowel in wat je schrijft over algemene dingen 'iedereen is dit of dat' en in reacties daarop.

Dank.

**Self Rescuing Princess**
Plaats reactie