Ongecontroleerde rant topic!

OT = Off Topic. Alles wat niets met BDSM te maken heeft dus...
Guilty

Re: Ongecontroleerde rant topic!

Bericht door Guilty »

skaoot schreef: Want nu vraag ik me soms een beetje af waarom hij meewil? Het is geen verplichting.
That's all. Wat mij betreft.
Niks wegjagen, maar meer bezint eer ge begint.
Ik denk dat dbj continu aan het bezinnen is. Het is denk ik heel moeilijk voor hem, enerzijds heel graag meewillen, terwijl dat anderzijds heel veel energie kost en doodeng is. Het enige dat ie zei was dat het net als de bureaucratie een energievreter voor hem is, wat waarschijnlijk gewoon zo is. Daarmee zegt ie niet dat ie het niet ook leuk vindt, of het niet de moeite waard vindt, maar letterllijk wat ie zegt: dat het hem veel energie kost. Het is een autist en geen lichte ook volgens mij, die uit zijn eigen kleine comfort zone probeert te stappen...

Nou het is het op zich niet verplicht om hem te ondersteunen daarin. Maar als je daar geen zin in hebt, is het ook een optie om gewoon niet te reageren, in plaats van telkens (en daarmee doel ik niet op jou specifiek) op hem in te hakken dat ie zo negatief zou doen. Wat kitten zegt, je hoeft niet gelijk een hooivork te pakken.
dbj

Bericht door dbj »

@guilty^:
Treffend verwoord, zo zelf mijn situatie beschrijven is iets wat mij simpelweg niet lukt.

En tuurlijk weet ik dat het geen "moeten" is wat betreft de kampeermeet, maar het leek mij wel een gezellig uitje.
En dan komt de datum dichterbij, en winkels die ineens voordelige aanbiedingen hebben voor kampeerders, en ja dat tesamen heeft mij (wel erg laat) ertoe bewogen om me daarop te richten. En dan ontdek ik ineens wat je daarvoor allemaal nodig hebt en ik ben aan het stressen geraakt.
Om te beginnen nog snel de betaling regelen bij mijn bank, en info vragen hier. Nou, dit laatste is dus totaal ontspoort geraakt...
juffie
Site Admin

Bericht door juffie »

skaoot schreef:Het zou gewoon ook fijn zijn om ook eens positief geluid te horen. Dat het ook leuk lijkt, of gezellig, of wat dan ook. En niet alleen een energiekostende onzekere onduidelijke moeilijke onderneming.
Want nu vraag ik me soms een beetje af waarom hij meewil? Het is geen verplichting.
That's all. Wat mij betreft.
Niks wegjagen, maar meer bezint eer ge begint.
Hier ben ik het helemaal mee eens.

Oh en ik ben echt niet van plan om dbj weg te jagen (met of zonder hooivork) want ik heb een tijdje geleden ook geprobeerd om te investeren in contact en omgang met hem om hem te helpen met een aantal dingen. Vanuit mijn ervaring als juf, maar vooral als vriendin van iemand met Asperger (en ik dus echt wel weet wat het is) heb ik hem willen helpen. Kortom, ik ben niet anti-dbj ofzo.

Maar, als je dan vooral negatieve, zuchtende berichten leest over dat het zoveel energie kost...Tja, sorry, dan lukt positief en constructief reageren niet altijd meer.
MILF :grin_ani:
lotus {P}

Bericht door lotus {P} »

Hij is niet de enige voor wie het eng is en het energie kost, maar die laten het wellicht minder blijken. En voor diegenen is de negatieve houding die ze ervaren van dbj een extra moeilijkheid en misschien zelfs een reden waarom ze twijfel(d)en om ook te komen.
Guilty

Bericht door Guilty »

lotus {P} schreef:Hij is niet de enige voor wie het eng is en het energie kost, maar die laten het wellicht minder blijken.
Sure, het kost mij ook veel energie (dat kost het me altijd als ik voor dagen voedsel mee moet nemen in verband met mijn voedselproblemen, ik ben nu al aan het inpakken en plannen...).
leonietje

Bericht door leonietje »

komt goed chip :)
Lucifer Morningstar

Bericht door Lucifer Morningstar »

Ik heb deze smilie nog nooit gebruikt, maar in dit geval vind ik hem zeer terecht: :worshippy:
Crownless

Bericht door Crownless »

Er vallen nu wel wat stukjes op z'n plek nu. Bedankt Marijke en guilty. En schaamte omdat uitgerekend ik wel beter had moeten weten :zak:

Geen wederkerigheid. Dat is het. En nu dat benoemd is kan ik dat beter behappen. En ik denk dat dwangbuisjongen de schijn tegen heeft. Want het lijkt soms wel alsof die wederkerigheid en dat sociaal gevoel er wel is.

Maar dat is er dus niet. Of in ieder geval beperkt. En misschien is het juist de tragiek dat hij wel een relatie wilt en kinderen en alles, maar dat zonder wederkerigeid er gewoon niet in zit. Ik wil graag doen alsof hij het wel heeft, want dan maakt hij een kans. Van mijn zusje weet ik dat er geen relatie inzit. Van Marijkes neef denk ik ook niet. Maar die twee zitten ook niet op een forum over een sociaal en intiem onderwerp en heb ik er niet over horen klagen en verdrietig over gezien.

Ik denk nog steeds dat er veel te leren is over sociale vaardigheden. Mijn zusje heeft geleerd (met veel pijn en moeite) dat je mensen moet aankijken als je tegen ze praat, en als ze terugpraten. Ze heeft etiquette geleerd. Heel soms helpt ze uit zichzelf (laatst nog een bijzonder moment dat ik bezig was een ikeakast in elkaar te zetten en dat zij zag dat ik niet in mijn eentje de plank uit het karton kreeg. Ik denk dat dat getriggerd was doordat ik haar eerder vroeg of ze me kon helpen met het verplaatsen van de doos, die ik niet in mijn eentje kan tillen). Ze weet, hoe beperkt ook, vragen te stellen over dingen die haar gestressed maken. Zoals 'wanneer gaan we eten?' of 'hoe last gaan we naar huis'.
Ik denk niet dat het goed is klakkeloos te accepteren dat iemand aan zijn of haar max zit. Mijn zusje leert nog steeds, en Marijkes tante heeft goed opgemerkt dat er meer in haar zoon zat.

Ik denk dat er meer in dwangbuisjongen zit. Of ik hoop het in ieder geval heel hard. Maar er werd gewoon niet op mijn behulpzame dingen gereageerd, en daardoor werd mijn 'helpen' steeds grimmiger totdat mijn reacties meer irritatie en frustratie waren, met nog steeds in mijn achterhoofd 'als hij mijn aardige dingen niet snapt, dan maar onaardig, dan krijg ik misschien nog een reactie'.
Maar eigenlijk moet ik dus geen reactie willen.

En kan ik beter -zoals Marijke- mijn schouders ophalen en doorgaan met mijn eigen ding.
If history repeats itself, I'm so getting a dinosaur!
Voleuse

Bericht door Voleuse »

Eigenlijk heb ik wel een beetje moeite met hoe men hier over dbj praat. Hij leest hier ook gewoon mee hoor, hij is ook een actief lid van het forum. En nu ontstaat hier een discussie over zijn hoofd heen over hoe zijn stoornis wel en niet in elkaar zit? Tuurlijk kun je er wel een mening of idee over hebben, maar hier word echt zo gepraat van: ik weet vanuit mijn studie precies hoe het zit.
Jullie zijn zijn hulpverleners toch niet?
I need you to press me down before my body flies away from me ~ Tune yards, Powa
eireann
Site Admin

Bericht door eireann »

Het is uit het oogpunt van hem beter begrijpen, daarom heb ik er niet zo'n moeite mee. Ik vond de posts van Marijke, Guilty en Crownless erg verhelderend.

En het staat dwangbuisjongen natuurlijk vrij om antwoord te geven, ik zou er pas problemen mee hebben als dbj het NIET kon lezen als we het over hem hebben.
**Self Rescuing Princess**
JerryM

Bericht door JerryM »

Marijke schreef:
juffie schreef:Vanuit mijn ervaring als juf, maar vooral als vriendin van iemand met Asperger (en ik dus echt wel weet wat het is)
Myeah, dat weet ik dus niet. Ik wil de problemen van Jerry niet onderschatten, maar Jerry is volgens mij wel een verrekt sociale en goed functionerende Asperger. De eerste keer dat ik hem ontmoette was ik al meteen fan van hem, omdat hij zo sociaal bewust is en zo bereid is een beetje moeite te doen. Ik vond hem meteen super gaaf en hoewel ik echt wel geloof dat hij Asperger heeft en ook dat hij (en jij) daar soms heel flink last van kunnen hebben denk ik toch dat hij een vrij goed functionerend 'geval' is.

:bloos:

Marijke schreef:Volgens mij kun je Jerry niet met DBJ vergelijken wat dat betreft. Jerry is een Asperger met heel veel sociaal inzicht, sociaal gevoel, hij snapt wederkerigheid, hij heeft zich heel veel vaardigheden aan kunnen leren. DBJ kan dat niet.

Ik kon het ook niet (goed). Maar ik heb het geleerd. En misschien had ik mijn opvoeding mee, waar er erg op werd gehamerd dat ik beleefd en netjes was, en ik heb een groot rechtvaardigheidsgevoel meegekregen, waar ik soms te consequent in ben zelfs.

Maar ik denk dat DBJ wel meer zou kunnen leren nu hij weet waardoor bepaalde dingen voelen zoals ze voelen, zijn zoals ze zijn. Hij zit alleen nog erg op het 'Ik ben nog steeds ik, daar heeft dat labeltje niks aan veranderd' trapje, terwijl je een trapje verder kan gaan zitten en zeggen 'Ik ben nog steeds ik, maar met dit labeltje kan ik leren beter met mijn zwakheden om te gaan.'
"You see this? This is what you want, but you can't have.... unless I let you."
- STM

"You can't trust everything you read on the internet."
- Abraham Lincoln
oeps2

Bericht door oeps2 »

ik begrijp t nu ook stukke beter !

zou die post ook niet neergezet hebben met wat ik nu weet (over t kampeergeval)

dus sorry djb .. ik heb je gewoon niet goed ingeschat

oepzz
juffie
Site Admin

Bericht door juffie »

Mja, en ik ga waarschijnlijk gewoon teveel uit van Jerry en hoe Jerry is. My bad, hij iss ook niet representatief voor alle Aspergers.
Enne, Marijke: Dat was jij over Jerry zegt: That's why I love him. :inluv:
MILF :grin_ani:
Crownless

Bericht door Crownless »

@ voleuse: ja, dat snap ik, ik heb naast deze post ook nog een pb met sorry naar dbj gestuurd voor mijn eerdere berichten. Had ook hier gekunt inderdaad.

In ieder geval, nee, ik ben niet zijn hulpverlener. Sterker nog, als ik dat wel was geweest was ik ook nooit boos/gefrustreerd geraakt op deze manier. Maar, ik vind wel dat ik beter had moeten weten dan boos te worden. Vanwege wat ik weet over autisme gezien inderdaad mijn opleiding en de ervaring met mijn zusje. Daarom haalde ik dat 'beter weten' aan.

Punt is: dwangbuisjongen, ik weet eigenlijk gewoon niet zo goed meer hoe ik met je om moet gaan. Ik probeer voor mezelf te verklaren waarom je doet hoe je doet, en ik kan me indenken dat dat vervelend voelt. Dat dit soort posts ontstaan, is omdat mensen niet weten hoe ze met je om moeten gaan.
Zou jij ons kunnen helpen met aan te geven hoe je wilt dat mensen met jouw beperkingen omgaan?

Dat is best een grote vraag, dus ik wil hem opdelen in:
wat zijn je beperkingen?
Hoe uiten deze zich?
Wanneer er iets mis gaat door zo'n beperking, hoe wil je dan dat mensen reageren?
Vind je het wel of niet prettig als mensen uitleggen wat er mis ging, of zouden ze dat alleen moeten doen als je ernaar vraagt?
Wat wil jij graag van mensen die reageren op je posts? Een luisterend oor, practisch advies, hun mening, of is dat altijd anders?

Overigens zijn 'ik weet het niet', 'ik kan hier geen antwoord op geven' of 'ik wil hier niet op in gaan' ook gewoon goede antwoorden.
If history repeats itself, I'm so getting a dinosaur!
dbj

Bericht door dbj »

Crownless schreef:@ voleuse: ja, dat snap ik, ik heb naast deze post ook nog een pb met sorry naar dbj gestuurd voor mijn eerdere berichten. Had ook hier gekunt inderdaad.

In ieder geval, nee, ik ben niet zijn hulpverlener. Sterker nog, als ik dat wel was geweest was ik ook nooit boos/gefrustreerd geraakt op deze manier. Maar, ik vind wel dat ik beter had moeten weten dan boos te worden. Vanwege wat ik weet over autisme gezien inderdaad mijn opleiding en de ervaring met mijn zusje. Daarom haalde ik dat 'beter weten' aan.
Ben verheugd te lezen dat jij gewoon erkend een flinke inschattingsfout gemaakt te hebben.
Weet je, bij het GGz hebben ze ook best moeite met mij en voel me ook daar best wel eens onbegrepen.

Wat jouw vragen betreft: erg lastig/moeilijk om daar duidelijke en heldere antwoorden op te geven.
Wellicht een idee dat anderen mensen, met name die mij kennen als bezoeker van partylokatie GBK38, hun praktijkervaringen die ze hebben opgedaan met mij, gewoon hier neerplempen :idea:
Plaats reactie