WS valt af!
- skaoot
Re: WS valt af!
Ik heb de afgelopen 2 dagen niet gesnoept/gesnackt, woooohooo. Vanavond wel chocorozijntjes. Babysteps.
En toch eens die weegschaal onder mn bed uitvissen... Blegh.
En toch eens die weegschaal onder mn bed uitvissen... Blegh.
This heart gets stronger, this skin gets thicker, this mouth gets louder (Danko Jones)
Oh a shiny squirrel in your pants!
Oh a shiny squirrel in your pants!
@Crownless: van die shakes zou ik zo bang zijn dat het er weer allemaal aankomt als je weer "gewoon" gaat ontbijten en lunchen. Heb je daar al iets van een plan voor?
- Crownless
Ja, daar ben ik ook wel een beetje bang voor. Op dit moment zit ik op 250 à 300 calorieën per maaltijdvervanger (afhankelijk van de yoghurt die ik gebruik en hoeveel, ik meet niet precies af). Ik ga kijken hoeveel calorieën bijv yoghurt en cruesli zijn, en daar het ontbijt mee overnemen (vind yoghurt als ontbijt lekker) en mager broodbeleg in huis halen. Geen kaas, salami of smeersalades meer, maar iets magers wat ik ook lekker vind (geen idee wat nog).
En ik had mezelf voorgenomen om uit te zoeken of een consulten met een diëtist vergoed worden, en zo ja daar een afspraak mee maken. Ik ben sowieso een beetje de draad kwijt soms qua gezond eten en mezelf goed verzorgen qua eten (emo-eter in ontwikkeling! Noes!) dus beetje ondersteuning kan geen kwaad denk ik.
Edit: nope, geen vergoeding, tenzij 'als onderdeel van een behandelplan'. Gaat m niet worden. Intake alleen kost al 80 euro.
En ik had mezelf voorgenomen om uit te zoeken of een consulten met een diëtist vergoed worden, en zo ja daar een afspraak mee maken. Ik ben sowieso een beetje de draad kwijt soms qua gezond eten en mezelf goed verzorgen qua eten (emo-eter in ontwikkeling! Noes!) dus beetje ondersteuning kan geen kwaad denk ik.
Edit: nope, geen vergoeding, tenzij 'als onderdeel van een behandelplan'. Gaat m niet worden. Intake alleen kost al 80 euro.
If history repeats itself, I'm so getting a dinosaur!
Als je wilt afslanken moet je juist wel voldoende vetten eten. Geen geraffineerde vetten (transvetten) zoals in koek en chips maar gezonde vetten zoals in olijfolie, avocado, noten e.d. Sinds er magere en light producten op de markt zijn gekomen zijn we alleen maar massaal zwaarder geworden. Dus geen magere maar volle melk en yoghurt gebruiken en in 20 + en 30 + kaas geloof ik op de langere termijn ook niet. Je metabolisme heeft vet nodig, ook om af te vallen.
- Crownless
Ik gebruik vet en dergelijke in mijn avondeten 

If history repeats itself, I'm so getting a dinosaur!
- kitten
Wij hebben in de Ardennen een ontdekking gedaan! 
Belgische chips!
Schijnbaar zit er in Nederlandse chips een stofje toegevoegd dat maakt dat je wil blijven eten. En in België is dat verboden. En inderdaad, met twee man aan een zak pindaflips beginnen, om daarna een halve zak terug in de kast te leggen, omdat je allebei genoeg hebt gehad...
Dat is toch ondenkbaar?? Pindaflips! Ik eet in mijn uppie die hele zak leeg, normaal gesproken! 
Daarna dacht ik nog: ja, placebo is óók een effect! Je weet van dat stofje en ineens kun je stoppen met chips snaaien, jaja. Maar op 1 van de laatste dagen kwam Oudste dus naar me toe met een half opgegeten schaaltje chips. Ze zat vol.
Deze chips waren wel erg machtig hoor! En zij wist niet van dat stofje!
Dus binnenkort ga ik even snel hier bij Goirle de grens over, chips inslaan. Omdat het chips is waar ik van kan genieten zonder teveel te genieten en er vervolgens niet af te kunnen blijven!
edit: dit is het stofje: E621, ook bekend als Natriumglutamaat, MSG, ve-tsin, natriumglutaminaat, ajinomoto

Belgische chips!
Schijnbaar zit er in Nederlandse chips een stofje toegevoegd dat maakt dat je wil blijven eten. En in België is dat verboden. En inderdaad, met twee man aan een zak pindaflips beginnen, om daarna een halve zak terug in de kast te leggen, omdat je allebei genoeg hebt gehad...

Daarna dacht ik nog: ja, placebo is óók een effect! Je weet van dat stofje en ineens kun je stoppen met chips snaaien, jaja. Maar op 1 van de laatste dagen kwam Oudste dus naar me toe met een half opgegeten schaaltje chips. Ze zat vol.

Dus binnenkort ga ik even snel hier bij Goirle de grens over, chips inslaan. Omdat het chips is waar ik van kan genieten zonder teveel te genieten en er vervolgens niet af te kunnen blijven!

edit: dit is het stofje: E621, ook bekend als Natriumglutamaat, MSG, ve-tsin, natriumglutaminaat, ajinomoto
dat is zeker een belangrijke ontdekking. Kunnen we niet een petitie starten om dat stofje ook in Nederland uit de chips en andere zaken te halen?
- kitten
Schijnbaar is de producent Nederlands. Sterke lobby dus. Nou ja, dat heb ik van horen zeggen. Nu ik zo zit te googlen, lees ik dat het een Chinees product is... *confused*
- juffie
- Site Admin
- Daantje
- Contacteer:
Raar, E-621 is een E-nummer en dus een in Europees verband goedgekeurde hulpstof. Die zou in België dus ook gewoon toegestaan moeten zijn. Het is trouwens een volledig natuurlijk product gewonnen uit zeewier en in de Chinese keuken wordt het al eeuwen gebruikt als Ve-Tsin. Je kan het bij toko's ook gewoon in kilo-zakken kopen. Het handige van MSG (voor fabrikanten) is dat het de vijfde smaak is: umami of 'hartig'. Zoute dingen worden er dus ongelofelijk veel lekkerder en smaakvoller van. Wat dat betreft is het een zwakte bod om te gebruiken, een laffe smakeloze hap is ineens superlekker. In de westerse thuiskeuken is het ook gemeengoed: Maggi en Marmite staat stijf van de glutamaten, maar dan uit gistextract. Ook zongedroogde tomaat en oude kaas zit er vol mee.
Maar aan de andere kant ik had iets vergelijkbaars in België met de friet daar. Als ik daar friet haalde met Belgische zure mayonaise at ik lang zoveel niet als met onze zoete fritessaus. Echt al die Belgen bestelden een "groot pak friet" terwijl ik mijn best moest om doen om een kleine portie op te krijgen.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=MUdrRE7W0b4[/youtube]
Maar aan de andere kant ik had iets vergelijkbaars in België met de friet daar. Als ik daar friet haalde met Belgische zure mayonaise at ik lang zoveel niet als met onze zoete fritessaus. Echt al die Belgen bestelden een "groot pak friet" terwijl ik mijn best moest om doen om een kleine portie op te krijgen.
Als je er een beetje voor zorgt dan blijft dat fatsoenlijke mes ook zo fijn snijden. Ik heb even een mes-aanzet instructie filmpje gezocht voor je met de juiste techniek en makkelijkste methode. Ik leg het zelf op dezelfde manier uit: (de eerste 45 seconden is een hoop bla bla)Crownless schreef: En aangezien ik een semi-fatsoenlijk koksmes heb gekocht (van de Ikea) is het snij- en voorbereidwerk minder werk en makkelijker. En verder drink ik light en laat ik chips en nootjes staan. Maar ik mag wel zoveel fruit van mezelf als ik wil.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=MUdrRE7W0b4[/youtube]
Laatst gewijzigd door Daantje op 12 jul 2012, 09:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Volg mijn Transitieblog: fadinggender.nl
- kitten
Misschien is dat E-nummer dan toch niet het stofje dat bedoeld werd... Ik probeer het te googlen, maar dat is wel waar ik op uit kom.
@Crownless: cruesli zit altijd veel suiker in. En muesli is vaak wat flauw. Zelf ben ik altijd wel fan van de muesli's van Dorset Cereal (te koop bij de AH): vaak geen extra suikers, en wel genoeg noten en rozijnen enzo om het smaakvol te houden. En de rozijnen zijn dan niet veranderd in hele harde of hele plakkerige vieze dingetjes.
- Daantje
- Contacteer:
Het zou E-621 moeten zijn. Dat staat inderdaad bekend om, behalve smaak versterking, eetlustbevordering. Dat iets natuurlijk is, betekent nog niet dat het gezond is in grote hoeveelheden.kitten schreef:Misschien is dat E-nummer dan toch niet het stofje dat bedoeld werd... Ik probeer het te googlen, maar dat is wel waar ik op uit kom.
Volg mijn Transitieblog: fadinggender.nl
- Ravelijne
@Crownless Als je naar je huisarts gaat en vraagt om een doorverwijzing naar de diëtiste, wordt het dan misschien wel vergoed? De meeste huisartsen staan er helemaal achter als je gezonder wil gaan eten. Jerry's link een stukje terug over low-glycemic foods is denk ik wel een hele degelijke tip.
Qua ontbijt, ik heb het jarenlang goed gedaan op (vruchten)biogarde met havermout als ontbijt, maar let op dat als je heel mager eet je idd juist de munchies kunt krijgen omdat vet hetgeen is waar je je vol van gaat voelen (en je niet perse dik wordt van vet, hangt heel erg van het soort vet af). Even experimenteren dus wat het beste voor je werkt.
@kitten Ik heb even in Zarath's kast gekeken, 2 zakken tortilla chips, allebei zonder E621, idd (ook niet onder een andere naam). Cool!
Qua ontbijt, ik heb het jarenlang goed gedaan op (vruchten)biogarde met havermout als ontbijt, maar let op dat als je heel mager eet je idd juist de munchies kunt krijgen omdat vet hetgeen is waar je je vol van gaat voelen (en je niet perse dik wordt van vet, hangt heel erg van het soort vet af). Even experimenteren dus wat het beste voor je werkt.
@kitten Ik heb even in Zarath's kast gekeken, 2 zakken tortilla chips, allebei zonder E621, idd (ook niet onder een andere naam). Cool!
Er zijn veel mensen die niet tegen E621 kunnen. Het is inderdaad een smaakversterker die zowat overal inzit. Het valt niet mee om te eten zonder die troep. Het het ervoor zorgt dat je blijft eten wist ik dan weer niet.
Mijn man kan er niet tegen dus dat is altijd veel puzzelen. Hmm toch die chips uit belgië maar eens proberen dan. Eens kijken wanneer ik daar in de buurt kom.
Mijn man kan er niet tegen dus dat is altijd veel puzzelen. Hmm toch die chips uit belgië maar eens proberen dan. Eens kijken wanneer ik daar in de buurt kom.