Brieven, gesprekken, LinkedIn? Het topic voor baanzoekenden!

Voor niet-bdsm topics die wel voor serieuze discussies bedoeld zijn.
kitten

Re: Brieven, gesprekken, LinkedIn? Het topic voor baanzoeken

Bericht door kitten »

Inmiddels heb ik wel beseft en erkend dat ik van mijn eigen bedrijf over iets meer dan 2 maanden niet zal kunnen leven. En dat zou wel moeten, want dan houdt de ondersteuning vanuit de WW op. De eerste opdracht is nu wel binnen, maar dat is pas voor april. :nopompom:

Dus moet ik er iets naast gaan doen... Maar wat... :nopompom:
Ravelijne

Bericht door Ravelijne »

Mij schiet meteen te binnnen: schrijven. Je schrijft zo vloeiend, levendig, leuk en overtuigend, daar zou je best iets mee kunnen doen. Free-lance schrijver is geen vetpot (hoor ik ook van mensen die het echt doen), maar het is wel flexibel. Hoewel dat natuurlijk ook een vorm van zelfstandige onderneming is wat je op moet bouwen. Maar misschien eens kijken naar de vacatures voor webredactie?

Het zijn niet alleen megabedrijven met grote marketingafdelingen die dat zoeken, ik heb zulke vacatures ook wel eens gezien voor bijv. een woningbouwvereniging voor hun website en intranet. Die zijn meestal ook niet helemaal full-time, wat dan weer een voordeel kan zijn terwijl je je eigen zaak opbouwt.
kitten

Bericht door kitten »

Het moet sowieso part time, wat het ook is. En in de vorm van een eigen bedrijf wordt het ook niet. Dat is nu net wat er niet lukt.

Man, de gedachte alleen al dat ik dan die hele molen weer in moet om opvang te regelen van die kids... :nopompom: Bleeegghhhh!! :( :(
Sayaatje

Bericht door Sayaatje »

wat voor werk heb je eerder gedaan? Is daar iets part-time in te vinden? Freelance copywriter kan ook, dat doe je gewoon thuis.. Maar dan moet je zelf opdrachten binnen halen begrijp ik ervan.
Ravelijne

Bericht door Ravelijne »

En webredacteur in dienst bij een bedrijf?
kitten

Bericht door kitten »

Ja, dat zou kunnen werken. Freelance niet, ik heb zekerheid van inkomen nodig. En wat ik heb gedaan is 12 jaar helpdesk. En dat wil ik *absoluut niet meer*!!1one :(
Ravelijne

Bericht door Ravelijne »

Nee, zou ik ook zeker niet naar teruggaan! Dat is wel lang genoeg. Ik heb je een vacature gestuurd van wat ik ongeveer bedoel, dat is misschien duidelijker. :)
faery

Bericht door faery »

Meh. Vervelend kitten! En "voor de moet" solliciteren en verder aan je bedrijf werken zie je ook niet zitten? Sowieso is het maar de vraag hoe snel je aan iets komt...
Ravelijne

Bericht door Ravelijne »

En wat ik nog niet gezegd had: balen joh, dat je je plannen moet aanpassen! Je weet ook nooit hoe het loopt, als je veel geluk hebt rol je meteen in een grote opdracht, maar het kan ook een tijd duren voor je er helemaal van kunt leven. Ik hoop dat je snel wat vindt wat lekker compatibel is met een zaak opbouwen.
pluis

Bericht door pluis »

Niet bedoeld om heel onhartelijk te zijn naar de voorgaande suggesties, maar ik wil er wel even op wijzen dat schrijven, redigeren (en ook vertalen) eh.. een vak is. Weliswaar een vak met een imago-probleem (omdat veel mensen denken dat je het 'zomaar wel even kunt'), maar toch.

Net zoals het voor sommige - uitzonderlijk getalenteerde - mensen prima werkt om zonder voorgaande docentenopleiding voor de klas te gaan staan (maar voor veel mensen ook niet) werkt het ook zo met schrijven / redigeren en vertalen. Als je echt heel erg getalenteerd bent, kun je misschien best succesvol aan de slag in een schrijf- redigeer- of vertaalfunctie, maar de kans dat je niet goed presteert omdat je te weinig vakkennis hebt, is best groot.

Da's niet alleen jammer voor degene die die baan probeert, maar ook voor alle vakmensen die wél een opleiding of studie hebben gedaan en moeten aanzien hoe kwaliteit binnen hun vakgebeid / passie ondergewaardeerd wordt.

Het klinkt misschien heel onaardig, maar ik raak best gefrustreerd als iemand zonder enige formele kennis van zaken (op taal- of schrijfgebied) zich aanbiedt als (semi-)taalprofessional. Niet alleen omdat ik vervolgens met het imago zit geen 'echte baan' te hebben, maar ook omdat mijn kwalificaties minder serieus genomen worden en ik mijn kwaliteiten steeds meer moet bewijzen omdat er een groot aantal mensen rondloopt die beweert mijn werk te kunnen doen zonder daar ooit zelfs maar een korte cursus voor te hebben gedaan.
juffie
Site Admin

Bericht door juffie »

Ik snap je wel hoor pluis, want dat heb ik net zo goed in het onderwijs.
MILF :grin_ani:
kitten

Bericht door kitten »

faery schreef:Meh. Vervelend kitten! En "voor de moet" solliciteren en verder aan je bedrijf werken zie je ook niet zitten?
Dat is gewoon geen optie. Ik heb vorig jaar al wat WW opgemaakt, deze 6 maanden gingen ook van mijn WW af, als ik er straks uit kom, heb ik nog maar 2-3 maanden over en dan wordt het bijstand.
Ravelijne schreef:als je veel geluk hebt rol je meteen in een grote opdracht, maar het kan ook een tijd duren voor je er helemaal van kunt leven.
In het doula vak bestaan geen grote opdrachten. Elke bevalling is er eentje. Daarom dat ik al zeker weet dat ik over 2 maanden een baan moet hebben, er gaan nu niet spontaan 4 zwangeren per maand bij me aankloppen, dat zal gestaag moeten groeien. Heel veel is mond op mond reclame en het kan goed 4 jaar duren voor ik echt een stabiel aantal opdrachten heb. En zelfs dan kunnen er rustigere periodes bij zijn.

En over het schrijven: wat pluis als zei, ik heb totaal geen papieren. Maar ook geen portfolio, alles wat ik schrijf is kinky of om andere redenen anoniem. Ik heb niks dat aan kan tonen wat mijn capaciteiten zijn daarin.
chell

Bericht door chell »

En parttime toch weer helpdesken en ondertussen verder?

Ik werk nu 3,5 dag (32 uur) in een functie die op papier perfect is, maar die ik ook niet wil. Nee, ik word hier niet happy van, maar ook niet zo diep ongelukkig als ik was, juist omdat ik wel ook nu de mogelijkheden zie en heb om verder te komen qua fotografie. Dit is een tussenstation, ik ga hier niet blijven tot mijn 67e. En ook niet tot mijn 40e.
Sabrina

Bericht door Sabrina »

+1 @ juffie, voor al die banen (dus schrijver, webredacteur, maar ook docent, vertaler, etc.) zijn niet zomaar opleidingen. De één heeft meer aanleg dan de ander in de richting van bijvoorbeeld creative writing of taalgevoel, maar dan nog is het een vak wat je moet leren. Ik heb vaak hele positieve reacties gehad op mijn geschreven werk in mijn opleiding, maar ik zou niet zo snel durven reageren op een 'schrijf'-vacature, omdat ik gewoon de specifieke opleiding mis. Dan heb je wel de algemene skill, maar niet de vakspecifieke vaardigheid die vereist is in zo'n functie.

Echt niet lullig bedoeld @kitten, maar ik denk dat 't wel belangrijk is (niet specifiek voor jou, maar in het algemeen) om het verschil te maken tussen aanleg en professionele vaardigheid. Verder gewoon knuffels, want ik vind 't heel naar dat je bedrijf niet snel genoeg van de grond komt om daarop rond te komen, en dat je geen voor de hand liggende, jou blij makende beroepskeuze hebt om te doen, in afwachting van het succes van je eigen bedrijf!
"Say you'll share with me one love, one lifetime. Say the word and I will follow you. Share each day with me, each night, each morning. Love me, that's all I ask of you" The Phantom of the Opera - All I Ask of You
Mack

Bericht door Mack »

chell schreef:En parttime toch weer helpdesken en ondertussen verder?

Ik werk nu 3,5 dag (32 uur) in een functie die op papier perfect is, maar die ik ook niet wil. Nee, ik word hier niet happy van, maar ook niet zo diep ongelukkig als ik was, juist omdat ik wel ook nu de mogelijkheden zie en heb om verder te komen qua fotografie. Dit is een tussenstation, ik ga hier niet blijven tot mijn 67e. En ook niet tot mijn 40e.
Dat is de constructie die ik ook voor mijzelf gecreeerd heb. 3 dagen vast voor een (redelijk minimaal) basisinkomen en het geluidswerk voor de spreekwoordelijke krenten in de pap.
Nou helpt het gigantisch dat mijn collega's en ik heel erg flexibel zijn met werktijden naar elkaar toe aanpassen. Extra dagen bijspringen voor elkaar, werkdagen ruilen, als het ook maar even kan doen we het.
I'm whelmed. Not overwhelmed, not underwhelmed, just the right amount of whelmed.
Plaats reactie