je kinky nalatenschap

oda

Re: je kinky nalatenschap

Bericht door oda »

kitten schreef:In mijn geval: mijn kinderen zijn mijn enige erfgenamen. Alles komt daarmee terecht bij hun andere ouder met gezag: Ex.
Dat had ik me helemaal niet gerealiseerd! Is dat zo? Gaat het niet eerst naar je ouders of zo?
cinderella

Bericht door cinderella »

Nee, de kinderen zijn erfgenaam, niet de ouders. Ouders alleen als je geen kinderen hebt.
toen doet er nu niet meer toe
cinderella

Dat kan tot hele nare consequenties leiden.
Voorbeeld uit mijn familie:

Een nicht van mij heeft een zoontje van haar ex. Ex heeft een huis gekocht, woont samen met een nieuwe vrouw, en heeft schulden. Zijn nieuwe schoonpa heeft hem veel geld geleend, niks staat op papier.

Ex krijgt hartaanval. Nicht heeft beslag laten leggen op de rekeningen, zit nu met haar zoon in het huis (kwam hypotheek-vrij met zijn verzekering) en heeft nu al het geld. Schoonpa kan naar het geld fluiten, want niks staat op papier. Vriendin stond ook op straat, en of ze nog iets van haar bezittingen heeft kunnen terugkrijgen weet ik niet.
oda

Bericht door oda »

Wat heftig!

Kan je bezit niet aan iemand in bewaring worden gegeven tot je kids meerderjarig zijn, zodat je ex er niet bij kan?
cinderella

Ik denk dat je het beste alles wat je niet wilt dat vanilla's krijgen op papier bij een notaris aan een bekende kunt nalaten. Dan krijg je ook geen gezeur achteraf dat de erfgenamen het terug willen, hooguit dat die willen weten wat erin zit. Maar ik ben geen expert, heb geen idee hoe dat voor de wet geregeld is.
oda

Bericht door oda »

Ik wil liever niets bij mijn ex...

Weet iemand wat je daarvoor moet doen? Kun je dat omzeilen?
kitten

Bericht door kitten »

Lijkt me een vraag om bij een expert neer te leggen!

Ik weet wel dat je kleine zaken in een handgeschreven codicil kunt nalaten aan iemand die verder geen erfgenaam is/zou zijn. Die is rechtsgeldig en gaat vóór een testament! Maar het mag dan niet gaan om vermogen oid.
cinderella

Maar met zo'n codicil zul je toch aan de erfgenamen moeten laten weten wat je hebt meegenomen lijkt me. Anders zou je bij wijze van spreken van alles in je roze koffertje kunnen stoppen. Wil je dat dat niet gebeurt, dan zul je dat denk ik wat formeler moeten regelen. Het doorgeven van de koekoeksklok aan Pietje kan denk ik wel met een codicil, want dan kan Pietje gewoon op papier laten zien dat de koekoeksklok van hem is, en dus buiten de te verdelen boedel valt.
kitten

Bericht door kitten »

Dat klopt. Ik heb twee codicillen. Eentje waarin jongetje mijn laptop en pc krijgt. En eentje waarin ik die eerste codicil herroep en waarin hij mijn laptop en pc krijgt en alle SM en sex attributen. Expliciet benoemd dus. Mijn idee is dat als mij iets overkomt, jongetje dat gewoon weghaalt uit mijn huis. Als iemand daar moeilijk over doet, kan hij het uitgebreide codicil laten zien en hoeft hij dus nooit in de problemen te komen. Maar als het even kan, vermijd ik dat en blijft het uitgebreide codicil - net als het speelgoed - uit het zicht van kids en ouders.

Door in het uitgebreide codicil het eerste codicil te herroepen, wordt de uitgebreide rechtsgeldig. Dat heb ik allemaal wel al opgezocht. :)
phedre

Bericht door phedre »

Bedenk je ook goed.. voordat je alles aan notaris overlaat, wie er in je huis komt, direct na je overlijden! Eventueel om kleding te halen voor kids, als die tijdelijk elders logeren (dus je ex misschien?? of je ouders?), of om te zoeken naar de naam van de notaris waar jij je spullen hebt ondergebracht. Die mensen strunen al in jouw spullen, komen overal aan en in nog voordat er een notaris aan te pas is geweest, dus voordat er een nalatenschap is geregeld.
kitten

Bericht door kitten »

Het codicil heb ik dan ook niet aan de notaris gegeven, maar aan jongetje. Dwz, dat ga ik doen. :)
phedre

Bericht door phedre »

maar goed.. je woont niet samen...
jou overkomt wat, onderweg van jongetje naar huis.. of van huis naar je werk.... wie is er als eerste in jouw huis? je ex of je ouders of jongetje?

Wat ik probeer te zeggen... als je absoluut zeker 100% niet wil dat iemand iets vindt in jouw huis na jouw overlijden, dan moet je dus zorgen dat diegene er niet in kan, of dat er dus gewoon niets te vinden is.

Mijn kids weten er van, en als mijn moeder het zal ontdekken... tja.. eh.. zie daar niet zo'n probleem in eigenlijk, ze kan hooguit misschien verdrietig zijn dat ik haar dat niet heb toevertrouwd, terwijl ze denkt dat ze alles van me weet of zo? Weet je.. dit is mijn huis.. mijn leven.. dat leidt ik zoals ik dat wil, en als het ooit stopt, zullen ze er misschien wel achter komen wie ik werkelijk was, voor zover ze dat al niet weten... hebben ze toch mooi wat gemist al die tijd :p
Yara

Bericht door Yara »

oda schreef:Ik wil liever niets bij mijn ex...

Weet iemand wat je daarvoor moet doen? Kun je dat omzeilen?
Mijn ouders zijn ook gescheiden, maar mijn vader had een clausule waarbij hij kon voorkomen dat er ooit iets bij mijn moeder terecht kwam. Ik heb het hierbij wel over meerderjarige kinderen. Toen hij overleed was er een clausule dat mijn broertje en ik (na de dood van zijn tweede vrouw, dus dat kan nog wel even duren) erven. Onze partners en kinderen kunnen de erfenis erven, maar mochten we overlijden en mijn moeder erfgenaam zijn zou het geld van mijn vader automatisch naar het KWF gaan.
Als je minderjarige kinderen hebt zal je wel het probleem hebben dat iemand het geld tot meerderjarigheid van het kind moet beheren en dat zal vermoedelijk een ouder met gezag zijn. Of je dat kunt omzeilen weet ik niet.
Maar goed, ik weet dus wel zeker dat er mogelijkheden zijn.
Dance like nobody is watching
Love like you've never been hurt
Sing like nobody can hear you
Live like it's heaven on earth
kitten

Bericht door kitten »

phedre schreef:wie is er als eerste in jouw huis? je ex of je ouders of jongetje?
Misschien mijn ouders om wat kleren voor de kinderen te halen. Da's op een andere verdieping. Ex heeft de sleutel niet. Maar weet je, ze weten er allemaal wel van hoor. Ik wil gewoon niet dat ze expliciete dingen zien. Denk aan de floggers en de voorbinder. Dat lijkt me gewoon akelig om te zien van je overleden dochter/moeder.
juffie
Site Admin

Bericht door juffie »

Yara schreef: Als je minderjarige kinderen hebt zal je wel het probleem hebben dat iemand het geld tot meerderjarigheid van het kind moet beheren en dat zal vermoedelijk een ouder met gezag zijn. Of je dat kunt omzeilen weet ik niet.
Er zijn toch mogelijkheden dat het geld vast komt te staan in een fonds en pas bij het bereiken van de 18e of 21e verjaardag van het kind vrij komt? Dan is het geld er wel al die jaren, maar dan kan niemand, ook de andere ouder met het gezag, er niet aan komen.
MILF :grin_ani:
Gesloten