De invloed van een avatar op het aantal pb'tjes (fetlife)

In welke mate genereert een sexy vrouwenavatar meer ongewenste pb'tjes?

Dit maakt zeer veel verschil (ik spreek uit ervaring)
3
15%
Het levert merkbaar meer berichtjes op (ik spreek uit ervaring)
3
15%
Het levert ietwat meer berichtjes op maar niet veel (ik spreek uit ervaring)
2
10%
Ik heb geen verschil gemerkt of heb nooit van avatar gewisseld
5
25%
Ik denk dat het serieus veel verschil maakt
4
20%
Ik denk dat het wel meer spam oplevert maar niet overdreven
1
5%
misschien dat het wat extra berichtjes oplevert maar dan weinig
1
5%
Joh, Wever...geloof je dat nu zelf? :P
0
Geen stemmen
Ik heb er geen mening over
1
5%

Totaal aantal stemmen: 20

Boefje

Re: De invloed van een avatar op het aantal pb'tjes (fetlife

Bericht door Boefje »

pluis schreef:Het grote verschil tussen Wever's opmerking en het voorbeeld van Boefje is de aard van de handeling. Het ontvangen van spontane berichten is niet per se ongewenst (zie ook de discussie). Verkrachting is per definitie ongewenst. Verkrachting is ook niet meer of minder waarschijnlijk als het slachtoffer uitdagende of niet-uitdagende kleding draagt (verkrachting gaat niet om seks, het gaat om macht - of iemand er opwindend uitziet is dus niet aan de orde).

Daar waar het bij het slachtoffer van een verkrachting inderdaad volkomen ridicuul (en uiterst ongepast en seksistisch) zou zijn om het slachtoffer verantwoordelijk te houden voor de verkrachting*, denk ik dat je bij gedrag dat niet per se ongewenst is (en dat iemands gevoel van eigenheid niet schaadt), zoiets kunt nuanceren. In een dergelijk geval denk ik dat er sprake is van gedeelde verantwoordelijkheid.
Mee eens. Maar ik was gewoon een beetje narrig.

Weet je, om dan uit persoonlijke ervaring te spreken. Ik had ooit een tijdje een Fetlife account. Daarop had ik mijn avatar en nog 10 andere foto's. Geen foto's van mezelf maar van internet geplukt. Zwart-wit foto's zoals een bondagefoto. Niets expliciet verder. Ik kreeg 2 reacties. Eentje van een Italiaan. Iets als "Hi, nice pictures, lovely smile... etc." Overduidelijk op de foto's gebaseerd. Nou, dat wil ik wel een flirt noemen. Ik had daar ook totaal geen probleem mee.

De tweede reactie was van een Hollander. Die ging me uitgebreid uitleggen hoe hij zich elke avond "melkte", dat hij dat drie keer achter elkaar kon, dat hij dat het liefst onder de opdracht van een virtuele Domina deed etc. etc. (ik kreeg er nog net geen foto van zijn erectie bij). Nou, dan word ik wel narrig van opmerkingen dat het idioot of hypocriet zou zijn om te klagen, of dat ik als vrouw begrip moet hebben voor zo'n Neanderthaler.

*is ondertussen niet narrig meer*
*geeft wever een knuffel*
pluis

Bericht door pluis »

Boefje schreef:dan word ik wel narrig van opmerkingen dat het idioot of hypocriet zou zijn om te klagen, of dat ik als vrouw begrip moet hebben voor zo'n Neanderthaler.
Ha, zou ik ook worden.

Niet omdat de man reageert, maar omdat hij dat doet zonder zich ook maar van een enkele fatsoensnorm iets aan te trekken.

Begrip heben voor t feit dat mensen je wat sturen if heel wat anders dan begrip hebben voor een complete fantasie die je ongevraagd is verstuurd.
dbj

Bericht door dbj »

Waar het gaat om reacties op foto's op Fetlife heb ik er ook eentje voorbij zien komen wat kennelijk over mij ging.
Kijk eens naar mijn huidige profielfoto/avatar (die van mij is op alle sites dezelfde), dat gaf aanleiding voor kritiek over veiligheid enzo.
Nee, niet bij mijn foto maar bij iemand anders in vrijwel dezelfde situatie.
Het enige verschil was de persoon zèlf, maar verders alles hetzelfde.

Wel opmerkelijk dat "men" kennelijk niet de moed heeft gehad om gewoon bij mijn foto zo'n opmerking te maken.
Al zal ik 'm waarschijnlijk in dat geval wel verwijderd hebben.
pluis

Bericht door pluis »

Het kan ook dat mensen jouw foto niet hebben gezien. Of ze vermoedden al dat je een dergelijke opmerking toch zou verwijderen. Of ze hadden geen zin in een discussie met je. Of jouw avatar is ze nooit opgevallen. Of die andere persoon vroeg om feedback, en jij niet.

Het is onaardig van je om direct de meest negatieve uitleg te kiezen (namelijk dat mensen iets niet tegen je zouden durven zeggen) in plaats van mensen het voordeel van de twijfel te geven. Je zou het helemaal niet fijn vinden als mensen van jou elke keer denken dat je een nare, gemene man bent, in plaats van te denken dat je misschien anders reageert omdat je autistisch bent. Nou, als jij dat niet fijn vindt, doe het dan ook niet bij anderen.

Er zijn een paar handige regels in het leven, dbj. Misschien heb je er wat aan.
1 Andere mensen vinden jou niet zo belangrijk als jij jezelf vindt.
2 Als onwetendheid een goede uitleg is voor gedrag, wijt het dan niet aan kwade wil.
3 Behandel anderen zoals je zelf behandeld wilt worden.

Als je wilt reageren op wat ik schrijf, dan kun je dat in je eigen topic "spanningen vooraf" neerzetten, dbj. Dan kunnen we hier verder over Wever's discussie.
Ravelijne

Bericht door Ravelijne »

Ik zou punt drie nog iets aanpassen (en dat is dan meteen ook weer on topic hier):
Behandel andere mensen zoals ze zelf aangeven dat ze graag behandeld worden (waarbij je wel je eigen grenzen ook in acht neemt).
Wever

Bericht door Wever »

pluis schreef:Persoonlijk vind ik Wever's redenatie kort door de bocht. Mannen zijn geen ongeleide seksprojectielen. Ze zijn prima in staat om met gezond verstand en inlveingsvermogen te reageren op een plaatje dat ze opwindt. Iemand kan visueel ingesteld zijn en zich, alvorens een berichtje te sturen, toch even afvragen of het berichtje de fatsoensnormen niet schaadt. Iemand die wil reageren op afbeeldingen (of op een profiel) kan zich altijd afvragen wat hij/ zij met een bericht wil bereiken, en of de toon van het bericht dat doel ook duidelijk maakt.
Hmm...ik was eigenlijk van plan iets te schrijven als "maar dat heb ik helemaal niet gezegd!", maar ik twijfel. Ik heb ooit van een onderzoek gelezen dat aantoonde dat het bekijken van opwindende plaatjes wel degelijk een invloed heeft op de manier waarop mensen (en dan met name mannen) denken. Het is alleen te lang geleden om te herinneren of het om een serieuze studie ging of over een nu.nl artikel.

Daar ga ik het echter bij laten, want ik wil allerminst het idee geven dat ik die mannen in enige vorm of manier verdedig. En vooral wil ik geen vriendinnen tegen me in het harnas jagen.
*knuffelt Boefje*

@dbj: hmm...dat doet me denken aan een dialoogje dat ik ooit op samarium schreef over haatseks. Was gewoon 'n komisch stukje waarbij ik de virtuele "mezelf" aan het eind een keffend hondje door het venster liet schoppen.
...en plots nam iemand vanuit het niets er aanstoot aan omdat zij een hond had en ik haar probeerde belachelijk zou maken. ( :confused: ).
Oftewel: het is niet omdat er overeenkomsten zijn dat die niet toevallig kunnen zijn. :)
Ravelijne

Bericht door Ravelijne »

Die studie (of een soortgelijke) ben ik ook tegengekomen. Het is zeker zo dat seksuele opwinding impulsbeheersing verlaagt en optimisme versterkt. Maar niet in die mate dat het een excuus is voor horkerig gedrag.

N.B. Ik maak wel onderscheid tussen een onhandige opmerking of misplaatste flirt en echt horkerig gedrag.
pluis

Bericht door pluis »

Nee, letterlijk heb je het niet gezegd. Maar ondanks dat onderzoek heeft aangetoond dat mannenhersenen geneigd zijn om schaarsgeklede vrouwen als objecten te zien, betekent dat nog niet dat hun zelkfbeheersing direct de deur uitvliegt.

Daarom zei ik ook alleen dat ik je respons kort door de bocht vond, niet dat hij geheel onjuist was.

Het verexcuseren van specifiek onbeleefd gedrag onder het mom van overmatige geilheid (waar sprake van zou zijn als een man niet in staat zou zijn met fatsoen te reageren als er een afbeelding van een naakte vrouw in de buurt is) is iets dat voor mannen schadelijk is. Als mannen door zichzelf en door anderen gezien blijven worden als bruten die zich van pure geilheid niet kunnen beheersen, blijf je vastzitten aan de negatieve stereotypen waarin alle mannen kunnen worden weggezet als mogelijk verkrachters.

Een van de populairste hedendaagse seksistische vooroordelen is die waarin mannen worden getypeerd als oversekste dombo's, een transportmiddel voor een erectie, zogezegd, in plaats van als volledige mensen met emoties en verstand (en behoefte aan intimiteit en acceptatie door hun geliefden). Daar heeft iedereen last van, en mannen zelf niet in het minst.

Van dergelijke anti-man stereotypen wil ik graag af, vandaar dat ik ageer tegen iets dat zelfs maar een klein beetje ruikt naar "Oh, mannen kunnen er niks aan doen dat ze veranderen in lompe horken als er een geil plaatje in de buurt is."
Guilty

Bericht door Guilty »

pluis schreef: Het verexcuseren van specifiek onbeleefd gedrag onder het mom van overmatige geilheid (waar sprake van zou zijn als een man niet in staat zou zijn met fatsoen te reageren als er een afbeelding van een naakte vrouw in de buurt is) is iets dat voor mannen schadelijk is. Als mannen door zichzelf en door anderen gezien blijven worden als bruten die zich van pure geilheid niet kunnen beheersen, blijf je vastzitten aan de negatieve stereotypen waarin alle mannen kunnen worden weggezet als mogelijk verkrachters.
Anderzijds vind ik vrouwen die de deleteknop kennelijk niet kunnen vinden maar wel uitvoerig poedelnaakt op fetlife gaan staan ook wel een beetje vreemd. Als je een kort rokje aantrekt naar de disco is dat geen excuus om verkracht te worden, maar helpt wel als je beetje stevig in je schoenen staat om al dan niet lompe versierpogingen met een lachje af te wimpelen en je daar niet zoveel van aan te trekken dat je er een rant over moet lopen pennen op het vivaforum dat je je half aangerand voelt.

Als je uitgebreid met je tieten gaat lopen zwaaien op een - in essentie - erotisch gerichte social network site, kun je verwachten dat mensen met je gaan proberen te social networken, en dat een bepaald percentage dat zal doen in een stijl die niet zo goed bij je past. Ik zeg niet dat de horken altijd volledig in hun recht staan, maar als je daar niet op een beetje relaxte en amusante manier mee om kan gaan, moet je misschien toch overwegen om niet met je tieten te zwaaien op een erotisch gerichte social network site maar het bij een linked-in profiel te houden. Je hoeft je als man niet als neanderthaler te gedragen, maar als vrouw mag je ook wel een beetje weerbaarheid ten toon spreiden.
pluis

Bericht door pluis »

Ben ik met je eens, Vandaar ook mijn eerder gemaakte punt dat er wat mij betreft door de plaatsers van foto's geen slachtofferrol kan worden aangenomen waar het gaat om de reacties op die foto's.

Een bericht over geile foto's, hoe lomp geformuleerd ook, is geen bedreiging. Je opstellen alsof dat wel zo is, is onterecht. Het in een slachtofferrol plaatsen van vrouwen waar het gaat om indirecte seksuele avances is even schadelijk als het demoniseren van mannelijke seksualiteit.

In beide gevallen vind ik dat de eigen verantwoordelijkheid het stereotype hoort te overstijgen.
Daantje
Contacteer:

Bericht door Daantje »

Ik ga vanavond en de komende eens een experimentje doen. Een van de foto's van de ardennen als avatar instellen en dan eens zien of ik significant meer of ander soortige berichtjes ga krijgen. Ik vermoed dat het voornamelijk trannychasers zullen gaan zijn.
Volg mijn Transitieblog: fadinggender.nl
Boefje

Bericht door Boefje »

:amen:

Gut, soms ben ik een beetje jaloers op je, pluis. Ik zit af en toe best te worstelen met woorden en heb regelmatig het gevoel dat ik mezelf niet lekker uitdruk... Lijkt jou zo makkelijk af te gaan. :)
Peter^
Contacteer:

Bericht door Peter^ »

Wat zou er gebeuren als ik als avatar een foto neerzet van een Dominante man, die door veel vrouwen als 'droombeeld' wordt gezien?
Geniet van de positieve momenten.
Guilty

Bericht door Guilty »

Ik zeg: uitproberen!
Daantje
Contacteer:

Bericht door Daantje »

Mijn observatie tot nu toe: breien wordt niet geil bevonden.
Volg mijn Transitieblog: fadinggender.nl
Gesloten