Het grote WTF-topic
- pluis
Re: Het grote WTF-topic
Poep! Pies! Scheetbuikrommelsproeidiarree!
Hmm.. Mist toch wat, idd.
Hmm.. Mist toch wat, idd.
Ik ben eigenlijk vooral verbaasd dat jij de link met de holocaust niet snapte, omdat je vorig jaar nogal verontwaardigd was over pluu's vermeende historisch besef toen ze voorstelde 4 mei af te schaffen. Van iemand die zich daar zo betrokken bij voelt, vind ik het raar dat je dit naar eigen zeggen nog nooit met de holocaust geassocieerd hebt. Dat was, zeg maar, mijn WTF momentje.juffie schreef:Als je de opmerking al jaren hoort in de context van in de stront zakken, dan krijgt ie die betekenis en niet direct met de link naar de holocaust. Wat niet wegneemt dat ik best begrijp dat het pijnlijk kan zijn voor mensen en het dus niet gebruik.
- kitten
Juffie hoort het al jaren in een andere context. Dus heeft ze die associatie niet.
- Voleuse
Ik associeer kanker ook totaal niet met kanker. Voor mij is het totaal iets anders als iemand zegt "mijn opa heeft kanker" of "deze muziek is kankermooi (en ja, dat zeggen mensen
. Kanker kan je overal tussenplakken). Ik snap nooit zo waarom mensen voor dat specifieke scheldwoord nou zo hypergevoelig zijn. Al hou ik er wel rekening mee, want ik realiseer me dat ik zowat de enige ben die het niet erg vind
.

I need you to press me down before my body flies away from me ~ Tune yards, Powa
- Daantje
- Contacteer:
http://hetnieuwevloeken.nl
Bij de "aan het gas" verwensing denk ikzelf ook vooral aan de zelfmoordmethode. Vloeken met kanker net zo problematisch als alle andere ziektes: niet dus. Waar ik wel heel erg slecht tegen kan zijn mensen die KK of kenker zeggen/typen. Want schelden met kanker vinden ze niet kunnen.
Bij de "aan het gas" verwensing denk ikzelf ook vooral aan de zelfmoordmethode. Vloeken met kanker net zo problematisch als alle andere ziektes: niet dus. Waar ik wel heel erg slecht tegen kan zijn mensen die KK of kenker zeggen/typen. Want schelden met kanker vinden ze niet kunnen.
Volg mijn Transitieblog: fadinggender.nl
Ik snap niet dat mensen met ziektes kunnen gooien alsof het oude schoenen zijn. Ik kom uit een familie waarop 2 na z'n beetje iedereen aan kanker overleden is. Oudste jongen heeft toen ie 6 lang gevochten tegen hodgekin en nu bijna 30 jaar later is het ineens terug. Mijn zussie vecht inmiddels al 3,5 jaar tegen darmkanker......ja ik snap wel waarom mensen zo hypergevoelig zijn.Voleuse schreef:Ik associeer kanker ook totaal niet met kanker. Voor mij is het totaal iets anders als iemand zegt "mijn opa heeft kanker" of "deze muziek is kankermooi (en ja, dat zeggen mensen. Kanker kan je overal tussenplakken). Ik snap nooit zo waarom mensen voor dat specifieke scheldwoord nou zo hypergevoelig zijn. Al hou ik er wel rekening mee, want ik realiseer me dat ik zowat de enige ben die het niet erg vind
.
De nederlandse taal heeft woorden genoeg....waarom moeten er ziektes gebruikt worden om iets anders aan te duiden dan die ziekte?
- Frodo
- Site Admin
- Contacteer:
Omdat dubbele betekenissen in elke taal wel voorkomen?
Dat je 'n pesthekel aan iemand hebt wil toch ook niet meteen betekenen dat je hem of haar daadwerkelijk de pest toewenst? Daar denken de meeste mensen die niet in de Middeleeuwen geboren zijn niet eens bij na.
Ook in mijn familie zijn er mensen aan kanker overleden. Maar als ik me druk ga zitten maken over elke onbenul die te pas en te onpas met kk smijt (terwijl ie geen notie heeft wat dat inhoudt) zou ik geen leven meer hebben. Ik neem ze gewoon niet serieus, easy.
Dat je 'n pesthekel aan iemand hebt wil toch ook niet meteen betekenen dat je hem of haar daadwerkelijk de pest toewenst? Daar denken de meeste mensen die niet in de Middeleeuwen geboren zijn niet eens bij na.
Ook in mijn familie zijn er mensen aan kanker overleden. Maar als ik me druk ga zitten maken over elke onbenul die te pas en te onpas met kk smijt (terwijl ie geen notie heeft wat dat inhoudt) zou ik geen leven meer hebben. Ik neem ze gewoon niet serieus, easy.
- Voleuse
Mijn punt is JUIST dat het niet hetzelfde is voor mij. Ik vind het echt heel erg dat er mensen aan kanker overlijden. Of aan tyfus. Of aan wat dan ook. Maar dat heeft totaal niets te maken (voor mij) met het gebruiken als scheldwoord. Ik wens iemand geen kanker toe als ik zeg dat iets 'kankerlekker' is. Dat heeft totaal niets met elkaar te maken, en ik snap ook niet dat jij (of anderen) nu boos op me wordt alsof ik alle kanker op de wereld veroorzaak door mijn taalgebruik.
I need you to press me down before my body flies away from me ~ Tune yards, Powa
Als ik vroeger ongecontroleerd emotioneel werd gebruikte ik kanker als scheldwoord. En dan niet 1 keer per ongeluk, maar echt "kankerkankerkankerkankergodverdommekanker!!", en dan, well, best wel hard. Of ik mailde of SMSte ik het naar Dak, niet dat ik hem kanker wenste, maar een hele mail met het woord kanker 10 zinnen achter elkaar. En dan de oorzaak van mijn frustratie, met kanker telkens als bijvoeglijk naamwoord ertussen, de kankerconducteur van de kanker-ns in de kankertrein etc. Omdat het één van de krachtigste krachttermen is die ik kende en zó emo was dat ik de krachtigste krachtterm nodig had om te beschrijven hoe boos ik was, ofzo.
Maar dat is iets waar ik niet trots op ben, ik vind het verschrikkelijk ordinair en aso van mezelf en schaam me er achteraf ook voor als ik zoiets doe. En ik probeer het ook echt af te leren, zeker met een kindje op komst wil ik dat gewoon écht niet meer doen, ik vind het net zo not done gedrag van mezelf als met dingen gooien of tegen dingen slaan of ander agressief non-verbaal gedrag, mijn kind mag dat gewoon NIET zien en ook maar voor een moment denken dat zoiets normaal is! Het gebeurt nu zelden meer. Alleen als het écht niet goed met me gaat ontglipt het me nog wel eens, maar zodra ik het mezelf hoor doen dan probeer ik er ook mee te stoppen, want ik wil niet zo'n aso zijn. Als ik nu kanker roep dan weet Dak ook hoe laat het is, zo van, Pluu is nu écht fucked up als ze dat woord er ineens weer bij haalt. Maar voor mij is het dus niet zomaar een woord, maar een heel grof ordinair kwetsend scheld- of vloekwoord.
De laatste keer dat ik me toch weer had laten gaan en heel hard uitgebreid kanker had lopen gillen tegen mijn computer was er toevallig net een actie voor het kankerfonds in de bus dat je in een speciale envelop een paar euro kon doen en dan terug sturen. Dat heb ik toen, uit schaamte, gedaan, terwijl ik normaal verzoeken om donatie altijd ongelezen in de papierbak gooi. Omdat ik het gewoon echt lomp van mezelf vond. En omdat ik het dus ergens wel ook echt aan kanker link in mijn hoofd, niet als in dat ik aan kanker denk als ik kanker roep, maar dat ik het respectloos vind voor mensen met kanker en hun nabestaanden.
Terwijl als ik mijn hoofd stoot aan het keukenkastje en ik roep "pokke!" dan schaam ik mij daar niet voor, en dan ga ik niet googlen of er nog ergens een pokkenfonds te vinden is. "Pokke" probeer ik ook niet bewust af te leren ofzo, het is voor mij gewoon een kreet. Ook al zijn pokken ook een nare enge ziekte. Maar wat iemand anders ook al zei, het is een ziekte "van vroeger" die nu zelden meer voor komt en waar we nu medicatie tegen hebben. Dus daarom vindt ik pokken of pest niet grof. Pokke, pokkenbui, pesthumeur, die woorden gebruik ik nog gewoon. Tering of tyfus vind ik er een beetje tussen in zitten, dat probeer ik ook niet te zeggen en wil ik mijn kind ook niet aanleren. Maar ik vind de lading minder sterk dan bij "kanker".
Maar dat is iets waar ik niet trots op ben, ik vind het verschrikkelijk ordinair en aso van mezelf en schaam me er achteraf ook voor als ik zoiets doe. En ik probeer het ook echt af te leren, zeker met een kindje op komst wil ik dat gewoon écht niet meer doen, ik vind het net zo not done gedrag van mezelf als met dingen gooien of tegen dingen slaan of ander agressief non-verbaal gedrag, mijn kind mag dat gewoon NIET zien en ook maar voor een moment denken dat zoiets normaal is! Het gebeurt nu zelden meer. Alleen als het écht niet goed met me gaat ontglipt het me nog wel eens, maar zodra ik het mezelf hoor doen dan probeer ik er ook mee te stoppen, want ik wil niet zo'n aso zijn. Als ik nu kanker roep dan weet Dak ook hoe laat het is, zo van, Pluu is nu écht fucked up als ze dat woord er ineens weer bij haalt. Maar voor mij is het dus niet zomaar een woord, maar een heel grof ordinair kwetsend scheld- of vloekwoord.
De laatste keer dat ik me toch weer had laten gaan en heel hard uitgebreid kanker had lopen gillen tegen mijn computer was er toevallig net een actie voor het kankerfonds in de bus dat je in een speciale envelop een paar euro kon doen en dan terug sturen. Dat heb ik toen, uit schaamte, gedaan, terwijl ik normaal verzoeken om donatie altijd ongelezen in de papierbak gooi. Omdat ik het gewoon echt lomp van mezelf vond. En omdat ik het dus ergens wel ook echt aan kanker link in mijn hoofd, niet als in dat ik aan kanker denk als ik kanker roep, maar dat ik het respectloos vind voor mensen met kanker en hun nabestaanden.
Terwijl als ik mijn hoofd stoot aan het keukenkastje en ik roep "pokke!" dan schaam ik mij daar niet voor, en dan ga ik niet googlen of er nog ergens een pokkenfonds te vinden is. "Pokke" probeer ik ook niet bewust af te leren ofzo, het is voor mij gewoon een kreet. Ook al zijn pokken ook een nare enge ziekte. Maar wat iemand anders ook al zei, het is een ziekte "van vroeger" die nu zelden meer voor komt en waar we nu medicatie tegen hebben. Dus daarom vindt ik pokken of pest niet grof. Pokke, pokkenbui, pesthumeur, die woorden gebruik ik nog gewoon. Tering of tyfus vind ik er een beetje tussen in zitten, dat probeer ik ook niet te zeggen en wil ik mijn kind ook niet aanleren. Maar ik vind de lading minder sterk dan bij "kanker".
Ik word helemaal niet boos. Probeer alleen te snappen waarom iemand moet zeggen kankerlekker inplaats van verschrikkelijk lekker (zoals het ooit in de nederlandse taal bedoeld en gewoon was)
Zal mijn ouderwetse instelling wel zijn dat ik het niet snap

- Voleuse
Mja, het is gewoon een manier van zeggen die je overneemt van je leeftijdsgenoten. Als ik zou zeggen 'wat verschrikkelijk lekker' wordt ik meewarig aangekekenIllustra schreef:Ik word helemaal niet boos. Probeer alleen te snappen waarom iemand moet zeggen kankerlekker inplaats van verschrikkelijk lekker (zoals het ooit in de nederlandse taal bedoeld en gewoon was)

Misschien is het inderdaad een generatieverschil en is het over 40 jaar een ander woord waarvan ik dan weer niet snap dat het zo nodig moet

Ik denk dat je daarin helemaal gelijk hebt. Ik heb ook dingen geroepen waarvan mijn opvoerders niet snapten waarom het zo gezegd moest worden en zij met de generaties voor hun waarschijnlijk ook welVoleuse schreef:Mja, het is gewoon een manier van zeggen die je overneemt van je leeftijdsgenoten. Als ik zou zeggen 'wat verschrikkelijk lekker' wordt ik meewarig aangekekenIllustra schreef:Ik word helemaal niet boos. Probeer alleen te snappen waarom iemand moet zeggen kankerlekker inplaats van verschrikkelijk lekker (zoals het ooit in de nederlandse taal bedoeld en gewoon was)
Misschien is het inderdaad een generatieverschil en is het over 40 jaar een ander woord waarvan ik dan weer niet snap dat het zo nodig moet

- phedre
- Contacteer:
als ik scheld met krijg toch de kanker tyfus tering, val dood, flikker op, krijg toch t heen en weer, van mij mag ie aan t gas of dat soort uitspreken betekent dat echt niks meer of minder dan dat ik gewoon boos ben op die persoon.
Ik laat die persoon op dat moment weten dat ik hem ff echt helemaal niet lief vind. Zeer grote kans dat dat zodra het is uitgeproken ook meteen weer over is hoor, want het lucht enorm op om er van die krachttermen met veel gevoel voor drama tijdens een enorme huilbui of zo er ff uit te gooien. T heeft totaal helemaal niets te maken met van alles waar je zoiets aa kunt linken, niemand hoeft ziek te worden, niemand hoeft vergast te worden, niemand is een homo die ik niet zou mogen, niemand hoeft dood. Ik ben gewoon ff boos en dat laat ik horen...
Ik laat die persoon op dat moment weten dat ik hem ff echt helemaal niet lief vind. Zeer grote kans dat dat zodra het is uitgeproken ook meteen weer over is hoor, want het lucht enorm op om er van die krachttermen met veel gevoel voor drama tijdens een enorme huilbui of zo er ff uit te gooien. T heeft totaal helemaal niets te maken met van alles waar je zoiets aa kunt linken, niemand hoeft ziek te worden, niemand hoeft vergast te worden, niemand is een homo die ik niet zou mogen, niemand hoeft dood. Ik ben gewoon ff boos en dat laat ik horen...
Het voordeel van slechte tijden is dat er altijd iets positiefs is om naar uit te kijken
Mijn wtf moment van vandaag was toch echt wel toen ik dit las:
Vossenbont en veertjes als alternatief schaamhaar.
Dus eerst waxen en dan volplakken met spulletjes
http://www.nsmbl.nl/bizarre-beautytrend ... vate-area/" onclick="window.open(this.href);return false;
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=0R3tBY0VvrU[/youtube]
edit: waarom doet de youtube het niet?
-> solved
Vossenbont en veertjes als alternatief schaamhaar.
Dus eerst waxen en dan volplakken met spulletjes

http://www.nsmbl.nl/bizarre-beautytrend ... vate-area/" onclick="window.open(this.href);return false;
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=0R3tBY0VvrU[/youtube]
edit: waarom doet de youtube het niet?

- Crownless