Halverwege week 1 gok ik al dat ik toch nog een paar dingen permanent uit mijn dieet mag schrappen als ik klaar ben met deze maand, want er lijkt wel verschil te zijn. Kennelijk ben ik gewend geraakt aan bepaalde achtergrond 'klachten'. Ik had niet het idee dat mijn neus verstopt zat, maar nu kan ik ineens veel vrijer door mijn neus ademen. Ik had het niet het idee dat mijn ogen brandden, maar ineens voel ik wel dat ze veel minder branden. De permanente wallen onder mijn ogen zijn ineens geen blauwe halve maantjes meer, maar blauwe 'kwarten', de buitenste helft is zichtbaar bijgetrokken.
Wat wel gedoe is dat je echt overal over na moet denken en van te voren moet bedenken wat je gaat eten. Maar verder vind ik het tot nu toe niet vervelend: van wat wel mag kun je erg lekker eten.
De sugar cravings waren een paar keer wel pittig en ik was ook echt even kribbig en opvliegend als iemand die met roken stopt of zo. Dat viel me eigenlijk een beetje tegen, want zoveel zoets eet ik niet, maakte ik mezelf wijs.

Volgens Dallas & Melissa van Whole30 is dat ook om je smaak te resetten, maar dat geloofde ik niet zo (want: "ik eet niet overdreven veel zoet"). Maar het is dus waar. Ik heb extra knoflook en gember in een groentesoep met redelijk veel wortel gedaan, anders vond ik hem echt veeeeeel te zoet.