Ik heb bij Knul een combinatietest laten doen, en bij Kleine Knul nu een nipt-test. Het was 10 euro duurder dan de combinatie test. Nou, dan doen we de nipt maar
Ik deed het wel, omdat ik ben opgegroeid met een zus met een verstandelijke en psychische beperking. En ik weet dat er twintigduizend manieren zijn waarop je dat kunt krijgen, en dat Down daar maar een van is. Maar ik denk dat ik, heel grof en zwak misschien ook, een kindje met down niet trek.
En bij de tweede speelde ook nog mee dat ik ook niet wilde dat Knul in mijn schoenen zou komen.
En nogmaals, garanties zijn er niet. Ergens is het hypocriet.
Tegelijkertijd, als ik alles has kunnen uitsluiten voor heel veel geld, had ik het gedaan.
Ik vind het eng dit uit te spreken, omdat ik bang ben dat mensen gaan zeggen dat ik geen onvoorwaardelijke liefde heb voor mijn kind, of dat ze dit op een nare manier tegen me gaan gebruiken als Knul of Kleine Knul door wat voor reden dan ook beperkt zijn of raken. Of als het een false negative zou zijn.
Plus dat je dood gegooid wordt met allemaal lieve aangepaste mensen met syndroom van Down. Terwijl er ook een groep is die agressief is, en helemaal niet leuk, of helemaal niet zoveel kan. Volgens mij is die groep groter.
Dus dat was mijn afweging. Mijn eerlijke afweging. Voor de buitenwereld was het een "ik zou het mezelf kwalijk hebbenbgel genomen als ik het niet van te voren had geweten."
En ik denk ook wel dat het een ding zou zijn geweest tussen Bryan en mij. Bij de eerste dan. Bij de tweede zou ook voor Bryan het belang van Knul meewegen.
Gelukkig waren beide testen negatief (en heb ik ook geen kanker, yay!), dus dat was een zorg minder.
En nogmaals, er kan vanalles gebeuren of zijn. En dan ben ik er zo goed mogelijk voor mijn kinderen. Maar Down? Nee, dankjewel.