De wondere wereld der mobiele techniek

Voor niet-bdsm topics die wel voor serieuze discussies bedoeld zijn.
Plaats reactie
Daantje
Contacteer:

Re: De wondere wereld der mobiele techniek

Bericht door Daantje »

Afstand zou het probleem niet moeten zijn. Op mijn bank zit ik nog geen 3 meter van mijn wifi-kastje en er zit alleen maar een binnendeur (zo'n honingraatkartongeval) tussen.
Volg mijn Transitieblog: fadinggender.nl
dbj

Bericht door dbj »

Daantje schreef:Is mijn wifi nu zo traag, of mijn 4G nou zo snel?
Bitemarks^ )t( noemde al een mogelijke oorzaak. Daarnaast moet je bedenken dat wifi maar een beperkt aantal kanalen heeft. Een echt vrij kanaal zal er in de praktijk nooit zijn, dus dat vertraagd de verbinding ook al. Verder, hoeveel apparaten in jouw huis hebben wifi-connectie?
Ik heb het ook bemerkt met mijn treinreizen. De wifi in de trein was veeeeel trager op mijn mobieltje dan de 3G, wat toen nog standaard was.

En ja, 4G is echt een hele snelle verbinding en daar is ie ook speciaal voor ontworpen.
Dus? Het ligt niet aan jouw wifi en ook niet hoe jij hem gebruikt.
Mack

Bericht door Mack »

Even de technische achtergrond:

WiFi (oftewel IEEE 802.11) is er in een aantal generaties die telkens weer wat meer functies en snelheid bieden.
Eerst hadden we 802.11b/g en die werken op een zendfrequentie van 2,4GHz. Binnen die 2,4GHz zijn er weer 13 kanalen.
De laatste jaren hebben we ook 802.11n/ac en die werken naast de 2,4GHz ook op de 5GHz band. Binnen die laatste band zijn er weer 31 kanalen.
Het voordeel van 5GHz is dat er een hogere datasnelheid mogelijk is, en dat de gebruikers over meer kanalen verdeeld kunnen worden waardoor ze elkaar minder in de weg zitten.
Het nadeel (soms ook een voordeel) ervan is dat het "kooi van Faraday" effect sterker is bij een hogere frequentie, en dat dus muren en vloeren, zeker betonnen met wapening, het signaal sterker tegenhouden. Een lawaaiboomhouten deur zou geen invloed moeten hebben.

Hoe kun je deze info gebruiken?

Door een WiFi scanner app voor je apparaatje te vinden waarmee je kan zien hoeveel basisstations er in je buurt zitten en op welke kanalen die werken. Veel fabrikanten zijn lui, dus er zullen veel te veel stations bij de 2,4GHz op kanaal 1 zitten. Waarschijnlijk vind je zo goed als niemand op de 5GHz.
Als jou apparaat ook op kanaal 1 zit moet je even in de documentatie van jouw provider snuffelen (Google kan ook helpen) om te zien hoe je de instellingen van jouw basisstation kan wijzigen.
Kijk met de app welk kanaal er het minst gebruikt wordt en zet jouw station daarop vast. Je kan ook kijken of jouw spul (zowel basis station als phoontje) naar de 5GHz band kan verhuizen.

Nog vragen? :ugeek: :clown: :hypocrite:
I'm whelmed. Not overwhelmed, not underwhelmed, just the right amount of whelmed.
kitten

Bericht door kitten »

Heerscher heeft dat ooit uitgezocht voor onze buurt. Vrijwel elke frequentie was al bezet. En het mooiste van alles: vooral door onze apparaten. Want alles in huis heeft Wi-Fi behalve de koelkast, lijkt wel!
Mack

Bericht door Mack »

¿ ¿ ¿ Hoeveel basisstations gebruiken jullie dan ? ? ? :shock:
I'm whelmed. Not overwhelmed, not underwhelmed, just the right amount of whelmed.
kitten

Bericht door kitten »

Geen idee. :lol: Da's zijn terrein. Ik piep alleen als het niet werkt.
Heerscher-vd-nacht

Bericht door Heerscher-vd-nacht »

Basisstation, range extender en de tv (soort chromecast van htc) en weegschaal hebben eigen ad hoc netwerk.
Penny: "Where are you going?"
Sheldon: "wherever the music takes me, kitten."
Mack

Bericht door Mack »

Hmmm, en 2 vrije kanaaltjes ertussen voor goede interferentie separatie en dan gaat het hard....
kitten

Bericht door kitten »

Mijn camera maakt ook een Wi-Fi kanaal aan.
Daantje
Contacteer:

Bericht door Daantje »

Hebben jullie tips voor een bluetooth-luidspreker of een andere manier om spotify ten gehore te brengen? Ik begin me te oud te voelen voor 3fm, ze draaien teveel herrie en maken teveel puberale grappen. Maar om in de keuken radio te kunnen luisteren moet mijn installatie in de huiskamer nogal hard om het geluid die hoek om te slingeren. Tot nu toe heb ik zo'n ghettoblaster in mijn keuken maar die heeft geen ingang, of ik zou een cassette-adapter moeten gebruiken (bestaan die nog?). Ik zag al iets van Bose, maar 400 euro is een beetje boven de begroting.
Volg mijn Transitieblog: fadinggender.nl
perman

Bericht door perman »

Voor de goedkoop (lees: betaalbaar voor stervelingen) zou ik zeggen: oude laptop of telefoon met een setje pc-speakers.
Zonder knutselwerk loopt kant en klare spotify-enabled hardware aardig in de prijzen. (bijvoorbeeld Sonos of Philips Fidelio)
.
Dreamer74

Bericht door Dreamer74 »

En je kunt geen speakerkabel vanaf je woonkamer naar de keuken trekken en een extra speaker neerzetten ? Dan kun je ook nog heen en weer lopen en toch dezelfde muziek blijven luisteren ;)
Don't judge a book by it's cover... discover what you can do with the book.. ;)

The best way to make your dreams come true is to wake up....
kitten

Bericht door kitten »

Daantje schreef:Ik begin me te oud te voelen voor 3fm, ze draaien teveel herrie en maken teveel puberale grappen.
:worshippy: Ik ben niet de enige!

/offtopic
Heerscher-vd-nacht

Bericht door Heerscher-vd-nacht »

Pc speakertjes en je telefoon of tablet daaraan koppelen?
Penny: "Where are you going?"
Sheldon: "wherever the music takes me, kitten."
Mack

Bericht door Mack »

Daantje schreef:Hebben jullie tips voor een bluetooth-luidspreker of een andere manier om spotify ten gehore te brengen? .... Ik zag al iets van Bose, maar 400 euro is een beetje boven de begroting.
Mack to the rescue! ;)

Bose is heel goed ... in reclame maken. Voor de rest is het voor mij een acroniem: "Buy Other Sound Equipment" :clown:

Wat ik je echt kan aanraden zijn de Harman Kardon Soundsticks III. Die hebben voor mij de beste prijs/kwaliteit verhouding.
Als je niet perse Blauwtand nodig hebt kun je ze al kopen voor €99,-
Een tandje erbij kosten ze €177,-
kitten schreef:
Daantje schreef:Ik begin me te oud te voelen voor 3fm, ze draaien teveel herrie en maken teveel puberale grappen.
:worshippy: Ik ben niet de enige!

/offtopic
Nu pas? :hypocrite: :aggut: :clown:
Plaats reactie