Huishoudelijke zaken: vragen, problemen, tips en advies.

OT = Off Topic. Alles wat niets met BDSM te maken heeft dus...
Plaats reactie
juffie
Site Admin

Re: Huishoudelijke zaken: vragen, problemen, tips en advies.

Bericht door juffie »

In de droger gooien met een paar tennisballen.
MILF :grin_ani:
Frodo
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Frodo »

juffie schreef:In de droger gooien met een paar tennisballen.
Dat, de deur open laten staan en terugtennissen. Tegen de tijd dat de droger klaar is maakt het je geen fuk meer uit hoe je kussen aanvoelt :)

Geen idee hoe je zoiets met 'n waslijn op zou moeten lossen trouwens.

F.
eireann
Site Admin

Bericht door eireann »

Al jaren kook ik altijd te veel pasta/rijst/aardappels, het lukt me maar niet om dat goed in te schatten en dat afmeten vergeet ik meestal. Dus dan houd je altijd over; of je gooit weg, of je eet te veel of 2 dagen hetzelfde. Heel irritant.

Het heeft 'even' geduurd maar ik ben er uit! Mij is altijd geleerd:

Grote pan voor pasta/rijst/aardappels
middelste pan voor groenten
kleine pan voor sausjes, extras.

dus ik kook al jaren mijn pasta en rijst in de grote pan. Voor mezelf alleen.... (toen ik met 2 was kookte ik haast nooit)
Maar toen ik dat leerde van die pannen woonde ik thuis bij m'n moeder. Die voor 4 of 5 kookte.

De simpele oplossing?

Koken in een kleinere pan. ...

Echt zo simpel. Ik had bijna in het WTF topic gepost wegens het heel hoge DUH DUH DUHHUHH! Gehalte.
**Self Rescuing Princess**
juffie
Site Admin

Bericht door juffie »

Oh anne! Hahahahahaha MUTS! :schater:
MILF :grin_ani:
Mack

Bericht door Mack »

Wij meten het altijd af. 100/125gr pasta en een kopje rijst voor ons tweeën, 200gr / 2 kopjes als we met z'n drieën eten. Rho eet wat meer dan wij.
Lasagna en groenteprut maken we meestal wel voor twee dagen.
I'm whelmed. Not overwhelmed, not underwhelmed, just the right amount of whelmed.
kitten

Bericht door kitten »

Ik ben nog enorm aan het worstelen met hoeveelheden. Pasta schat ik meestal in als meer dan het is. Dan denk ik, flinke pan, dan kan ik één of twee porties bewaren en dan gaat de pan schoon leeg en hoop je maar dat iedereen genoeg had. En rijst weer andersom, blijft soms een halve pan van over...
lotus {P}

Bericht door lotus {P} »

Ik meet het tegenwoordig ook altijd af en dan blijft er soms nog wat over. Maar dat is dan tenminste minder als vroeger.
eireann
Site Admin

Bericht door eireann »

Jij moet nu voor alles de grote pannen gebruiken denk ik kitten :)
Ravelijne

Bericht door Ravelijne »

Ik meet het ook af. Zarath heeft een maatschepje liggen voor de rijst (1 per persoon en anderhalf x zoveel water). Bij dingen die ik moet gokken (zoals aardappels en groente) probeer ik me altijd voor te stellen hoeveel we ook werkelijk gaan eten. Dan realiseer ik me tenminste dat 3 grote uien per persoon misschien een beetje veel is, als er ook nog andere dingen in gaan. :D
cinderella

Bericht door cinderella »

Voedingscentrum geeft gemiddelde hoeveelheden per persoon voor dit soort dingen. Je zou die aan kunnen houden en kijken of je dan meer of minder zou willen hebben, lijstje maken en dat aan de binnenkant van je keukenkastje plakken.

Aardappels kookte ik voorheen altijd in grote hoeveelheden: ik houd niet van aardappels schillen, dus dan maar in 1 keer een grote pan vol, dan ben ik er voor een paar dagen weer vanaf. Gelijk een deel puree van stampen en de vriezer in(met bosuitje o.i.d. erdoor en kaas erover), en een deel gaat dan in schijfjes de volgende dag de koekenpan in.

Ook rijst in grote hoeveelheden: om te wokken gebruik je het liefst koude rijst, dus van de dag ervoor. Let er wel op dat je de rijst AFGEDEKT laat afkoelen, anders droogt ie uit. Invriezen kan ook, maar dan eerst goed heet maken in de magnetron voor je de rijst weer gebruikt.

En gewoon restjes rijst en pasta maak ik meestal een snelle pastasalade van voor tijdens de lunch. Of een aardappelsalade met gekookte wortel, een klein uitje, komkommer, gekookt ei en (japanse) mayo.

Maar nu met eigen aardappelen hou ik weinig over: ik kook meestal per dag vers in de schil (die eten we gewoon op, want uit eigen tuin, dus het kan geen kwaad) en die ene die er gister over was ging vandaag in de groentensoep in blokjes. Voor een gebonden soep zou ik 'm er geprakt in doen.
Pasta meet ik de laatste tijd zorgvuldig af: volgens voedingscentrum aten we te weinig rijst en pasta. Ik had er een "eetmaatje" voor gehaald bij de AH, (zijn inmiddels niet meer verkrijgbaar). Die geeft voor couscous, rijst, risotto van 1-4 p, spaghetti en macaroni 1 of 2 p, en voorfusilli, penne, farfalle en pipe rigate voor 1p de gemiddelde benodigde hoeveelheid pp aan. En dat eten we dan helemaal op, terwijl ik uit mezelf aanzienlijk minder zou opscheppen. Ik gebruik nu dus meer, en meestal de volkoren versie, en dat zorgt ervoor dat we langer een verzadigd gevoel houden, dus minder snel gaan snoepen.
toen doet er nu niet meer toe
JerryM

Bericht door JerryM »

re: oven, krabben met een oud mesje. Daarna met staalwol aan de slag, met van dat roze spul erdoor.
"You see this? This is what you want, but you can't have.... unless I let you."
- STM

"You can't trust everything you read on the internet."
- Abraham Lincoln
kitten

Bericht door kitten »

Oven?
eireann
Site Admin

Bericht door eireann »

Nog een handige tip!

Als je een gordijnrails van 3 meter in je eentje op gaat hangen, begin dan met de schroefjes in het midden!
dbj

Bericht door dbj »

Waarom in 't midden beginnen?
Ik begin gewoon bij het begin, of het eind, net hoe je het wilt zien. En dan verdergaan tot het andere einde.
Maar 3 meter is best wel lang idd.

Keukenkastjes schoonmaken, iemand tips?
Situatie:
Voordat ik deze flatwoning kreeg, woonden er Surinamers (heb ik begrepen van andere flatbewoners) die het niet zo nauw namen met hygiëne.
Resultaat is plakkerige legplanken en onaangename geurtjes. Inmiddels twee jaar verder en die geurtjes zijn er wel uit, maar die plakkerige troep niet. Heb al een pakket aan schuursponsjes hierop versleten, maar helpt erg weinig.
Bovenop de keukenkastjes is het vele malen erger, ligt een dikke laag stof op vastgekoekt...

Wie o wie weet raad?
lotus {P}

Bericht door lotus {P} »

Ik zweer bij de ontvetter van Wibra. Die heet dasty en daarmee krijg je het hopelijk wel schoon.
Plaats reactie