Whoa!! Kitten tuiniert? Cool!
Okay, er zijn verschillende manieren om het aan te pakken. Je kunt idd rijtjes maken en dan inzaaien op de afstand die op de pakjes staat, en dan later uitdunnen tot de (tweede) afstand die op de verpakking staat. Je kunt ook je perkje met iets van een markering verdelen in vakjes van 30 x 30 centimeter en dan kun zaai je meteen op de uiteindelijke afstand (van na het uitdunnen dus).
Die vakjes-methode heet Square Foot Gardening (30 cm = +/- 1 foot). Dat is wat ik doe. Ik vind dat ideaal, omdat het overzichtelijker is, je handige 'porties' krijgt en omdat plantjes minder ongedierte aantrekken als je ze als een lappendeken plant met allemaal verschillende dingetjes door elkaar. Veel insecten vliegen op hun neus, dus één grote patch wortels ruiken ze al op kilometers afstand, terwijl ze een mix van allemaal verschillende dingen door elkaar veel minder snel vinden.
In één zo'n vakje zaai je in het vierkant en het hangt van de groente af hoeveel er in passen. In één vakje passen bijvoorbeeld 16 worteltje (4 x 4), 9 spinazieplantjes (3 x 3) 4 plantjes pluksla (2 x 2), of 1 kropsla.
Jij hebt spinazie die gaan met 9 plantjes in een vakje (3x3) Uien kun je op 2 manieren doen: 4 per vakje (2 x 2) voor 'gewoon', of 16 per vakje (4x4) als je ze als lenteui wil oogsten. Je kunt ook allebei doen, als je de ruimte hebt.
Tomaat, bloemkool en komkommer zijn allemaal vrij grote planten, die een vakje voor zichzelf willen. Soms blijven ze wat kleiner en dan kun je bijvoorbeeld 2 komkommers per vakje doen. Dat kun je op het zakje checken door even te kijken naar de uiteindelijke afstand (dus de afstand waarop je een rijtje moet uitdunnen). Als die kleiner is dan 15 cm, dan passen er 2 in een vakje. Sommige tomaten willen zelfs 2 vakjes voor zichzelf, maar het is ook uit te proberen door gewoon ze lekker toch 1 vakje te geven en te kijken wat het wordt. Succes niet gegarandeerd, maar vaak gaat het wel goed.
Hier vind je een handig overzichtje van een aantal groenten, maar als je googlet op plant spacing vind je er nog veel meer.
Zaaien doe je dus door ondiepe kuiltjes te maken. Ik geloof dat de regel is dat zaadjes anderhalf keer hun eigen diameter onder de grond willen. Niet heel diep dus. Ik leg ze meestal gewoon op de aarde en duw ze dan net onder, of ik strooi er voorzichtig wat aarde op. Dan watergeven en wachten. Als het kan, probeer ze een beetje vochtig te houden. Als ze net kiemen en dan helemaal uitdrogen willen ze niet meer. Meestal regelt dat zichzelf wel, alleen even in de gaten houden als het een paar dagen niet gaat regenen.
In principe kan je al deze plantjes ook in potten zetten. Als je bijvoorbeeld tomaten daarmee een zonniger plaatsje kan geven, doe je ze daarmee een groot plezier. Voor bladgroentes is zon wat minder belangrijk dan voor vruchtgroente, maar zeker tomaatjes hebben wel redelijk wat zon nodig.
De makkelijkste manier om er achter te komen of het onkruid is wat opkomt, is wachten en dan vergelijken met de foto op de verpakking.

Wat erg helpt is om een prikkertje in de grond te steken met de naam er op. Sommige mensen gebruiken oude luxaflex in stukken geknipt, of ijslolly-stokjes. Met die square foot vakjes vind ik het ook een stuk makkelijker te zien, omdat je weet in wat voor patroontje het ongeveer moet opkomen.
Oh ja! Die grote planten zoals tomaat, daarbij duurt het natuurlijk nog even voor ze echt zo groot zijn. In de tussentijd kun je op de 'hoeken' van dat vak nog iets zetten wat snel gaat, zoals sla, veldsla, radijs of raapstelen. Dat oogst je dan weer tegen de tijd dat de tomaat of komkommer die ruimte nodig gaat hebben. Spinazie zou ook kunnen lukken, maar dat weet ik even niet meer uit mijn hoofd. Kan sowieso wel waarschijnlijk, je moet alleen misschien de spinazie jong plukken dan, maar malse, jonge blaadjes zijn toch het lekkerst.
Als ik iets vergeten ben of niet duidelijk omschreven heb, vult iemand me vast wel aan.