Huishoudelijke zaken: vragen, problemen, tips en advies.
- kitten
Re: Huishoudelijke zaken: vragen, problemen, tips en advies.
Wij hoeven straks geen groen meer te scheiden. Ik vind dat raar.
- Mack
We scheiden ons helemaal de pleuris hier in Arnhem.
Groen, papier/karton, plastic, en de rest. En dan houden we op eigen initiatief aluminium en andere metalen ook nog apart.
Zolang wijzelf maar niet hoeven te scheiden vind ik het helemaal best.
Maar voor groenafval gebruiken we een oude (schep)ijsbak. Die wordt na het koken in de gftkliko geleegd. Even omspoelen, klaar.

Zolang wijzelf maar niet hoeven te scheiden vind ik het helemaal best.
Maar voor groenafval gebruiken we een oude (schep)ijsbak. Die wordt na het koken in de gftkliko geleegd. Even omspoelen, klaar.
I'm whelmed. Not overwhelmed, not underwhelmed, just the right amount of whelmed.
- shareen_G
En dan ben je lekker bezig met haken en studeren dat je dit topic helemaal vergeet te beantwoorden....
Iedereen bedankt voor de reacties en de tips. Nu met het warme weer gekozen om de etensresten bij het koken in een plastic bakje te doen van het vlees bijvoorbeeld en deze naderhand te legen in de groene bak.
Van het najaar ga ik de tip van Juffie eens uitproberen.
Iedereen bedankt voor de reacties en de tips. Nu met het warme weer gekozen om de etensresten bij het koken in een plastic bakje te doen van het vlees bijvoorbeeld en deze naderhand te legen in de groene bak.
Van het najaar ga ik de tip van Juffie eens uitproberen.
Waar een wil is, is een weg
- JerryM
Nu het zomer is gaat het groene hier in de grijze bak zodra de groene is geleegd, en de week later weer in de groene bak zodra de grijze is geleegd. Dan maar niet scheiden.
"You see this? This is what you want, but you can't have.... unless I let you."
- STM
"You can't trust everything you read on the internet."
- Abraham Lincoln
- STM
"You can't trust everything you read on the internet."
- Abraham Lincoln
- Ravelijne
Ha, we hadden het hier nog steeds over de groenbak, kennelijk. Deze week de kleine groenbak helemaal zat. Ik gooide 'm leeg en de wanden van de lege bak krioelden van de... iets. Fruitvliegjeslarven? Maden? Ik weet het niet, maar ik ga bij Zarath een Bokashi systeem neerzetten. Stinkt niet, geen beestjes (halleluja!) en wat er uit komt kan op de composthoop of in de groenbak. Een collega van Zarath heeft het ook en die schijnt er helemaal blij mee te zijn. Dus ik heb hoop!
- kitten
Klinkt interessant! Geen stank. Zeker nu we geen groencontainer meer hebben en de grijze container meer stinkt. Maar waar laat ik de resten? Ik heb geen tuin meer...
- Ravelijne
De meest gegeven tip is om het aan vrienden met een tuin te geven (of via marktplaats kwijt te raken). De tweede is dat het achteraf gewoon in de groenbak kan en dan niet meer gaat stinken. Lijkt me dat het dan ook in de grijze container kan, als het niet gescheiden opgehaald wordt.
Waarschijnlijk heb je dan een twee-emmer-wissel-systeem nodig, zodat de bovenste laag van de volle emmer nog 10 dagen kan fermenteren voor je 'm leeggooit. Hoewel het misschien niet uitmaakt als je 'm dan eens in de zoveel weken gewoon vlak voor de vuilophaal leegt.
Ik heb nu bijna alles in huis. Alleen nog een kraantje en dan even tijd maken om van de emmers een bokashi-emmer te knutselen. Ben benieuwd!
Waarschijnlijk heb je dan een twee-emmer-wissel-systeem nodig, zodat de bovenste laag van de volle emmer nog 10 dagen kan fermenteren voor je 'm leeggooit. Hoewel het misschien niet uitmaakt als je 'm dan eens in de zoveel weken gewoon vlak voor de vuilophaal leegt.
Ik heb nu bijna alles in huis. Alleen nog een kraantje en dan even tijd maken om van de emmers een bokashi-emmer te knutselen. Ben benieuwd!
- kitten
Je kunt ook je eigen bokashi starter knutselen, vertelt youtube mij. De grijze container wordt hier eens in de 4 weken opgehaald. 

- Ravelijne
Ik heb de starter maar even besteld, zelf maken is misschien iets voor later. Wow, één keer in de 4 weken!
Dan is een bokashi, als het werkt, helemaal geen gek idee! Toen ik alternatieven aan het googlen was zag ik allemaal verontrustende informatie artikelen van lokale gemeenten waarin werd benadrukt dat je de groenbak echt elke week goed schoon moet maken, omdat al die schimmel en rottende dingen slecht zijn voor mensen met luchtwegaandoeningen en allergieën. Lijkt me dan ook niet optimaal voor de rest van de bevolking...

- Daantje
- Contacteer:
Eens in de 4 weken? Een container waar ook etensresten in gaan? Dat is, zeker in de zomer, gewoon onverantwoordelijk van de gemeente. Dat is een gevaar voor de volksgezondheid: verrot voedsel trekt ongedierte zoals ratten aan, die ziektes meedragen. Om nog maar niet te beginnen over de stankoverlast in de binnenstad die zo'n afvalbeleid veroorzaakt.
Volg mijn Transitieblog: fadinggender.nl
- kitten
Ja, maar de groene eens in de 2 weken. Dus dan moet je maar scheiden. Ik heb de gemeente nu een mail gestuurd met de vraag of we voor onze bovenwoning een kleinere (lees: draagbare) groencontainer kunnen krijgen.
- kitten
Hoe bevalt de bokashi, Ravelijne?
- Ravelijne
Nog geen tijd gehad om 'm in elkaar te zetten. Zal wel volgende week pas worden, deze week is erg vol. Nadeel van zelf maken...
- kitten
Hou me op de hoogte! Ik overweeg het serieus, namelijk.
- Ravelijne