Mensen waarschuwen

Gesloten
Guilty

Mensen waarschuwen

Bericht door Guilty »

Omdat de mods het off-topic vonden hier even verder:
Triskelis schreef:Gaat niet over het wel of niet kennen van iemand, of een situatie.

In mijn concept van het waarschuwen in een situatie als deze is een zodanige reactie van degene waar over danwel waarvoor die waarschuwing uitgesproken wordt van generlei waarde. (en als er eventueel toch waarde aan gegeven zou moeten worden, zou die negatief zijn (als in de "ik ben geen viespeuk reactie van Marijke)).
Dat snap ik op zich wel, maar ik vind niet dat je mensen kunt waarschuwen voor een persoon als je die niet kent. Dat ik bijvoorbeeld ook niet doen als een contactadvertentie kriebels oproept. Of als ik iemand zie posten die ik als een "foute dom of sub" vind overkomen. Ik vind dat gewoon ronduit onfatsoenlijk.

Ik kan dan wel voor de situatie waarschuwen. In de zin van "denk na als je een fotoshoot gaat doen over wat er met de foto's zou kunnen gebeuren" of "misschien kun je eerst op neutraal terrein afspreken" of iets dergelijks.

Meer in zijn algemeenheid in dit draadje dus de vraag: hoe gaan jullie ermee om als je de behoefte voelt om mensen te waarschuwen?
oeps2

Re: Mensen waarschuwen

Bericht door oeps2 »

ik heb zowiezo nooit het gevoel dat mensen er op reageren ..
laat staan er naar luisteren ..
rubyvita

Bericht door rubyvita »

Interessant topic!
guilty^ schreef:Meer in zijn algemeenheid in dit draadje dus de vraag: hoe gaan jullie ermee om als je de behoefte voelt om mensen te waarschuwen?
Toevallig heb ik dit een tijd geleden aan de hand gehad, en ik heb er erg mee geworsteld. Aan de ene kant voelde ik de behoefte om een openbare waarschuwing te plaatsen ( naar aanleiding van mijn eigen ervaring) aan de andere kant wist ik dat het niet zoveel uit zou halen omdat er een grote kans bestond dat het zich tegen mij zou gaan keren. want ervaringen zijn subjectief, en als je er niet zelf bij bent geweest, of die ervaring met die persoon of organisatie niet zelf hebt opgedaan, komt er een shitload aan kritische vragen over je heen.
Want;
guilty^ schreef:Ik vind dat gewoon ronduit onfatsoenlijk.
Het is een lastige situatie. Ik snap namelijk heel goed dat je niet zomaar blindelings op de ervaring van 1 persoon af kan gaan, er zijn tenslotte altijd twee mensen betrokken bij een dergelijke situatie en dus ook twee kanten aan 1 verhaal.
Over het algemeen is het juist om niet zomaar een op zichzelf staand verhaal als waarheid aan te nemen en je eigen kritische vermogen in te zetten om een mening te vormen over iemand of over een situatie. Het voorkomt dat iemand louter uit wraakgevoelens ( of andere persoonlijke overwegingen) zo maar iemands reputatie kan beschadigen. Het nadeel van dit zelfregulerend kritisch vermogen is dat als er werkelijk stront aan de knikker is,je als individu weinig tot niets kan doen om een groep te waarschuwen, omdat je geloofwaardigheid aan een kritisch spervuur word onderworpen.( het word al een ander verhaal als er meerdere mensen met eenzelfde verhaal bij betrokken zijn)

In mijn geval heb ik mijn ervaring gedeeld met een paar mensen die ik vertrouw en ken ( Tango, kitten, juffie, thanks!). Ik heb het volgende slachtoffer ook nog gewaarschuwd maar met deze waarschuwing heeft deze persoon niets gedaan, waardoor deze persoon nu met een vergelijkbare ervaring en de gevolgen daarvan moet omgaan.

Het blijft ontzettend lastig, de persoon waarover het gaat is nog steeds erg actief op verschillende sites, en speelt naar mijn weten ook met iemand van dit forum. Soms voelt het voor mij als een kwestie van afwachten totdat er ongelukken gebeuren en ik vind het moeilijk om daar machteloos in toe te kijken. Ik heb hiervan geleerd dat iedereen recht heeft op zijn/haar eigen ervaring en dat het geen zin heeft anderen te waarschuwen, louter gebaseerd op één individuele ervaring.

Het mes snijdt aan twee kanten, het is goed dat er met een kritische blik naar iemands verhaal word gekeken om te voorkomen dat reputatie's zo maar vernietigd kunnen worden.Aan de andere kant maakt het het lastig om werkelijk iets of iemand aan de kaak te stellen gebaseerd op een individuele ervaring.

Al hoewel ik nu weet dat het niet alleen mijn ervaring is, maar dat iemand anders dezelfde ervaring heeft opgedaan met deze persoon (en ik er niet aan twijfel dat er nog meer mensen zijn die een nare ervaring met deze persoon hebben mee gemaakt) blijf ik hier toch alleen in staan omdat deze mensen hun mond niet ( openbaar) open zullen doen, omdat ze niet bloot willenstaan aan kritische vragen, waarin ze zichzelf ( en de nare opgedane ervaring zullen moeten verdedigen). En zo is de cirkel weer rond. :nopompom:
kitten

Bericht door kitten »

Het is een lastige. Ik ken ook iemand waarvoor ik iemand anders die ik ook ken, zou willen waarschuwen, maar heb ervoor gekozen dat niet te doen. Want dan ben ik slechts de haatdragende ex. Over het algemeen, en dat is volgens mij nu ook de ervaring van Ruby, duw je iemand daarmee eerder in de armen van degene waarvoor je waarschuwt dan andersom.

Van de andere kant ben ik ook wel eens gewaarschuwd voor een D, omdat die heimelijk biseksuele switch was en vrouwenkleren droeg. Dat vind ik dan weer sneu. Sneu dat de beste man er niet voor uit durfde te komen en het vond afdoen aan zijn Dominantie of overtuigingskracht als D, maar ook sneu dat er mensen zijn die menen dáárvoor te moeten waarschuwen.

En tot slot wordt er op Fetlife uitgebreid gewaarschuwd voor een man die zich voordoet als fotograaf, met name aan de vollere vrouwen, maar nooit verder komt dan telefoontjes waarin hij zoveel mogelijk geile verhaaltjes wil horen. Die waarschuwing, komend van meerdere dames, die vind ik terecht. Die gast heeft zich uitgebreid bewezen als onbetrouwbaar.
AndereBart

Bericht door AndereBart »

Voor mij hangt het er heel erg vanaf wat de aanleiding is voor het willen waarschuwen.
Als het een bericht ergens is dat allerlei alarmbellen laat rinkelen, dan is het gemakkelijk. Dan probeer ik niet zozeer een waarschuwing tegen de auteur te maken, maar een reactie aan de auteur waarin ik duidelijk probeer te maken hoe het bericht (ook) gelezen kan worden en welke alarmbellen dat laat rinkelen. De hoop is dan dat die auteur met een weerwoord kan komen waarmee de alarmbellen het zwijgen opgelegd kan worden.

Als de reden een persoonlijke ervaring is, dan wordt het veel moeilijker. De redenen zijn dezelfde als rubyvita en kitten hierboven al aangeven.
Seska

Bericht door Seska »

Ik ben enorm VOOR het navragen / checken van referenties. Uiteraard wel met gezond verstand in het achterhoofd.
Als iemand mij vraagt of ik X ken, en ik ken X inderdaad, dan zal ik gewoon antwoorden wat ik er van vind en hoe die persoon met mij om gaat. Ik hang er verder zo min mogelijk een subjectief waardeoordeel aan, dat mag de ander lekker zelf uitzoeken.

Echter als iemand ect slecht bekend staat om hoe hij/zij met mensen omgaat dan ben ik iets minder genuanceerd. Maar dat ben ik dan ook recht in iemands smoel ;)
Gesloten