Okee, laat ik het dan even verduidelijken.
Ik woon in een conservatieve gemeenschap. Alles wat hier afwijkt van: papa werkt fulltime, mama werkt een paar dagen of is thuis, samen hebben ze 2,3 kind, een hond en een keurige voortuin, wordt raar gevonden. Daar wordt over gesproken.
Die vriend van mij had het nog een tikkie 'slechter' getroffen wat dat betreft, want die komt uit een streng gereformeerd nest. Hij woonde in een dorp hier vlakbij. De familie van mijn vaderskant is ook gereformeerd en toe hij zijn coming-out had (jaar of 10 geleden), werd hij met de nek aangekeken. Bah, vies, en meer van zulks. Er werd enorm geroddeld.
Hij is toen naar het zuiden verhuisd, ik was toen nog een stuk jonger, (geen auto enzo), dus ons contact verwaterde. Totdat ik hem weer eens tegenkwam in het ziekenhuis toen mijn moeder erin lag. Praatje, je kent het wel, contact weer vermeerderd.
In 2004 zijn ze getrouwd. Hij had 25 mensen en vrienden van vroeger, dus uit deze buurt, uitgenodigd. Raad eens hoeveel er waren?
1. Dat was ik.
Zelfs zijn eigen ouders en broer waren er niet. Die konden er niet mee dealen dat hij homo is. Ik vond dat zo ontzettend zielig, ik bedoel, op je eigen bruiloft... Van zijn man waren er bergen vrienden en familie, en natuurlijk gezamenlijke vrienden. Maar van hem? Ik was de enige.
Ennieweej. Door diverse omstandigheden was het contact weer wat beperkt tot een mailtje links en rechts en een paar keer per jaar een kaartje.
Tot afgelopen voorjaar. Samen met een andere vriend van vroeger (die toen met de bruiloft niet kon) heb ik hen weer bezocht. Geweldige avond gehad.
Ze kwamen ook hierheen, en toen hebben we een diep gesprek gehad over vooroordelen en de bekrompenheid waar hij en ik vandaan komen. Zijn man viel van de ene verbazing in de andere, voor hem is dat zo anders geweest.
Toen gaf ik op een gegeven moment ook aan dat ik min of meer ook een afvallige van het 'doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg' credo ben.
Het hek was van de dam! hahaha, ik kreeg van alles te horen over de gayscene waar zij zich volop in hebben gestort, en ik had op mijn beurt de kinkyscene verhalen.
Doordat zij vrij actief zijn in de gayscene, wisten ze best wel wat kinky dingen, en bleek ook gewoon dat er best veel overeenkomsten zitten tussen beide scenes. Ze zijn niet praktiserend kinky, maar hebben er ook geen oordeel over. Ze weten een beetje hoe het allemaal werkt. En die vriend snapt ook als geen ander dat ik er niet aan moet denken dat mijn dark side uitkomt. Niet omdat ik me er voor schaam, maar omdat de goegemeente er niet mee kan omgaan. Hij heeft het zelf ervaren.
Het verschil tussen hem en mij is dat hij er wel voor uit moest komen, wilde hij gewoon, openlijk een relatie met een man aangaan. Ik kan voor de buitenwereld mijn kinkykant prima verbergen, althans, ik
hoef het niet te outen. Hij vond het gaaf dat ik ook 'afweek' van hetgeen hier normaal sociaal geaccepteerd is, waar mensen mee om kunnen gaan.
En toen vertelden ze ook dat de man die ik het langst ken alleen Top is, en dat zijn man dus versa is. En dat hij ook buiten de deur mag rotzooien. Ik kon daar weer normaal mee omgaan, ken wel meer open relatie/ polyvoorbeelden in mijn omgeving.
Natuurlijk denk ik niet dat dit in zijn algemeenheid geldt. Dit is puur een persoonlijke ervaring met mijn 2 homovrienden.
Mijn ervaring is dus dat, omdat dingen iets makkelijker bespreekbaar zijn en minder uitleg behoeven omdat ze er zelf ook wel wat vanaf weten. Maar dit is natuurlijk niet representatief voor de alle homo's.
Mijn beste vriend is hartstikke hetero, hier vandaan afkomstig, en hartstikke openminded. Die kan het ook handelen om een voorbinder te zien liggen...

Ik denk dus dat het gewoon een persoonlijk ding is, of je wel of niet openminded bent. De ene homo zal dat wel zijn en kan het wel aan om een vib te zien liggen, de andere niet, net zo goed als de ene hetero daar wel mee kan omgaan en de andere niet.
Maar ik denk wel dat het stukje 'coming out' of 'afwijken van standaard' wel herkenbaar is, en daardoor gemakkelijker te begrijpen is 2 kanten op.