religie en onderworpenheid

Zarath

Re: religie en onderworpenheid

Bericht door Zarath »

Boefje schreef: ....
De essentie van BDSM lijkt me, kort gezegd: je eigen zintuigen en/of die van een ander prikkelen (tegelijkertijd of niet).
De essentie van religie lijkt me, simpel gezegd: een vol vertrouwen hebben in een alleswetende schepper.
Natuurlijk zal elke overeenkomst met religie snel uit beeld verdwijnen als je BDSM zo beperkt als spel met prikkeling van zintuigen opvat. Als je je meer focust op bijvoorbeeld de machtsverhouding tussen D en s, zaken als overgave, opzien-naar, ontzag, catharsis, schaamte, schuld en boete, dan liggen parallellen met religie weer veel dichterbij.

Een aardig verhaaltje wat dat betreft: mijn moeder is ooit nog eens een jaar of zo als novice in een klooster geweest en ik vond later, na haar dood, ooit een aantekeningenschriftje van haar terug waarin ze haar gedachten opschreef tijdens een 'retraite'. Hierin sprak ze over haar relatie met God op een manier waarin je het woordje 'God' rechtstreeks kon vervangen door 'Meester' in een bepaalde beleving van D/s. Ik vond dat toen ik dat las nogal een 'wow'-beleving. Dit gaat dan natuurlijk wel meer over het mentale aspect van een power-exchange dan over fysiek bdsm-spel.

Hoe het verband tussen religie en bdsm precies ligt zal per persoon verschillen. Voor de één is er geen verband. Voor een ander vormt religie een inspiratiebron of linkt een kink met bepaalde zaken uit een religieuze opvoeding in je jeugd en voor weer anderen hebben religie en bdsm bepaalde gemeenschappelijke roots in je beleving of wat je zoekt in je leven. Het blijft wel een interessante vraag op zich waarom die parallellen überhaupt bestaan.
oeps2

Bericht door oeps2 »

stop met geloven ..
en ga van bdsm genieten !
dan pas geloof je in jezelf ...
Boefje

Bericht door Boefje »

Dat een persoon zelf overeenkomsten ziet, kan ik me hartstikke voorstellen. Als je tot een stroming behoort die schuldgevoelens preekt en je vindt dat terug in je BDSM beleving, dan snap ik heus wel dat je een overeenkomst ziet. Maar ook dit hieronder bevestigt het "rode auto" effect:
Zarath schreef:Als je je meer focust op bijvoorbeeld de machtsverhouding tussen D en s, zaken als overgave, opzien-naar, ontzag, catharsis, schaamte, schuld en boete, dan liggen parallellen met religie weer veel dichterbij.
Zo kun je bij alles een parallel vinden en dat is precies het punt wat ik wilde maken. Want ik lees hier alleen de emoties die je als (onderdanige) BDSM-er in religie zou (h)erkennen. Terwijl als ik alle verhalen over religie samen bekijk, ik veel vaker de emotie liefde en vreugde tegenkom ipv schuldgevoel, overgave e.d. Dus als ik emoties als essentie van religie wil neerpennen, zouden het dus liefde en vreugde zijn. Maar die kom ik hier in dit verhaal niet tegen. En waarom eigenlijk niet? Want zijn liefde en vreugde ook niet de emoties die meer dan schuldgevoel en overgave bij BDSM horen? En omdat er vooral over overgave e.d. gesproken wordt, hoe zou je dan als Dominant je overeenkomst met religie moeten zien?
Lucifer Morningstar

Bericht door Lucifer Morningstar »

Dan is de dominant in deze vergelijking God.
kitten

Bericht door kitten »

Die zag ik inderdaad ook wel. Ik was altijd jaloers op gelovigen. :biggrin: (zonder gein hoor!) Dat ze zo vol ovegave konden geloven in hun god. Ik kon dat gewoon niet, maar heb het wel heel passioneel gewild vroeger.
justes

Bericht door justes »

Ik ga een ander "Licht" op dit topic werpen. Ja, ik ben gelovig, maar op zich doet dat er voor dit topic niet zo toe. Echter, ik beleef mijn eigen D/s relatie bijna als religieus. Als ik kijk hoe mijn D me gevormd heeft, de plek die hij in mijn leven inneemt. Ik vind bij hem kracht, rust, troost, mezelf. Het grappige is, dat we beiden wel iets hebben met deze vorm van beleving. Ik ben een ander mens geworden, sinds wij een relatie hebben. Ook mijn omgeving valt het op, zichtbaar. In die zin zou ik hem dus gerust mijn Schepper kunnen noemen.
brabbeldasje

Bericht door brabbeldasje »

oke nouja...ik begrijp een beetje wat je bedoelt al vind ik de manier waarop je het brengt...appart en niet zo super leuk ofzo...

maar oke...ik zie soms...dingen dat ik denk ik vind het geen wonder dat ik mijn Geloof en BDSM zo goed kan combineren.
als ik zondags in de kerk dingen zing als "aan uw voeten Heer, is de hoofste plaats, daarom kniel ik neer voor U"

of:

"U bent mijn Heer, mijn Meester mijn Mentor en begeleider, waar zou ik zijn zonder U"

...die teksten zijn voor mij zo dubbel. het maakt het voor mij fijner om die dingen te zingen sterker nog, door de BDSM is het voor mij makkelijker om de diepte van die woorden te begrijpen om te weten wat ik eigelijk zing als ik die woorden zeg.

hoe zeer ik mijn God eer....als ik dat aan Hem zing.

en andersom werkt het ook.
en mijn geloof geeft me zekerheid over wie en wat ik mag zijn. ook in een spel.
als gelovige word me vanaf mijn eerste levensjaar al een leven als Dienaar aangeleerd.
welliswaar van een God. een allomtegenwoordigheid...

ach ik weet het niet...ik kan geloof en BDSM goed met elkaar combineren en voor mij vult het elkaar aan. er zijn zeker ook overeenkomsten maar ik denk niet dat je het terug moet trekken naar het oude testament.

lijfstraffen waren in die tijd heel gewoon, doodstraf, slavenij ook.
dat is echt niet alleen zo in de bijbel. en ja geloof speelde toen een grote rol i wie er wel en wie er niet gestraft werd. dat waren de tijden.

en dat kleuren over een komen vind ik redelijk logisch ook omdat ik geloof dat alle kleuren zo wel een wereldse als christenlijke betekenis hebben.
en dat bepaalde kleuren daarom terugkeren.

uhh sorry als mijn post een beetje chaotisch is... het concentreren wil niet helemaal lukken. ik hoop dat je er toch iets aan hebt en als er vragen zijn over iets wat er dom staat...uh gil dan even.

en oeps...ik ervaarde die opmerking als kwetsend en gewoon klinklare bullshit!!
verde als je ergens nou niks van weet he...hou dan je mond of stel vraen ga niet doen als of jou "kennis als je het zo mag noemen" waarheid is. want eigelijk heb je zo te zien geen idee waar je over praat :)

ooh voor ik het vergeet...geil worden van de passion? sorry dan moet je die film niet kijken. ik vond er niks geils aan zeker niet als je er over na gaat denken (vanuit mijn christelijke oogpunt) dat het allemaal waar kan zijn, dat er echt zo iemand voor MIJ geleden heeft.

want in de bijbel staat ook al was er maar 1 persoon om te redden...dan nog was ik gestorven aan het kruis omdat ik zo veel van je houd.
en als ik de bijbel mag geloven...kan ik in die film alleen maar een onvoorwaardelijke liefde zien...niks geils.
justes

Bericht door justes »

Ik denk dat men best respecteert hoe jij daar in staat. Maar is dat andersom ook zo? Ikzelf heb niets met: Jezus is gestorven voor onze zonden. Dat zou voor mij betekenen dat zijn dood totaal geen zin heeft gehad, als je zo eens om je heenkijkt.

Hoe zou hij hebben aangekeken tegen het feit dat je je uit vrije wil laat slaan, vernederen, enz? Dat je je uitkleedt en naakt laat zien aan meerdere mensen?
Zelf zou ik dat dan niet kunnen combineren.

Maar goed, ieder zijn beleving. Het gaat erom dat je gelukkig bent (ben je dat?) en dat je je voldoening, rust en kracht haalt uit je geloof. Of uit je BDSM. Of waaruit dan ook maar.
brabbeldasje

hmm ik denk dan dat je "jezus is gestorven voor onze zonden" verkeerd interpreteerd. hij stierf niet zodat wij geen zonden meer zouden doen maar zodat we vergeven konden worden.

en ik geloof dat God wil dat ik gelukkig ben. en ik ben dat in deze scene...ik ben gellukkig met de vrienden die ik heb gekregen en met de vooruitgang die ik heb geboekt :)
justes

Bericht door justes »

En dat bedoel ik dus. Ik denk niet dat ik het 'verkeerd' interpreteer. Ik denk dat ik het 'anders' interpreteer.

Voor mij betekent "de blinde ziende maken" niet dat ineens door een wonder een blinde weer ziet, maar dat iemand even niet meer 'ziet' hoe hij verder moet en door hulp dat ineens wel weer ziet.
Boefje

Bericht door Boefje »

Als je die interpretatie zo in je BDSM beleving voelt, vind ik het wel een hele mooie overeenkomst.
justes

Bericht door justes »

I do. Ik had er toevallig gisteravond nog een heel gesprek over met mijn D. Over hoeveel raakvlakken onze relatie heeft met religie. Hij is mijn Religie. En we genieten daar beiden intens van. Voor een buitenstaander klinkt dat vast heel zweverig. :) En het is ook lastig uitleggen.
brabbeldasje

klinkt niet zweverig hoor :) klinkt wel mooi misschien niet mijn ding maar wel fijn voor jullie dat jullie dat zo kunnen beleven :)

en nouja ik neem wat er in de bijbel letterlijk :)
ieder zijn eigen kijk :)
Ko9

Bericht door Ko9 »

Ik vind de bijdragen erg interessant; ik had een tijdje niet gekeken omdat er wat voor mijn gevoel afwijzende reacties kwamen en dan voel je je toch een beetje bwaaah hoe zal ik het noemen. Ik ben in ieder geval verbaasd en blij geworden van de reacties die erop volgden.
Het is niet zo dat ik overal rode auto's probeer te zien; ik zocht gewoon wat meer en minder loze ingangen om... om.. om wat eigenlijk? Ik denk nieuwsgierigheid die iets verder gaat dan de concrete gevoelens tijdens een concreet ritueel. Ik heb vragen over de behoefte en waar die vandaan komt. Misschien is de bron hetzelfde, of, om in de rode auto-terminologie te blijven: uit welke garage komen ze? Of welke spuiterij maakt ze allemaal rood?
Ik vind het mooi en ontroerend als je hier kunt schrijven dat je niet aan de Bijbel twijfelt en ook niet aan je relatie. Het zijn allebei dingen die je bent tegengekomen, die van buiten komen, maar kennelijk ergens binnen in je een weerklank vinden. Mijn vraag was precies naar die weerklank; als je de zaken letterlijk neemt, de pijn maar alleen maar als pijn, de vernedering als alleen maar vernederend, dan raak je niet aan waar het om gaat.
De rol van de Bovenliggende Partij is in dit verhaal een beetje onderbelicht. Hij is noodzakelijk, maar zoals ik dat altijd ervaren heb, beslist niet dominant aanwezig. Hij/zij/het bestaat alleen bij de gratie van de ander die zich WENST te onderwerpen. Als Dom ben je voorwaardenscheppend bezig, je biedt mogelijkheden voor verlossing. Ook weer zo'n woord. Verlossing van wat? Ellende? Onzekerheid? Eenzaamheid? Isolatie?

Het is misschien maar beter om er niet over na te denken. Toch probeer je de emoties die je hebt en ziet te begrijpen en onder woorden te brengen. Ergens houdt dat op natuurlijk en is er alleen maar ervaring en het geloven. Maar we zouden geen mensen zijn als we niet zouden nadenken over wat die rode auto nou eigenlijk rood maakt. Het is ook interessant en misschien ook nog leerzaam.
Niet gek dan voor zo'n nacht waarin de slaap minder vlot kwam, toch?
thaliya

Bericht door thaliya »

Afgelopen weekend had ik een heel gesprek met een vriendin (technisch gezien is ze de ex van mijn man, maar ze is eigenlijk meer een vriendin) die erg Christelijk is. Soms wel een beetje gestoord, maar dat is meer door de sekte waar ze bij zit. Ook had ik van collega’s toen ik met werken stopte de bijbel gekregen en een boek met 365 tips voor nieuwe moeders die geschreven zijn vanuit een Christelijk oogpunt. Dus er zitten tips tussen als: vertel je baby elke dag dat Jezus van hem houdt. Daar heb ik persoonlijk iets minder mee, maar na elke week staan er bijbelteksten en reflecties en daar kan ik wel weer wat meer mee en er zitten – voor mij – zoveel dingen tussen die ik herken in een D/s setting.

Die vriendin vertelde bijvoorbeeld dat ze soms geen zin heeft in schoonmaken en dat soort dingen. Maar als ze dan denkt dat ze het voor God doet, dan is het anders. Zelfde met haar uiterlijk, ze denkt er altijd bij na wat Hij er van zou vinden. Het onvoorwaardelijke vertrouwen dat ze in Hem heeft, dat Hij het beste weet wat goed voor haar is (ze gelooft ook dat Jezus direct tot haar spreekt en luistert daar dan ook altijd naar). Hoe blij ze elke dag weer is dat ze Hem dienen mag, etc.

Zoals Zarath zei; vervang God/Jezus door Meester en je ziet de overeenkomsten. Ik zie ze iig. En dan denk ik weer: ik wou dat ik zo kon geloven, dat ik geen Meester nodig had, maar gewoon die overgave kon vinden in het geloof. Zou mijn leven een stuk minder ingewikkeld maken denk ik.
And sometimes, when we shine, by walking with our heads held high (even when we are crawling),
we give permission for others to find their own path of erotic authenticity as well - Lee Harrington
Gesloten