vertrouwen/veiligheid/safetycalls

dbj

vertrouwen/veiligheid/safetycalls

Bericht door dbj »

vertrouwen/veiligheid/safetycalls. Drie dingen welke volgens mij géén aparte zaken zijn...

Nou las ik elders op het www al diverse postings hierover maar allemaal in algemene termen en eindeloze discussies.
Iedereen heeft daar weer een eigen visie op, niks mis mee hoor. Maar waar ik een beetje mee zit is dat ik niet veel herkenning vindt.

Ergens stond te lezen hoe "gevaarlijk" eenzame mannen zijn die wanhopig zoekende zijn en bovendien ook geen social netwerk hebben.
Hé daar voldoe ik volledig aan....(en bovendien weinig centjes); dus ik ben een gevaarlijk menneke??? Dacht het toch van niet.
Nou is het inderdaad wel waar dat ze mij meermalen gewaarschuwd hebben voor anderen, vanwege mijn BDSM-wensen.
Dus in feite de omgekeerde situatie. Ik heb dit (tot nu toe tenminste) nooit aan de hand gehad. Wel is er ooit een vrouw geweest die ik ontmoette op een party en zij gaf aan dat mijn wensen wel door haar vervuld konden worden bij haar thuis. Ik vond dit niet echt overtuigend klinken en bovendien 'voelde' haar reactie niet goed, was mijn feeling, dus daarvoor bedankt. Achteraf weet je natuurlijk nooit of je daar goed aan hebt gedaan of dat je een kans onbenut gelaten hebt.... moeilijk dus.

Maar toch heb ik op zulke parties vrouwen ontmoet waar ik wèl naar toe gegaan ben op hun huisadres. Nee, was nooit gelijk aansluitend aan de party maar op een later tijdstip op afspraak. Opvallend: allen zelfstandig wonende vrouwen.
Wat bleek? Er was er eentje bij (van haar weet ik dat zeker) die mij al een hele poos aan het observeren was, telkens wanneer ik weer op die party kwam. Op een gegeven moment liet ze weten dat ik zij mij wel thuis wilde ontvangen... Dus ik verrast en geloofde het eerst niet. Maar het was echt waar en ze zei er ook bij dat er verder niemand anders in haar huis zou zijn...
Ik heb van haar aanbod gebruik gemaakt en achteraf was het allemaal ok.

Maar het moeilijke is: hoe wéét je zeker (voor je zover dat al kan zeggen) dat die ander te vertrouwen is? Voor een deel zal je (mijn) eigen gevoel een aanwijzing kunnen geven en wellicht ook de manier van omgaan. En voor het antwoord over veiligheid hetzelfde verhaal.
En dan nog safetycall. Volgens mij kan je het nog zo mooi afspreken en/of organiseren, maar als je eenmaal vastgebonden bent (wat dus mijn voorkeur is) kun je gewoon niks meer doen. En als de safetycall wel goed functioneerd, afhankelijk hoe dat is afgesproken, zullen de noodzakelijke(?) hulpdiensten zeer waarschijnlijk te laat komen...

Zoals gezegd, tot nu toe is het bij mij goed gegaan (het was overigens maar enkele keren dat ik bij een vrouw thuis mocht komen; in totaal iets van 8x ofzo) en ze bleef in alle gevallen in mijn buurt, of in elk geval bereikbaar indien nodig.
Tuurlijk zou ik het wel graag vaker wensen, maar zijn er nog echt belangrijke zaken die aandacht eisen maar die ik hier in mijn post niet genoemd heb? In het kader dus van vertrouwen/veiligheid/safetycall. En uitgaande van mijn situatie; waarschijnlijk zullen meer mensen in vergelijkbare situaties bevinden.
eireann
Site Admin

Re: vertrouwen/veiligheid/safetycalls

Bericht door eireann »

Toen ik nog los speelde, speelde ik alleen met mensen die ik kende van feesten en borrels, en die dus ook mijn vrienden en kennissen kende.

Met iemand van internet die ik verder niet kende gebeurde dat niet. Dan was het een koffie date in het openbaar, en dan pas als ze anderen mensen uit de groep (soort WS maar anders) leerde kennen werd het evt serieus. (helaas bleken het te vaak knuppels) Mensen in het echt leren kennen via feesten en meets gaf mij vertrouwen. Dan is een safety call ook niet echt nodig.

Ik denk trouwens dat alleenstaande vrouwen ook gevaarlijk kunnen zijn hoor. Iedereen kan grenzen overschrijden tenslotte.
**Self Rescuing Princess**
Wever

Bericht door Wever »

Hoi dwangbuisjongen,

Het lijkt me dat je een beetje kort door de bocht gaat. Om te beginnen: je laat hier regelmatig van je horen en je gaat vaak naar feestjes. Dus...hoezo, geen social netwerk? Die waarschuwingen zijn er vooral voor diegenen die beweren jarenlange ervaring te hebben zonder dat iemand ooit van hun naam of nick gehoord heeft.

Ten tweede is het een "als...dan" relatie en geen "als en slechts als" (om het even op z'n wiskundigs te zeggen). Het is niet omdat de gevaarlijke mensen in dezelfde doelgroep zitten als jij dat de hele doelgroep meteen een gevaarlijk mens zou zijn.

Verder...
dwangbuisjongen schreef:Nou is het inderdaad wel waar dat ze mij meermalen gewaarschuwd hebben voor anderen, vanwege mijn BDSM-wensen.
Je hebt het hier (onder andere) over je psychiater die nooit van BDSM gehoord heeft, nietwaar? In dat opzicht is het simpel: mensen die het niet kennen zijn geen goede bronnen. Als je wil kan ik hier ook heel stellige meningen gaan innemen over diepzeevissen, politieke impasses, Oosterweelverbindingen* of quantumfysica**...het betekent niet automatisch dat ik ook maar iets over die dingen weet.
dwangbuisjongen schreef:Maar het moeilijke is: hoe wéét je zeker (voor je zover dat al kan zeggen) dat die ander te vertrouwen is? Voor een deel zal je (mijn) eigen gevoel een aanwijzing kunnen geven en wellicht ook de manier van omgaan. En voor het antwoord over veiligheid hetzelfde verhaal.
En dan nog safetycall. Volgens mij kan je het nog zo mooi afspreken en/of organiseren, maar als je eenmaal vastgebonden bent (wat dus mijn voorkeur is) kun je gewoon niks meer doen. En als de safetycall wel goed functioneerd, afhankelijk hoe dat is afgesproken, zullen de noodzakelijke(?) hulpdiensten zeer waarschijnlijk te laat komen...
Van je eerdere voorbeelden zou ik zeggen dat het allemaal goed gegaan is. Uiteindelijk (en dat zeg je zelf ook) weet je het nooit 100% zeker. Maar zelfs moest dat wel zo zijn kan er iets misgaan. Dus het is hoe dan ook inschatten wat het worst case scenario is (of misschien eerder: wat een realistisch worst case scenario is), en daarnaar handelen.
Als je niet wil dat er gesekst wordt en de ander is daar heel duidelijk teleurgesteld over/heeft wat moeite met een "nee" -> op afstand houden.
Als je niet vertrouwt dat de ander er niet met je portemonnee vandoor gaat en je alleen achterlaat -> je niet laten vastbinden.
Als je je absoluut, absoluut zou doodschamen als je met pijnlijke ballen naar de EHBO moet -> CBT op afstand houden

Het vervelende van waarschuwingen en safety calls vind ik altijd dat ze op de een of andere manier de realiteit vervormen. Stel dat er 1% kans is dat die ene man/vrouw die je op een party tegenkomt een creep is die allerhande nonconsensuele dingen van plan is (en ik denk dat 1% nog best veel is)...waarom wordt er dan meer aandacht aan geschonken dan aan de 99% kans dat alles gewoon goed gaat? Soms denk ik zelfs dat nieuwelingen zodanig doodgegooid worden met aangedikte verhalen over "foute Doms" of niet-bestaande serieverkrachtingsmoordenaars dat die nauwelijks op feestjes durven komen.

*hierover weet ik toevallig het een en ander...maar voor iemand die niet met de materie bekend is maakt dat niet eens echt een verschil.
**bv. dat de juiste spelling "kwantumfysica" lang niet zo cool is
dbj

Bericht door dbj »

Dank je Wever voor je duidelijk verhaal.
Wever schreef:Het lijkt me dat je een beetje kort door de bocht gaat. Om te beginnen: je laat hier regelmatig van je horen en je gaat vaak naar feestjes. Dus...hoezo, geen social netwerk?
Nou, vaak naar feestjes... Alleen naar de GBK-parties hoor. Vroeger ging ik naar de vssm-avond bij Club Ron, maar daar kon ik me nooit echt thuis voelen. Sinds ik de GBK-parties "ontdekt" heb, ga ik alleen daar nog heen. Voel me daar welkom en bovenal respecteerd iedereen elkaar en dit alles in een ontspannen huiselijke sfeer.
Wat ik bedoelde met 'social netwerk' is: al het andere dan de BDSM; wellicht onduidelijk geweest van mij?
Wever schreef:
dwangbuisjongen schreef:Nou is het inderdaad wel waar dat ze mij meermalen gewaarschuwd hebben voor anderen, vanwege mijn BDSM-wensen.
Je hebt het hier (onder andere) over je psychiater die nooit van BDSM gehoord heeft, nietwaar?
Nee, die bedoelde ik in het geheel niet.
De waarschuwingen betroffen mensen die bereid zouden zijn om mijn wensen in vervulling te laten gaan. Deze jongen zou het risico lopen dat ie iemand treft die mij vastbind, opsluit ofzo en me daarna aan mijn lot overlaat. Goedbedoeld die waarschuwingen door anderen, maar hoe weet of herken ik dan zo'n persoon? Waar ik zulk risico loop dus.
Nee, thuisontvangst doe ik nóóit. Ik kies er heel bewust voor om naar die persoon toe te gaan; in mijn geval gaat het dus om een dame. En het was kennelijk toeval dat diegenen waar ik ooit mocht komen, allen zelfstandig wonende dames waren.
Wever schreef:Het vervelende van waarschuwingen en safety calls vind ik altijd dat ze op de een of andere manier de realiteit vervormen. Stel dat er 1% kans is dat die ene man/vrouw die je op een party tegenkomt een creep is die allerhande nonconsensuele dingen van plan is (en ik denk dat 1% nog best veel is)...waarom wordt er dan meer aandacht aan geschonken dan aan de 99% kans dat alles gewoon goed gaat? Soms denk ik zelfs dat nieuwelingen zodanig doodgegooid worden met aangedikte verhalen over "foute Doms" of niet-bestaande serieverkrachtingsmoordenaars dat die nauwelijks op feestjes durven komen.
Moeilijk om dit in te schatten, maar je kon weleens gelijk hebben met jouw opmerkingen hierover. Toch zie je vaak (ook elders in onze maatschappij) dat de minderheid duidelijk van zich laat horen waardoor mensen die -nog- weinig kennis en ervaring hebben daarop e.e.a. beoordelen.
Daar heb ik zelf ook lange tijd mee geworsteld en niet te weten hoe daar doorheen te kijken...
Internet was er destijds nog amper; alleen in de vorm van BB-boards waar ik geen verstand van had.
Wever

Bericht door Wever »

dwangbuisjongen schreef:...Nee, die bedoelde ik in het geheel niet.
De waarschuwingen betroffen mensen die bereid zouden zijn om mijn wensen in vervulling te laten gaan. Deze jongen zou het risico lopen dat ie iemand treft die mij vastbind, opsluit ofzo en me daarna aan mijn lot overlaat. Goedbedoeld die waarschuwingen door anderen, maar hoe weet of herken ik dan zo'n persoon? Waar ik zulk risico loop dus.
Nee, thuisontvangst doe ik nóóit. Ik kies er heel bewust voor om naar die persoon toe te gaan; in mijn geval gaat het dus om een dame. En het was kennelijk toeval dat diegenen waar ik ooit mocht komen, allen zelfstandig wonende dames waren.
Ok...mijn fout. Sorry.
Maar nu begrijp ik het niet goed. Bedoel je nu dat mensen die bereid zijn je te helpen eerst waarschuwingen geven over zichzelf? :confused:

Als het om andere BDSM-ers gaat (genre: "pas op voor persoon B...dat is een foute dominant"), zou ik die waarschuwingen met een korrel zout nemen. BDSM-belevingen kunnen verschillen, maar dat wil niet zeggen dat diegene die je waarschuwt daarom gelijk geeft. En ook: het wereldje is nogal klein. De kans dat je (verhalen van) kwaadwillige exen tegenkomt is zeker aanwezig. Ik zou me pas zorgen gaan maken als je uit verschillende bronnen opvangt dat iemand totaal niet te vertrouwen is (of je moest je bron erg goed kennen).

Het valt me op dat je hier herhaalt dat het over zelfstandig wondende vrouwen gaat. Is...dat eigenlijk niet gewoon normaal? Zo vaak word ik niet uitgenodigd, maar de keren dat het gebeurde was er ook niemand anders thuis (logisch, gezien er toch erg intieme en onconventionele dingen gebeuren). En ook: zijn alleenstaande vrouwen niet sneller op zoek naar een (speel)partner dan iemand die al gelukkig getrouwd is en/of een leuke D/s heeft met iemand?
AndereBart

Bericht door AndereBart »

dwangbuisjongen schreef:Maar het moeilijke is: hoe wéét je zeker (voor je zover dat al kan zeggen) dat die ander te vertrouwen is? Voor een deel zal je (mijn) eigen gevoel een aanwijzing kunnen geven en wellicht ook de manier van omgaan. En voor het antwoord over veiligheid hetzelfde verhaal.
Dat is het grote probleem. Niemand heeft nog een methode gevonden om met zekerheid vast te stellen of iemand te vertrouwen is.
De enige handvaten die er zijn, zijn de vage richtlijnen die je waarschijnlijk al wel kent (vertrouw op je gevoel, spreek eerst in het openbaar af, etc.)
Het idee van een safetycall is ook niet dat je op tijd "gered" zou worden, maar dat het voor mensen met kwade bedoelingen afschrikwekkend werkt, omdat de politie gericht naar hun op zoek kan gaan als jij niet terug komt van je date.
madeleine

Bericht door madeleine »

@dwangbuisjongen. Wat je altijd kan doen, is niet bij haar thuis afspreken. Spreek bijvoorbeeld een speeldate af tijdens een feestje GBK, VSSM. Op de rustiger avonden is (die in den haag i.i.g) er ruimte genoeg om rustig te spelen, terwijl er wel genoeg mensen in het pand zijn, om het in de gaten te houden.

Zolang jij geen 100% vertrouwen in de persoon hebt, speel je niet. Simpel. Bij mij werkt het zo dat de onrust over of alles wel goed gaat, me sowieso teveel afleidt van het spel. En verder is het goed naar je instinct luisteren, je kan ook eens vragen of iemand referenties heeft. Andere subs waar je info kan opvragen...
succes.
Life hurts! (thank God i'm a masochist)
JJV

Bericht door JJV »

madeleine schreef:Zolang jij geen 100% vertrouwen in de persoon hebt, speel je niet. Simpel.
zou ik weinig spelen
ik vertrouw mezelf nieteens 100%
( = popperiaan)

je neemt een calculeerbaar risico
altijd
~\v/~
madeleine

Bericht door madeleine »

oke oke herformulering: Zolang jij niet 100% zeker weet dat je een aanvaardbaar risico aangaat...
Life hurts! (thank God i'm a masochist)
dbj

Bericht door dbj »

Wever schreef:Ok...mijn fout. Sorry.
Maar nu begrijp ik het niet goed. Bedoel je nu dat mensen die bereid zijn je te helpen eerst waarschuwingen geven over zichzelf? :confused:
hahahaha dat zou wel erg bijzonder zijn... Nee, het was in het algemeen gegeven waarschuwingen.
Zoals: "dbj, jij bent zó zoekende naar een Domina die jouw verlangens wil invullen dat je straks iemand tegenkomt die jou vastbind of opsluit en daarna niet meer naar je omkijkt". Dat wil je toch niet?
Wever

Bericht door Wever »

En dat soort waarschuwingen komt van mensen binnen de BDSM-scène? Goh...misschien dat ik me in de verkeerde kringen beweeg, maar dat soort Domina's ben ik nog nooit tegengekomen of heb ik nog nooit over gehoord (fantasieverhaaltjes laat ik hier uiteraard achterwege).

En inmiddels heb ik me mijn eigen vriendin en Domina (even intermezzo: Boefje...ik :inluv: jou)...maar ik weet nog heel goed wat de jongere, (wanhopigere) wever zou antwoorden: "natuurlijk wel! Ken je er zo een? En wat is haar telefoonnummer? :yummie: ".

En ja, ik zou het serieus overwogen hebben. Mijn vorige D/s was ook bepaald geen daverend succes, maar in dezelfde situatie zou ik het absoluut opnieuw doen.
Crownless

Bericht door Crownless »

@ dwangbuisjongen: ik denk dat die mensen je niet zozeer willen behoeden voor de 'foute dom' maar je willen laten inzien dat hoe wanhopig je bent of hoe lang je ook droog staat, je wel vast moet houden aan enige eisen. Dat je ondanks dat je graag vastgebonden wil worden, je niet akkoord moet gaan met iemand die je in folie ingewikkeld een uur in een kast stopt met alleen een rietje om door te ademen, want dan ga je waarschijnlijk dood (een snorkel daarentegen...).
Dus eigenlijk: ook al wil je graag, eigen veiligheid eerst. Ook al wil je graag, als iets fout voelt, afkappen. Ook al wil je graag, toch zeggen dat je iets niet ok vind ook al ben je bang dat ze je dan niet meer willen zien. Ook al wil je graag, laat je niet uitbuiten door je gretigheid.

En dat heeft niet zozeer te maken met die grote nare buitenwereld, maar met jezelf. Ik denk dat die mensen zich al een stuk geruster voelen als je aangeeft dat je nog steeds je eigen grenzen bewaakt.

Een persoonlijke noot; als ik langer met iemand zou speken zou ik uiteindelijk ook diens huis willen zien. En op feesten spelen kan ook. Heb je al eens overwogen om naar een nextfeest te gaan? Laatst zag ik daar een jongen die niet had verwacht te spelen (en daarom de meest lelijke witte katoenen ballenknijper aanhad... Fashionfail! Top tip: Ook al verwacht je niet dat iemand je ondergoed gaat zien, trek toch iets moois aan) maar er de avond van z'n leven had.
If history repeats itself, I'm so getting a dinosaur!
Guilty

Bericht door Guilty »

Crownless schreef:Heb je al eens overwogen om naar een besteedde te gaan?
Tis misschien vroeg op de morgen, maar wasda?
Crownless

Bericht door Crownless »

guilty^ schreef:
Crownless schreef:Heb je al eens overwogen om naar een besteedde te gaan?
Tis misschien vroeg op de morgen, maar wasda?

Grom, de t9 van de iPhone maakt van 'nextfeest' 'besteedde'. *facepalm*

Mods? Kunnen jullie dat fixen?
If history repeats itself, I'm so getting a dinosaur!
dbj

Bericht door dbj »

Fijn om jouw bijdrage te lezen, je bekijkt het vanuit een andere invalshoek en wat jij beschrijft komt wel dicht in de buurt zoals het mij vergaat.
Mijn denkpatroon of zoiets, dank voor jouw zienswijze
Crownless schreef:Een persoonlijke noot; als ik langer met iemand zou speken zou ik uiteindelijk ook diens huis willen zien. En op feesten spelen kan ook. Heb je al eens overwogen om naar een nextfeest te gaan?
Ja, als het meer gaat worden dan krijgt het een karakter van vriendschap en dan is het ook normaal dat je bij elkaar op bezoek komt. Dat wil bij mij niet zo erg lukken, geloof ik...

Nextfeest lijkt me echt niks voor mij. En bovendien zit ik met mijn leeftijd aan de verkeerde kant van de 30.
Kwam eerst op de vssm avonden in Club Ron (later verhuisd naar Paradise Club) maar kon me nooit echt thuis voelen daar.
En sinds ik de "GBK' parties heb ontdekt, kom ik alleen dáár nog. Voel me op die parties ook welkom en ook gerespecteerd zoals deze jongen is. En bovenal een goede gezellige huiselijke sfeer zonder groepjesvorming.
En wat ook opvallend genoemd mag worden: tijdens bijna elke "GBK"-party wordt er wel gespeeld met mij en dat is gewoon heel fijn.
Bij de vssm kwam het op geen enkele avond voor dat er gespeeld werd met mij.
Maar het is toch anders dan privé bij iemand thuis, want dat is wel duidelijk rustiger en persoonlijker dan op een meeting.
Laatst gewijzigd door dbj op 21 jan 2011, 10:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Gesloten