Bondage startersset
- Voleuse
Bondage startersset
Oke, ik vind bondage wel interessant. Ik heb een touw van 4 meter, waar ik een polsbondage mee kan knopen, maar meer ervaring heb ik ook niet. Maar ik wil het wel proberen. dingen die ik wel leuk zou vinden om te kunnen zijn bijvoorbeeld een hogtie of een borstharnas. Allen nu zit ik met wat vragen:
1) Wat voor materiaal heb je nodig om een beetje behoorlijk te beginnen? Hoe lang? hoe veel? welk materiaal? En moet ik dan iets met veiligheidsmateriaal? Het lijkt me noodzakelijk om goed materiaal te hebben (anders leer je t namelijk nooit), maar ik wil ook geen kapitaal uitgeven aan materiaal waar ik later misschien wel niets mee blijk te hebben.
2) Zijn er nog dingen die je absoluut moet weten voor je eraan begint?
3) (Meer uit gewone interesse) Hoe zijn jullie aan bondage begonnen, en wat voor touwen hebben jullie zelf?
1) Wat voor materiaal heb je nodig om een beetje behoorlijk te beginnen? Hoe lang? hoe veel? welk materiaal? En moet ik dan iets met veiligheidsmateriaal? Het lijkt me noodzakelijk om goed materiaal te hebben (anders leer je t namelijk nooit), maar ik wil ook geen kapitaal uitgeven aan materiaal waar ik later misschien wel niets mee blijk te hebben.
2) Zijn er nog dingen die je absoluut moet weten voor je eraan begint?
3) (Meer uit gewone interesse) Hoe zijn jullie aan bondage begonnen, en wat voor touwen hebben jullie zelf?
I need you to press me down before my body flies away from me ~ Tune yards, Powa
- Peter^
- Contacteer:
Re: Bondage startersset
1. Goed bondage touw van katoen. Geen nylon. Hoe lang hangt af van de lengte/dikte van diegene die je wilt gaan vastbinden. Ook van de bondage die je wilt gaan maken, gebruik je het touw dubbel of enkel?
In mijn voorbeeld is 12 meter net lang genoeg voor een body (bovenkant) harnas. Om mijn subje ergens aan vast te leggen/binden, heb ik inmiddels een stuk van 16 meter bij gekocht. Let wel even op, waar je het touw koopt, want de prijzen per meter verschillen nogal. Ik ken bv 50 cent en 3 euro per meter.
Veiligheidsmateriaal: natuurlijk je eigen verstand, en een schaar waarmee je snel los kan knippen. Mijn ervaring: beter geen mes, daarmee kan je ook andere dingen tegelijk snijden dan het touw.
2. Vast en zeker medische zaken, zoals waar je wel / niet kunt knopen, afknellen e.d. Maar daarvoor laat ik hier verderop in dit topic een expert reageren.
3. Ben met zelfbondage met nylon touw begonnen, later overgestapt naar katoen touw. Ik geniet vooral van het leggen van bondage volgens het 'harnas weef/knoop' model.
In mijn voorbeeld is 12 meter net lang genoeg voor een body (bovenkant) harnas. Om mijn subje ergens aan vast te leggen/binden, heb ik inmiddels een stuk van 16 meter bij gekocht. Let wel even op, waar je het touw koopt, want de prijzen per meter verschillen nogal. Ik ken bv 50 cent en 3 euro per meter.
Veiligheidsmateriaal: natuurlijk je eigen verstand, en een schaar waarmee je snel los kan knippen. Mijn ervaring: beter geen mes, daarmee kan je ook andere dingen tegelijk snijden dan het touw.
2. Vast en zeker medische zaken, zoals waar je wel / niet kunt knopen, afknellen e.d. Maar daarvoor laat ik hier verderop in dit topic een expert reageren.
3. Ben met zelfbondage met nylon touw begonnen, later overgestapt naar katoen touw. Ik geniet vooral van het leggen van bondage volgens het 'harnas weef/knoop' model.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Hangt allemaal een beetje af van de stijl waarin je wil gaan knopen. Touw met veel rek en een lage breeksterkte is af te raden, dus katoen valt af (sorry peter). Wil je verder voor een westerse look gaan en dingen van de two knotty boys gaan knopen, kun je met nylon prima uit de voeten. Wil je Japanse stijl gaan knopen, dan heb je touw met meer frictie nodig en kun je beter hennep of jute kopen (of hempex, als je liever touw hebt dat wat makkelijker is in onderhoud. Qua lengte zou ik zeggen, begin met een stuk 6 stukken van een meter of 8-9, en 6mm dik. Dan kun je die hogtie waar je het over had prima knopen.Voleuse schreef: 1) Wat voor materiaal heb je nodig om een beetje behoorlijk te beginnen? Hoe lang? hoe veel? welk materiaal? En moet ik dan iets met veiligheidsmateriaal?
De ideale lengte is overigens niet afhankelijk van je sub, maar 4x je eigen armspan (in verband met doorhalen).
Qua veiligheidsmateriaal raad ik inderdaad de rescue hook aan. Anders een goede EMT schaar.
Ja (klik)2) Zijn er nog dingen die je absoluut moet weten voor je eraan begint?
Lang verhaal en teveel om op te noemen. Vooral hennep en jute, maar ook een hempex set voor op vakantie of voor in de badkuip :-)3) (Meer uit gewone interesse) Hoe zijn jullie aan bondage begonnen, en wat voor touwen hebben jullie zelf?
- JJV
hmja..Marijke schreef:Elk touw is op zich prima. Echt.
had toch een best rode sub na t eerste 'echte' klos touw van de bouwmarkt..
was een soort paktouw ofzo
en leek heel geschikt
bleek vol met uitstaande eindjes te zitten wat vreselijk irriteerde
leverde na afloop leuke foto's op. maar was toch niet ècht t idee.
( begonnen met gescheurde t-shirts
tegenwoordig een soort katoenen waslijn van halve cm dikte.
wat Marijke al zegt.. dat rekt
en t schijnt niet betrouwbaar te zijn voor suspentions. maar die doe ik dan ook niet)
~\v/~
- Sabrina
Ter verdediging van katoenen touw (
), wij hebben daar een tijd mee gespeeld en waren er zeker niet ongelukkig mee, dus ik zou het niet afraden. Sure, provided dat je geen rek wilt, is bijvoorbeeld hempex (wat wij nu hebben) beter, maar om katoen af te raden vind ik wel overdreven.

"Say you'll share with me one love, one lifetime. Say the word and I will follow you. Share each day with me, each night, each morning. Love me, that's all I ask of you" The Phantom of the Opera - All I Ask of You
Tsja. Kinoko geeft soms shows met katoen (gooit ie er een leuke blacklight overheen). Maar die weet goed wat ie doet en hoe ie met katoen moet omgaan.Sabrina schreef:Ter verdediging van katoenen touw (), wij hebben daar een tijd mee gespeeld en waren er zeker niet ongelukkig mee, dus ik zou het niet afraden. Sure, provided dat je geen rek wilt, is bijvoorbeeld hempex (wat wij nu hebben) beter, maar om katoen af te raden vind ik wel overdreven.
Als je een beetje serieus bondage wil leren (en die indruk krijg ik wel als mensen dingen als hogties willen leren knopen), moet je ook leren een goeie drukverdeling op te bouwen en op de goeie plekken te knopen. Harnasje die afzakken en touwen die na tien minuten gaan rekken zijn daarvoor niet echt een pre. Je kunt er vast mee knopen, maar voor een startersset (en daar gaat het topic over) raad ik het echt af. Als starter heb je genoeg om je hoofd bij te moeten houden en kun je beter met touw knopen dat gewoon goed blijft zitten, tenzij je echt alleen maar polsen aan het bed wil binden ofzo. Tel daarbij op dat het voor suspension ook niet echt geschikt is, en je moet je serieus afvragen wat je uberhaupt met katoen moet.
- phedre
- Contacteer:
als je touw zoekt om een polsbondage te doen, of je enkels aanelkaar te knopen, of om een redelijk simpel harnas aan te legeen is touw best geschikt toch? zeker als je begint en nog niet weet of je wel verder wil met het geheel. Het touw is goedkoop, makkelijk schoon te houden. Ik denk dat bijna heel bdsm-end Nederland in het begin knoopt met katoen, velen er in blijven hangen, omdat het voldoet voor wat zij willen en anderen gaan over op hennep of wat dan ook, omdat ze hun kennis uitbreiden en andere bondages gaan doend ie andere eisen stellen aan het materiaal.
Ik ben vaak genoeg gebonden met katoen, heb er mee vast gestaan en het voldeed prima. Ik heb er zelfs in gehangen, gedaan door iemand die er ook best wel intensief mee bezig is, en ik heb het overleefd:) en al die anderen die er die avond gehangen hebben, ook.
Nu wil ik best van anderen aannemen dat voor het moeilijkere en betere knoopwerk en zo hennep veel geschikter zou zijn hoor, sterker nog.. ik twijfel er niet aan, heb er geen verstand van en die anderen wel, dus daar leg ik me graag bij neer. Maar als iemand komt met de vraag.. ik ga beginnen,.. wat heb ik nodig... dan denk ik dat een aantal stukken van bepaalde afmeting van katoen ook best volstaat.
Ik ben vaak genoeg gebonden met katoen, heb er mee vast gestaan en het voldeed prima. Ik heb er zelfs in gehangen, gedaan door iemand die er ook best wel intensief mee bezig is, en ik heb het overleefd:) en al die anderen die er die avond gehangen hebben, ook.
Nu wil ik best van anderen aannemen dat voor het moeilijkere en betere knoopwerk en zo hennep veel geschikter zou zijn hoor, sterker nog.. ik twijfel er niet aan, heb er geen verstand van en die anderen wel, dus daar leg ik me graag bij neer. Maar als iemand komt met de vraag.. ik ga beginnen,.. wat heb ik nodig... dan denk ik dat een aantal stukken van bepaalde afmeting van katoen ook best volstaat.
Het voordeel van slechte tijden is dat er altijd iets positiefs is om naar uit te kijken
- kitten
Voor het proeven aan bondage? Wat niet teveel mag kosten?
katoen.
Ben ik mee begonnen en erachter gekomen dat touwen knopwn mij niet zo kan boeien (grinnn), dus blij dat ik geen voorraad duur en onderhoudsintensief hennep heb! Voor die enkele keer dat ik knoop, kan ik zo mijn katoenen touw uit de kast trekken. In de wasmachine, drogert, klaarrrr.
Niet moeilijk doen, kies katoen!
katoen.
Ben ik mee begonnen en erachter gekomen dat touwen knopwn mij niet zo kan boeien (grinnn), dus blij dat ik geen voorraad duur en onderhoudsintensief hennep heb! Voor die enkele keer dat ik knoop, kan ik zo mijn katoenen touw uit de kast trekken. In de wasmachine, drogert, klaarrrr.

Niet moeilijk doen, kies katoen!

Dat dus.Marijke schreef:volgens mij is katoen vooral goedkoop. Ik heb er mijn vriendin destijds heel geil mee aan het bed gebonden hoor. Maar toen ik met hennep begon was dat een eye oopener. Touw wat doet wat jij zegt! Scheelt een hoop gedoe, rekening houden en voorspellen van wat je touw nu weer zal doen - dingen waar je je als beginner geen zorgen om wilt hoeven maken.
Het blijft wat mijbtereft vooral de vraag, wat wil je ermee? Wil je serieus bondage gaan leren, zou ik zo snel mogelijk goed touw nemen.
- kitten
Niet met je eens. Om er even aan te snuffelen en niet te duur uit te zijn, is katoen geschikter. Hogties enzo? Kan prima met katoen. En ook als je de smaak te pakken krijgt en alsnog meters hennep koopt, heb je nog altijd dat katoen om even snel uit de kast te trekken voor een simpele bondage tussendoor. En zo makkelijk! Alleen even in de wasmachine gooien en je bent klaar. Niks rekken en oliën en whatnot.
Voor dit doeleinde is hennep een overkill.

Niet mee eens. Bijna iedereen die serieus bondage wil leren en met katoen begint, wil binnen de kortst mogelijke keren beter touw hebben. En dan kun je dus opnieuw touw kopen en ben je veel meer geld kwijt dan als je gelijk goed touw koopt. Bovendien, als je er alleen maar aan gaat snuffelen met katoen, weet je (en met name ook de sub) mi. nog steeds niet of bondage iets voor je is. Ik ken nogal wat subs die bondage pas echt gingen waarderen toen ze eenmaal hadden ervaren dat je met touw ook echt vast kunt zitten.kitten schreef:Niet met je eens. Om er even aan te snuffelen en niet te duur uit te zijn, is katoen geschikter.
Gaat het je echt alleen om snuffelen, als je echt nog helemaal niet weet of je er wel iets mee wil, zou je nog beter in je vriendenkring kunnen kijken en een keer een paar (hennep/jute/hempex) touwtjes lenen, dan geld investeren in touw dat als het iets voor je is, al heel snel niet leuk meer gaat zijn.
Als je makkelijk wil is er hempex. Dat is trouwens als je het onbewerkt koopt niet eens zo heel veel duurder dan katoen (en lang niet zo moeilijk te bewerken als hennep).En zo makkelijk! Alleen even in de wasmachine gooien en je bent klaar. Niks rekken en oliën en whatnot.Voor dit doeleinde is hennep een overkill.
Volgens mij zijn jullie het niet eens echt oneens guilty en kitten. Zo te horen vindt kitten voor snuffelen en kijken of bondage leuk is katoen geschikter. Scheelt een hoop geld voor degenen die er niks aan blijken te vinden of enkel iemand aan een bed vast willen binden.
Voor serieus aan de gang gaan met bondage zou hennep dan beter zijn. Scheelt geld als je dan niet eerst katoen hebt gekocht. Met hennep aan de slag is dan alleen geschikt als je al zeker weet dat je verder wil met bondage dan alleen af en toe iemands polsen aan elkaar binden.
Mijn interesse in bondage gaat niet verder dan polsen vastmaken of aan het bed vastmaken. Daar is alles waar ik een knoop in kan leggen geschikt voor (sjaaltje, kapot t-shirt, waslijn of touw).
Voor serieus aan de gang gaan met bondage zou hennep dan beter zijn. Scheelt geld als je dan niet eerst katoen hebt gekocht. Met hennep aan de slag is dan alleen geschikt als je al zeker weet dat je verder wil met bondage dan alleen af en toe iemands polsen aan elkaar binden.
Mijn interesse in bondage gaat niet verder dan polsen vastmaken of aan het bed vastmaken. Daar is alles waar ik een knoop in kan leggen geschikt voor (sjaaltje, kapot t-shirt, waslijn of touw).
Ik neem de aanbevelingen van guilty^ zonder discussie aan als correct. Maar dan wel met de toepassingen welke hij kennelijk in gedachten heeft.
Voor beginnelingen die gewoon eens wat willen experimenteren maakt het naar mijn overtuiging weinig uit welk touw er gebruikt wordt. Wel heb ik ervaren dat nylon en andere vormen van kunststof touw ongeschikt genoemd mag worden. Knopen is lastig maken en raken vaak los en het materiaal is erg glad.
Zelf heb ik klosjes katoen touw 6mm van 10m lengte. Gehaald bij de outlet store voor de kapitale prijs van 1 euro :icon_biggrin:
Voor mij voldoet dat prima om boeien vast te binden aan een vast punt (die te ver weg is voor een haak) en ook om mij op mijn plek te houden, bv aan een pilaar gebonden. Ja, als het niet echt strak zit dan raakt het best wel makkelijk los.
En wil best aannnemen als guilty^ zou komen met "zijn" touw en werkwijze, dat het dan heeeel anders is en aanvoelt.
Maar, dan spreken we wel over een hoger level...
Voor beginnelingen die gewoon eens wat willen experimenteren maakt het naar mijn overtuiging weinig uit welk touw er gebruikt wordt. Wel heb ik ervaren dat nylon en andere vormen van kunststof touw ongeschikt genoemd mag worden. Knopen is lastig maken en raken vaak los en het materiaal is erg glad.
Zelf heb ik klosjes katoen touw 6mm van 10m lengte. Gehaald bij de outlet store voor de kapitale prijs van 1 euro :icon_biggrin:
Voor mij voldoet dat prima om boeien vast te binden aan een vast punt (die te ver weg is voor een haak) en ook om mij op mijn plek te houden, bv aan een pilaar gebonden. Ja, als het niet echt strak zit dan raakt het best wel makkelijk los.
En wil best aannnemen als guilty^ zou komen met "zijn" touw en werkwijze, dat het dan heeeel anders is en aanvoelt.
Maar, dan spreken we wel over een hoger level...
- kitten
Guilty zit gewoon heel erg vast gebeiteld in zijn overtuiging dat hennep moet. Ik ben al jaren heel blij met mijn katoen. Ik zal er geen suspension mee doen, zoveel geloof ik hem heus wel. Maar wat uitproberen, dan liever voor een paar euro wat katoen, dan voor tientallen euro's hennep. En lenen? Omslachtig much? Waarom toch zo'n onwijze afkeer tegen de mogelijkheid dat mensen wellicht (ook) katoen zouden kopen/gebruiken?
Nee hoor, hennep moet helemaal niet (er is ook jute, hempex, nylon, MFP, klimtouw, etc). Maar als je mij vraagt wat ik een goede startersset vind, ga ik mensen geen katoen aanraden. Gewoon, op basis van mijn kennis en ervaring. Zowel met knopen als met lesgeven aan beginners - die soms op de workshop nog met katoen knopen en dan heeeeeel snel begrijpen waarom dat zelfs voor de basics geen goed idee is. Zowel de knopers als de subs.kitten schreef:Guilty zit gewoon heel erg vast gebeiteld in zijn overtuiging dat hennep moet.
De wereld is een beetje veranderd de afgelopen 10 jaar. Als mensen het tegenwoordig over bondage hebben, bedoelen ze niet meer die uitgezakte katoenen ruitjesharnasen die je toen veel bij de VSSM zag, maar het stevige bondagewerk uit Japan, van hogtied.com & waterbondage, of van de 2 knotty boys. En daar werkt katoen gewoon niet voor.
Ik begrijp overigens ook niet waarom lenen zoveel omslachtiger zou zijn dan een set aanschaffen...