Lastig allemaal, ik had ook al met google gezocht naar zulke info, maar kreeg telkens hele andere info....bibi{T} schreef:Ik schat dat 1 groot glas ongeveer 250 ml zal zijn. Dus dan zou ik er 1 glas water (oftewel nog 250 ml water) bij doen.
Huishoudelijke zaken: vragen, problemen, tips en advies.
Re: Huishoudelijke zaken: vragen, problemen, tips en advies.
Ik vond hier dat een waterglas 200 ml is
Je gebruikt een ander product dan in de gebruiksaanwijzing. Het is denk ik beter teveel water te gebruiken dan te weinig. Daarom zou ik nog 250 ml water bij het flesje gebruiken.
Je gebruikt een ander product dan in de gebruiksaanwijzing. Het is denk ik beter teveel water te gebruiken dan te weinig. Daarom zou ik nog 250 ml water bij het flesje gebruiken.
Dank! Mooi overzicht, precies wat ik zocht :icon_biggrin:
- juffie
- Site Admin
Is een maatbeker dan niet handiger?
MILF 

Ja, echt wel. Maar daar niet zoiets op als "groot glas"...juffie schreef:Is een maatbeker dan niet handiger?
- miss_meeko
Hallo!
Even een alcoholische huishoudelijke vraag... Kan bacardi over de datum raken? Ik kan geen datum vinden op de fles en hij is wel al een tijd open (jaartje minimaal gok ik). Heeft het dan nut om het nog te bewaren of is het helemaal niet lekker meer als iemand er ooit wat van wil drinken?
Verder: witte en rode wijn blijft (dicht) wel altijd goed toch? Of moet je die na een tijdje ook weggooien als ze niet zijn opgedronken?
En tot slot; ik heb amaretto gekregen in mijn kerstpakket, maar daar staat ook geen datum op. Moet die nog voor een bepaalde tijd op zijn?
Alvast bedankt voor de antwoorden!
Even een alcoholische huishoudelijke vraag... Kan bacardi over de datum raken? Ik kan geen datum vinden op de fles en hij is wel al een tijd open (jaartje minimaal gok ik). Heeft het dan nut om het nog te bewaren of is het helemaal niet lekker meer als iemand er ooit wat van wil drinken?
Verder: witte en rode wijn blijft (dicht) wel altijd goed toch? Of moet je die na een tijdje ook weggooien als ze niet zijn opgedronken?
En tot slot; ik heb amaretto gekregen in mijn kerstpakket, maar daar staat ook geen datum op. Moet die nog voor een bepaalde tijd op zijn?
Alvast bedankt voor de antwoorden!
- Crownless
Alles met een hoog alcoholpercentage blijft in principe jaaaaaaaren goed, ook als je het opent. Het kan alleen zijn dat (vooral bij geopende dingen) de smaak afvlakt. Vooral dranken met veel ingrediënten (denk whisk(e)y) kunnen afvlakken en anders gaan smaken.
Likeuren met suikers kunnen 'bederven' als ze te lang staan. Denk passoa enzo. Maar denk dan aan maanden. Hoewel, hoe lager het alcoholpercentage, hoe korter.
Wijn is weer een heel ander verhaal. Tenzij je ze weer vacuüm zuigt (vacuvin bijv.).
Hoe dan ook, wanneer je een fles opent komt er weer lucht bij, waardoor alcohol vervliegt, en suikers verder zouden kunnen gisten waardoor er een sterkere alcoholsmaak ontstaat, en andere componenten kunnen weer anders reageren op lucht. Over het algemeen wordt de smaak niet beter.
Behalve wanneer er room in zit (boswandeling, baily's), dan is het na openen drie maanden ofzo.
Kortom, ff proeven
Likeuren met suikers kunnen 'bederven' als ze te lang staan. Denk passoa enzo. Maar denk dan aan maanden. Hoewel, hoe lager het alcoholpercentage, hoe korter.
Wijn is weer een heel ander verhaal. Tenzij je ze weer vacuüm zuigt (vacuvin bijv.).
Hoe dan ook, wanneer je een fles opent komt er weer lucht bij, waardoor alcohol vervliegt, en suikers verder zouden kunnen gisten waardoor er een sterkere alcoholsmaak ontstaat, en andere componenten kunnen weer anders reageren op lucht. Over het algemeen wordt de smaak niet beter.
Behalve wanneer er room in zit (boswandeling, baily's), dan is het na openen drie maanden ofzo.
Kortom, ff proeven

If history repeats itself, I'm so getting a dinosaur!
- miss_meeko
Ok bedankt voor de informatie!
Ik laat hem wel staan totdat iemand voorbijkomt die ook weet hoe het moet proeven (of voor wie het alleen om de alcohol gaat en niet om de smaak...) Ik drink het zelf niet echt, alleen heel soms in een mixje, maar dat is nieteens jaarlijks.
Die andere dingen waren nog dicht, dus bewaar ik dan sowiezo.
Ik laat hem wel staan totdat iemand voorbijkomt die ook weet hoe het moet proeven (of voor wie het alleen om de alcohol gaat en niet om de smaak...) Ik drink het zelf niet echt, alleen heel soms in een mixje, maar dat is nieteens jaarlijks.
Die andere dingen waren nog dicht, dus bewaar ik dan sowiezo.
Alcohol kan zover ik weet niet over 'de datum' gaan. Dat kan ik zeggen met een alcoholistisch ex-vriendje. Heel veel artikelen gaan niet over de datum. Een t-h-t-datum op een product is verplicht. Tot die datum garandeert bijvoorbeeld een Unilever dat je een product hebt waar je niet ziek van wordt of de smaak van wordt behouden. Vroeger stond er geen datum op bier. Ineens wel omdat het moet van de EU. Ik heb een fles Martini in huis voor mijn moeder (ik drink zelf geen alcohol) en die vind 'm hoe langer ie staat lekkerder worden. Wijn kan wel bederven als je het openmaakt.
Wat je niet moet doen is wit uitgeslagen chocolaatjes eten. Daar word je pas echt goed ziek van weet ik uit ervaring (als klein kind van een tantje chocolaatjes gekregen die wit uitgeslagen waren) .
Wat je niet moet doen is wit uitgeslagen chocolaatjes eten. Daar word je pas echt goed ziek van weet ik uit ervaring (als klein kind van een tantje chocolaatjes gekregen die wit uitgeslagen waren) .
- miss_meeko
Ok, nou eigenlijk gooi ik meestal toch maar alles weg wat over de datum is. Gisteren ook een zooi bier weer door de gootsteen gegoten wat nog over was van verjaardagen van vorig jaar en over de datum. Ook zoet broodbeleg waar ik ooit 1 keer zin in had en inmiddels de datum van verstreken was. Maar ik ben ook nogal zeurderig over de smaak van producten, denk misschien wat te verwend.
Toen ik in het verleden blut was nam ik het minder nauw met data en eigenlijk ook nooit ziek van geworden.
Toen ik in het verleden blut was nam ik het minder nauw met data en eigenlijk ook nooit ziek van geworden.
- kitten
Ik ben daarentegen nooit ziek geworden van wit uitgeslagen chocola. Je bent er 1x ziek van geweest als kind, dat kan van alles zijn geweest. Ik ben ooit ziek geweest van cola, toen mochten we 3 jaar geen cola meer. Ook onzin natuurlijk, achteraf gezien. Ik heb altijd geleerd dat ook chocola niet kan bederven. De letters die in december niet worden verkocht, worden terug naar de fabriek gebracht en omgesmolten tot paaseitjes, omdat het witte niet smakelijk meer eruit ziet en niet verkoopt. En omdat het raar is om met pasen chocoladeletters te verstoppen in je tuin. 

Laatst gewijzigd door kitten op 18 mar 2011, 09:14, 1 keer totaal gewijzigd.
laten we een trend beginnen. Met pasen zoeken we naar chocoladeletters en paaseitjes in je schoen ipv chocoladeletters.
- tessie
- Contacteer:
Ja, ik heb ook altijd begrepen dat wit uitgeslagen chocola geen kwaad kan hoor...
- perman
Normaal gesproken is witte uitslag op chocolade geen probleem, zie ook hier.
Voor bier hanteer ik de stelregel dat als er in een flesje wat al een tijdje stilstaat vlokken zitten, dan gootsteen. Maar met name bier met nagisting op fles is echt jaren houdbaar, maar de smaak gaat dan steeds meer richting port in plaats van bier.
Voor houdbaarheid van sterke drank houd ik als regel: als het doorzichtig en sterk (>25%) is, zoals wodka, rum, gin, lekker laten staan, andere drankjes eerst kijken en ruiken. vlokken of rare geurtjes doen het in de gootsteen belanden.
De geur is iets wat ik zowiso vaak als maatstaf hanteer voor dingen die 'over datum' zijn.
Voor bier hanteer ik de stelregel dat als er in een flesje wat al een tijdje stilstaat vlokken zitten, dan gootsteen. Maar met name bier met nagisting op fles is echt jaren houdbaar, maar de smaak gaat dan steeds meer richting port in plaats van bier.
Voor houdbaarheid van sterke drank houd ik als regel: als het doorzichtig en sterk (>25%) is, zoals wodka, rum, gin, lekker laten staan, andere drankjes eerst kijken en ruiken. vlokken of rare geurtjes doen het in de gootsteen belanden.
De geur is iets wat ik zowiso vaak als maatstaf hanteer voor dingen die 'over datum' zijn.
.
- eireann
- Site Admin
Hey! Het is perman! Zwaait!
**Self Rescuing Princess**