Jeejtje, Tweejtje & Threejtje
- kitten
Re: Het WS-babytopic
Ja, maar dan moet je er weer rekening mee houden dat er grote verschillen zijn tussen KDV en thuis, gewenning enzo. Ik ben echt niet enthousiast over het hele konijnenkinderhok, maar ik snap jouw enthousiasme we. Ik heb ook nog katoenen luiers geprobeerd (geen succes) en draagdoeken (toch wel een beetje een succes) en borstvoeding (yay!) en de Rapley methode voor bijvoeding (yay!) en de fietskar (uiteindelijk amper gebruikt)... Tegenwoordig zijn het bakfietsen en babyhokjes. En ook daarvoor zijn enthousiastelingen en mensen die er niet aan zouden beginnen al kregen ze geld toe.
- phedre
- Contacteer:
'mijn tijd' was nog hele tijd voor jouw tijd kit:)
en moet wel zeggen.. in die tijd waren wandelwagenbakken nog flink groter dan de huidige kleine wagentjes waar babys volgens mij met twee maanden zowat al uitgegroeid zijn, dat scheelt misschien ook. En ik was hele dag thuis.. was zelf heel veel buiten met de kids.... gingen niet naar kdv.. zal allemaal zn invloed hebben.
en moet wel zeggen.. in die tijd waren wandelwagenbakken nog flink groter dan de huidige kleine wagentjes waar babys volgens mij met twee maanden zowat al uitgegroeid zijn, dat scheelt misschien ook. En ik was hele dag thuis.. was zelf heel veel buiten met de kids.... gingen niet naar kdv.. zal allemaal zn invloed hebben.
Het voordeel van slechte tijden is dat er altijd iets positiefs is om naar uit te kijken
- juffie
- Site Admin
Die grote verschillen schijnen enorm mee te vallen, en heel veel ouders gaan thuis ook om omdat de kinderen buiten gewoon veel beter en langer slapen. Ik doe de halve dag al research, dus ben aardig op de hoogte inmiddels.
Kinderen weten ook prima het verschil tussen thuis en kdv, blijkt.
En is het sowieso op een kdv en thuis niet heel anders?
Ennieweej, ik denk inderdaad: Zoveel mensen, zoveel wensen. En ja, iedereen heeft zo zijn eigen stokpaardjes of kroonjuwelen...
Ik loop hier helemaal warm voor, maar ook omdat we wonen waar we wonen. Ruime tuin, mogelijkheid voor zowel zon als schaduw als luwte, goede omheining, geen constante herrie, geen industrie of snelweg naast de deur, etc. Zouden we langs de A2 of bij de hoogovens wonen, dan zou ik er alweer anders over denken.
@phedre, inderdaad, de wagenbakken van nu zijn nog maar een fractie van de bakken van vroeger. Ik heb met een optocht ooit nog eens in mijn eigen kinderwagen gezeten, en toen was ik 15 ofzo. In die oude (meterbakken toch?) lagen kindjes vroeger dik een jaar. Dat is nu echt niet meer.
Ons Jeejtje gaat (in ieder geval voorlopig) ook niet naar een kdv, maar is lekker thuis bij ons. Maar toch ben ik enthousiast over een babyhuisje.
Kinderen weten ook prima het verschil tussen thuis en kdv, blijkt.
En is het sowieso op een kdv en thuis niet heel anders?
Ennieweej, ik denk inderdaad: Zoveel mensen, zoveel wensen. En ja, iedereen heeft zo zijn eigen stokpaardjes of kroonjuwelen...

Ik loop hier helemaal warm voor, maar ook omdat we wonen waar we wonen. Ruime tuin, mogelijkheid voor zowel zon als schaduw als luwte, goede omheining, geen constante herrie, geen industrie of snelweg naast de deur, etc. Zouden we langs de A2 of bij de hoogovens wonen, dan zou ik er alweer anders over denken.
@phedre, inderdaad, de wagenbakken van nu zijn nog maar een fractie van de bakken van vroeger. Ik heb met een optocht ooit nog eens in mijn eigen kinderwagen gezeten, en toen was ik 15 ofzo. In die oude (meterbakken toch?) lagen kindjes vroeger dik een jaar. Dat is nu echt niet meer.
Ons Jeejtje gaat (in ieder geval voorlopig) ook niet naar een kdv, maar is lekker thuis bij ons. Maar toch ben ik enthousiast over een babyhuisje.
MILF 

- kitten
Met die verschillen doelde ik met name op de weerstand. Dat ze buiten langer slapen geloof ik wel, maar dan zie ik nog altijd niet de meerwaarde boven een wagenbak.
@phedre: klopt! Ik was dan ook dolblij met mijn ouderwetsche wandelwagen. Altijd veel bekijks en complimentjes. En een keer was ik in de stad met Oudste (toen 2jr) en Middelste (toen 3mnd) en Oudste werd ziek. Die heb ik náást haar zusje gelegd en ben ermee naar huis gewandeld, zo groot was die bak!

@phedre: klopt! Ik was dan ook dolblij met mijn ouderwetsche wandelwagen. Altijd veel bekijks en complimentjes. En een keer was ik in de stad met Oudste (toen 2jr) en Middelste (toen 3mnd) en Oudste werd ziek. Die heb ik náást haar zusje gelegd en ben ermee naar huis gewandeld, zo groot was die bak!

Nou, die ouwe kinderwagens van pakweg een halve eeuw oud zie nog ik wel eens op straat.
Zouden die moderne kinderwagentjes ook zó lang meegaan??
Zouden die moderne kinderwagentjes ook zó lang meegaan??
- kitten
Dat gaat ook niet vanzelf hoor dbj. Mijn kinderwagen moest destijds behóórlijk opgeknapt worden, nietwe leertjes, nieuw matrasje, nieuwe bekleding enz. En hij staat nu op zolder voor mijn kleinkinderen, maar tzt zal hij opnieuw gerestaureerd moeten worden, want het skai van de kap heeft een scheur en de leertjes zullen dan wel weer uitgedroogd zijn en vervangen moeten worden enz enz. Dat opknappen doen ze niet voor hedendaagse wagens, maar zou natuurlijk net zo goed kunnen.
Ja, dat snap ik kitten. En ik denk dat die ook comfortabeler zijn dan de moderne buggy's...
- kitten
Dat wel, veerde als een gek! Heerlijk! 

- puppie
Om even heel flauw een klein stukje uit je tekst te halen... In welk kdv slapen de kindjes met z'n 10'en op een kamer?!juffie schreef:Ik wil zeker niet beweren dat een kindje door buiten slapen *dus* niet meer ziek wordt, maar ik denk dat met 10 kindjes op een slaapzaal met minimale ventilatie de kwaliteit een stuk beroerder is dan buiten.
Waar mijn kinderen naar toe gaan staan er 4 bedjes per slaapkamer en zijn ze vaak niet eens allemaal "bezet"
Volgens mij moeten kdv's (tegenwoordig) ook best aan een behoorlijk aantal eisen voldoen.
Ennuh, kinderen die naar school gaan nemen ook van alles mee, net als volwassenen die met meerdere bij elkaar zitten ;-)
- phedre
- Contacteer:
ik had niet zo'n hele ouwerwetse, maar voor die tijd (oudste is nu 27) een heel moderne.. ietsje kleiner wel als die echte oude, maar nog altijd stuk groter dan die moderne.
maar juffie.. wa tik me dus afvraag.. hoe praktisch zijn die huisjes? hoe makkelijk verplaatsbaar/draaibaar.. naar de zon toe/van de zon af.. in de wind of juist uit de wind... paar meter naar voren of juist naar achteren omdat het zonnetje schijnt.. dat soort dingen? Want dat deed ik met de wagen dus wel... altijd ff checken hoe de zon stond, de wind en wagen daarnaar draaien.
maar juffie.. wa tik me dus afvraag.. hoe praktisch zijn die huisjes? hoe makkelijk verplaatsbaar/draaibaar.. naar de zon toe/van de zon af.. in de wind of juist uit de wind... paar meter naar voren of juist naar achteren omdat het zonnetje schijnt.. dat soort dingen? Want dat deed ik met de wagen dus wel... altijd ff checken hoe de zon stond, de wind en wagen daarnaar draaien.
Het voordeel van slechte tijden is dat er altijd iets positiefs is om naar uit te kijken
- kitten
D'r zitten twee wieltjes aan zo te zien...
- kitten
Dit was (is) mijn kinderwagen... 

Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Meiden, moeders en alle meelezende en stille mannen 
Het lijkt mij zalig! In één woord zalig, heerlijk....wat zullen je longen zich vullen met frisse lucht!
(zeker daar waar juffie woont
)
Ik heb niet alles gelezen, maar slechts vluchtig. Ik ken deze huisjes zowel via werk als zelf.
eeenaantal jaren geleden ging men in de kinderopvang zich wat meer richten op Reggio Emilia en de skandinavische aanpak. Natuurlijk kun je daar de nodige voor - en nadelen van opnoemen. Laten we het erop houden dat in ieder geval de betere dingen al gekopieerd worden in NEderland. Alleen zijn onze richtlijnen qua veiligheid soms ietwat ...ehm...overdreven. (ik zal het netjes houden vanavond)
In de skandinavische landen zijn deze hokjes/huisjes/buitenbedden een veel gezien produkt. Kinderen gaan lekker in zo'n eigen buitenbedje slapen. Het enige wat koud kan worden is het gezichtje want de rest zit in een lekker warm pak ingepakt.
Mijn vriendin die naar Noorwegen is geemigreerd, die legde al haar baby's na de eerste voeding in de morgen al ingepakt buiten. In eerste instantie begon ik ooit vanuit mijn Nederlandse achtergrond en wat de boer niet kent..
haar waarschuwen. Al mijn argyumenten veegde zij met tegen-argumenten van tafel.
Hoef ik niet bij te zeggen dat het in Noorwegen stukken kouder is dan hier, meer vriest....
Als zij in Nederland kwam en toen ik mocht oppassen op haar kids, kreeg ik al de gebruiksaanwijzing om babydochter in de tuin te zetten. Ik dacht nog...ach als ze weg is...dus na een fles werd baby wat jengelig en wilde toch niet slapen. Toen zowel baby als ik ten einde raad waren dacht ik...oke...laatste redmiddel alvorens de moeder te bellen...en legde het wurm buiten. Er kwam een nasnik en diep zucht en kind sliep binnen paar minuten.
Of haar kinderen zo kei-fit en gezond zijn door de Noorse buitenlucht of lange borstvoeding...dat zullen we nooit kunnen bewijzen, maar het pleit voor beide
Overigens kun je in Noorwegen in de winkel ook nog flessen kopen met afgekolfde borstvoeding!!
Naast de blikken Frisloac en Nutrilon. Dat ken ik ook alleen nog maar uit verhalen.
De buitenbedjes schijnen erg goed te zijn voor (of zeg je dan juist tegen?)allergie of het ontwikkelen ervan. En zo zijn er nog meer voordelen.
Oja, even van hak op tak en terug...springt u mee?.....na de ervaring met de baby van mijn vriendin en haar verhalen heb ik er meer over opgezocht en was ik nog makkelijker met mijn eigen jongste. Terwijl ik al niet zo ben van ohjee straks worden ze ziek...dus mutsjes op, wantjes aan enzo...Dat je op elke straathoek moet kijken of ze ze nog hebben. Strijd om het aanhouden van muts of wantjes...Echt hoor...als ze koude handjes krijgen gaan ze ze vanzelf aanhouden. En anders zing je onderweg "klap eens in je handjes" van huis tot aan de slager en weer terug.
Maar ik dwaal af...
Mijn jongste lag ook vaak buiten te slapen.
Juffie en jerry....heerlijk! Ik zie het al voor me, een mooi buitenbedje in de tuin, op achtergrond een grazende koe, groen gras, blauwe lucht met schapenwolken, de blozende wangetjes van het wurm...zo'n bortskas die rustgevend op en neer gaat terwijl je kijkt en verwondert...en tegelijk weet hoe gezond het is wat ze inademen.
Ik wil jullie niks aanpraten,opdringen, onder druk zetten of chanteren....maar ik zou het wel weten! Doen!

Het lijkt mij zalig! In één woord zalig, heerlijk....wat zullen je longen zich vullen met frisse lucht!
(zeker daar waar juffie woont

Ik heb niet alles gelezen, maar slechts vluchtig. Ik ken deze huisjes zowel via werk als zelf.
eeenaantal jaren geleden ging men in de kinderopvang zich wat meer richten op Reggio Emilia en de skandinavische aanpak. Natuurlijk kun je daar de nodige voor - en nadelen van opnoemen. Laten we het erop houden dat in ieder geval de betere dingen al gekopieerd worden in NEderland. Alleen zijn onze richtlijnen qua veiligheid soms ietwat ...ehm...overdreven. (ik zal het netjes houden vanavond)
In de skandinavische landen zijn deze hokjes/huisjes/buitenbedden een veel gezien produkt. Kinderen gaan lekker in zo'n eigen buitenbedje slapen. Het enige wat koud kan worden is het gezichtje want de rest zit in een lekker warm pak ingepakt.
Mijn vriendin die naar Noorwegen is geemigreerd, die legde al haar baby's na de eerste voeding in de morgen al ingepakt buiten. In eerste instantie begon ik ooit vanuit mijn Nederlandse achtergrond en wat de boer niet kent..

Hoef ik niet bij te zeggen dat het in Noorwegen stukken kouder is dan hier, meer vriest....
Als zij in Nederland kwam en toen ik mocht oppassen op haar kids, kreeg ik al de gebruiksaanwijzing om babydochter in de tuin te zetten. Ik dacht nog...ach als ze weg is...dus na een fles werd baby wat jengelig en wilde toch niet slapen. Toen zowel baby als ik ten einde raad waren dacht ik...oke...laatste redmiddel alvorens de moeder te bellen...en legde het wurm buiten. Er kwam een nasnik en diep zucht en kind sliep binnen paar minuten.

Of haar kinderen zo kei-fit en gezond zijn door de Noorse buitenlucht of lange borstvoeding...dat zullen we nooit kunnen bewijzen, maar het pleit voor beide

Overigens kun je in Noorwegen in de winkel ook nog flessen kopen met afgekolfde borstvoeding!!

De buitenbedjes schijnen erg goed te zijn voor (of zeg je dan juist tegen?)allergie of het ontwikkelen ervan. En zo zijn er nog meer voordelen.
Oja, even van hak op tak en terug...springt u mee?.....na de ervaring met de baby van mijn vriendin en haar verhalen heb ik er meer over opgezocht en was ik nog makkelijker met mijn eigen jongste. Terwijl ik al niet zo ben van ohjee straks worden ze ziek...dus mutsjes op, wantjes aan enzo...Dat je op elke straathoek moet kijken of ze ze nog hebben. Strijd om het aanhouden van muts of wantjes...Echt hoor...als ze koude handjes krijgen gaan ze ze vanzelf aanhouden. En anders zing je onderweg "klap eens in je handjes" van huis tot aan de slager en weer terug.
Maar ik dwaal af...

Mijn jongste lag ook vaak buiten te slapen.
Juffie en jerry....heerlijk! Ik zie het al voor me, een mooi buitenbedje in de tuin, op achtergrond een grazende koe, groen gras, blauwe lucht met schapenwolken, de blozende wangetjes van het wurm...zo'n bortskas die rustgevend op en neer gaat terwijl je kijkt en verwondert...en tegelijk weet hoe gezond het is wat ze inademen.

Ik wil jullie niks aanpraten,opdringen, onder druk zetten of chanteren....maar ik zou het wel weten! Doen!
Klopt, kinderen krijgen vanalles zodra ze zich gaan begeven in een ruimte met meerdere kinderen. Elke virus wat ze hebben gehad komt niet meer terug moet je maar denken, als je alwéér een snotneus afveegt die tot op de kin loopt.puppie schreef:Om even heel flauw een klein stukje uit je tekst te halen... In welk kdv slapen de kindjes met z'n 10'en op een kamer?!juffie schreef:Ik wil zeker niet beweren dat een kindje door buiten slapen *dus* niet meer ziek wordt, maar ik denk dat met 10 kindjes op een slaapzaal met minimale ventilatie de kwaliteit een stuk beroerder is dan buiten.
Waar mijn kinderen naar toe gaan staan er 4 bedjes per slaapkamer en zijn ze vaak niet eens allemaal "bezet"
Volgens mij moeten kdv's (tegenwoordig) ook best aan een behoorlijk aantal eisen voldoen.
Ennuh, kinderen die naar school gaan nemen ook van alles mee, net als volwassenen die met meerdere bij elkaar zitten ;-)
Inderdaad zijn er behoorlijke veiligehiedsnormen wat betreft ventilatie. En zo nog honderden.
(kom ik weer: soms tikkeltje overdreven, want thuis doen mensen ook lang niet zo gek, plus dat kinderen ook moeten leren dat er dingen zijn die niet kunnen, maar die discussie zal ik niet gaan voeren hier)
Ik denk dat jij een behoorlijk kdv hebt dan, puppie. Vier kindjes op één slaapzaal...dan zijn het of kleinere groepen...of een héél ruim opgezet kinderdagverblijf! Dat is wel boffen dan en heerlijk voor je kids!
De eisen zitten hem niet in de hoeveelheid bedjes, maar voornamelijk in de randvoorwaarden.
Bij meeste is het zo dat een slaapruimte meer bedjes heeft. Behalve eisen ten aanzien van veiligheid van bedjes, zijn er ook nog de regels die een individueel kdv toepast. Zo zijn er plekken waar de kinderen een dekentje over krijgen, maar ook plekken waar de kindjes alleen in een slaapzak in hun bedje gaan.
Inmiddels is het verplicht in Nederland om op elke groep een koolmomoxidemeter te hebben.
Paar jaar geleden meette men bij de GGDcontrole hoe de waarde was. Inmiddels is dat dus veranderd. Nu meet je dus feitelijk continu en pas je eventueel ventilatie extra aan. Met ventiltaie bedoelen we dan nu frisse lucht met zuurstof. hetzelfde wat de kinderen in een buitenbedje ook inademen. Al hangt dat ook af van waar je woont, ik kan mij plekken indenken die minder goed zijn.
De CO-waarde moet bijgehouden worden en ook de wijze waarop dan gereageerd is, plus na een uur de aangepaste waarde vermelden. Dit alles moet kunnen worden getoond bij controle. Of in geval van een keurmerk moet alles zijn vastgelegd volgens de betreffende protocollen.
Dat even wat betreft de ventilatie ofzo. die hier steeds terug komt.
Verder zijn er idd eisen, maar die zitten voroal in toegankelijkheid, kinderbeveiliging, snoeren die niet los mogen hangen, spijlen op goed afstand, passend matras van goed materiaal, schoon beddegoed, ventilatie, enz. Ik vergeet vast de meest rare :S
oww...ik vind het schattig.. En kan me helemaal voorstellen dat een baby daar heerlijk in kan slapen!