OV-chipkaart (geen gezwets)
- cinderella
Re: OV-chipkaart (geen gezwets)
Mateloos geïrriteerd door gewoon goed bedoeld advies. Ik hou het in het vervolg wel voor me.
toen doet er nu niet meer toe
Mijn ervaring met de OV-chipkaart is dat je aan het loket van HTM (Den Haag) en NS gewoon altijd afgescheept wordt met een formulier wat je helemaal moet invullen en opsturen wanneer je onterecht geld van je OV-chipkaart afgeschreven hebt gekregen danwel niet retour gekregen hebt. Aan het loket kunnen ze door aflezing wel zien of de claim waar is of niet, maar het meteen corrigeren doen ze niet.
Met de NS-kortingskaart had ik zelfs dat ie (nog) niet op het kortingstarief stond ingesteld toen ik m kreeg, maar op voltarief. Stel je voor dat het meteen zou werken zoals het moet, nietwaar? In de begeleidende brief stond alleen dat ik de kaart moest activeren, maar dat was al gebeurd. Alleen niet op het juiste tarief, maar dat stond er niet bij. De NS geeft dus kortingskaarten uit, die standaard niet zo werken. Een logica die ik niet begrijp...

Met de NS-kortingskaart had ik zelfs dat ie (nog) niet op het kortingstarief stond ingesteld toen ik m kreeg, maar op voltarief. Stel je voor dat het meteen zou werken zoals het moet, nietwaar? In de begeleidende brief stond alleen dat ik de kaart moest activeren, maar dat was al gebeurd. Alleen niet op het juiste tarief, maar dat stond er niet bij. De NS geeft dus kortingskaarten uit, die standaard niet zo werken. Een logica die ik niet begrijp...

Bij de HTM kan je wèl gelijk het bedrag terug gestort krijgen op jouw OV-chipcard, zònder formulieren in te vullen
Mits je natuurlijk met de HTM gereisd heb :icon_biggrin:
Daarvoor moet je gaan naar de klantenservice aan de Wagenstraat; ik spreek uit ervaring.

Mits je natuurlijk met de HTM gereisd heb :icon_biggrin:
Daarvoor moet je gaan naar de klantenservice aan de Wagenstraat; ik spreek uit ervaring.
- kitten
Stel: ik stap in een tram en check in. Bij een halte stap ik uit, maar ik check niet uit. Een halr uurtje later stap ik bij dezelfde halte in dezelfde tram in dezelfde richting weer in, check niet in en rij verder. Daarna kom ik op mijn eindbestemming, check uit en stap uit.
Mag dat?
Mag dat?
- eireann
- Site Admin
officieel niet geloof ik, en ik denk ook niet dat het kan, denk dat ie weet welk voertuig je bent ingecheckt en die is dan anders. Maar als het binnen een half uurtje is, dan kan je uit checken, opnieuw inchecken, en dan zegt ie 'overstap ok' dus dan hoef je de basisprijs niet nog eens te betalen. Weet niet hoe lang je over kan stappen.
**Self Rescuing Princess**
Op de site van de RET (Rotterdam) en GVB (Amsterdam) staat dat je in het bezit moet zijn van een geldig vervoersbewijs. Er staat niets over in en uitchecken. Dus dat biedt weinig duidelijkheid.
De site van HTM (Den Haag) zegt het volgende: Het bezit van een geldig vervoerbewijs is verplicht. Reizigers met een OV-chipkaart zijn verplicht aan het begin van hun reis bij HTM in te checken, en aan het eind van hun reis uit te checken door hun kaart voor de OV-chipkaartlezer te houden. Het is verplicht een legitimatiebewijs te tonen als een controleur daarom vraagt. Ik neem aan dat uitstappen automatisch einde reis is en instappen in de volgende tram het begin van een nieuwe reis. Dus dan mag dat niet.
Leuke vraag, maar waarom zou je het zo doen?
De site van HTM (Den Haag) zegt het volgende: Het bezit van een geldig vervoerbewijs is verplicht. Reizigers met een OV-chipkaart zijn verplicht aan het begin van hun reis bij HTM in te checken, en aan het eind van hun reis uit te checken door hun kaart voor de OV-chipkaartlezer te houden. Het is verplicht een legitimatiebewijs te tonen als een controleur daarom vraagt. Ik neem aan dat uitstappen automatisch einde reis is en instappen in de volgende tram het begin van een nieuwe reis. Dus dan mag dat niet.
Leuke vraag, maar waarom zou je het zo doen?
Dat zou kunnen, maar je bent dan wel je 4 euro kwijt (het instaptarief van de eerste rit). En een tram inlopen zonder inchecken gaat waarschijnlijk niet lukken (dat mag ook niet). Als je dan wilt uitchecken, check je eigenlijk in en ben je dus weer 4 euro kwijt! Dit gaat dus niet werken, het kost je 8 euro!
Omdat het niet "dezelfde" tram is, maar letterlijk een ander voertuig, gaat je reis niet gewoon verder. Het is niet hetzelfde als de NS, waar je betaalt van station naar station (en je dus je reis gratis kan onderbreken op welk station dan ook) Maar je checkt in/uit per voertuig als je reist met bus of tram.
Het zal dus goedkoper zijn om bij je tussenstop ook uit te checken. Binnen een half uur mag je wel overstappen en betaal je de tweede reis alleen de km-prijs.
Uhm, hopelijk beetje logisch uitgelegd?
Oeps... Ninja'd
Sorry!
Omdat het niet "dezelfde" tram is, maar letterlijk een ander voertuig, gaat je reis niet gewoon verder. Het is niet hetzelfde als de NS, waar je betaalt van station naar station (en je dus je reis gratis kan onderbreken op welk station dan ook) Maar je checkt in/uit per voertuig als je reist met bus of tram.
Het zal dus goedkoper zijn om bij je tussenstop ook uit te checken. Binnen een half uur mag je wel overstappen en betaal je de tweede reis alleen de km-prijs.
Uhm, hopelijk beetje logisch uitgelegd?
Oeps... Ninja'd

Laatst gewijzigd door Xay op 29 sep 2011, 21:09, 2 keer totaal gewijzigd.
- eireann
- Site Admin
oh ja, de 4 euro niet uitcheck boete! die is vaak duurder dan de instapprijs idd 

**Self Rescuing Princess**
Ik vond jouw uitleg tot nu toe wel de duidelijkste Xay 
Alleen dat een tram inlopen zonder inchecken niet lukt, hmm. Ik ben alleen bekend met de Rotterdamse situatie en daar gebeurd het regelmatig. Kwestie van achterin instappen (conducteur staat meestal voorin) en zodra de conducteur gaat controleren bij de eerstvolgende halte uitstappen. Vervolgens een paar minuten later in de volgende tram instappen en het truucje herhalen. Vaak genoeg zien gebeuren helaas.

Alleen dat een tram inlopen zonder inchecken niet lukt, hmm. Ik ben alleen bekend met de Rotterdamse situatie en daar gebeurd het regelmatig. Kwestie van achterin instappen (conducteur staat meestal voorin) en zodra de conducteur gaat controleren bij de eerstvolgende halte uitstappen. Vervolgens een paar minuten later in de volgende tram instappen en het truucje herhalen. Vaak genoeg zien gebeuren helaas.
Ah ja, dat zal dan misschien wel lukken op de "zwartrijders" manier. Ik ben daar niet zo goed in. 

- Daantje
- Contacteer:
Een reisonderbreking? Ik weet niet of dat in het streekvervoer mag. Bij de NS mag het nog wel.kitten schreef:Stel: ik stap in een tram en check in. Bij een halte stap ik uit, maar ik check niet uit. Een halr uurtje later stap ik bij dezelfde halte in dezelfde tram in dezelfde richting weer in, check niet in en rij verder. Daarna kom ik op mijn eindbestemming, check uit en stap uit.
Mag dat?
Volg mijn Transitieblog: fadinggender.nl
- Voleuse
Je kan toch gewoon in en weer uitchecken als je dat doet? Vaak genoeg check ik in bij halte instap, uit bij supermarkt, binnen een half uur weer in bij supermarkt, en weer uit bij halte uitstap. Dat kost hetzelfde als de reis instap-uitstap, want voor een overstap binnen een half uur betaal je geen instaptarief.
Je kan dus gewoon in en uit checken en je hoeft dat niet over te slaan.
Je kan dus gewoon in en uit checken en je hoeft dat niet over te slaan.
I need you to press me down before my body flies away from me ~ Tune yards, Powa
- kitten
Ok, ondertussen heeft Heerscher verder gegoogled en ontdekt dat ik inderdaad in- en uit moet/mag/kan checken en toch op hetzelfde kaartje kan reizen.
Ik ga vrijdag naar de TUS meet&greet pre-meet, parkeer bij Bos&Lommer. Dat is 24u parkeren plus 2x reizen voor 8 euro. Maar onderweg naar de meet&greet moet ik nog de sleutel ophalen van mijn logeeradresje, dat practisch áán tramlijn 14 ligt. Dus wil ik daar even snel uit en instappen, maar dan kan ik dus ook best uit- en inchecken. Want waarschijnlijk mag dat wel.
En dan 's avonds voor 2,60 een kaartje in de tram kopen voor terug naar mijn logeeradresje op loopafstand van TUS/COC/GRUE!

Iedereen bedankt voor het meedenken!
Ik ga vrijdag naar de TUS meet&greet pre-meet, parkeer bij Bos&Lommer. Dat is 24u parkeren plus 2x reizen voor 8 euro. Maar onderweg naar de meet&greet moet ik nog de sleutel ophalen van mijn logeeradresje, dat practisch áán tramlijn 14 ligt. Dus wil ik daar even snel uit en instappen, maar dan kan ik dus ook best uit- en inchecken. Want waarschijnlijk mag dat wel.

En dan 's avonds voor 2,60 een kaartje in de tram kopen voor terug naar mijn logeeradresje op loopafstand van TUS/COC/GRUE!

Iedereen bedankt voor het meedenken!
-
Bij die P+R kaartjes is je overstaptijd wel beperkt volgens mij, ik kan alleen niet psies vinden hoe het zit. Maar goed, voor even uit- en instappen zal 't geen probleem zijn, maar je moet dus niet blijven hangen voor koffie ofzo.
- kitten
Ach en anders is het 2,60 voor een extra kaartje...