Gisteravond werdt ik gewezen op deze FAQ over aseksualiteit. Voorheen had ik wel gehoord van deze voorkeur, maar mezelf er nooit toe gerekend. Ik ben bijna in tranen uitgebarsten van herkenning, zoveel dingen die daar beschreven sta zie ik terug komen in mijzelf. Ik heb er nooit echt over nagedacht, ook al ken ik minstens één openlijk aseksueel persoon. Ik zal paar vragen en antwoorden uit bovenstaande tekst naar voren halen en toelichten hoe dat op mijn van toepassing is.
Dit is toch wel een van de belangrijkste dingen waarom ik aseksualiteit links heb laten liggen. Ik was namelijk in de veronderstelling dat aseksueel betekende dat je volstrekt geek seksuele gevoelens zou heben, niet emotioneel en ook niet lichamelijk. Emotioneel is die seksualteit nauwelijks aanwezig, fysiek nog wel. Ik vergelijk het met jeuk.Ik masturbeer, wat zeg je daarvan?
De meeste aseksuelen zijn fysiek in staat tot seks. Sommigen masturberen en anderen niet. Masturbatie zorgt voor een plezierig gevoel en daarom doen veel aseksuelen het om genot te beleven aan hun lichaam. [...]Andere aseksuelen die masturberen worden niet gemotiveerd door een seksuele drijfveer, ze doen het gewoon, omdat het lekker is.
Als je jeuk hebt krab je. Als je geen jeuk hebt krab je niet. Je denkt niet "Goh ik heb al een week niet gebkrabt, ik heb er nu wel weer behoefte aan." Zo denk ik dus over seksuele gevoelens en masturbatie. Zolang ik geen jeuk heb krab ik niet, denk ik er niet eens aan en voel ik er al helemaal geen behoefte toe.
Zó herkenbaar, vooral die romantische drijfveer. Nu ik singel ben mis ik heel erg die emotionele intimiteit, knuffelen, zoenen, aanraken en aangeraakt worden. Dat fysieke en emotionele contact waardeer ik erg. Dat is ook hebt belangrijkste wat ik zoek in een relatie. Ik ken gewoon gevoelens van liefde en verliefdheid, ik kan gewoon verlangen om iemand weer te zien en er samen mee te zijn. Ook om daar fysiek en intiem, maar niet seksueel contact mee te hebben.Ik val op mensen, ik denk dat ik soms verliefd word, betekent dit dat ik niet aseksueel ben?
Een groot gedeelte van de aseksuelen wordt verliefd op anderen. Emotionele en romantische aantrekkingskracht zijn iets anders dan seksuele aantrekkingskracht. Voor sommige mensen gaan deze samen, maar ze zijn niet vanzelfsprekend verbonden. Veel aseksuelen hebben het over een ‘romantische drijfveer’. Ze willen graag intiem zijn met een ander, speciaal persoon, maar de intimiteit waarnaar zij verlangen is zeker geen seksuele intimiteit.
Met mijn ex had ik gewoon seks, ik genoot daar ook van. De fysieke sensatie was prettig en de intimiteit was verwarmend. Ik merkte wel dat mijn voorkeur meestal uitging naar tedere knuffelseks, daar voelde ik mij toch wel het fijnste en bij, dat was ook het meest bevredigend. Bevredigende dan stevige ruige seks. Ik genoot ervan en had er ook gewoon plezier in. Daarnaast heb ik wel een stevige experimenteerlust. Ik heb al diverse dingen geprobeerd en wil er nog veel meer proberen. Ik zit niet voor niets op fetlife.Ik geniet van seks met mijn partner, maar voel me niet aangetrokken tot seks met iemand anders, kan ik aseksueel zijn?
De meeste aseksuelen zijn in staat om seks te hebben, zoals bij masturbatie vinden sommige aseksuelen seks een prettige ervaring. Als je seks gebruikt als een uiting van romantische of emotionele aantrekking (liefde), in plaats van dat je het doet door je ‘sex drive’, dan hoeft dat je aseksuele identiteit niet in de weg te staan.[...] Er zijn andere redenen waarom sommige aseksuelen er voor kiezen om deel te nemen aan een seksuele relatie: de motivatie kan nieuwsgierigheid zijn of de behoefte aan experimenteren (veel aseksuelen hebben in het verleden seks geprobeerd). Zekere aspecten van seks kunnen sensueel en plezierig genoeg zijn om motiverend te zijn, zelfs voor sommige mensen zonder seksuele aantrekkingskracht en drijfveer. In een liefhebbende relatie kunnen sommige aseksuelen er plezier in hebben om seksueel genot te geven aan hun partner, zonder de noodzaak van seksuele genoegdoening voor henzelf. [...] Wat aseksuelen met elkaar verbindt is dat ze niet gedreven worden om seks te hebben met andere mensen, ze raken niet opgewonden van andere mensen. Dit betekent niet automatisch dat ze geen plezier in seks vinden als ze daar voor kiezen.

Wat attractie betreft beperk ik mijzelf tot vrouwen. Met vrouwen kan ik gewoon veel beter contact leggen en opener zijn dan met mannen. Op het vlak van kink heb ik wel een beetje ervaring met mannen. Daar waren hele fijne en bijzondere ervaringen bij, maar dat was toch wel vrij fysiek. De emotionele connectie leg ik toch veel makkelijker met vrouwen. Dan voel ik mij meer op mijn gemak, en kan ik makkelijker open zijn over mijn emoties en gevoelens. (voorzover mij dat lukt). Ik merk ook een wereld van verschil tussen de mannelijke psycholoog die ik heb bezocht en de vrouwelijke psychologe waarmee ik de diagnose bij het VUmc doorloop. Ik voel me bij haar veel meer op mijn gemak en veel minder op mijn houde, minder bedreigd.Kan ik mij identificeren als [hetero, homo, bi, iets anders] en ook passen in de beschrijving van aseksualiteit?
Ja dat kan. Veel aseksuelen met een ‘romantische drijfveer’ hebben ook een oriëntatie (zij vallen alleen op bepaalde type mensen). Sommige aseksuelen beslissen bijv. alleen op bepaalde mensen te vallen op grond van intellectuele redenen of het is alleen een voorkeur, zoals chocoladesmaak lekkerder vinden dan aardbeien. [...]
Ik begrijp zelf héél goed hoe je een relatie kan hebben zonder seks. IK schreef ook al over de vraag die mij tweemaal gesteld is: "Mis jij dan een seks?" Ik mis die seks echt niet. Ik mis wel die lichamelijke nabijheid. Romantiek vind ik ook fijn. In de vorm van dineren bij kaarslicht. Het geven van een massage. Voor elkaar zorgen bij ziekte. Of gewoon samen op de bank een film kijken. Ik kan echt honderdduizend dingen bedenken om affectie voor je partner te tonen zonder dat er daarbij seksuele handelingen bij komen kijken. Ook zonder kan je dezelfde emotionele diepgang in de relatie bereiken. Anders is niet slecht of fout, anders is gewoon anders.Ik begrijp niet hoe aseksuelen verbonden met iemand kunnen zijn, hoe kun je een relatie hebben zonder seks.
Er zijn ontelbaar veel manieren voor aseksuelen om diepe banden en relaties met anderen te vormen. Sommige aseksuelen vormen hechte vriendschappen, sommige hebben ‘traditionele’ (maar geen seksuele) romantische relaties. [...] In de aseksuele relaties zijn er geen regels die voorschrijven hoe binnen een non-seksuele relatie liefde wordt geuit. [...] De mogelijkheden voor non-seksuele intimiteit zijn divers. Sommige aseksuelen genieten van lichamelijke nabijheid, misschien knuffelen en strelen, met hun partner.
Beschouw ik mijzelf nu als volledig a-seksueel? Nee, dat nog niet. Ik zie echt wil in hoe seks met een partner een fijne ervaring is. Ik kan daar zelf ook van genieten. Maar ik vind seks absoluut geen *vereiste* voor een geslaagde relatie. Gelukkig is de toon van die site erg open en vrijblijvend. Ze onderkennen dat seksualiteit geen vaststaand gegeven hoeft te zijn, maar kan evolueren en meegroeien met een persoon. Aseksualiteit wordt er gezien als een beschrijvend label. Niet als een definiërend label met bijbehorende voorschriften over gedragingen.
Voor nu is aseksueel wel een van de best passende en meest herkenbare dingen die ik ooit ben tegen gekomen. Toen ik die FAQ gisteravond las stonden de tranen in mijn ooghoeken. En ook nu ik dit schrijf zijn ze niet ver weg. De herkenning is zó enorm sterk. Het idee dat er meer gelijkgestemden zijn, zo enorm rustgevend. Dit thema is stof tot nadenken. Onderwerp van gesprek. Voorlopig zal het nog wel flink doormalen in mijn hoofd.