Ervaren sub met beginnende dominant: tips and tricks!

Gesloten
faery

Ervaren sub met beginnende dominant: tips and tricks!

Bericht door faery »

Binnenkort (volgende week donderdag of vrijdag :smiley_panic: ) heb ik een eerste speeldate met een beginnende dominant. Mezelf zie ik inmiddels wel als ervaren. Dit is op een bepaalde manier onhandig. Ik weet meer dan hij over bepaalde zaken. Daarbij is het vertrouwen in de basis minder, omdat ik er nog niet vanuit kan gaan dat ie weet wat ie doet (al heb ik er in dit geval wel vertrouwen in dat ie alleen poogt te doen waar hij zelf vertrouwen in heeft), wat bij het spelen met ervaren dominanten anders is.

Bepaalde zaken moet ik dus bij mezelf sowieso in de gaten houden. Zoals dat ik m'n bek moet houden, en de neiging hem te "verbeteren" in moet slikken ;) Verder natuurlijk hem het gevoel geven dat alles ok is, dat er geen hoge verwachtingen zijn, dat het een soort van experiment is (al vermoed ik dat als ik 'm dat letterlijk zegt, we een ingewikkeld systeem van experimentele en controle-condities gaan krijgen :geek:)

Maar verder? Hoe doe je dat met het "onderhandelen" van grenzen en voorkeuren? Alles uitspellen wat en hoe dingen "werken" voor me? Of juist niet?

Dus: hebben jullie nog tips en tricks voor de sub die met een onervaren dominant gaat spelen? Of eigen ervaringen (zowel positief als negatief)? Ik ben benieuwd!
Voleuse

Re: Ervaren sub met beginnende dominant: tips and tricks!

Bericht door Voleuse »

Hmja, ik heb hier niet zulke goede ervaring mee. Het is ergergerg! moeilijk om je mond te houden als er iets niet 100% "goed gaat". En ookal hield ik dan mijn mond, ik dacht ondertussen wel 'Wat doe je nou sukkel! Weet je wel waar je mee bezig bent?!' Ook als het om hele kleine dingetjes ging. Ik kon dus ook niet lekker wegspacen ofzo omdat ik me echt mede verantwoordelijk voelde voor het spel. De illusie dat hij weet wattie doet en alles onder controle heeft is gewoon heel belangrijk (kan ook aan mijn persoonlijkheid liggen :P)
I need you to press me down before my body flies away from me ~ Tune yards, Powa
faery

Bericht door faery »

Ik heb -precies- hetzelfde Voleuse ;) Iemand moet in ieder geval de illusie wekken dat ie weet wat ie aan het doen is (helaas is een blinddoek iets wat ik echt niet wil tijdens de eerste spellen met iemand ;)). Vandaar dit topic!

Overigens helpt het mij ook wel door het zelf als een probeersel te zien, en niet te verwachten dat ik wegspace. Het doel van het spel is dus niet subspace, of dat ik me superonderdanig ga voelen, maar meer dat we een goede tijd hebben. En dat ga ik ook tegen hem zeggen (helpt vast in het verminderen van de druk, toch?)
Wever

Bericht door Wever »

In mijn onderschrift staat nog steeds een link naar mijn webstekje. Daar, onder verslagen, staan onderaan de verslagen van Boefje (eerste keer Domineren) en mezelf (superveel ervaring in subben :P ). Is waarschijnlijk wat handig leesvoer. :)

Is intussen wel jaren terug, maar wat ik nog weet wat handig was:
-teek it eesie. Bepaalde spanningen zullen er altijd wel zijn voor een eerste spel met iemand, maar probeer dat gewoon weg te lachen.
-vragen om iets een "pijnscore" te geven. Dat is een tip voor hem: regelmatig polsen hoe erg iets is op 10 (ik gebruik 't tegenwoordig om olleke mee te pesten :twisted: ).

Onderhandelen van grenzen zou ik op voorhand doen en voldoende duidelijk maken. Tot waar mogen seksuele handelingen gaan? Wat voor impact heeft vernedering op jou? Wat zijn je fysieke handicaps? (damn...ik kan me even niet herinneren of je nu een bril droeg...maar zoiets is te vermelden)

Uitspellen hoe dingen juist bij je binnenkomen...ik denk dat dat alleen nodig is als je het idee krijgt dat hij niet erg aandachtig is als je vertelt waar je grenzen liggen. Anderzijds is het wel belangrijk DAT je de dingen aangeeft. Ik ben niet vergeten hoe colet doodleuk verzweeg dat faceslapping een harde grens voor d'r was, dus...nu ja, denk er even nuchter over na wat er kan gebeuren, en neem daar voorzorgen voor.

Tenslotte: goed voorbereiden is best leuk, maar fouten kunnen (zullen?) hoe dan ook gemaakt worden. Zoals ik reeds schreef: teek it eesie. Ook nadien. :)
curious

Bericht door curious »

van mij dan een heel recente ervaring .. eergisteren :oops:

Afgelopen zondag op een meeting een D tegen gekomen. Hadden een paar keer op een chat gekletst en het leek hem leuk om ook naar de meeting te komen en mij een keer te zien. Juist ook omdat hij beginnend is in deze wereld, was zo'n laagdrempelige meet een prima eerste stap. Hadden tot dan toe gewoon alleen maar gezellig gekletst en weinig inhoudelijk op BDSM ingegaan.
Op de meet bleek dat we elkaar wel heel erg leuk vonden. Nadien op MSN over een en ander gesproken. Afgesproken dat ik bij hem langs zou gaan en dat we zouden gaan praten of we invulling konden gaan geven aan een BDSM relatie tussen ons.

Gezellig daar gegeten, hij had heel erg lekker voor me gekookt. Veel zitten kletsen en op hoofdlijnen wel over BDSM beleving gesproken. Wel heb ik hem een beetje zitten "testen" die avond en ook zondag al wel. Ik vind ervaring dus niet belangrijk, maar moet wel de overtuiging voelen dat iemand echt D is. En dat iemand een beetje stevig in zijn schoenen staat en zich niet zomaar in de hoek laat lullen door me :hypocrite:.
En hoewel het absoluut niet de bedoeling was, is er die avond toch spontaan een "spel" ontstaan. Doordat ik de overtuiging had dat het D-zijn echt in hem zit, kon ik toch gewoon loslaten en me overgeven aan het moment. Dat vertrouwen in hem was dus heel belangrijk.
Ik heb hem dus niet hoeven corrigeren, hij deed het ook heel voorzichtig opbouwend. Rustig aan testen hoe de reactie is en hoe bepaalde materialen aanvoelen. Zowel voor hem, als voor mij.

Dus probeer bij jezelf te ontdekken of jij dat vertrouwen ook in hem hebt of kunt krijgen. Want toppen from the bottom is een lastig iets, maar dat is toch wat je anders gaat doen.

Alvast heel veel plezier gewenst in ieder geval!
faery

Bericht door faery »

Is toppen van de bottom dan per sé slecht in een beginners-situatie? Ik kan me herinneren dat kitten hier een keer wat over heeft gezegd, toen zij net begon met toppen an sich.
Laatst gewijzigd door faery op 11 nov 2011, 11:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Marcuw

Bericht door Marcuw »

Als beginnende dominant zou ik het nooit erg vinden. Integendeel. Als er niets word gezegd, leer je ook niet van je fouten of misvattingen. De vraag is alleen of je dat tijdens of na het spel dat móet communiceren.
curious

Bericht door curious »

faery schreef:Is toppen van de bottom dan per sé slecht in een beginners-situatie? Ik kan me herinneren dat kitten hier een keer wat over heeft gezegd, toen zij net begon met toppen an sich?
nee, verkeerd opgeschreven dan. Voor mijzelf is het iets wat ik niet wil. Dan blijft dit ontzettende controlfreakje toch de touwtjes in handen houden ;).
Kan me best voorstellen dat het voor anderen wel zou werken. Maar kun je het dan later in jouw hoofd ook weer loslaten?
Gilraen^

Bericht door Gilraen^ »

Ik heb dat met Hertz in het begin ook wel gehad. Dat ik meer ervaring in het subben had dan hij in het dommen. Hij is vanzelf wel vrij doortastend. Als hij dingen bedenkt die hij wil doen, dan gaat hij er echt voor en niet aarzelend. Dat hielp wel. Maar gelijk allereerste keren bondage samen. Ik had wel al ooit heel klein beetje geknoopt, hij niks. En toen gaf hij ook aan dat hij het niet leuk vond omdat hij vanalles moest uitvogelen. Heb ik geprobeerd om mijn mond te houden of hier en daar wel iets te zeggen. En voor de rest had hij er het boek naast liggen en was hij heel geconcentreerd bezig met waar het touwtje moest komen en hoe hij alles moest vastzetten. Doordat hij dan vanzelf me eens streelde of een knuffel gaf, was het toch een heel fijne sessie. En tegen dat hij eindelijk klaar was, was ik toch weggespaced :P
JerryM

Bericht door JerryM »

topping from the bottom kan best handig zijn bij een bepaald soort spel, maar de D moet er wel open voor staan.
Bij een 'simpel' pijnspel kan het vast makkelijk zijn. Bij uitdaging en op je plaats gezet worden kan ik me het wat lastiger voorstellen, en vernedering lijkt mij zo 123 niet echt geschikt.
"You see this? This is what you want, but you can't have.... unless I let you."
- STM

"You can't trust everything you read on the internet."
- Abraham Lincoln
Crownless

Bericht door Crownless »

Ligt een beetje aan de dominant denk ik, of die toppen from the bottom erg vindt. Ik word daar vaak erg geirriteerd van.

Aan de andere kant, je hebt toppen, en je hebt suggesties aandragen (ook wel bekend als 'je eigen kuilen graven/je eigen glazen ingooien').

Stel, hij slaat net niet hard genoeg. Je kunt dan zeggen:
"Heej, ik merk hier niks van hoor, dat zíe je toch?"
of
"Meneer, u slaat geweldig, maar het zou nog lekkerder zijn als u wat harder zou slaan, alstublieft."

Zie je verschil? Ok, het zijn wel twee uiterste reacties, maar respectvol en met oog naar geaccepteerde machtsverhouding, kun je best dingen zeggen, als de keuze om er wat mee te doen maar bij de dominant ligt. Dan is het geen toppen. Als hij dan besluit daar niks mee te doen, dan is het wel doorbijten en niet rellen om alsnog je zin te krijgen.

Er is niets mis met duidelijk communiceren of je iets lekker of niet lekker vindt. Of grenzen aangeven. Er is ook niets mis met "het spijt me, maar als u zo hard blijft doorgaan, denk ik niet dat ik het vol kan houden.".

Nou ja, vind ik dan. ;)
If history repeats itself, I'm so getting a dinosaur!
Wever

Bericht door Wever »

faery schreef:Is toppen van de bottom dan per sé slecht in een beginners-situatie?
Nee hoor. Het zou alleen slecht zijn als het de beginnende Dominant een slecht gevoel geeft*. Maar ik denk dat de meeste beginners het net goed zouden vinden als ze wat enthousiaste aanmoedigingen krijgen (Boefje vond 't toendertijd wel grappig, geloof ik :clown: ).

Ik weet het...het is bepaald niet bevorderlijk om de controle echt uit handen te geven, maar so what? Best kans dat je D die controle (en daarmee gepaard gaande verantwoordelijkheid) nog helemaal niet wil (sadisme op zich is ook best leuk :) ).

*afhankelijk van de definitie die je gebruikt IS het pas toppen from the bottom als het de D een slecht gevoel zou geven
phedre
Contacteer:

Bericht door phedre »

en als je dit nu eens op twee verschillende manieren gaat bekijken?
ik bedoel.... maak eens onderscheid tussen het mentale en het lichamelijke deel? is hij jou mentaal de baas, is hij Dominant... dan kan je op dat gebied overgeven en een spel aangaan waarbij jij hem op het lichamelijke deel aanwijzingen kunt geven. Hij zou daar ook een opdracht van kunnen maken, om hem te helpen hierin te groeien.
Het voordeel van slechte tijden is dat er altijd iets positiefs is om naar uit te kijken
kitten

Bericht door kitten »

Ik heb idd domineren van Heerscher geleerd dankzij toppen from the bottom. Onze eerste spelen waren vrijwel helemaal op zijn verzoek, dit doen, dat vind ik fijn en dat. Dat gaf mij zelfvertrouwen. Na een poosje ging ik zelf combineren met wat hij had aangegeven. Ook hielp het mij dat ik contact had met een brutale D die me tups gaf. Bijvoorbeeld: Heerscher bewaarde zijn anale maagdelijkheid voor een bijzonder iemand. (Dat was ik op dat moment nog niet, ik was een vrij prille scharrel at best). Die D moedigde me aan om hem om zijn maagdelijkheid te vragen. En als ik die kreeg, dan ook diezelfde avond nog verzilveren. Uiteindelijk ben ik daar dingen aan toe gaan voegen die *ik* leuk vond.

Maar het vraagt veel geduld. Het vroeg veel geduld van Heerscher en ook veel praten. Het frustrerende is dat je wil dat die Gemenerik je xxx zomaar aandoet! En toch moet je daarvoor expliciet xxx vragen. Maar je wil het niet! Je wil dat hij je dat zomaar aandoet, de naarling! ;) Mijn tip: fluister ze na een spel, als je tegen hem aan ligt bij te komen. "Hey eh... Dat ene he... Dat xxx, dat eh... Mag wel. En zou ik denk ik ook wel leuk vinden, ook al protesteer ik er wel tegen... Maar in die situatie mag je dat wel negeren... Maar dat zou ik nooit toegeven hoor, dat ik stiekem xxx wil!"
Voleuse

Bericht door Voleuse »

@phedre: maar het is juist het mentale deel, wat jij zegt, waar vaak het probleem ligt. Het fysieke deel, het meppen, kun je vrij simpel houden. Je hoeft niet meteen met suspension en singletails te beginnen. Maar dat mentale overwicht heb ik wel een beetje nodig. iemand die maar een beetje staat te draaien en te twijfelen doet het gewoon niet voor me :P Er gewoon 'een experiment' van maken is wel een goed idee denk ik. Maar dan heb je wel meteen een heel andere situatie.
I need you to press me down before my body flies away from me ~ Tune yards, Powa
Gesloten