Het grote WTF-topic
- Ravelijne
Re: Het grote WTF-topic
Holy shit, WAT??? Wat een godsgruwelijke onzin.

Dat mens wil ik ook wel even helpen met haar persoonlijke groei inderdaad.
Dus koters moeten zichzelf maar leren wapenen want de volwassene grijpt niet in? Mevrouw, begrijp ik hieruit dat als uw koter mijn Kotertje pest, dat ik Kotertje de volgende dag een honkbalknuppel mee naar school mag geven? En dan ook niet zielig doen wanneer uw fucking pestkoter met een hersenbloeding in het ziekenhuis ligt heh?

- Voleuse
En de comments zijn het er ook nog soms mee eens... Die psychologe probeert duidelijk haar eigen kindertijd als pester goed te praten...
I need you to press me down before my body flies away from me ~ Tune yards, Powa
- phedre
- Contacteer:
oeh guilty. mag ik je dan helpen om haar even flink te pesten??
Het voordeel van slechte tijden is dat er altijd iets positiefs is om naar uit te kijken
Wat ik hier schrijf ook als comment daar gezet. Achterlijk mens. Kan me er echt boos over maken.
- Crownless
Mevrouw de psycholoog is hopeloos ongenuanceerd. Ik heb de oorspronkelijke column erbij gepakt, en wat ze probeert te zeggen is dat een beetje ruzie, schelden of verraad geen kwaad kan omdat het bij menselijke interactie hoort. En dat een kind die veel pest of veel gepest wordt niets heeft aan de labels, maar meer aan de ervaring en ervan leren zonder er zo'n zwaar dader/slachtoffer label aan te hangen.
En ik geef haar gelijk in het opzicht dat je niet van kinderen kunt verwachten dat ze iedereen maar aardig moeten vinden en met iedereen vriendjes zijn. Dat vinden volwassenen ook niet.
Echter slaat mevrouw wel een hele andere kant op in haar betoog. Ja, iedereen is wel eens uitgesloten, uitgescholden of zelfs gevochten op het schoolplein. Ze vergeet dat de excessen moeten worden aangepakt, en dat kinderen niet aan hun lot moeten worden overgelaten wat emotieregulatie betreft. Je kunt een pester echt wel duidelijk maken dat pesten geen goede manier is van omgaan met je emoties, en je kunt een groep ook duidelijk maken dat pesten geen goed sociaal middel is en dat daar met afkeuren op gereageerd moet worden. En je kunt een gepeste ook leren hoe de cyclus verbeterd moet worden. En dat dan allemaal tegelijkertijd.
Ik snap mevrouw wel gedeeltelijk. Een campagne die pesters neerzetten als het Ultieme Kwaad en de slachtoffers neerzet als fragiele wezentjes die beschermd moeten worden helpt denk ik niet. Maar kinderen zijn slim genoeg om als groep zelf na te denken over welk gedrag ze ok vinden. En daar mag best volwassen begeleiding bij. Want mevrouw zegt dat kinderen het wel zelf kunnen oplossen. En dat lukt gewoon niet altijd.
Kijk, mevrouw gaat uit van allemaal vrolijke kindjes met een fijne thuissituatie en goede basishechting en minimaal een vriend. Dat is net zo onrealistisch als dat beeld van kindertjes-moeten-altijd-vriendelijk-ende-onschuldig-zijn-en-ontzien-worden-van-alle-kwaad.
Ja, kinderen die goed in hun vel zitten met een veilige basis met fijne begripvolle ondersteunende ouders en geen stress kunnen best omgaan met pesten. Guess what? Die mensen worden niet gepest en gaan dat waarschijnlijk ook niet doen.
Met andere woorden, typisch gevalletje van totaal doorslaan naar de andere kant. Best jammer voor iemand die gelooft genuanceerd te zijn.
En ik geef haar gelijk in het opzicht dat je niet van kinderen kunt verwachten dat ze iedereen maar aardig moeten vinden en met iedereen vriendjes zijn. Dat vinden volwassenen ook niet.
Echter slaat mevrouw wel een hele andere kant op in haar betoog. Ja, iedereen is wel eens uitgesloten, uitgescholden of zelfs gevochten op het schoolplein. Ze vergeet dat de excessen moeten worden aangepakt, en dat kinderen niet aan hun lot moeten worden overgelaten wat emotieregulatie betreft. Je kunt een pester echt wel duidelijk maken dat pesten geen goede manier is van omgaan met je emoties, en je kunt een groep ook duidelijk maken dat pesten geen goed sociaal middel is en dat daar met afkeuren op gereageerd moet worden. En je kunt een gepeste ook leren hoe de cyclus verbeterd moet worden. En dat dan allemaal tegelijkertijd.
Ik snap mevrouw wel gedeeltelijk. Een campagne die pesters neerzetten als het Ultieme Kwaad en de slachtoffers neerzet als fragiele wezentjes die beschermd moeten worden helpt denk ik niet. Maar kinderen zijn slim genoeg om als groep zelf na te denken over welk gedrag ze ok vinden. En daar mag best volwassen begeleiding bij. Want mevrouw zegt dat kinderen het wel zelf kunnen oplossen. En dat lukt gewoon niet altijd.
Kijk, mevrouw gaat uit van allemaal vrolijke kindjes met een fijne thuissituatie en goede basishechting en minimaal een vriend. Dat is net zo onrealistisch als dat beeld van kindertjes-moeten-altijd-vriendelijk-ende-onschuldig-zijn-en-ontzien-worden-van-alle-kwaad.
Ja, kinderen die goed in hun vel zitten met een veilige basis met fijne begripvolle ondersteunende ouders en geen stress kunnen best omgaan met pesten. Guess what? Die mensen worden niet gepest en gaan dat waarschijnlijk ook niet doen.
Met andere woorden, typisch gevalletje van totaal doorslaan naar de andere kant. Best jammer voor iemand die gelooft genuanceerd te zijn.
If history repeats itself, I'm so getting a dinosaur!
Pesters ZIJN daders en gepestten ZIJN slachtoffers. In ieder geval, daders en slachtoffers van de pest-situatie.Crownless schreef:En dat een kind die veel pest of veel gepest wordt niets heeft aan de labels, maar meer aan de ervaring en ervan leren zonder er zo'n zwaar dader/slachtoffer label aan te hangen.
Als iemand iets crimineels of heel erg verkeerds doet tegen een ander, dan noem je degene die iets verkeerd doet een dader, en degene tegen wie iets verkeerd wordt gedaan het slachtoffer. Dat is de betekenis van die woorden. Zeggen dat er geen daders en slachtoffers zijn is hetzelfde als zeggen dat niemand iets verkeerd heeft gedaan en dat er geen schuldvraag ligt. Of dat pesten niet erg genoeg zou zijn om er termen als dader of slachtoffer aan te plakken.
Als mijn fiets gejat wordt dan is de ander ook de dader van een diefstal, en ik het slachtoffer van een diefstal. Ik ken niemand die jaren later nog last heeft van de diefstal van zijn fiets. Wel mensen die jaren later nog last hebben van hun pest-verleden. Dus als je de termen "dader" en "slachtoffer" voor iets als een simpele diefstal gebruikt dan zijn die termen zeker niet te zwaar en beladen voor iets als pesten.
Wat Crownless denk ik bedoelt is dat mensen die eenmaal dader of slachtoffer van pesten zijn geweest niet het label moeten krijgen dat ze daarom in hun algemeenheid "een dader" of "een slachtoffer" zijn. Als in, dat dat hun vaste rol in de maatschappij is en dat ze dat in het vervolg weer zullen zijn. Het is niet goed als kinderen zo'n label als onderdeel van hun identiteit gaan zien. Dat moet je zien te voorkomen.
Maar zeggen dat pesters geen daders zijn en gepestten geen slachtoffers is te ongenuanceerd, met een dergelijke uitspraak neem je pesten niet serieus. Niet zolang je de termen wel gebruikt voor veel minder ernstige zaken als een gejatte fiets.
Ik vind daders en slachtoffers alleen in sommige gevallen wel een te simpele benadering. Pesten gebeurt in de interactie tussen mensen/kinderen. Door een slachtoffer weerbaarder te maken kan je het pestgedrag soms oplossen. Er zijn ook echt kinderen die (meestal volledig onbewust en onbedoeld) pestgedrag uitlokken. Dat maakt pesten nog niet goed, maar het ligt niet altijd alleen aan de pesters.
Deze mevrouw is zoals Crownless al zegt wel behoorlijk naar de andere kant doorgeslagen en lijkt de schuld volledig bij de gepesten te leggen.
Deze mevrouw is zoals Crownless al zegt wel behoorlijk naar de andere kant doorgeslagen en lijkt de schuld volledig bij de gepesten te leggen.
Door je fiets beter op slot te zetten en risicovolle plekken voor fietsen te mijden kun je het stelen van je fiets voorkomen. Dat maakt het nog niet OK om een fiets te stelen die niet goed op slot staat of die op een risicovolle plek staat.Lucifer Morningstar schreef:Door een slachtoffer weerbaarder te maken kan je het pestgedrag soms oplossen. Er zijn ook echt kinderen die (meestal volledig onbewust en onbedoeld) pestgedrag uitlokken. Dat maakt pesten nog niet goed, maar het ligt niet altijd alleen aan de pesters.
Ik ben er helemaal voor om een kind dat gepest wordt te leren hoe hij/zij dit moet voorkomen of hoe hij/zij zich hiertegen kan weren. Een slachtoffer, of het nu van diefstal, pesten, verkrachting, moord of genocide is heeft altijd een eigen verantwoording NAAR ZICHZELF om zich zo goed mogelijk te wapenen tegen de boze buitenwereld. Er zijn weinig misdaden te bedenken waarbij je als slachtoffer NIET iets kan doen om er zelf beter uit te komen dan een gemiddeld ander slachtoffer. Ik noem bewust zoiets extreems als genocide onder de voorbeelden, een jood die op tijd uit Duitsland is gevlucht tijdens de aanloop naar WOII had ook betere overlevingskansen dan een jood die afwachtte of het beter zou worden. Je kunt zo'n beetje in elke situatie, hoe gek ook, invloed uitoefenen op de kans dat jij in de worse case scenario terecht komt. Je kunt bijna altijd wat doen.
Maar dat je situaties kunt beïnvloeden maakt je nog niet mede schuldig. En het maakt de dader niet minder schuldig. Dat is een klassieke denkfout, de gedachte dat "invloed van het slachtoffer op de situatie" gelijk staat aan "een deel van de schuld hebben aan de situatie", en dat daarom een dader dus minder schuldig zou zijn als een slachtoffer zich niet goed heeft verweerd. Elke dader, dus ook een pestkop, is 100% verantwoordelijk voor zijn daden.
Ik ben het helemaal met je eens Pluu. Ik had het in mijn vorige post misschien iets uitgebreider kunnen zeggen, maar dat heb jij nu heel mooi gedaan.
Ook het oorspronkelijke artikel bagatelliseert pestgedrag door eigenlijk geen onderscheid te maken tussen incidentele plagerijen en structureel pestgedrag. Dat je niet voor elke plaagstoot of plagerij van een weekje een protocol uit de kast trekt snap ik, dat is niet nodig, waarschijnlijk niet effectief en misschien ook wel niet goed voor de ontwikkeling van kinderen. Maar structureel pestgedrag afdoen met "dan moeten die gepeste kindjes maar wat weerbaarder worden" is gewoon bullshit. Dat is precies soort gezwam waarmee pesten decennialang als probleem is genegeerd.
Als ik zou opschrijven dat verkrachte vrouwen gewoon wat minder oplossingsstrategieen ter beschikking hebben en maar wat weerbaarder zouden moeten worden omdat ze onbewust verkrachtingsgedrag uitlokken zou het land te klein zijn. Verkrachters zijn gewoon daders, en mensen die verkracht zijn, zijn slachtoffers. Dat het geen zin heeft om jarenlang in een slachtofferrol te blijven hangen doet daar niks aan af. Welnu, als ik door 5 mensen net zo lang tegen mijn schenen getrapt wordt dat ik daar twee maanden later nou blauwe plekken van heb, heet dat mishandeling. De mensen die dat doen heten daders. en dat we toen allemaal pas 11 waren verandert daar niks aan.
Het is goed dat er tegenwoordig zoveel meer aandacht voor dit probleem is, en wat dit wijf uitkraamt is niet alleen onzin, maar ook een klap in het gezicht van iedereen die gepest is. Als deskundige psycholoog zou ze uitstekend in staat moeten zijn om een onderscheid te maken tussen plagerijen en serieus pestgedrag, zaker in een eigen column. Dat ze dat niet doet in onverantwoordelijke beunhazerij.
Als ik zou opschrijven dat verkrachte vrouwen gewoon wat minder oplossingsstrategieen ter beschikking hebben en maar wat weerbaarder zouden moeten worden omdat ze onbewust verkrachtingsgedrag uitlokken zou het land te klein zijn. Verkrachters zijn gewoon daders, en mensen die verkracht zijn, zijn slachtoffers. Dat het geen zin heeft om jarenlang in een slachtofferrol te blijven hangen doet daar niks aan af. Welnu, als ik door 5 mensen net zo lang tegen mijn schenen getrapt wordt dat ik daar twee maanden later nou blauwe plekken van heb, heet dat mishandeling. De mensen die dat doen heten daders. en dat we toen allemaal pas 11 waren verandert daar niks aan.
Het is goed dat er tegenwoordig zoveel meer aandacht voor dit probleem is, en wat dit wijf uitkraamt is niet alleen onzin, maar ook een klap in het gezicht van iedereen die gepest is. Als deskundige psycholoog zou ze uitstekend in staat moeten zijn om een onderscheid te maken tussen plagerijen en serieus pestgedrag, zaker in een eigen column. Dat ze dat niet doet in onverantwoordelijke beunhazerij.
- Jezebel
inderdaad, nogal WTF
Waarom kan ze het onderscheid niet maken tussen plagen en pesten? Plagen is meer het soort gedrag dat beschreven wordt, hier en daar een keer een duw, een keer flauw doen, maar pesten, en dan echt Pesten met een hoofdletter... Dat is echt iets totaal anders.... Stom mens 

There's a room inside your gut
close the door and keep it shut
let no daylight enter in
and the punishment begin
Maria Mena ~ Secrets
close the door and keep it shut
let no daylight enter in
and the punishment begin
Maria Mena ~ Secrets
En de mijne ook.nijntje schreef:WTF!!! Echt niet.... En ZEKER niet als de autoriteit aka de docent zelf mee gaat pesten....
Echt, dat mens mag mijn lagere school periode hebben en houden......
- Daantje
- Contacteer:
Ik heb ook nog wel een jeugd voor mevrouw.
Ik ben absoluut voor tegen het weerbaar maken van pestslachtoffers. Met hulp, trainingen, desnoods een judoklas. Maar om alle schuld maar volledig af te schuiven op de gepestten. Oh Nee! Zullen we omstebeurt mevrouw doodsbedreigingen sturen. In haar knieholtes trappen. Haar tas afpakken en in de sloot gooien. Kunnen we nog een rekening voor therapie sturen, we helpen haar immers een beter mens te worden.
Ik ben absoluut voor tegen het weerbaar maken van pestslachtoffers. Met hulp, trainingen, desnoods een judoklas. Maar om alle schuld maar volledig af te schuiven op de gepestten. Oh Nee! Zullen we omstebeurt mevrouw doodsbedreigingen sturen. In haar knieholtes trappen. Haar tas afpakken en in de sloot gooien. Kunnen we nog een rekening voor therapie sturen, we helpen haar immers een beter mens te worden.
Volg mijn Transitieblog: fadinggender.nl
- phedre
- Contacteer:
jongetjes uit je klas die met je willen vechten op t schoolplein zijn ook zo leuk, zeker als dan de rest van de klas er in een kring omheen gaat staan om je uit te joelen....
leerkrachten die zeggen dat je dochter helemaal niet gepest wordt, maar juist stilletjes aan de kant zit en niet mee doet (neehoor... overal weggestuurd worden en niet mee mogen doen is niet gepest worden)...
zo weten we nog wel een paar dingen te bedenken waar deze mevrouw wel willen confronteren denk ik... mens is gek!!
leerkrachten die zeggen dat je dochter helemaal niet gepest wordt, maar juist stilletjes aan de kant zit en niet mee doet (neehoor... overal weggestuurd worden en niet mee mogen doen is niet gepest worden)...
zo weten we nog wel een paar dingen te bedenken waar deze mevrouw wel willen confronteren denk ik... mens is gek!!
Het voordeel van slechte tijden is dat er altijd iets positiefs is om naar uit te kijken