Hoe prive ben je met Dom of sub?

colet

Hoe prive ben je met Dom of sub?

Bericht door colet »

In topic over "paniek bij iets om je nek", wilde ik reageren en ging over naar een persoonlijke ervaring. Dat deed me weer nadenken over het belang van wel of geen prive-informatie delen met je Dom of sub. En vandaar dit topic.

Ehm terwijl ik daar typte, dacht ik aan een keer die meteen duidelijk maakte hoe handig het is als je Dom ook iets weet van persoonlijke dingen. (zijn meningen over verdeeld)
Ik raak beetje panisch als ik mezelf niet kan 'verdedigen'/loswurmen én het gevoel heb dat ik geen lucht krijg, zoiets wilde ik gaan schrijven.
Alleen mijn handen inpakken had al ooit een schrikeffect ;)
Maargoed die ene keer.....ik lag vast, goed vast. Hij wil ergens nog een bondagetouw omheen knopen, legt dan zijn hand op mijn mond en neus en laat zonder na te denken het touw over mij heen vallen...dat valt langs mijn hals en blijft liggen.
Het blijft losjes over me heen hangen en duurde slechts even.
Niks...er was niks met dat touw.....
Niks met de Dom in kwestie.....
Alleen was ik héél even weg bij het spel...de week ervoor had ik mijn ex-man begraven, die zelf een eind aan zijn leven had gemaakt. Dat kwam PATS BOEM binnen. Ik heb me redelijk snel geprobeerd
Dan zit je zo in je rol en een simpel, zelfs onbewust iets, haalt je gelijk terug in de realiteit.

Waar wil ik heen?
Ik ben heel erg benieuwd hoeveel jullie delen met je Dom of je sub. Dat is dan minder van toepassing op diegene die samenwonen, omdat je dan waarschijnlijk (mag ik toch wel aannemen) al veel, zo niet bijna alles, weet van elkaar.
Maar als je niet in één huis woont ... Hoeveel deel je van je prive-leven?
Doe je wikken en wegen of iets invloed kan hebben op het te spelen spel?
in mijn voorbeeld was wel begrafenis bekend, maar niet wijze waarop. En dan nog...daar is de ander natuurlijk niet zo mee bezig
Is het van belang dat de ander weet wat er is? Doet het ertoe?
Bel je de ander op als er iets voorvalt in je leven?
Ligt het ook niet aan de vorm van 'relatie' die je met de ander hebt. Hoeveel contact er is en welk soort contact. Of je liefdesrelatie hebt? Of je vrienden bent en af en toe samen speelt. Of elke week vaste avond bij elkaar bent. Of alleen maar samen speelt.
(ik bedenk nu...als je 'vrienden' bent, dan deel je bepaalde gebeurtenissen al met elkaar)

Ik ben benieuwd naar meningen en ervaringen van anderen.
Los van bovenstaand voorbeeld, weet ik ook dat je áltijd tijdens een spel tegen iets aan kunt lopen, wat niet te voorspellen viel.
kitten

Re: Hoe prive ben je met Dom of sub?

Bericht door kitten »

Het valt niet altijd te voorspellen... De meest vreemde dingen kunnen oud zeer of niet eens zo oud zeer, omhoog rakelen. Denk aan een kind-met-vader in een dolfinarium. ;) Dat is erg vervelend, als dat midden in een spel gebeurt. Op dat moment zou ik mijn stopwoord inzetten en even tijd vragen. Dan kan ik zoeken naar woorden om duidelijk te maken wat er zojuist met me gebeurde. Of alleen even huilen. Of...

Want mijn D weet veel. Maar er zijn vast ook dingen die hij niet weet en al wist ie wel alles, dan nog is de associatie die je op zo'n moment maakt meestal onvoorspelbaar.

:close_knuf:
nimueh

Bericht door nimueh »

Je hoeft geen ervaring of herinnering te delen om te waarschuwen voor bepaalde triggers. De triggers die ik ken, die deel ik mee. Verder niets :)
Ravelijne

Bericht door Ravelijne »

Ik deel veel, maar niet alles en zeker niet alles tegelijk en van te voren. ;) Als ik het gevoel heb dat ik een beetje uit mijn doen ben, zeg ik dat wel. Ik ben meestal wel (minstens) vrienden met de mensen met wie ik speel, maar in hoeveel detail ik erop in ga hangt ook van het moment af. En dan geef ik aan dat ik bijvoorbeeld niet te veel geplaag aan kan, die keer. Of juist lekker hard zou willen spelen, als de ander dat ook ziet zitten.
curious

Bericht door curious »

colet schreef:Is het van belang dat de ander weet wat er is? Doet het ertoe?
Bel je de ander op als er iets voorvalt in je leven?
Ligt het ook niet aan de vorm van 'relatie' die je met de ander hebt. Hoeveel contact er is en welk soort contact. Of je liefdesrelatie hebt? Of je vrienden bent en af en toe samen speelt. Of elke week vaste avond bij elkaar bent. Of alleen maar samen speelt.
(ik bedenk nu...als je 'vrienden' bent, dan deel je bepaalde gebeurtenissen al met elkaar)
zowel mijn Dom, als ik zijn getrouwd, maar niet met elkaar. Onze partners weten van alles af en weten ook wat hij en ik voor elkaar betekenen. Wij hebben, ondanks de releatief korte tijd dat we nu samen zijn, beide het gevoel dat we er nog een meaningfull (vind het Engelse woord zoveel mooier en treffender dan het Nederlandse) relatie er naast hebben. Ik hou van hem en hij van mij. Anders dan van onze vanilla partners, die komen te allen tijde op de eerste plaats, maar zeker diepgaand.
We delen veel, zoniet alles. Ik zou ook niet anders willen. We spreken elkaar geregeld en zien elkaar zo'n 1 keer in de 4 weken zo ongeveer. We bellen ook als er bijzonderheden zijn. Of net als laatst kreeg ik een sms van zijn vrouw omdat hij in ziekenhuis werd gehouden voor onderzoeken onverwachts. Vind ik ook fijn dat stukje erkenning.

Voor mij persoonlijk zou een D/s niet werken zonder dat stuk vriendschap. Maatjes zijn en geliefden. Ik denk dat je dan zoveel dieper kunt gaan in je D/s beleving.
nimueh

Bericht door nimueh »

curious schreef:Voor mij persoonlijk zou een D/s niet werken zonder dat stuk vriendschap. Maatjes zijn en geliefden. Ik denk dat je dan zoveel dieper kunt gaan in je D/s beleving.
Daarvoor hoef je toch niet bepaalde specifieke ervaringen of herinneringen te delen?
elise

Bericht door elise »

Ik vertelde eigenlijk altijd alles wel.
De gewone dagelijkse dingetjes, maar ook de dingen die me bezig hielden, m'n onzekerheden, m'n angsten, m'n blijheid, m'n pech en m'n gelukjes.
En regelmatig gewoon m'n hersenspinsels.

D'r is eigenlijk niemand die zoveel over me weet dan m'n ex-D.

Dat heb ik volgens mij vanaf dag 1 al gedaan, vond ik eigenlijk vooral heen normaal eigenlijk.
phedre

Bericht door phedre »

Petruss weet bijna alles van mij, van wat er speelt, van wat ik voel, van wat ik doe, van waar ik mee worstel. Gewoon.. omdat hij naast mijn D ook degene is die ik het meest zie, het meest spreek, mijn vriend en mijn steunpilaar is, omdat hij ook degene is op wie ik terugval als ik het even niet meer zie zitten, maar hij daaraan ook mijn behoeftes en wensen kan afleiden.
Wever

Bericht door Wever »

colet schreef:... 1. Hoeveel deel je van je prive-leven?
2. Doe je wikken en wegen of iets invloed kan hebben op het te spelen spel?
3. Is het van belang dat de ander weet wat er is? Doet het ertoe?
4. Bel je de ander op als er iets voorvalt in je leven?
5. Ligt het ook niet aan de vorm van 'relatie' die je met de ander hebt. Hoeveel contact er is en welk soort contact. Of je liefdesrelatie hebt? Of je vrienden bent en af en toe samen speelt. Of elke week vaste avond bij elkaar bent. Of alleen maar samen speelt.
1. Boefje mag alles van me weten, behalve mijn geheim bankkaartnummer. We mutsen dan ook heel wat af op msn, skype, mail of gewoon IRL. Het overgrote deel heeft niets met BDSM te maken maar met het feit dat ze een goede vriendin is.
...dat overgrote deel mogen trouwens ook anderen weten. Ik heb alleen niet meer zo'n zin het uitgebreid op fora te gaan vermelden (al denk ik wel dat ik vrij snel nog een threadje ga aanmaken over iets dat me de laatste dagen speelt).
2. nee. Tijdens het spel doe ik wel aan tegensputteren en eigenwijze opmerkingen maken...maar dat is alleen maar leuk. :P
Let wel: Boefje en ik evalueren van tijd tot tijd wel hoe spellen verliepen (ben bv. nu ook weer bezig met 'n spelverslag), en ik heb nu 2 keer mijn subbielijst ingevuld en met haar besproken. Dat komt uiteraard ook terug in toekomstige spellen...maar ik heb daar geen expliciete invloed op.
3. Het hangt natuurlijk af hoe ernstig dat is, maar ik ben geneigd "ja, en ja" te antwoorden. Gisteren had ik nog een geval van "ik mis Boefje" en heb ik om wat knuffels gemaild. Toen die niet snel genoeg aankwamen heb ik er een sms'je over gestuurd...en die avond is het ook nog even op msn gepraat. En dat was dus zonder dat er iets aan de hand was.
Dat het uitmaakt is wel duidelijk: Angel was niet in mij geïnteresseerd - of liever: ze liet dat niet blijken, wat voor mijn gevoel op hetzelfde neerkwam. Vandaar dat ik het heb uitgemaakt. Ook als Boefje er niet was geweest zou ik daar geen spijt van gehad hebben*.
4. bellen, mailen, sms'en, skypen, msn'en...wat maar het beste uitkomt (België-Nederland bellen op gsm is doorgaans te duur om het vaker dan in noodgevallen te doen). Ik moet wel zeggen dat ik niet zo vaak de behoefte voel om METEEN mijn verhaal kwijt te kunnen als er iets gebeurd.
5. Daar heeft het zeker ook mee te maken. Met de soort relatie die je hebt verandert ook het soort verantwoordelijkheid die je tegenover de ander hebt.

*nota: mijn relatie met Boefje is van een totaal ander kaliber dan die met Angel; ze zijn dus op geen enkele wijze vergelijkbaar.
curious

Bericht door curious »

nimueh schreef:
curious schreef:Voor mij persoonlijk zou een D/s niet werken zonder dat stuk vriendschap. Maatjes zijn en geliefden. Ik denk dat je dan zoveel dieper kunt gaan in je D/s beleving.
Daarvoor hoef je toch niet bepaalde specifieke ervaringen of herinneringen te delen?
het zijn wel dingen die mij ma(a)k(t)en tot wie en wat ik nu ben .. dus daardoor wel van belang.
Triskelis

Bericht door Triskelis »

Ik ben het voor een groot deel eens met curious,
dat is ook de reden waarom ik niet denk veel te hebben met "losse speel contacten".

Voor mij is BDSM een deel van een relatie met iemand. Belangrijk, zo niet noodzakelijk, in de slaapkamer. Leuk, en aanvullend, in het dagelijkse leven (bijvoorbeeld door middel van begeleiding). Maar wel een deel van, of aanvulling op, een relatie.

En, om terug te komen op het topic:
Ja, ik wil alles weten van de ander, en wil dat de ander alles van mij weet.
curious

Bericht door curious »

precies Triskelis .. daar heb ik ook niets mee, losse speelcontacten.
Mijn overgave is pas mogelijk als ik iemand heel goed ken en er die band en het vertrouwen is. Anders worden het alleen losstaande handelingen, maar geen BDSM (let op, dit is geen waarde oordeel, zo ervaar ik het persoonlijk).
kitten

Bericht door kitten »

curious: wat vind je van deze nuancering: Het is dan wel BDSM, maar geen D/s.
curious

Bericht door curious »

kan ik prima mee leven, kitten :mrgreen:
Ravelijne

Bericht door Ravelijne »

Nog een nuancering: een spelrelatie (zonder D/s) of zelfs een losstaand spel kan ook nog wel meer zijn dan 'losstaande handelingen', ook als je elkaar (nog) niet zo goed kent. Ik heb een losstaand spel gedaan met iemand die ik precies één keer eerder kort ontmoet had, waar ik ontzettend diep in subspace kwam en een heel mooi moment van diepe overgave en vertrouwen ervaarde. Voor dat moment, voor dat spel, maar wel ontzettend waardevol voor mij. Een ervaring die ik de rest van mijn leven zal koesteren.
Gesloten