Ongecontroleerde rant topic!
- kitten
Re: Ongecontroleerde rant topic!
Dat er zoveel verschillende distro's zijn, maakt het nou juist een kutsysteem, sorry. Want vind maar eens iemand in je omgeving die je erbij kan helpen! Kans is klein dat je die vindt, want als je al een Linux liefhebber vindt, dan heeft ie net weer ervaring met een andere distro. Ja, online vind je die hulp. En waarschijnlijk in het Engels. Die beginnen dan meteen met ingewikkelde technische vragen. Ik begin er niet aan! Hell, ik weet niet eens welke distro het is! En daarbij, ik heb er niet om gevraagd om een hele autodidactische studie te gaan doen over Linux! Ik heb wel wat beters te doen!
Ik heb iemand gekend die mee werkte aan de ontwikkeling van zo'n distro. Het idee dat ik daarvan overhield? Het was een suffige club, die me dezelfde stoffige smaak gaf als de VSSM. Log, veel meningen, veel overleg en uiteindelijk amper resultaat. En al helemaal geen documentatie. En ja, Jongste zal vast wel wat hebben aan kennis van Linux. Maar je leert hem ook niet reddend zwemmen voor hij zijn A diploma heeft. En je kunt al helemaal niet verwachten dat ik hem die les kan geven.
Dus die macrobiologische, grijze maaltijd mag je houden, ik heb liever iets dat ook daadwerkelijk eetbaar is!
(maar ik vind je wel lief!)
Ik heb iemand gekend die mee werkte aan de ontwikkeling van zo'n distro. Het idee dat ik daarvan overhield? Het was een suffige club, die me dezelfde stoffige smaak gaf als de VSSM. Log, veel meningen, veel overleg en uiteindelijk amper resultaat. En al helemaal geen documentatie. En ja, Jongste zal vast wel wat hebben aan kennis van Linux. Maar je leert hem ook niet reddend zwemmen voor hij zijn A diploma heeft. En je kunt al helemaal niet verwachten dat ik hem die les kan geven.
Dus die macrobiologische, grijze maaltijd mag je houden, ik heb liever iets dat ook daadwerkelijk eetbaar is!
(maar ik vind je wel lief!)
- JerryM
Het is idd niet echt makkelijk om met linux te beginnen
de simpele vraag: Welke distro staat op de pc:
http://www.howtoforge.com/how_to_find_o ... stribution" onclick="window.open(this.href);return false;
begint gelijk met commando's en terminals enzo. Het nodigt allemaal niet uit tot een vertrouwde trial en error manier van verkennen.
de simpele vraag: Welke distro staat op de pc:
http://www.howtoforge.com/how_to_find_o ... stribution" onclick="window.open(this.href);return false;
begint gelijk met commando's en terminals enzo. Het nodigt allemaal niet uit tot een vertrouwde trial en error manier van verkennen.
"You see this? This is what you want, but you can't have.... unless I let you."
- STM
"You can't trust everything you read on the internet."
- Abraham Lincoln
- STM
- Abraham Lincoln
- Ravelijne
@fixertje Dat is één mogelijke manier om programma's te installeren onder Linux, net zoals je onder Windows ook 'run' de commandline kan gebruiken om dingen aan te passen. In de Linux die jij gebruikt, zit ook een soort 'App Store'. Daar krijg je een grote lijst en is het een kwestie van aanklikken en dan gaat de rest vanzelf. Bijna alle linux software zit daar wel in. Er zijn maar een paar dingen die alleen via de command line kunnen. Dat moet je even weten, maar als je iemand blanco voor Windows zet moeten ze ook nogal zoeken. Het is gewoon vervelend om te moeten wennen aan iets nieuws.
- pluis
@ kitten
Ik jou ook, kitten
Het is ook lastig. Jongste is denk ik nog net wat te jong om zelf goed op zoek te kunnen gaan naar de informatie die hij nodig heeft, dus dan moet je er eigenlijk altijd naast zitten. Logisch dat jij daar geen behoefte aan hebt!
Ook niet eerlijk van ex, trouwens - alsof die niet weet wat er gebeurt als je zo'n ventje een nieuw stuk speelgoed geeft.
Enfin. Als Jongste er echt helemaal gek van is, ben ik best bereid om op zoek te gaan naar wat informatie die voor Jongste lees- en bruikbaar is. Gewoon om hem te helpen hele simpele dingen te doen (zoals bestandjes opslaan, en zo). Hoef jij niet zo te zoeken
Moet ik alleen inderdaad wel weten wat de distro is die geinstalleerd is.
Ik jou ook, kitten

Het is ook lastig. Jongste is denk ik nog net wat te jong om zelf goed op zoek te kunnen gaan naar de informatie die hij nodig heeft, dus dan moet je er eigenlijk altijd naast zitten. Logisch dat jij daar geen behoefte aan hebt!
Ook niet eerlijk van ex, trouwens - alsof die niet weet wat er gebeurt als je zo'n ventje een nieuw stuk speelgoed geeft.
Enfin. Als Jongste er echt helemaal gek van is, ben ik best bereid om op zoek te gaan naar wat informatie die voor Jongste lees- en bruikbaar is. Gewoon om hem te helpen hele simpele dingen te doen (zoals bestandjes opslaan, en zo). Hoef jij niet zo te zoeken

- phedre
- Contacteer:
denkt terug aan de tijd dat de computer opstartte met een zwart scherm met dosprompt. Voor alles wat je er mee wilde doen, moest je een opdracht geven.Ik wist toen redelijk de weg op de pc, kon best een en ander voor elkaarkrijgen. Tegenwoordig klik ik op voorgeprogrammeerde knopjes en heb geen flauw idee meer hoe het software technisch in elkaar zit. De computers zijn steeds gebruiksvriendelijker geworden voor de grote massa die geen verstand wil hebben van pc's maar wel wil/moet kunnen werken met bepaalde programma's. De mensen die graag met linux werken, willen graag weer zelf de pc besturen, de mensen die kiezen voor gebruiksgemak kiezen voor windows.
ik heb zelf weinig verstand van computers maar kan me idd wel vinden in pluis' posting (en gaat vervolgens weer vrolijk verder op dr windowslaptoppie, want daar kan ik tenminste (bijna) alles mee wat ik wil. Ik hou overigens ook niet van koken!
ik heb zelf weinig verstand van computers maar kan me idd wel vinden in pluis' posting (en gaat vervolgens weer vrolijk verder op dr windowslaptoppie, want daar kan ik tenminste (bijna) alles mee wat ik wil. Ik hou overigens ook niet van koken!
Het voordeel van slechte tijden is dat er altijd iets positiefs is om naar uit te kijken
- Ravelijne
De meeste Linuxen hebben ook wel een splash screen bij het opstarten waar de distro naam op staat.
- kitten
@pluis: ik denk niet dat er documentatie bestaat die geschikt is voor een leerling uit groep 3. Hij kan net lezen. En niet al te best, 1 lettergreep max. Ghehe. Ik denk dat hij inmiddels wel "Youtube" kan spellen, dat dan weer wel. Hij kan echt uuuuurenlang filmpjes kijken van mensen die Mario spelen.
@phedre: ik denk dat de allereerste bezitters van een automobiel ook wisten hoe de motor werkte. Die was toen eenvoudiger en de liefhebbers waren tevens kenners, vaak zelfs bouwers. De computer is geëvolueerd tot een systeem dat je niet door en door wil kennen, maar ook niet meer hoeft te kennen. En ik hou ook niet van koken.
Ik ga ex eens een berichtje sturen of ik er Windows op mag zetten. Moet die kleine knul toch kunnen helpen. Alternatief is de laptop bij papa laten en zelf een gewone Windows laptop voor hem regelen of zo... Want ik denk wel dat het hem helpt.

@phedre: ik denk dat de allereerste bezitters van een automobiel ook wisten hoe de motor werkte. Die was toen eenvoudiger en de liefhebbers waren tevens kenners, vaak zelfs bouwers. De computer is geëvolueerd tot een systeem dat je niet door en door wil kennen, maar ook niet meer hoeft te kennen. En ik hou ook niet van koken.

Ik ga ex eens een berichtje sturen of ik er Windows op mag zetten. Moet die kleine knul toch kunnen helpen. Alternatief is de laptop bij papa laten en zelf een gewone Windows laptop voor hem regelen of zo... Want ik denk wel dat het hem helpt.
- phedre
- Contacteer:
@kitten, ik ben het verder ook gerust met je eens hoor:) ben blij dat ik op de linuxpc op phee's alleen maar muziek hoef aan te zetten, en eventueel internetten. Dat kan ik vinden doordat er daarvoor idd wel knoppen op t scherm staan:) ik ben ook echt liever lui dan loof en ondervind geen problemen met windows:) Heerlijk (soms) al die voorgekauwde kant en klare toepassingen. Alleen met word loop ik nog wle eens te vloeken, ik kon lezen en schrijven met wordperfect destijds en loop in word nog wel regelmatig tegen allerlei van te voren ingestelde dingen aan die ik helemaal niet wil. Daar weet ik dan meestal ook wel weer een oplossing voor te vinden, of ik pas mn werk aan naar word-instellingen.
Het voordeel van slechte tijden is dat er altijd iets positiefs is om naar uit te kijken
Ik heb de afgelopen jaren al bij heel wat mensen blij gemaakt door linux te installeren op oudere laptops waarop windows niet meer wilde draaien (of continu allerlei problemen mee ontstonden waardoor het supertraag werd). Ze waren er eigenlijk zo mee vertrokken. Met een beetje moderne distro is alles even gebruikersvriendelijk als in windows. Gewoon muisklikken en zo. Een aantal dingen zit wat op een andere plaats. Maar dat is meer een kwestie van wennen dan dat het nu zo speciaal ingewikkeld is. Moderne gebruikersvriendelijke distro's zijn bijvoorbeeld Ubuntu (of de variant Linux Mint). OpenSuse is ook behoorlijk gebruikersvriendelijk.
Als je Windows gewend bent en de 'schok' van verandering zo klein mogelijk wilt houden, is een distro met KDE aan te raden. Dat lijkt meer op windows dan bijvoorbeeld Gnome. Persoonlijk vind ik Gnome dan weer mooier/gebruikersvriendelijker als je er eenmaal aan gewend bent, maar dat is ook een kwestie van smaak.
Ik gebruik zelf Linux als enige systeem en ik heb een bedrijf. Doe dus gewoon alles in Linux en dat kan ook gewoon. Van Office tot internet, mail, tekenprogramma's, zelfs CAD, films kijken. In principe is er weinig tot niets wat je met een Linux PC niet kunt wat met een Windows PC wel kan tegenwoordig. Ik gebruik wel regelmatig de command-line om commando's in te typen, maar dat is ook een stukje geekiness. Ik hou er gewoon van om van alles te tunen. Dat deed ik toen ik Windows nog gebruikte ook trouwens. De aard van het beestje zeg maar.
Iemand Windows 8 al eens geprobeerd? Dat is ook aardig wennen hoor. Daar zit ook alles opeens ergens anders en daar moet je dus ook even behoorlijk aan wennen. Het kostte mij bijvoorbeeld even googlen om uit te vinden hoe je in godsnaam een Metro app weer afsloot (er zaten geen kruisjes meer in de bovenhoek). Wat trouwens wel grappig is is dat Windows 8 een heleboel features heeft gekopieerd van Linux en nog wat van Mac OSX.
Wat gebruikersvriendelijkheid en stabiliteit betreft trouwens, schijnt Mac OSX heel erg goed te zijn. Maar dat werkt dus allemaal net *weer* wat anders dan Window of Linux. Ik kruip wel eens achter de Mac van Ravelijne maar ik raak er geen wijs uit. Gewoon een programma sluiten bijvoorbeeld, ... ik vind gewoon niet waar het zit. Het is erg anders allemaal. Dat wil totaal niet zeggen dat Mac OSX een kutsysteem zou zijn. Ik heb me er gewoon nog nooit in verdiept. That's all.
Als je Windows gewend bent en de 'schok' van verandering zo klein mogelijk wilt houden, is een distro met KDE aan te raden. Dat lijkt meer op windows dan bijvoorbeeld Gnome. Persoonlijk vind ik Gnome dan weer mooier/gebruikersvriendelijker als je er eenmaal aan gewend bent, maar dat is ook een kwestie van smaak.
Ik gebruik zelf Linux als enige systeem en ik heb een bedrijf. Doe dus gewoon alles in Linux en dat kan ook gewoon. Van Office tot internet, mail, tekenprogramma's, zelfs CAD, films kijken. In principe is er weinig tot niets wat je met een Linux PC niet kunt wat met een Windows PC wel kan tegenwoordig. Ik gebruik wel regelmatig de command-line om commando's in te typen, maar dat is ook een stukje geekiness. Ik hou er gewoon van om van alles te tunen. Dat deed ik toen ik Windows nog gebruikte ook trouwens. De aard van het beestje zeg maar.
Iemand Windows 8 al eens geprobeerd? Dat is ook aardig wennen hoor. Daar zit ook alles opeens ergens anders en daar moet je dus ook even behoorlijk aan wennen. Het kostte mij bijvoorbeeld even googlen om uit te vinden hoe je in godsnaam een Metro app weer afsloot (er zaten geen kruisjes meer in de bovenhoek). Wat trouwens wel grappig is is dat Windows 8 een heleboel features heeft gekopieerd van Linux en nog wat van Mac OSX.
Wat gebruikersvriendelijkheid en stabiliteit betreft trouwens, schijnt Mac OSX heel erg goed te zijn. Maar dat werkt dus allemaal net *weer* wat anders dan Window of Linux. Ik kruip wel eens achter de Mac van Ravelijne maar ik raak er geen wijs uit. Gewoon een programma sluiten bijvoorbeeld, ... ik vind gewoon niet waar het zit. Het is erg anders allemaal. Dat wil totaal niet zeggen dat Mac OSX een kutsysteem zou zijn. Ik heb me er gewoon nog nooit in verdiept. That's all.
In het onderwijs wordt Linux trouwens ook veel gebruikt. In Nederland is dat nog redelijk beperkt maar in enkele Skandinavische landen en streken in Duitsland en Spanje wordt op school bijna uitsluitend met een speciale educatieve Linux gewerkt (Skolelinux ofwel Debian-Edu). Er is ook erg veel educatieve software geschreven voor Linux.
Ik sta overigens open om hier en daar wat tips/advies te geven over Linux, als het me niet TE veel tijd gaat kosten :-)
Ik sta overigens open om hier en daar wat tips/advies te geven over Linux, als het me niet TE veel tijd gaat kosten :-)
- kitten
Da's nou net het probleem he?
Het kost wel veel tijd. En ja, Win8 zal vast ook heel erg wennen zijn. Maar daarvan zal de groep mensen die je kan helpen heel snel groeien en de documentatie is ook beter en vindbaarder. Mij ga je echt niet overtuigen. Ik heb samen gewoond met een Linux liefhebber, ik heb mijn portie echt wel gehad. 

Samengewoond met een linux-liefhebber? Dat is dan waarschijnlijk al een aantal jaren geleden? In elk geval is linux juist de afgelopen jaren nogal grondig veranderd en veel gemakkelijker geworden in het gebruik. De mensen waarbij ik linux geïnstalleerd had, waren tot op dat moment alleen windows gewend en zoals gezegd waren ze er zo mee vertrokken en hebben sindsdien nooit meer problemen met trage vastlopende laptops met virussen, malware en al dat soort dingen. Maar het maakt wel een aardig verschil welke distro je installeert. Er zijn distro's die echt bedoeld zijn voor geeks, waarvoor je wel heel veel kennis van linux nodig hebt om het te gebruiken. En je hebt distro's die even gemakkelijk in het gebruik zijn als windows of Mac OSX. Zoveel tijd hoeft het dus allemaal niet te kosten.
Een duidelijk voorbeeld van hoe gebruikersvriendelijk linux kan zijn vormen trouwens de Android smartphones. Android is namelijk linux.
Qua documentatie is er trouwens ontzettend veel goede documentatie en fora over linux op internet te vinden, ook Nederlandstalig. Ik zie niet zo dat de windows documentatie zoveel beter is.
Maar ja, als je een nieuwe HD-recorder of videorecorder koopt, moet je meestal toch ook even de gebruiksaanwijzing lezen om de mogelijkheden te leren kennen, omdat die net weer anders werkt dan de vorige. Zo gaat dat met veel dingen.
Een duidelijk voorbeeld van hoe gebruikersvriendelijk linux kan zijn vormen trouwens de Android smartphones. Android is namelijk linux.
Qua documentatie is er trouwens ontzettend veel goede documentatie en fora over linux op internet te vinden, ook Nederlandstalig. Ik zie niet zo dat de windows documentatie zoveel beter is.
Maar ja, als je een nieuwe HD-recorder of videorecorder koopt, moet je meestal toch ook even de gebruiksaanwijzing lezen om de mogelijkheden te leren kennen, omdat die net weer anders werkt dan de vorige. Zo gaat dat met veel dingen.
- Mack
Mwoa, valt mee. Ik ben ook een Linux-liefhebber uit vroegere tijden (sinds '98) en daarvoor ook al eens eerdere versies van Unix en Next onder m'n vingers gehad.
Toen kwam Mac OS-X uit en werd ik lui.
Toen kwam Mac OS-X uit en werd ik lui.

I'm whelmed. Not overwhelmed, not underwhelmed, just the right amount of whelmed.
*glimlacht*Marijke schreef:Linux liefhebbers zijn een beetje als born-again-christians of ex-rokers. Hahahahahhaa.
Ik geef toe dat ik me af en toe wat linux betreft als een zealot gedraag. Enerzijds is dat enthousiasme, anderzijds een stukje overtuiging. Ik vind het geweldig dat er een OS bestaat dat voor een deel door vrijwilligers gemaakt en in stand gehouden wordt, wat vrij en kopieerbaar en door iedereen die dat wil (en kan) veranderbaar, openbaar gemaakt wordt. Niks copyright, niks licentierechten, niks afhankelijkheid kweken van één of enkele software-reuzen die tamelijk ongecontroleerd van alles kunnen uitspoken met je privacy en je dagelijkse werkwijze. In die zin is voor mij de keuze voor linux ook een stukje een politieke keuze.
Daarnaast is het een stuk hobby. Ik schep er plezier in om de manier waarop ik met mijn computer werk zelf vorm te geven zoals ik dat wil. Wat ik handig vind, wat ik mooi vind en wat ik goed vind werken. Daar zit een stukje individualisme in en een stukje technisch geekery. Ik probeer van alles uit, lees erover, pas dingen weer aan als het me niet bevalt, loop dan *natuurlijk* ook tegen problemen aan, maar bevind me dan in een on-line community die geweldig behulpzaam is en waarmee je een stukje passie kunt delen.
Natuurlijk is dat niet voor iedereen. Als je een PC gewoon wilt *gebruiken* op een zo gemakkelijk mogelijke manier, dan zal dit laatste stukje je niet aanspreken. Fair enough. Maar daarom zijn er tegenwoordig ook distro's die ook die groep mensen prima bedient. Gewoon installeren en plug-and-play en draaien maar. Ook dat kan dus.
De laatste Windows versie die ik intensief gebruikt heb (als dagelijks systeem) was Windows XP. En ik vond dat persoonlijk een hoogst ergerlijk systeem. Het werkte, ok, althans, in het begin. Je had er wel een degelijke virusscanner bij nodig want het is en blijft een erg kwetsbaar systeem. Maar goed, dan werkte het op zich ok. Maar zodra je regelmatig nieuwe software installeerde en weer verving door andere software, als je, zoals ik, een tinkerer bent met computers, dan duurde het niet lang of je PC was niet meer vooruit te branden. Telkens weer moest ik de schijf defragmenteren en ongeveer elk jaar (en soms al na een half jaar) was het gewoon nodig om Windows compleet opnieuw te installeren. En dat kostte me dan inclusief alle software die ik dan na talloze reboots tussendoor weer moest installeren ongeveer 2 volle dagen. Wat dat betreft vond ik linux een verademing. Installatie inclusief de basissoftware die ik vaak gebruik, kost me nu ongeveer een half uur. Dan nog de speciale software en instellingen weer terugzetten, een paar uurtjes. En dat is eigenlijk zelfs zelden nodig, want linux blijft gewoon stabiel en blijft draaien, ook na jaren nog, zonder dat je allerlei rare dingen uit moest halen.
Oh jee, daar ga ik dus weer, hehe :-) Ex-roker ben ik nog niet. Wel ex-windows-gebruiker. Misschien net zo erg ;-)
- JerryM
Het hangt er dus echt maar vanaf hoe je je pc gebruikt, en ook jij moet dus eigenlijk nieuwe ervaring gaan opdoen met W7, die staat er bij mij bijvoorbeeld al weer 2,5j op, en ik kan niet zeggen dat ik nooit wat vervang.
Mijn machines hebben ook lange uptimes, alleen maar door stoppen die klappen liggen ze eruit soms.
Mijn machines hebben ook lange uptimes, alleen maar door stoppen die klappen liggen ze eruit soms.
"You see this? This is what you want, but you can't have.... unless I let you."
- STM
- Abraham Lincoln
- STM
- Abraham Lincoln