het beweeg-topic
Re: het beweeg-topic
Na 18 jaar ben ik nu eindelijk weer gaan sporten.
Ik doe aan fitness en kracht training.
Gelukkig zit er een fijn sportcomplex in mijn dorp.
Hier kan ik voor één bedrag alles doen wat ik wil.
Naast de fitness, kan ik hier ook mijn joga lessen volgen.
En als kers op de taart hebben ze ook een fijne sauna.
Hierdoor kan ik mezelf motiveren om eerst te gaan sporten en dan als beloning lekker uitrusten in de sauna.
Echt een aanrader!
Ik doe aan fitness en kracht training.
Gelukkig zit er een fijn sportcomplex in mijn dorp.
Hier kan ik voor één bedrag alles doen wat ik wil.
Naast de fitness, kan ik hier ook mijn joga lessen volgen.
En als kers op de taart hebben ze ook een fijne sauna.
Hierdoor kan ik mezelf motiveren om eerst te gaan sporten en dan als beloning lekker uitrusten in de sauna.
Echt een aanrader!
Juffie, ik herken je verhaal. Niet alleen uit eigen ervaring maar ook van bijna elke vrouwelijke collega/vriendin die vind dat ze moet sporten om fit te worden, af te slanken e.d. maar eigenlijk een avond op de bank verkiest boven sporten (de mannen in mijn omgeving lijken sportiever en/of meer gedisciplineerd te zijn dan de vrouwen in mijn omgeving). Dat is korte termijn denken en heel makkelijk en verleidelijk maar het maakt dat je niet fit blijft, baalt van je lijf en gebrek aan wilskracht, doorzettingsvermogen e.d. (ook eigen ervaring). Tip is: gewoon doen. Kom van die bank!
- Voleuse
Dat vind ik persoonlijk echt een loze tip
. Ik bedoel, het probleem is niet dat ik mezelf niet kan forceren om iets te doen wat ik niet leuk vind (van de bank komen). Maar structureel veel moeite doen om iets wat ik niet leuk vind? Dat gaat gewoon tegen alle principes in! (Interessant trouwens hoe je dit zou kunnen beinvloeden met een behavioristisch-achtig beloning/strafprogramma. Maar goed, dat is een ander verhaal)

I need you to press me down before my body flies away from me ~ Tune yards, Powa
- kitten
Wauw juffie! Dat had ik kunnen schrijven! Daaraan toevoegen dat het onmogelijk is om vaste routine in te bouwen in mijn leven. Ik kan geen vaste avond voor iets reserveren. Dan heb ik kids, dan niet, dan zijn er schooldingen, dan weer optredens of verjaardagen, belangrijke gesprekken, noem maar op! Maar ook het "gedoe" en nooit een sport kunnen vinden die ik leuk vond.
@Cera: dus je snapt gebrek aan wilskracht en doorzettingsvermogen en je tip is "gewoon doen"? Beetje het toppunt van gebrek aan inzicht, als je het mij vraagt...
@Cera: dus je snapt gebrek aan wilskracht en doorzettingsvermogen en je tip is "gewoon doen"? Beetje het toppunt van gebrek aan inzicht, als je het mij vraagt...
Wat ik legaal heb koop ik bij audible.com, maar die hebben wel alleen engelstalige boeken.lotus {P} schreef:hmm, is misschien ook een idee. Enig idee waar je audioboeken kan vinden voor een ipod?
- juffie
- Site Admin
@Voleuse, ik ben toen gestopt omdat mijn toenmalige danspartner liever wilde stoppen (en een andere man vinden op dat niveau valt niet mee), en omdat ik op de meest kloterige tijd denkbaar moest dansen (zaterdagavond om 18:00 uur).
Dat is inmiddels ook alweer dik 10 jaar geleden hoor.
@Cera. Ja. Vertel me iets dat ik nog niet wist.... Duh.
Dat is inmiddels ook alweer dik 10 jaar geleden hoor.

@Cera. Ja. Vertel me iets dat ik nog niet wist.... Duh.
MILF 

- Ravelijne
Wat voor mij werkt is een paar workout DVDs op stand-by hebben. Dat kan ik tussendoor doen als mijn lijf meewerkt en ik zin/fut heb. Ik neem mezelf ook niet eens voor om dan-en-dan iets te gaan doen, ik neem me alleen voor om het in gedachten te houden als ik er zin in heb, en alle spullen onder handbereik op te ruimen (dus DVD, yoga mat, iets van kleding) zodat ik ook zo kan beginnen als ik er voor kies. Soms doe ik een paar weken niets (blessure, geen tijd, geen zin), maar ongemerkt doe ik het inmiddels lang genoeg, vaak genoeg dat ik echt effect begin te merken.
Ik heb wel heel lang gezocht naar dit verzamelingetje DVD's. Ik heb een Bellydance workout, een pilates-achting 'Save Your Lower Back' en een paar yoga DVDs. Ik heb behoorlijk lang gezocht en veeeeeeeel dingen gedownload en op Youtube bekeken voor ik dingen kocht, want het gros is te moeilijk, te saai of niet geschikt voor mij. Maar nu heb ik een verzameling waar ik ook echt wat mee kan en waar ik geen blessures aan over hou. En waar ik wat mee af kan wisselen, wat het ook leuk houdt.
Ik heb wel heel lang gezocht naar dit verzamelingetje DVD's. Ik heb een Bellydance workout, een pilates-achting 'Save Your Lower Back' en een paar yoga DVDs. Ik heb behoorlijk lang gezocht en veeeeeeeel dingen gedownload en op Youtube bekeken voor ik dingen kocht, want het gros is te moeilijk, te saai of niet geschikt voor mij. Maar nu heb ik een verzameling waar ik ook echt wat mee kan en waar ik geen blessures aan over hou. En waar ik wat mee af kan wisselen, wat het ook leuk houdt.

- Crownless
Wat ik zelf doe is blijven proberen tot ik iets leuks vind. Ik vind rennen leuk, lekker verstand op nul. Crosstrainer vind ik daarom ook leuk. Ik vond vechtsporten best leuk, maar werd uiteindelijk heel onzeker omdat ik mezelf ging vergelijken met anderenben ik ook niet zo handig ben.
Maar ik vind het nog steeds gedoe. Ik ga vaker fitnessen als ik de auto kan pakken. En ik vind het idd gedoe om de deur uit te gaan. Mijn tip: plan sporten (fitness) in op momenten dat je toch al de deur uit bent. Na je werk. Na de fysio. Voor het boodschappen doen. Na een willekeurige afspraak. Voor mij werd de drempel minder hoog.
Ik vind het echt jammer dat er geen douche op mijn fitnesscentrum is. Dan zou ik ook voor het boodschappen doen kunnen gaan. No way dat ik bezweet en al door de appie ga lopen.
Maar ik vind het nog steeds gedoe. Ik ga vaker fitnessen als ik de auto kan pakken. En ik vind het idd gedoe om de deur uit te gaan. Mijn tip: plan sporten (fitness) in op momenten dat je toch al de deur uit bent. Na je werk. Na de fysio. Voor het boodschappen doen. Na een willekeurige afspraak. Voor mij werd de drempel minder hoog.
Ik vind het echt jammer dat er geen douche op mijn fitnesscentrum is. Dan zou ik ook voor het boodschappen doen kunnen gaan. No way dat ik bezweet en al door de appie ga lopen.
If history repeats itself, I'm so getting a dinosaur!
Waarom zou het met sport anders zijn dan met andere terugkerende dingen die mensen niet leuk (kunnen) vinden? Werk, huishouden, sociale verplichtingen. Als je geen zin hebt doe je het (uiteindelijk) toch vanwege de noodzaak. Ik heb 's ochtends ook regelmatig geen zin om m'n bed uit te komen voor werk of een familiebezoek en doe het toch. Ik vind sporten (onderhoud van je lichaam) minstens net zo noodzakelijk als bijvoorbeeld het op orde houden van je leefomgeving. Ook al heb ik geen zin, ik ga en dan komt de zin vanzelf. En ik probeer met afleiding in de vorm van het kijken naar series het sporten zo aangenaam mogelijk te maken. Jammer dat jullie het een loze tip vinden. Voor mij en m'n lief werkt het in elk geval wel.
- miss_meeko
Ik vond sporten ook totaal niet leuk, en nu is het nog geen grote hobbie van mij. Al ga ik er niet meer met tegenzin heen en kom ik wel steeds vaker met spierpijn thuis.
Wat mij wel heeft geholpen is een sportschool vlakbij mijn werk en meedoen met een mini groepje met aquagym. Op woensdagochtend doe ik nu mee met een les aquaspinning, voordeel ervan is dat iedereen in het water zit dus je ook een stuk minder goed ziet hoe mallotig alles is, en toen dat een tijdje goed ging ben ik ook op vrijdagochtend aquamix erbij gaan doen (afwisselend aquarobic, aquaspinning, aquajogging). Je wordt bij dat minigroepje op woensdag heel snel gemist, wordt ook gevraagd of je weer komt en die trainer is zelfs zo fanatiek dat hij rustig mensen gaat bellen als ze een paar keer geweest zijn of er soms iets aan de hand is.
Daarnaast probeer ik in dezelfde sportschool ook geregeld met Toran mee te gaan fitnessen, maar dat komt door de drukte er de laatste tijd niet veel van.
Maar ja, die motivatie, het is gewoon moeilijk om die te krijgen, al is het wel makkelijker (voor mij) om hem eenmaal te houden als het stap voor stap in je ritme komt.
Wat mij wel heeft geholpen is een sportschool vlakbij mijn werk en meedoen met een mini groepje met aquagym. Op woensdagochtend doe ik nu mee met een les aquaspinning, voordeel ervan is dat iedereen in het water zit dus je ook een stuk minder goed ziet hoe mallotig alles is, en toen dat een tijdje goed ging ben ik ook op vrijdagochtend aquamix erbij gaan doen (afwisselend aquarobic, aquaspinning, aquajogging). Je wordt bij dat minigroepje op woensdag heel snel gemist, wordt ook gevraagd of je weer komt en die trainer is zelfs zo fanatiek dat hij rustig mensen gaat bellen als ze een paar keer geweest zijn of er soms iets aan de hand is.
Daarnaast probeer ik in dezelfde sportschool ook geregeld met Toran mee te gaan fitnessen, maar dat komt door de drukte er de laatste tijd niet veel van.
Maar ja, die motivatie, het is gewoon moeilijk om die te krijgen, al is het wel makkelijker (voor mij) om hem eenmaal te houden als het stap voor stap in je ritme komt.
- pluis
Ik houd nog steeds niet van sporten, maar ik doe het wel. Nou ja, soort van.
We hebben thuis een spinfiets, en daar zit ik twee of drie keer per week 40 minuten op. T is niet veel, maar je gaat er van zweten en je raakt buiten adem, en.. da's dan sport, denk ik. Muziekje bij en aan iets anders denken..
Afvallen doe ik er overigens niet van. Zelfs nu ik al meer dan zeven weken geen snoep, koekjes en toegevoegde suikers eet en ernstig gematigd heb met de koolhydraten (dat fietsen doe ik al veel langer) merk ik maar nauwelijks verschil. T is vals
Ik gooi het er maar op dat het goed is voor m'n longen, dan voel ik me er een beetje beter over.
We hebben thuis een spinfiets, en daar zit ik twee of drie keer per week 40 minuten op. T is niet veel, maar je gaat er van zweten en je raakt buiten adem, en.. da's dan sport, denk ik. Muziekje bij en aan iets anders denken..
Afvallen doe ik er overigens niet van. Zelfs nu ik al meer dan zeven weken geen snoep, koekjes en toegevoegde suikers eet en ernstig gematigd heb met de koolhydraten (dat fietsen doe ik al veel langer) merk ik maar nauwelijks verschil. T is vals

Ik gooi het er maar op dat het goed is voor m'n longen, dan voel ik me er een beetje beter over.
- eireann
- Site Admin
Bewegen werkt voor mij het best als het onderdeel is van m'n dagelijkse routine. Naar m'n werk lopen bijvoorbeeld. Als dat niet kan ben ik er al snel klaar mee.
@ juffie: waarom kan je niet met evy beginnen als je de voordeur uitstapt? Je hoeft toch niet eerst ergens anders naar toe om te lopen?
@ juffie: waarom kan je niet met evy beginnen als je de voordeur uitstapt? Je hoeft toch niet eerst ergens anders naar toe om te lopen?
**Self Rescuing Princess**
- skaoot
@Cera: de vergelijking van sport met niet leuke maar noodzakelijke dingen als studie, werk, familie gaat niet helemaal op. Sport is gezond, sure, maar niet hetzelfde soort noodzaak. Plus, omdat er al vanalles is wat wel echt moet, kan ik me voorstellen dat je dan geen zin hebt in oooook nog ''moeten" sporten. Heb ik zelf ook.
@juffie: ik ren bij gebrek aan park ook door de wijk en industriegebied. Er is een parkje maar daar ben ik zo doorheen nu
@juffie: ik ren bij gebrek aan park ook door de wijk en industriegebied. Er is een parkje maar daar ben ik zo doorheen nu

This heart gets stronger, this skin gets thicker, this mouth gets louder (Danko Jones)
Oh a shiny squirrel in your pants!
Oh a shiny squirrel in your pants!
voor mij is sporten toch echt iets anders als huishouden (wat gewoon moet) en familiebezoek. In sporten ligt voor mij geen enkele noodzaak, behalve dan het versteken van mijn beenspieren zodat ik iets minder knieklachten heb. Maar de motivatie is bij mij altijd ver te zoeken. Ondanks dat de sportschool bijna bij mij om de hoek zit, ik voor of na die tijd boodschappen kan doen (want AH zit er vlak bij) en ik weet dat het beter is. Ik ga nu voornamelijk omdat ik het anders zonde vind van het geld, niet omdat ik het leuk vind. Ik vond het niet leuk, vind het niet leuk en zal het ook nooit leuk vinden. En kom me niet aan met: dat komt na verloop van tijd wel, want ik ben nu al 7 maaanden bezig en het is voor mij altijd nog een opgaaf.
Ik begin sporten steeds beetje leuker te vinden. Ik merk dat mijn conditie vooruit is gegaan.
Ik combineer het op woensdag vaak met mijn stage, door er meteen naar toe te rijden.
In het weekend ga ik meestal op zaterdagmorgen. Ik had wel zoiets van ik moet er met de auto naar toe omdat het ver is en geen zin enz.. nu in mijn voorjaarsvakantie ben ik te fiets naar de sportschool gegaan.
Naast dat fitnessen heb ik vorige maand skates gekocht en ga als het weer het toe laat ook wel skaten. Heb alleen nog geen goede wegen gevonden met fijn skatend asfalt
Ik combineer het op woensdag vaak met mijn stage, door er meteen naar toe te rijden.
In het weekend ga ik meestal op zaterdagmorgen. Ik had wel zoiets van ik moet er met de auto naar toe omdat het ver is en geen zin enz.. nu in mijn voorjaarsvakantie ben ik te fiets naar de sportschool gegaan.
Naast dat fitnessen heb ik vorige maand skates gekocht en ga als het weer het toe laat ook wel skaten. Heb alleen nog geen goede wegen gevonden met fijn skatend asfalt