BDSM een geaardheid?
- eireann
- Site Admin
Re: BDSM een geaardheid?
Ik denk dat het er op terug komt dat het niet voor iedereen een geaardheid is?
**Self Rescuing Princess**
Of dat niks zo stabiel is, en dat "geaardheid" als vaststaan gegeven sowieso overrated is 

- kitten
Ja, dat zei je gisteren idd ook al, Catharina. (En nogmaals tnx voor dat fijne gesprek).
En ik wéét wel dat als je geen behoefte meer hebt, dat je dan vanzelf door vloeit in het volgende dat je dan wel verlangt, maar dan moet ik heel mijn leven omgooien! Ik krijg het al benauwd bij het idee. Gaan mijn partners daar net zo makkelijk in mee? En wat heb ik dan?
Ik krijg er nogal een existentiële crisis van.
Ben vanmorgen ook niet-fijn wakker geworden. Ik weet toch zeker wel wie ik ben?? De gedachte dat dat "zomaar" kan veranderen... Ik wil ook niet lesbisch worden en daar heb ik wel vertrouwen in. Ik vind het helemaal niet leuk om wantrouwen te krijgen in wie ik ben en zal zijn! :icon_sad:
Ik ga mijn kop maar weer eens terug onder het zand steken.
En ik wéét wel dat als je geen behoefte meer hebt, dat je dan vanzelf door vloeit in het volgende dat je dan wel verlangt, maar dan moet ik heel mijn leven omgooien! Ik krijg het al benauwd bij het idee. Gaan mijn partners daar net zo makkelijk in mee? En wat heb ik dan?
Ik krijg er nogal een existentiële crisis van.

Ik ga mijn kop maar weer eens terug onder het zand steken.
- eireann
- Site Admin
lijkt me goed plan kitten, dat kop in het zand. Wat de 1 is gebeurd hoeft de ander niet te gebeuren tenslotte.
Problemen kan je pas oplossen als ze er zijn!
Er liggen ook geen vanilles wakker dat ze misschien wel masochist gaan worden tenslotte
Geniet maar lekker van het nu
Problemen kan je pas oplossen als ze er zijn!
Er liggen ook geen vanilles wakker dat ze misschien wel masochist gaan worden tenslotte

Geniet maar lekker van het nu
- Mack
Ik heb ook een aantal jaren mijn gevoelens op een laag pitje gehad. Ik probeerde die energie op een andere manier te richten, o.a. via het dansen. Dat ging vrij goed, maar ik ben ontzettend blij dat ik weer terug ben. :icon_biggrin:
I'm whelmed. Not overwhelmed, not underwhelmed, just the right amount of whelmed.
eireanne schreef:Problemen kan je pas oplossen als ze er zijn!
daarnaast zijn problemen ook pas problemen als je er problemen van maakt:)
dat zou heel goed kunnen, al denk ik dat het bij mij wel een soort van geaardheid is.eireanne schreef:Ik denk dat het er op terug komt dat het niet voor iedereen een geaardheid is?
omdat alles zo van zelf ging, en ik er pas achter kwam dat aan sm deed voor ik wist dat het sm was/is.
een vriendin zei een keer tegen mij dat het voor haar meer een soort spelletje was om hun sexleven op te leuken en spannend te houden.
en in dat laatste geval kan ik me wel voorstellen dat het gevoel weg gaat, in mijn eigen geval denk ik van niet.
maar zeker weten doe ik dat natuurlijk niet.
en zolang men geen waardeoordeel hangt aan geaardheid of niet, maakt het mij niet uit hoe men het beleeft als hun maar lol hebben.
- eireann
- Site Admin
Hoe denk je er nu over kitten? Niet zo zeer door de reacties maar door een paar dagen verder na dat je het gelezen had?
- kitten
De rust is wel een beetje terug. De gedachte dat ik zulke fantasieën toch van kleins af aan had en dat ik nog nooit van 'nilla sex heb kunnen genieten... Ik kan me gewoon niet voorstellen dat dat veranderen kan. Dus ik ga er gewoon vanuit dat dat niet gebeurt. De gedachte blijft eng...
Jou een beetje inschattend kitten. Maak ik me in het geheel geen zorgen (grinzz).
Een mens blijft nooit hetzelfde, verandert continue,
daarvoor is ie veel te complex voor. Maar verandering heeft ook te maken met dingen anders willen dan voorheen. Verandering komt niet van buiten. Gaat het om iets wezenlijk dan moet dat goed voelen. Anders verander je niet.
De dingen waar jij als persoon zo intens van geniet zullen echt niet van de een op andere dag zomaar veranderen.
Op een zonnige dag kun je net als een ander gewoon van een vanille ijsje blijven genieten
Een mens blijft nooit hetzelfde, verandert continue,
daarvoor is ie veel te complex voor. Maar verandering heeft ook te maken met dingen anders willen dan voorheen. Verandering komt niet van buiten. Gaat het om iets wezenlijk dan moet dat goed voelen. Anders verander je niet.
De dingen waar jij als persoon zo intens van geniet zullen echt niet van de een op andere dag zomaar veranderen.
Op een zonnige dag kun je net als een ander gewoon van een vanille ijsje blijven genieten

hmmm....is BDSM een geaardheid?
En als je de vraag wat breder trekt zoals kitten doet: kan een geaardheid veranderen? En is het dan nog wel een geaardheid?
Voor sommige zal BDSM een geaardheid zijn zoals homoseksualiteit ook een geaardheid is, voor anderen zal het een fase of een "spicy thing between the sheets" zijn. Er zijn tenslotte ook genoeg mensen die tijdelijk experimenteren met hetzelfde geslacht uit nieuwsgierigheid en geilheid en niet omdat ze biseksueel of homoseksueel zijn.
Wat ik me afvraag is of BDSM aanleg genetisch door gegeven kan worden?
In mijn directe familie zijn er toch beduidend veel mensen met een voorkeur/geschiedenis voor wat hardere en perverse seksuele zaken. In mijn geval ben ik dan ook overtuigd van het feit dat het ( naast opvoeding en cultuur) ook een genetisch ding is.
Anderen met eenzelfde ervaring? Of juist helemaal het tegenovergestelde?
edit: het genetische ding klopt bij nader inzien helemaal niet, want dan zou homoseksualiteit ook genetisch door gegeven kunnen worden. FAIL!
En als je de vraag wat breder trekt zoals kitten doet: kan een geaardheid veranderen? En is het dan nog wel een geaardheid?

Voor sommige zal BDSM een geaardheid zijn zoals homoseksualiteit ook een geaardheid is, voor anderen zal het een fase of een "spicy thing between the sheets" zijn. Er zijn tenslotte ook genoeg mensen die tijdelijk experimenteren met hetzelfde geslacht uit nieuwsgierigheid en geilheid en niet omdat ze biseksueel of homoseksueel zijn.
Wat ik me afvraag is of BDSM aanleg genetisch door gegeven kan worden?
In mijn directe familie zijn er toch beduidend veel mensen met een voorkeur/geschiedenis voor wat hardere en perverse seksuele zaken. In mijn geval ben ik dan ook overtuigd van het feit dat het ( naast opvoeding en cultuur) ook een genetisch ding is.
Anderen met eenzelfde ervaring? Of juist helemaal het tegenovergestelde?
edit: het genetische ding klopt bij nader inzien helemaal niet, want dan zou homoseksualiteit ook genetisch door gegeven kunnen worden. FAIL!

ik denk dat karaktereigenschappen absoluut erfelijk kunnen zijn.
ik herken heel veel van mijn karakter in mijn kinderen, de oudste is ook poos actief geweest in de scene, als sub, al mocht ze zelf ook graag touwtjes knopen. De andere twee zijn niet actief in de scene, maar bij dochter2 zitten er absoluut kenmerken in haar relatie die je er onder zou kunnen laten vallen.
Ik heb het dan vooral over karaktertrekken als: volgzaam, dienstbaar, graag leiding hebben, overal even bevestiging voor nodig hebben en nog een paar.
Dit hoeft zich uiteraard niet te uiten in een bdsm relatie, dus of het bdsm-er zijn nu echt erfelijk is, durf ik niet te stellen.
ik herken heel veel van mijn karakter in mijn kinderen, de oudste is ook poos actief geweest in de scene, als sub, al mocht ze zelf ook graag touwtjes knopen. De andere twee zijn niet actief in de scene, maar bij dochter2 zitten er absoluut kenmerken in haar relatie die je er onder zou kunnen laten vallen.
Ik heb het dan vooral over karaktertrekken als: volgzaam, dienstbaar, graag leiding hebben, overal even bevestiging voor nodig hebben en nog een paar.
Dit hoeft zich uiteraard niet te uiten in een bdsm relatie, dus of het bdsm-er zijn nu echt erfelijk is, durf ik niet te stellen.
@phedre: dat je karaktertrekken van jezelf in je kinderen terug ziet, betekent niet dat die karaktertrekken automatisch genetisch zijn. Het kan net zo goed gaan om gedrag dat ze (bewust of onbewust) van jou geleerd of overgenomen hebben.
@ruby: waarom zou homoseksualiteit niet genetisch kunnen zijn? Er zitten meer dingen in onze genen die het voortbestaan van de soort niet bevorderen. Talrijke genetische ziektes bijvoorbeeld. Daarnaast kunnen genen veranderen of muteren. Al kom je dan gevaarlijk dichtbij de opvatting dat homoseksualiteit een schadelijke afwijking is.
Ik denk overigens dat je bdsm-gevoelens voor een deel ook samenhangen met hormonen, net als seksualiteit. Er is al gezegd dat je seksuele gevoelens door bijvoorbeeld depressies tijdelijk kan kwijtraken. Volgens mij kan je ze ook volledig kwijtraken door zoiets als de overgang. Het zou me niet verbazen als datzelfde dan geldt voor BDSM-gevoelens. Vooral als seksualiteit en bdsm bij iemand met elkaar verbonden zijn.
@ruby: waarom zou homoseksualiteit niet genetisch kunnen zijn? Er zitten meer dingen in onze genen die het voortbestaan van de soort niet bevorderen. Talrijke genetische ziektes bijvoorbeeld. Daarnaast kunnen genen veranderen of muteren. Al kom je dan gevaarlijk dichtbij de opvatting dat homoseksualiteit een schadelijke afwijking is.
Ik denk overigens dat je bdsm-gevoelens voor een deel ook samenhangen met hormonen, net als seksualiteit. Er is al gezegd dat je seksuele gevoelens door bijvoorbeeld depressies tijdelijk kan kwijtraken. Volgens mij kan je ze ook volledig kwijtraken door zoiets als de overgang. Het zou me niet verbazen als datzelfde dan geldt voor BDSM-gevoelens. Vooral als seksualiteit en bdsm bij iemand met elkaar verbonden zijn.
Ik heb wel eens gelezen dat homosexualiteit inderdaad genetisch bepaald is.
Zelfs me afgevraagd of dat op zijn minst maakte dat ik er 'makkelijk' over dacht.
Er schijnen wel degelijk in sommige families als je de stamboom volgt wel degelijk lijnen te trekken te zijn. Een en ander wordt natuurlijk steeds dudielijker, omdat in de generaties voor ons men nog vaak trouwde omdat dat zo hoorde en je dus wel na kunt trekken, maar hooguit met duidelijke vermoedens.
Zelfs me afgevraagd of dat op zijn minst maakte dat ik er 'makkelijk' over dacht.
Er schijnen wel degelijk in sommige families als je de stamboom volgt wel degelijk lijnen te trekken te zijn. Een en ander wordt natuurlijk steeds dudielijker, omdat in de generaties voor ons men nog vaak trouwde omdat dat zo hoorde en je dus wel na kunt trekken, maar hooguit met duidelijke vermoedens.