Guardian_s schreef:nijntje schreef:eigenlijk elke nieuwe visfilet even een nieuwe scheut olie in de pan, omdat het nogal snel aanbakt, maar dat kan ook aan mijn pan liggen.
Even een tip die ik ooit van een professionele kok kreeg Nijntje, koekenpannen nooit met afwasmiddel afwassen, maar alleen spoelen met heet water.
Eventueel van te voren even opwarmen op het vuur en uitvegen met een stuk keukenpapier.
HALT!!
Klokken, klepels en stokpaardjes!
Maar weinig bakpannen vinden het leuk om niet afgewassen te worden. Een pan met anti-aanbaklaag MOET worden afgewassen met een sopje. Vetresten degraderen de laag snel. Dat gaat op voor PTFE lagen, maar ook voor die nieuwerwetsche (en naar mijn ervaring uitermate waardeloze) keramische lagen. In de vaatwasser mogen ze niet, ook zegt de fabrikant van wel. Roestvrij stalen pannen worden het liefst met de hand afgewassen, mogen eventueel in de afwasmachine maar zullen dan veel meer aanbakken. Geëmailleerd gietijzeren pannen was je het beste ook met een sopje af.
Alleen plaatstalen pannen (van roestend staal met hoog koolstof gehalte) en die van onbewerkt gietijzer (die zijn zeldzaam tegenwoordig) moet je niet afwassen maar slechts afspoelen heet water en een borsteltje om de bakresten kwijt te raken maar wat vet te behouden. Die pannen moeten een beetje vettig blijven, ze hoeven niet de kast uit te glibberen.
@Juffie: een koekenpan zonder antibaklaagjes warm je leeg op tot een temperatuur van 150-200 graden Celsius. Heet zat voor de hygiëne. Het is wel zo dat plaatstalen pannen wat smaak kunnen opnemen voor vis houd je er het beste eentje apart. Roestvrij staal mag wel goed schoongemaakt maar is wat moeilijker in gebruik en vooral een grotere investering. Plaatstaal kost afhankelijk van de maat tussen de 15 en 40 euro, voor een goede RVS leg je tussen de 115-250 euro neer bij mij, ze gaan allebei een leven lang mee.