het beweeg-topic
-
Re: het beweeg-topic
50 baantjes in een 25 meterbad he, dus 50x25 meter. Dat is echt niet zo heel veel
(maar ik ben er wel trots op, toch)

- Sabrina
Oh nice chell!
Whoooot! Ik ben best wel een beetje trots op mezelf!
Net terug van het zwembad, iets meer dan een uur gezwommen en zeventig baantjes! Ik had echt niet verwacht dat ik 't vol zou houden, maar het ging eigenlijk heel goed. Wel weer hetzelfde probleem wat ik al heb sinds ik ziek geworden ben: Zolang ik in beweging ben, gaat het goed, en zodra ik stil sta, krijg ik de klap. Longen die qua inhoud minstens 50% lijken te krimpen, veel te snelle (en ook onregelmatige) hartslag en duizelingen waardoor ik van m'n stokje ging in de kleedkamer. Wel balen, want het werkt heel demotiverend. Ik wil altijd doorgaan tot ik echt helemaal kapot ben (vind ik lekker, heb ik altijd al gehad), maar ik moet stoppen nog voordat m'n spieren moe zijn. Vraag me toch af waarom mijn lichaam zo raar doet... :S
Whoooot! Ik ben best wel een beetje trots op mezelf!

Net terug van het zwembad, iets meer dan een uur gezwommen en zeventig baantjes! Ik had echt niet verwacht dat ik 't vol zou houden, maar het ging eigenlijk heel goed. Wel weer hetzelfde probleem wat ik al heb sinds ik ziek geworden ben: Zolang ik in beweging ben, gaat het goed, en zodra ik stil sta, krijg ik de klap. Longen die qua inhoud minstens 50% lijken te krimpen, veel te snelle (en ook onregelmatige) hartslag en duizelingen waardoor ik van m'n stokje ging in de kleedkamer. Wel balen, want het werkt heel demotiverend. Ik wil altijd doorgaan tot ik echt helemaal kapot ben (vind ik lekker, heb ik altijd al gehad), maar ik moet stoppen nog voordat m'n spieren moe zijn. Vraag me toch af waarom mijn lichaam zo raar doet... :S
"Say you'll share with me one love, one lifetime. Say the word and I will follow you. Share each day with me, each night, each morning. Love me, that's all I ask of you" The Phantom of the Opera - All I Ask of You
- Sabrina
Maar dit gebeurt precies zo als ik eerder stop, dus dat is 't niet. Ik stop nu omdat ik weet dat als ik doorga tot m'n spieren ook moe zijn, ik mezelf niet meer overeind kan houden. Maar als ik na, I dunno, veertig baantjes stop met zwemmen, krijg ik zo'n beetje dezelfde klap, da's het vreemde.
Wel weer gemerkt dat ik van zwemmen blijer word dan van wandelen. Ik vind het leuker, ik heb minder pijn (want gewrichten worden niet zo belast) en ik heb ook meer te doen! Wandelen is saai, dan verveel ik me, maar met zwemmen heb ik constant iets te doen (al was het nu vooral proberen een weg te banen tussen de andere zwemmers door).
Wel weer gemerkt dat ik van zwemmen blijer word dan van wandelen. Ik vind het leuker, ik heb minder pijn (want gewrichten worden niet zo belast) en ik heb ook meer te doen! Wandelen is saai, dan verveel ik me, maar met zwemmen heb ik constant iets te doen (al was het nu vooral proberen een weg te banen tussen de andere zwemmers door).
"Say you'll share with me one love, one lifetime. Say the word and I will follow you. Share each day with me, each night, each morning. Love me, that's all I ask of you" The Phantom of the Opera - All I Ask of You
misschien eerst rustig uitdobberen voor je het bad uit gaat? Of gebeurd het dan ook al?
- phedre
- Contacteer:
betere opbouw en afbouw van het tempo en inspanning misschien Sabrina? 70 baantjes in een uur tijd, als je een tijd niks gedaan hebt, is best heel erg hartstikke veel, wat me doet vermoeden dat je best op behoorlijk hoog tempo hebt gezwommen. Begin eens rustiger, en zorg dat je ook weer zeker 10-15 baantjes afbouwt, zodat je weer tot rust komt voordat je t water uitstapt en de zwaartekracht het weer overneemt.
Ook voor zwemmen zijn er vast wel trainingsschema's te vinden op internet.
Ook voor zwemmen zijn er vast wel trainingsschema's te vinden op internet.
Het voordeel van slechte tijden is dat er altijd iets positiefs is om naar uit te kijken
- Sabrina
@Sayaatje: Dat helpt dus, gek genoeg, ook niet. 
@phedre: Ik ben eigenlijk gewoon afgegaan op de signalen van mijn lichaam, en ik trok het wel prima. Het was ietsje meer dan een uur hè, en baantjes van ca. 40-45 sec per 25m, dat valt toch best mee? Maar wel een goede, ga ik eens naar kijken.

@phedre: Ik ben eigenlijk gewoon afgegaan op de signalen van mijn lichaam, en ik trok het wel prima. Het was ietsje meer dan een uur hè, en baantjes van ca. 40-45 sec per 25m, dat valt toch best mee? Maar wel een goede, ga ik eens naar kijken.
- phedre
- Contacteer:
je hoeft niet het uiterste van je lichaam te vragen om toch heel moe te zijn. Een goede afbouw, zodat je hartslag weer terug naar normaal gaat is wel heel belangrijk. Het gebrek aan zwaartekracht in het water heeft zijn invloed op je bloeddruk e.d. die verdwijnt zodra je het water uit gaat. Dus echt een cooling down doen als je redelijk fanatiek gezwommen hebt is best heel belangrijk. Je gaat van een horizontale positie ook weer naar een verticale.. ook dat speelt mee. Geef je lijf de tijd om terug te gaan naar z'n normale toestand, gewoon even ontspannen met je hoofd boven water (dus wat rechter op) een paar baantjes schoolslag te zwemmen, eventueel gezellig kletsend met een vriend(in).
Na langere periode (en een uur is dan best lang) fanatiek zwemmen en dan t water uitklimmen, je houding veranderen, de druk van het water wegnemen... t is vragen om problemen, zeker als je niet getraind bent:) Kan je beter 10 baantjes minder zwemmen, maar wel een goede warming up en cooling down doen:)
Na langere periode (en een uur is dan best lang) fanatiek zwemmen en dan t water uitklimmen, je houding veranderen, de druk van het water wegnemen... t is vragen om problemen, zeker als je niet getraind bent:) Kan je beter 10 baantjes minder zwemmen, maar wel een goede warming up en cooling down doen:)
Het voordeel van slechte tijden is dat er altijd iets positiefs is om naar uit te kijken
- eireann
- Site Admin
Zwemmen, dat kan ik wel. En dat vind ik best leuk. Ik laat me tegenhouden omdat ik geen goed badpak heb... Als ik nou eens een badpak koop... en voor 27 euro in de maand mag ik onbeperkt aquasporten in het zwembad (banentrekken is idd alleen voor niet werkenden schijnt).
Kunnen misschien wel samen zwemmen/aquadingen doen Skaoot, ga je met de bus heen, brengt DB ons daarna naar huis
Kunnen misschien wel samen zwemmen/aquadingen doen Skaoot, ga je met de bus heen, brengt DB ons daarna naar huis

**Self Rescuing Princess**
- eireann
- Site Admin
- skaoot
Wanneer is dat zwemmen aquadingen dan?
This heart gets stronger, this skin gets thicker, this mouth gets louder (Danko Jones)
Oh a shiny squirrel in your pants!
Oh a shiny squirrel in your pants!
-
Wat raar dat er bij jullie 's avonds geen banen zwemmen is
Wij switchen tussen 2 zwembaden, want het is ook niet elke avond, maar we hebben wel keuze genoeg op zich. Op maandag gaan we in Rijswijk en op vrijdag in Den Haag, Zuiderpark. Rijswijk is iets verder weg, maar wel ook nog prima te doen.
Jubilee en ik gaan vanavond Aquafit doen
Als het bevalt gaan we dat elke woensdag doen en zwemmen we dus 3x per week. Als we het niks vinden, kunnen we altijd nog beslissen op woensdag ook baantjes te trekken in Rijswijk. Ik vind dat aquafit er vreselijk uitzien, maar samen wordt het vast wel leuk en klooien met gewichtjes enzo is wel goed voor de kwabben e.d. 

Wij switchen tussen 2 zwembaden, want het is ook niet elke avond, maar we hebben wel keuze genoeg op zich. Op maandag gaan we in Rijswijk en op vrijdag in Den Haag, Zuiderpark. Rijswijk is iets verder weg, maar wel ook nog prima te doen.
Jubilee en ik gaan vanavond Aquafit doen

Hier is het savonds ook erg beperkt. Eigenlijk vreemd, want juist dan is het erg druk in het bad.
Ik redde 20 baantjes(van 50m) in dik een uur geloof ik. Ik zwem blijkbaar langzaam, en slecht. Maar ja... Dat zwemmen hebben we nu ook al een tijd niet gedaan. Ik ga volgende week weer starten met hardlopen heb ik me voorgenomen. Ik denk dat ik overnieuw moet beginnen weer......
Ik redde 20 baantjes(van 50m) in dik een uur geloof ik. Ik zwem blijkbaar langzaam, en slecht. Maar ja... Dat zwemmen hebben we nu ook al een tijd niet gedaan. Ik ga volgende week weer starten met hardlopen heb ik me voorgenomen. Ik denk dat ik overnieuw moet beginnen weer......

- phedre
- Contacteer:
ik zwem ook heel langzaam hoor, door gebrek aan spierkracht in mn hele lijf. Technisch gezien ben ik wel goed en na beetje trainen ga ik dan op grotere afstanden volledig op automatische piloot. Op die manier kan ik het dan rustig een uur of anderhalf volhouden, maar aan afstanden gemeten kom ik dus werkelijk nergens.
Hier nog ff twee-drie weken wachten voor ik weer kan gaan zwemmen, tijdens zomervakantie zijn tijden zo aangepast dat ik niet kan of op tijden die ik gewoon echt niet trek. Krijg er wel weer zin in inmiddels, zeker nu ik jullie hier ook allemaal hoor over t zwemmen en zo:):)
Hier nog ff twee-drie weken wachten voor ik weer kan gaan zwemmen, tijdens zomervakantie zijn tijden zo aangepast dat ik niet kan of op tijden die ik gewoon echt niet trek. Krijg er wel weer zin in inmiddels, zeker nu ik jullie hier ook allemaal hoor over t zwemmen en zo:):)