ov-chipkaart.nl schreef:Overgangsfase
In de loop van 2009 kunt u de OV-chipkaart op steeds meer plaatsen in Nederland gebruiken. Dat betekent dat er een overgangsfase is waarin de OV-chipkaart, strippenkaart en andere vervoersbewijzen naast elkaar bestaan.
Kan ik mijn strippenkaart blijven gebruiken?
In de overgangsfase kunt u uw strippenkaart blijven gebruiken. De staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat bepaalt wanneer de strippenkaart wordt afgeschaft. Dit wordt tijdig gecommuniceerd via de media en door de OV-bedrijven, zodat iedereen de tijd heeft om oude strippenkaarten op te maken.
Kan ik mijn huidige abonnementen en kaartjes blijven gebruiken?
Zolang de OV-chipkaart nog niet in heel Nederland in gebruik is, kunt u in de meeste regio’s uw bestaande abonnement en kaartjes blijven gebruiken. Daarna worden andere vervoersbewijzen dan de OV-chipkaart langzamerhand afgeschaft. Dit wordt tijdig gecommuniceerd via de media en door de OV-bedrijven. Vaak zullen zij ook zelf contact met u opnemen om uw abonnement om te zetten naar een OV-chipkaart. In geval van twijfel kunt u het beste contact opnemen met uw OV-bedrijf.
Strippenkaart of OV-chipkaart?
Als u een reis maakt waarbij u overstapt en één van beide vervoerders gebruikt nog geen OV-chipkaart, betaalt u het instaptarief twee keer. In dat geval is het voordeliger om de hele reis met strippenkaart te maken, totdat de OV-chipkaart overal in gebruik is genomen.
Overstappen van of op metro in Amsterdam/Rotterdam?
In Rotterdam is sinds 29 januari 2009 de OV-chipkaart het enige betaalmiddel in de metro. Vanaf 27 augustus geldt dit ook voor de metro in Amsterdam. Reist u met de bus, tram of trein en stapt u over op de metro of andersom? U wordt geadviseerd om de hele reis met uw OV-chipkaart te maken. Wanneer dit niet mogelijk is, check met RET of GVB of u in aanmerking komt voor hun compensatieregelingen.
Kortom, kranten etc in de gaten blijven houden. Komt goed.
Ik heb er verder nog geen last van. OV-jaarkaart

Maar wat me wel opvalt is dat er zo weinig uitcheck paaltjes staan op de stations waar ik kom. Ik zie al zo'n spits-drukte voor me die met z'n allen langs dat ene paaltje moeten. En hoe weet je nou dat ie voor jouw pasje heeft uitgebliept?
En mezelf kennende, zal ik ook vlak nadat ik de bus heb verlaten denken 'fuck, ik moest nog uitchecken!' en dan de bus zien wegrijden, haha.