't zijn de kleine dingen
Re: 't zijn de kleine dingen
een ochtend vrijwilligerswerk, waar een aantal cliënten duidelijk laat merken het leuk vinden dat je er bent
- kitten
Zelfgemaakte appelmoes. Plus extra, in een pot, voor later.
(hoe lang zou dat houdbaar zijn?)

- JJV
Vroegah bewaarden ze t jaaaarenlang in weckflessen
is alleen wel truckje voor om t luchtdicht in t potje te krijgen...
doen ze met jam ook
als er lucht bij kan zou ik t niet langer dan dag of twee drie bewaren
is alleen wel truckje voor om t luchtdicht in t potje te krijgen...
doen ze met jam ook
als er lucht bij kan zou ik t niet langer dan dag of twee drie bewaren
~\v/~
- cinderella
Inderdaad: pot goed met hete appelmoes afvullen. Paar minuten op de kop zetten en dan af laten koelen. Lukt dat allemaal niet, of ben je er niet zo zeker van, dan kun je het nog een tijdje in een oven op 80 graden zetten. Ik hou dan een uurtje of 2 minimaal aan.
Het makkelijkste zijn schone hakpotten, of ander potten waarvan je de deksel in kunt drukken en die daarna terug omhoog klikken (maakt dus ook echt een geluidje). Als je na het vullen tijdens het afkoelen een klik hoort, of anders merkt dat het deksel in de ingedrukte stand is blijven steken (je kunt 'm dus niet meer klikken), dan is het vacuüm getrokken en moet je het minstens nog maanden buiten de koelkast kunnen bewaren. Als je 'm open wilt maken controleer je weer even of ie nog vacuüm is (dus dat ie niet klikt) en dan moet ie nog goed zijn. Ik heb zo een zeker een paar weken geleden al ongezoete appelmoes ingemaakt, en ik denk dat het nog wel een jaar houdbaar is.
Het makkelijkste zijn schone hakpotten, of ander potten waarvan je de deksel in kunt drukken en die daarna terug omhoog klikken (maakt dus ook echt een geluidje). Als je na het vullen tijdens het afkoelen een klik hoort, of anders merkt dat het deksel in de ingedrukte stand is blijven steken (je kunt 'm dus niet meer klikken), dan is het vacuüm getrokken en moet je het minstens nog maanden buiten de koelkast kunnen bewaren. Als je 'm open wilt maken controleer je weer even of ie nog vacuüm is (dus dat ie niet klikt) en dan moet ie nog goed zijn. Ik heb zo een zeker een paar weken geleden al ongezoete appelmoes ingemaakt, en ik denk dat het nog wel een jaar houdbaar is.
toen doet er nu niet meer toe
- Daantje
- Contacteer:
Let wel dat je met inmaken hygiënisch moet werken. De potten en deksels uitkoken en de appelmoes er zo heet mogelijk in doen. Anders heb je alsnog kans op anaeroob bederf (door bacteriën die zonder zuurstof kunnen). Goed ingemaakt of geweckt voedsel is maanden, of langer, houdbaar buiten de koelkast. Er is op het web genoeg te vinden.
Volg mijn Transitieblog: fadinggender.nl
- cinderella
Heet programma in de afwasmachine is een stuk handiger dan uitkoken. Heet erin hoeft dus niet, als je daarna gaat wecken. Vandaar dat bij twijfel of ongezoet spul de flessen of potten bij mij nog de oven in gaan.
Shraddah die me meevraagt naar de sushi meet. Ik red het niet, maar het voelt zo fijn dat ze me meevraagt!!!
- seleena
Ooh
Tis ook echt gemeend, kwam je graag halen en weer netjes thuis brengen

Tis ook echt gemeend, kwam je graag halen en weer netjes thuis brengen

Don't hide who you are to please others or fit in. Don't let your unique you be blown out.
If you light is ignored by some, remember there are always others who see it or want to see it.
Take me or leave me <3
If you light is ignored by some, remember there are always others who see it or want to see it.
Take me or leave me <3
- kitten
De appelmoes was niet helemaal afgevuld en niet uitgekookt of in de vaatwasser geweest, dus ik ga er vanuit dat deze pot geen maanden houdbaar is. Dan komende week maar weer appelmoes eten.
Heel vervelend. 

- cinderella
Dan moet ie binnen een week zeker wel op zijn. Maar dat mag inderdaad geen probleem zijn.
Dan wil ik je nog wel de tip meegeven dat je de boel eerst goed af laat koelen voordat je het potje of het bakje afsluit. Warme producten geven nog condens af, waardoor er een laagje water op je eten komt te staan wat een hele goede voedingsbodem is voor schimmels en bacteriën. Dan bederft het dus juist eerder.
Dan wil ik je nog wel de tip meegeven dat je de boel eerst goed af laat koelen voordat je het potje of het bakje afsluit. Warme producten geven nog condens af, waardoor er een laagje water op je eten komt te staan wat een hele goede voedingsbodem is voor schimmels en bacteriën. Dan bederft het dus juist eerder.
- kitten
Sja, hij zit al bijna een dag dicht he.
Als ik het van tevoren had geweten, had er geen lucht bij gezeten. 

- cinderella
- cinderella
Ik vind dat soort dingen maken toch een heel karwij trouwens, dus dan is een hele grote hoeveelheid in een keer maken en dan wecken o.i.d. wel handig. Sinds kinds af aan doen we dat eigenlijk wel. Dus alle potjes, groot en klein, werden goed schoongemaakt, en schoon en droog weggezet. Eens in het jaar werd er dan een grote soeppan (zo'n 20L ding, als het niet groter is) en werden er bijvoorbeeld 2 kisten stoofpeertjes op tafel gezet, en hielp iedereen een handje mee met schoonmaken. Dan pan op het vuur, en als de peertjes zachter werden, dan gingen ze de potten in. Daarna nog een nachtje op 80 graden voor kleur en pasteurisatie, en dan had je voor zeker een jaar weer stoofpeertjes. Zodra je kinderen overweg kunnen met een dunschiller kunnen ze helpen, en 20L ineens hoeft natuurlijk niet, maar soms kun je voordelig met grote hoeveelheden je slag slaan.
- kitten
Ik had gisteren inderdaad 2kg appels in de aanbieding gehaald en Middelste met haar vriendinnetje (die zou mee blijven eten) aan het schillen gezet. Wel jammer dat het, zelfs met appels in de aanbieding, gewoon duurder is dan kant en klaar appelmoes.
- cinderella
Gelukkig wel lekkerder. Misschien een keertje op het einde van de dag op de markt een bod doen voor een flinke partij? Of bij een teler eens vragen. Ik weet niet of er bij je in de buurt een boomgaard is, maar als je in de buurt van juffie bent eens rondkijken?