Huishoudelijke zaken: vragen, problemen, tips en advies.

OT = Off Topic. Alles wat niets met BDSM te maken heeft dus...
Plaats reactie
skaoot

Re: Huishoudelijke zaken: vragen, problemen, tips en advies.

Bericht door skaoot »

Regelmatig poetsen tijdens het "vochtige" seizoen... ik heb ook nog niet dé oplossing waardoor het helemaal wegblijft. Die antischimmel spray van HG werkt keigoed, maar stinkt enorm en niet bepaald goed voor de luchtwegen. In m'n badkamer heb ik plafond en muren met speciale verf geschilderd en dat werkt wel keigoed, ik overweeg dat ook voor een deel te doen op plafond bij raam in de slaapkamer en bij balkondeur.
This heart gets stronger, this skin gets thicker, this mouth gets louder (Danko Jones)
Oh a shiny squirrel in your pants!
Voleuse

Bericht door Voleuse »

In de badkamer hebben we nu een groot ventilatierooster, daardoor blijft het wel weg, ik ga de slaapkamer nu maar ff be-chloren, vanavond slapen we wel ergens anders.
I need you to press me down before my body flies away from me ~ Tune yards, Powa
cinderella

Bericht door cinderella »

Heb je een mogelijkheid om je was buiten te hangen?
toen doet er nu niet meer toe
Servus

Bericht door Servus »

Oh, dit roept oude herinneringen op... slaapkamer op een zolder, waar we voortdurend ziek waren totdat we een voorzetwand verwijderden en ontdekten dat we een soort illegaal kweeklab voor schimmels achter die wand hadden. Yuk...

Een harde borstel met water en soda helpt ook. En voor de moeilijke plekken schimmelspray van HG. En zoals gezegd, dagelijks ventileren met de kachel uit. Gewoon na een paar uur de ramen weer dicht en de kachel weer (laag) aan zodat het voor het slapen weer enigszins opgewarmd is. En kijk eens waar 't vandaan komt: is het echt alleen van de was of heb je een muur waar het vocht doorheen slaat? Als je dit soort vervelende dingen aan wil pakken, loont het de moeite om vast te stellen wat nou werkelijk de oorzaak is.
Voleuse

Bericht door Voleuse »

cinderella schreef:Heb je een mogelijkheid om je was buiten te hangen?
Ik heb het nu in de woonkamer hangen. Buiten heb ik wel eens geprobeerd maar dat werd me toch iets te vaak natgeregend :mrgreen:
I need you to press me down before my body flies away from me ~ Tune yards, Powa
cinderella

Misschien toch wat vaker de weersvoorspellingen in de gaten houden? Al hang je het eerst een paar uur buiten, en haal je het daarna naar binnen. Dat scheelt al enorm. Dat deed ik op m'n studentenkamer regelmatig. Het ging met droogrek en al naar binnen, even weer in elkaar zetten en klaar. En áls het straks gaat vriezen, ook lekker buiten hangen. Het duurt wel wat langer, maar door de vorst wordt je was wel lekker zacht.
pluis

Bericht door pluis »

Chloor en een borstel en 'elbow grease' doen hier wonderen tegen schimmel. En de kamer goed uit laten drogen tussen wasdroogbeurten door kan ook helpen, Wellicht het raam open zetten als je de was droogt?

Je zou ook eens kunnen kijken of je een electrische 'dehumidifier' kunt vinden. Dat kan ook al schelen.

Heb je een wasmachine in je huis? Zo ja, zou er dan eventueel ook een droger passen? Als echt niets anders helpt, zou je kunnen overwegen om je was in een droger te doen bij de plaatselijke wasserette.
Voleuse

Bericht door Voleuse »

Nee een droger zou echt absoluut nergens in huis passen, de wasmachine staat hier onder het fornuis :P. Een electrische dehumidifier is ook weleen goed idee, maar ik heb ff naar de prijzen gekeken en uhm, dat hou ik in gedachten if all else fails :P
cinderella

Is er een wasserette in de buurt waar je je was bij slecht weer misschien in de droger zou kunnen stoppen?
shareen_G

Bericht door shareen_G »

Geen idee of je wasmachine binnenkort aan vervanging toe is, maar anders is een wasmachine en droger in 1 misschien wel een optie.
Schimmels zijn vervelende dingen om weg te krijgen.
Succes.
Waar een wil is, is een weg
Bitemarks

Bericht door Bitemarks »

Die wasdroogcombinaties schijnen nooit van goede kwaliteit te zijn, dus daar zou ik niet voor kiezen.
De droogcapaciteit van die apparaten is heel laag.

Staat er op marktplaats anders geen dehumidifier voor een lagere prijs?
Was, meint ihr, will aus mir werden
.Gutes oder boses?
Therapy?
Crownless

Bericht door Crownless »

Oh ja, schimmel. Ons appartement heeft er ook last van. Het zit in alle hoekjes. Ons huis heeft weinig ontluchtingsmogelijkheden. Alle bewoners in deze flat hebben er last van. We waren aan het luchten tot we een ons wogen, er zijn speciale ontluchtinfssleuven in de buitenmuur gemaakt omdat er gewoon vocht in de binnenmuren zat. Het hielp niet. Basicly zouden we constant een raam open moeten hebben. Ons badkamerraampje is altijd open en ook daar staat schimmel, op de speciale anti-schimmel verf.

Uiteindelijk kochten we een ontvochtiger. Werkt al een trein. Maar was wel prijzig idd. Hoewel we echt gelet hebben op het geluid wat ie maakt. Je betaalt onder andere ook veel voor mindering van decibels. Maar die van ons is vrij stil.

Maar ik kan wel een paar tips van mijn moeder delen voor de slaapkamer.
- als er vocht op de ramen staat, pak een raamtrekker en haal het weg. Veeg het water op en laat de handdoek waarmee je dat deed niet in de slaapkamer slingeren.
- het duurt maar een kwartier voordat alle lucht in een ruimte is vervangen door buitenlucht. Luchten hoeft niet lang.
- maak je bed niet op. Of beter, maak je bed wel op, maar met de dekens opengeklapt zodat al het vocht in de matras weg kan.

Oh, en hg schimmelverwijderaar werkt idd als een trein!
If history repeats itself, I'm so getting a dinosaur!
eireann
Site Admin

Bericht door eireann »

Ik ben heel tevreden over mijn was/droogcombinatie :)
**Self Rescuing Princess**
Feline
Contacteer:

Bericht door Feline »

Geen schimmel hier, maar wel bekend met vochtproblemen. Bij mij blijft er altijd veel vocht/condens op de ramen zitten in de slaapkamer en keuken. Enkel glas, dus redelijk logisch. Het was zelfs zo erg dat het gootje onderaan het raam met enige regelmaat helemaal vol stond en overstroomde naar m'n vloer.
Wat bij mij dus helpt, behalve bovenlichtje chronisch open, is simpelweg de jaloezieën helemaal open en omhoog (of gewoon helemaal weghalen). Nadeel ervan is dat ik dus wel slaap met onafgedekte ramen en beetje last heb van het licht buiten. Soms draai ik ook nog wel de verwarming open op de slaapkamer als ik condens op mijn raam zie, zodat het sneller verdampt, maar of dat nou echt heel erg helpt, geen idee.
phedre
Contacteer:

Bericht door phedre »

Ik heb op mijn slaapkamers de verwarming altijd een kleine slag open, zodat er wel iets verwarmd wordt, maar t schuine dakraam staat altijd op kierstand voor de ventilatie. Dat heeft bij mij het grootste deel van vochtprobleem in mn slaapkamer wel verholpen. Water liep soms in straaltjes van t raam op de grond. (als ik verwarming uit laat, is t snel weer drijfnat) In de badkamer heb ik alleen de mechanische ventilatie, die stuk is maar daar staat, buiten de momenten dat ik aan t doucchen ben, eigenlijk altijd de deur van open. Als er na verloop van tijd toch nog schimmel komt, werkt idd de HG schimmelreiniger heel goed, maar die werkt vooral op basis van chloor, dus gewoon bleekwater zou t volgens mij net zo goed moeten doen.
Het voordeel van slechte tijden is dat er altijd iets positiefs is om naar uit te kijken
Plaats reactie