Het is 500x de ADH.
Dit is mijn berekening: In bloedtesten wordt meestal 25 D gemeten. De optimale waarde daarvan in je bloed is 45 ng/mL. Daaronder èn daarboven neemt botdichtheid af. Dus teveel is zeker ook niet goed. Al is het erg waarschijnlijk dat voldoende A en K2 naast D3 dat 'venster' van optimale waarde nog wat omhoog oprekt, omdat die mede verantwoordelijk zijn voor een goed calciumtransport.
Om in een range van 35 tot 60 te blijven zitten, moet je eerst het tekort weg krijgen. Ik krijg al een deel uit voeding (volle zuivel, lever, ei) en ik supplementeer met 1000 µg.
Als de achterstand is ingelopen, ga ik omlaag. Voorlopig merk ik dat als ik het een dagje vergeet, dat ik de volgende dag gevoeliger ben voor grijze luchten en lichtgebrek. Dat verschil merk ik nog erg snel, dus ik denk dat ik nog niet omlaag hoef met de dosis. Ik wil binnenkort wel eens bij de huisarts laten prikken, kijken hoe mijn (subjectieve) waarneming vergelijkt met bloedwaarden. In Maart gaat de lichthoeveelheid aanzienlijk omhoog en dat is normaal gezien de maand dat ik ook geen last meer heb van winterdip, dus dan ga ik een heel stuk omlaag.
Edit: Check, dubbelcheck! Ha, wacht, bij de derde dubbelcheck: wel verkeerd gekeken, het zijn wel IU. Duh!

Het is dus wel 500x de ADH. ADH is Aanbevolen Dagelijkse Dosis, niet Maximale Dagelijkse Dosis, maar eerder de onderhoudsdosis, dus.