Hoe is het met de tuiniers? Hier zijn er succesjes en mislukkingen. Ik heb handenvol sugar snaps kunnen oogsten, superlekker sappig en zoet zo van plant in de salade/wok/mond. Eerste jaar dat ik ze gezaaid heb en echt voor herhaling vatbaar. Inmiddels van beide broccoliplanten de eerste keer geoogst en met een beetje geluk geven de zijscheuten straks ook nog een wat kleinere broccoli. Als ze het overleven, want inmiddels rukken de koolwitjes en bijbehorende rupsen ook op. De eerste portie worteltjes is ook binnen. Stamppot met wortelloof en kleingesneden broccoli-blad is ook erg lekker trouwens.

De sla is wat bitter uitgevallen, misschien omdat ik hem te lang heb laten staan, misschien vanwege de hitte.
Dan de mislukkingen dit jaar: de augurk die ik als kleine komkommertjes hoopte te oogsten deed het heel goed, maar man, wat waren de vruchten bitter! Dat schijnt een risico te zijn met augurk, al stond op de verpakking nog wel dat deze niet bitter zouden moeten zijn. Toch een foutje bij de teler, kennelijk. Die heb ik er maar in zijn geheel uitgetrokken.
De aardbeien en blauwe bessen zijn allemaal aan vogels en slakken ten prooi gevallen. Volgend jaar toch maar iets met gaas verzinnen, want je bent er nooit eerder bij dan een vogel of slak die ze onrijp ook wel lust.
De tomatenplanten deden het heel goed, maar degene die het het beste deed begon er ongelukkig uit te zien. Ik was heel blij, want hij had al vruchten, wel nog knalgroen, maar zag er heel veelbelovend uit. Maar toen werd hij overal bruin en de tomaten kregen bruine plekken. Ik dacht dat het een schimmel of zo was vanwege watergeven met de tuinslang waarbij de bladeren lang nat blijven, dus ik had de aangetaste delen er afgehaald. Maar dat was het niet, het is 'neusrot', en dat komt door (in verhouding) te weinig calcium in de bodem. Ik heb tomatenmest gekocht en de stukken die nog goed zijn zien er al iets blijer uit, maar ik vrees dat het te laat is om 'm nog te redden. Jammer, als ik iets eerder had gegoogled en er sneller bij was geweest, was het waarschijnlijk wel goedgekomen. Helaas, better luck next year.
Wat ook niet zo lekker werkt is de bietjes in het vak naast de tomaten: de tomaten hebben veel mest nodig, maar van veel mest blijven bietjes (erg) klein. Twee jaar geleden had ik daar niet zo'n last van, maar nu dus wel (andere tomaten- en bietensoorten ook, dus misschien ligt het daaraan). Dus die kunnen de volgende keer beter een vak opschuiven.
Mijn andere tomaatjes doen het best goed. Dat zijn allemaal kerstomaatjes (die andere was een grote coeur de boeuf vleestomaat) en hoe kleiner de vruchtjes, hoe minder gevoelig de planten zijn voor dat probleem. Deze doen het heel aardig, al hebben ze eigenlijk te weinig ruimte. Ik heb ze in een 'balkonkas' (denk kleine, smalle, lage boekenkast met plastic hoes eromheen). Ze zouden in grotere potten groter kunnen worden, maar ze doen het heel leuk. Vandaag het eerste kerstomaatje geoogst en hij was heel lekker.
Op het bovenste plankje van de balkonkas staan ook nog pepertjes.Ook in eigenlijk iets (veel) te kleine potten, maar er komen toch aardig wat vruchten aan. Nu nog heel bleek, maar ben benieuwd hoe die gaan rijpen. Ziet er erg mooi uit, in ieder geval.
Als het doorzet en ik er redelijk wat tomaatjes en pepertjes afhaal, dan ga ik eens kijken of ik volgend jaar niet iets groters kan regelen, want veel dingen doen het wel veel beter in zo'n kasje (en dan is het niet eens verwarmd of zo, gewoon de extra warmte van het achter plastic staan). De Thaise en paarse basilicum (allebei koudegevoelig) doen het daar ook goed in.
Oh, dat is ook nog een succesverhaal! Ik heb weer heeeeeel veel potten met kruiden en dat is echt zo lekker. Ik gooi handenvol over de salade en de pastasaus, door de aardappelpuree en kruidenboter/kaas en noem maar op. Dat is echt zo'n lekker zomers gevoel.

Echt heerlijk.
Oh ja, en gemengd succes met de courgettes: op de een of andere manier willen dit jaar aan wel 5 planten de mannelijke en vrouwelijk bloemen niet tegelijk bloeien. Aan geen van de vijf planten! Maar als ze niet bevrucht worden, dan valt het mini-courgettetje onder de vrouwelijke bloem gewoon af. Twee jaar geleden deden mijn courgettes het geweldig, zolang ik ze handmatig bevruchtte omdat de bijen ze niet altijd op tijd vonden. Maar nu gaat dat dus niet. Dus die oogst ik nu maar telkens als baby-groente. Ook lekker, maar wel wat minder opbrengst.
Maar over de hele linie genomen ben ik best tevreden. Veel sla en bladgroente gegeten ook, en het seizoen is nog niet voorbij.