Huishoudelijke zaken: vragen, problemen, tips en advies.
- skaoot
Re: Huishoudelijke zaken: vragen, problemen, tips en advies.
Ja zoomband was ook mijn vriend!
This heart gets stronger, this skin gets thicker, this mouth gets louder (Danko Jones)
Oh a shiny squirrel in your pants!
Oh a shiny squirrel in your pants!
- Ravelijne
De oplossing voor mijn koelkast-opruim-misere blijkt trouwens bakjes. Alle losse bakjes & potjes staan nu per categorie in een bakje die je in zijn geheel uit de koelkast kunt tillen. Eén bakje van zeg maar a4 formaat, 2 van a3 en dan nog een lange smalle waar precies een rij kleine potjes in kunnen langs één wand van de koelkast. De plank zonder bakjes is voor flessen en grotere dingen.
Hiermee houdt ik het overzicht en nu blijft hij netjes en opgeruimd. De schoonmaak is nog steeds niet mijn hobby, maar is niet meer zo vervelend. Ik geloof dat ik de enige in dit topic was die de koelkast zo'n rotklus vond, maar wie weet heeft iemand anders toch ooit nog iets aan de tip...
Hiermee houdt ik het overzicht en nu blijft hij netjes en opgeruimd. De schoonmaak is nog steeds niet mijn hobby, maar is niet meer zo vervelend. Ik geloof dat ik de enige in dit topic was die de koelkast zo'n rotklus vond, maar wie weet heeft iemand anders toch ooit nog iets aan de tip...
-
Bakjes en mandjes enzo zijn de oplossing voor heel veel schoon- en opruimperikelen vind ik!
Ik heb bakken in onze voorraadkast. Eentje voor brood/crackers/wraps e.d., eentje voor blik, eentje voor koffie, eentje voor kruiden/incidenteel pakje/zakje en eentje voor rijst/pasta/meel. De overgebleven kastruimte is gevuld met wel wat los spul. Ik check elke 4 weken elke bak ff voor spullen die bijna over datum gaan en dat gaat véél makkelijker dan wanneer alles in een kast staat en je het er één voor één uit moet halen. Plus dat ik ook veel beter weet wat ik wel/niet heb doordat het gesorteerd in die bakken zit.
Ik heb bakken in onze voorraadkast. Eentje voor brood/crackers/wraps e.d., eentje voor blik, eentje voor koffie, eentje voor kruiden/incidenteel pakje/zakje en eentje voor rijst/pasta/meel. De overgebleven kastruimte is gevuld met wel wat los spul. Ik check elke 4 weken elke bak ff voor spullen die bijna over datum gaan en dat gaat véél makkelijker dan wanneer alles in een kast staat en je het er één voor één uit moet halen. Plus dat ik ook veel beter weet wat ik wel/niet heb doordat het gesorteerd in die bakken zit.
- Ravelijne
Dat inderdaad! Waanzinnig hoe sorteren in een paar simpele containers de mentale processen zoveel simpeler maakt. 

In de voorraadkast (zo'n ouderwetse inloopkast) heb ik inderdaad ook bakken/manden en ook de kruidenpotjes heb ik in een bakje staan. Maar daar heb ik voor de koelkast eigenlijk nog nooit zo aan gedacht. Toch eens even m'n gedachten over laten gaan en binnenkorts eens bij de xenos/ikea gaan kijken wat er eventueel te koop is (vast wel genoeg, maar het moet ook naar mijn zin zijn)
- Ravelijne
Ik heb zoiets als dit ooit ergens online gevonden (de mijne was wel lelijk in rood en geel, maar ook goedkoop en handig). Verder heb ik nog een bakje van Ikea, die ik nu niet in de online catalogus kan vinden. Ik merk wel dat ik bakjes met lagere randen prettiger vind in de koelkast. Dan hoef ik niet altijd de hele bak eruit te halen, om er iets uit te pakken.
-
Ik overweeg nu ook bakjes voor de koelkast. Lijkt me best handig. Ik heb alleen een man die nooit iets op z'n plek teruglegt in de koelkast, maar het gewoon ergens een willekeurig gat opvult. Ik weet niet of bakjes dan gaan helpen, misschien als ik ze label (wat ik niet erg vind...I love labelen)
Kruiden heb ik zo:
Kruiden heb ik zo:

Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
- Ravelijne
Ik word er al vrolijk van door er naar te kijken.
Zarath moest ook een paar keer expliciet gevraagd worden om het systeem te respecteren, maar aangezien zijn koelkast er veel opgeruimder mee bleef, doet hij nu wel die moeite. Het helpt dat het een no-brainer systeem is, in principe. En yay voor labelen!

Zarath moest ook een paar keer expliciet gevraagd worden om het systeem te respecteren, maar aangezien zijn koelkast er veel opgeruimder mee bleef, doet hij nu wel die moeite. Het helpt dat het een no-brainer systeem is, in principe. En yay voor labelen!

- juffie
- Site Admin
Mijn OCD vindt dat er rijtjes moeten zijn van dezelfde kleur. Of een patroon.
En Jerry's OCD vindt dat ze recht moeten staan.
Verder zijn we heel normaal hoor.
En Jerry's OCD vindt dat ze recht moeten staan.
Verder zijn we heel normaal hoor.

MILF 

- perman

Maar na een keer de la open en dicht doen (althans, op mijn manier) is het toch weer een zootje...
Ziet er wel mooi uit en zou ik ook wel willen, maar ik heb dan meestal het frustrerende probleem dat ik royaal potjes gekocht heb en er later nieuwe kruiden bijkomen en dat dan de gekochte potjes niet meer bij te kopen zijn, of net even anders zijn

.
- Ravelijne
Dat probleem van de niet-matchende potjes of bakjes heb ik ook vaak (zoals nu in de koelkast). Ik probeer me daar minder aan te storen en gewoon iets bijpassends van dezelfde afmetingen te vinden. Af en toe moet ik mijn OCD een tijdje aaien tot die weer gaat liggen, maar het scheelt wel stukken qua organiseren & getting things done! 
Laatst had ik zelfs wat bakjes opgehangen in de keuken bij Zarath en één van de rails hangt uit het lood met de andere. En ik heb het gewoon zo gelaten...

Laatst had ik zelfs wat bakjes opgehangen in de keuken bij Zarath en één van de rails hangt uit het lood met de andere. En ik heb het gewoon zo gelaten...

-
Als ik opruim staan ze op alfabet en recht. Maar met koken en terugzetten blijft dat niet zo.
Ik heb overigens potjes op voorraad van deze. Hoewel ze wel hard gaan en de Tiger ze nu niet (meer) heeft.
Ik heb overigens potjes op voorraad van deze. Hoewel ze wel hard gaan en de Tiger ze nu niet (meer) heeft.
zoveel kruiden heb ik helemaal niet (zout en peper en ergens achterin nootmuskaas voor als mijn vader hier heet) Er staan zelfs kruiden tussen die ik niet eens ken
- juffie
- Site Admin
Maar met alleen zout en peper kun je toch helemaal niet koken? Of nou ja, dingen op smaak brengen?
MILF