Huishoudelijke zaken: vragen, problemen, tips en advies.

OT = Off Topic. Alles wat niets met BDSM te maken heeft dus...
Plaats reactie
Ravelijne

Re: Huishoudelijke zaken: vragen, problemen, tips en advies.

Bericht door Ravelijne »

@Jerry Lukt dat jou in de koelkast? Ik lees overal: Bewaar een paprika nooit in de koelkast! Een te lage temperatuur versnelt het verrottingsproces. Sowieso zit mijn koelkast altijd al vrij vol, dus hoe minder zooi er in, hoe beter. ;)
juffie
Site Admin

Bericht door juffie »

Dat heb ik nou echt nooit, verrotte paprika's. Hooguit verdroogd in de koelkast.
MILF :grin_ani:
Ravelijne

Bericht door Ravelijne »

Zet ze in een glaasje water. ;) Seriously, dat werkt waarschijnlijk. Ben de tip ook al tegengekomen om een bosje peterselie in een glas water in de koelkast te zetten, dan zal dit ook wel werken. :)
JerryM

Bericht door JerryM »

ze houden het hier altijd minstens een week uit. De laatste tijd vooral de punt paprika's, die soms wel 2wk blijven liggen en dan nog goed zijn.

Als ze meer dan een week hier liggen vind ik trouwens dat de inkopen niet goed zijn gedaan.
"You see this? This is what you want, but you can't have.... unless I let you."
- STM

"You can't trust everything you read on the internet."
- Abraham Lincoln
chell

Bericht door chell »

Ik heb ook nooit verrotte paprika's eigenlijk. Hooguit gerimpeld, maar zo ver komt het zelden. En ze liggen bij mij gewoon in de trolley.
kitten

Bericht door kitten »

Ik ga het een keertje proberen wanneer er weer onbedoeld een paprika over blijft!
Ravelijne

Bericht door Ravelijne »

Tips gevraagd! Ik heb een pannetje water droog laten koken. Er zat alleen water in, maar het was echt droog dus nu is het metaal op de bodem wel zwart uitgeslagen. Is daar iets aan te doen? Is ontkalken een goed idee?
Daantje
Contacteer:

Bericht door Daantje »

Als het kalk is van water zou je wat azijn ontkalker kunnen proberen.

Hoe zwart is zwart, heb je eventueel een foto?
Volg mijn Transitieblog: fadinggender.nl
Mack

Bericht door Mack »

Eerst azijn, daarna soda?
Toch wel een knap staaltje; water laten aanbranden. ;) :P :clown:
I'm whelmed. Not overwhelmed, not underwhelmed, just the right amount of whelmed.
Ravelijne

Bericht door Ravelijne »

Thanks! Ik denk idd kalk, maar misschien is het metaal zelf ook iets gaan doen? Het is een beetje blauw-zwart gewolkt zeg maar. Ik zal straks even kijken voor een foto.

@Mack It is! :P ;)
Ravelijne

Bericht door Ravelijne »

Geen foto meer genomen, maar ik herinnerde me dat ik de vorige keer dat ik zoiets bij de hand heb de pan heb kunnen redden met ekover ontkalker. Dus dat ga ik maar eens proberen, zodra ik die weer in huis heb. Bedankt voor het meedenken, in ieder geval!
eireann
Site Admin

Bericht door eireann »

Niet echt huishoudelijk, maar toch maar hier.

Ik vind het maar gedoe hoor. Die waterschade. Het is heel fijn dat het financieel in orde komt, maar ik moet zoveel keuzes maken! Ik dacht eerst dat ik het laminaat beneden kon laten liggen en alleen de gang vervangen (met wat ik nog extra heb), maar ik denk nu dat dat niet mooi gaat worden, er moet net een rij te ver de woonkamer in om het goed aan te kunnen laten sluiten. En dan is er nog een hoek in de woonkamer die dan niet vervangen is maar wel beschadigd. Dus misschien is het toch beter om de hele vloer beneden te vervangen, maar jeetje das zo'n werk! Dan moet de huiskamer leeg.... De vloer er uit, en dan wil ik de goede planken gaan gebruiken voor de slaapkamer boven die opnieuw gelegd moet worden.

Maar wat voor vloer wil ik dan? En ga ik het 'zelf' doen en vrienden vragen, of ga ik er maar gewoon voor betalen dat het gebeurt (lijkt me makkelijker en sneller).

En wanneer ga ik dat dan doen? Maar de keuze 'hoe ga ik de vloeren fixen' en welke nieuwe vloer wil ik dan. Ik vind het maar lastig in m'n eentje te bedenken.

Dan moet ik ook nog een bedrijf vinden voor het trapgat, en een paar muren die ik zelf ga doen waar ik dan moet nadenken over behang. En 1 muur beneden is ook nog vochtig (heel raar in een hoek terwijl er boven en de muur er haaks op niet nat is) Dus daar moet ook nieuw behang. En dan moet het muurtje in de keuken nog een likje verf met een speciale ondergrond er onder.

De buitenmuur is ook nog steeds vochtig en de bouwdroger doen ook nog steeds goed werk, dus ik wil sowieso morgen de aannemer eens spreken en vragen of hij langs wil komen, ik heb het idee dat er nog vocht/water in een ruimte tussen de muren/vloeren zit ofzo, het bevalt me niet dat het drogen zo lang duurt.

Dan ga ik nog maar een rondje laminaat googlen. Zien wat ik mooi vind.
**Self Rescuing Princess**
Oppergodin_Hera

Bericht door Oppergodin_Hera »

drogen duurt heel lang. Hier bij de boogschietvereniging zijn ze heel de zomervakantie er mee bezig geweest en dan is het buiten nog eens warm. Daar mochten de deuren bijna 2 maanden niet open. Dus zolang jij de ruimtes in en uit loop duurt het alleen maar langer (je neemt vocht van buiten mee). Maar je zou tips kunnen vragen aan de verhuurder of verzekeraar. Behangen op niet goed droge muren is vragen om problemen.
Als je genoeg geld van de verzekering hebt gekregen zou ik zoveel mogelijk laten doen. (zodra het droog genoeg is)
Tenminste ik ken mijzelf, anders gebeurd het niet
Ravelijne

Bericht door Ravelijne »

Ik heb ook altijd gehoord dat drogen lang duurt. Ik zou zeker even wachten, kan zelfs nog dat er ergens anders nog schade later pas boven komt, dacht ik zelfs.

Laminaat laten leggen kun je het beste doen als het rond de 18 graden is, schijnt (gaat het op termijn het minste werken, hoewel ik niet weet of dat ook voor niet-verlijmd laminaat geldt). Ik zou sowieso even wachten tot de lente, als dat doenlijk is. Minder kou als er telkens in en uit gelopen wordt en deuren open moeten blijven staan en zo en dan kunnen ze zagen in de tuin wat weer scheelt met stof. Verf droogt ook beter (bij vrieskou droogt het zelfs helemaal niet) en het is minder vervelend om de ramen open te zetten om te luchten. Hou er ook rekening dat laminaat eerst een paar dagen (minimaal) moet acclimatiseren voor je het legt. Dus het moet ruim op tijd in huis zijn en de verpakking open voor het gelegd wordt.

Kiezen blijft lastig. Ik begin zelf altijd aan de praktische kant. Waar ik altijd het eerste naar kijk is off-gassing. Het ene laminaat is het andere niet. Uit mijn hoofd scoort Ikea nog steeds erg goed qua weinig schadelijke stoffen en hele goeie prijs/kwaliteit verhouding. Daarnaast zou ik kliklaminaat nemen als het kan (als je dat al niet hebt): sneller leggen, geen lijmdamp, makkelijker een deel vervangen als het nodig is en je kunt het meenemen als je ooit gaat verhuizen (of zelfs verkopen aan iemand anders dan de nieuwe eigenaar als die het niet wil overnemen).

Misschien kijken of je samples kunt krijgen om mee naar huis te nemen, om te helpen kiezen? Volgens mij liggen die bij Ikea gewoon in een bak op de laminaat afdeling, zelfs...
Crownless

Bericht door Crownless »

Laminaat kiezen is lastig. Gelukkig valt bij mij de helft AG omdat ik geen diepe v-groef erin wil. Omdat daar toch alleen maar kattengrit en ander vuil in blijft liggen.

Om het nog lastiger te maken: kun je ook tegels (tegellaminaat) laten leggen? Of misschien vloerbedekking op de slaapkamer?

Hou er qua prijs ook rekening mee dat er een ondergrond bij moet en dat de plinten misschien ook opnieuw moeten (en plinten zijn helaas best prijzig).

Maak het niet beter huh? Sorry :(

Een moodboard maken?
If history repeats itself, I'm so getting a dinosaur!
Plaats reactie