Ongecontroleerde rant topic!

OT = Off Topic. Alles wat niets met BDSM te maken heeft dus...
kitten

Re: Ongecontroleerde rant topic!

Bericht door kitten »

:schater: zo herkenbaar!!
JerryM

Bericht door JerryM »

Ik zou willen dat die hele mijnoverheid weer uit de lucht ging. Ik wil belangrijke brieven in mijn handen hebben. 4 Gaatjes in knippen en in een map stoppen. Ik scan 'm zelf wel in.
"You see this? This is what you want, but you can't have.... unless I let you."
- STM

"You can't trust everything you read on the internet."
- Abraham Lincoln
eireann
Site Admin

Bericht door eireann »

Ik krijg ook de 'mijnoverheid' emails voor mn vader, moet ik zijn digid opzoeken (lekker veilig maar ja, kan niet alles onthouden) en t voor hem uitprinten. Ik ben er ook uitermate ouderwets in. Sommige dingen zijn op papier fijner.

Net als eigenlijk alle andere 'mijn' pagina's. je moet steeds zelf maar op zoek naar alles op verschillende plekken...

'mijn zorgverzekering', 'mijn energiebedrijf', 'mijn pensioenfonds', 'mijn waterbedrijf', 'mijn belastingdienst', 'mijn autoverzekering', 'mijn hypotheek', 'mijn telefoon/internetprovider'
**Self Rescuing Princess**
kitten

Bericht door kitten »

Ja, maar ik vind het dan wel weer praktisch dat ik bij mijn zorgverzekeraar ook kan inloggen met DigiD. Want die kan ik onthouden.
Ravelijne

Bericht door Ravelijne »

Sommige dingen werken wel erg fijn. Declaraties indienen bij de zorgverzekering is via het web of via de app echt een fluitje van een cent. Even met balpen de datum waarop ik het gedeclareerd heb en origineel op de stapel 'archiveren' (ooit, een keer) en hup, klaar.

Ik denk dat het vooral de enorme gebruiksonvriendelijkheid is, die het 'm doet bij de mijn overheid. Wel errrrrug eens dat het allemaal zo vreselijk verdeeld is en dat je tig accounts en logins hebt die allemaal weer net even anders zijn en allemaal een ander wachtwoord moeten hebben.
dbj

Bericht door dbj »

Overheid en gebruiksvriendelijkheid, volgens mij een onmogelijke combinatie...

Trouwens, ik heb mijn "berichtenbox" niet geactiveerd, simpelweg omdat ik daar niet om gevraagd heb. En derhalve ook nooit ingestemd met het gebruik daarvan. Heb daar al een -zinloze- discussie over gevoerd met de Belastingdienst. Volgens mij zijn die veel meer met zichzelf bezig dan met de belangen van hun klanten... Ik kreeg bij hun geen poot aan de grond, had echt het gevoel dat men daar mij niet begreep. Of het gewoonweg niet wilde begrijpen...
pluis

Bericht door pluis »

Mocht er iemand behoefte hebben aan ongevraagd advies: een wachtwoordmanager valt bij mij inmiddels onder 'levensreddende technologie'. Hoef ik nog maar een wachtwoord te onthouden, en de rest is allemaal ge-encrypteerd opgeslagen.

KeePassX vind ik makkelijk in gebruik en erg de moeite waard.
eireann
Site Admin

Bericht door eireann »

Is dat een app of een website? En hoe weet je dat ze daar veilig zijn?
**Self Rescuing Princess**
dbj

Bericht door dbj »

eireann schreef:Is dat een app of een website? En hoe weet je dat ze daar veilig zijn?
informatieve pagina
pluis

Bericht door pluis »

Het is een programmaatje dat je op je computer installeert en wat daar een ge-encrypteerde* database maakt (of meer dan een, indien nodig). Je wachtwoorden worden dus niet online opgeslagen, of zo, ze staan alleen op je eigen pc. Die database beveilig je met een wachtwoord. Zolang niemand dat wachtwoord heeft, kunnen anderen dus alleen bij je wachtwoorden als ze een 256 bit encryptie kunnen of willen 'brute forcen' - dat is iets waar 'toevallige hackers' geen zin in hebben. Als je spion bent, wil je waarschijnlijk iets beters, maar als huis-, tuin- en keukengebruiker heb je hier genoeg aan. Het grote voordeel voor mensen zoals jij en ik is dat je geen dubbele en makkelijk te raden wachtwoorden meer hoeft te gebruiken. Dat maakt het lastiger voor mensen om, als ze in een account van jou binnenkomen, ook je andere accounts aan te tasten.

De database kun je inrichten met verschillende folders, zoals: Email, Overheid, Sociale Media, etc. Ook heeft het ding een zoekfunctie.

Daarnaast heeft KeePassX een moduletje waarmee je heel gemakkelijk unieke wachtwoorden maakt en opslaat. Scheelt je nadenkwerk.

Als je dat bestandje op meerdere plekken nodig hebt (zeg: een desktop en een laptop), kun je het programmaatje ook op een USBstick zetten en het dan gebruiken waar je het nodig hebt. Wel zorgen dat je ergens een back-up hebt en die regelmatig even bijwerkt ;)

Omdat je alleen nog het wachtwoord voor het bestand hoeft te onthouden (en het wachtwoord om op je pc in te loggen), kun je daar een mooi, lang wachtwoord van maken, een zgn 'passphrase'. Dat doe je ongeveer zo:

1) Verzin een zin die je makkelijk kunt onthouden, maar die voor anderen moielijk te raden is (onderstaand voorbeeld is niet zo sterk in dat laatste, maar je begrijpt waar ik heen wil).

Voorbeeldzin: Wandering Spirits is het beste forum en Frodo is de baas.

2) Schrijf alle woorden aan elkaar en maak van de eerste letter een hoofdletter

WanderingSpiritsIsHetBesteForumEnFrodoIsDeBaas.

3) Vervang korte woordjes door symbolen en (sommige) klinkers door cijfers of symbolen

W@nd3r1ingSp1r1ts=H3tB3st3F0rum&Fr0d0=D3B@@S

Tadaa, awesome wachtwoord. Meer vragen mag je altijd stellen.

Website van het programma: https://www.keepassx.org/

* dat moet officieel met een trema volgens mij, maar mijn toetsenbord is daar niet op ingesteld en ik ben lui. Sorry, juffie en anderen
pluis

Bericht door pluis »

Ik zie dat het artikel van dbj KeePass2 aanraadt. Ik kan daar weinig over zeggen, m.n. omdat ik een Linuxgebruiker ben en daar zou KeePassX dan weer voordelen hebben. In principe doen ze het beiden goed, geloof ik. T maakt niet zoveel uit, denk ik.
Ravelijne

Bericht door Ravelijne »

Enige wat vervelend is, is dus als je op een ander apparaat bij je online bankieren of je digid wil, zoals een leen-laptop als de jouwe stuk is. Ook heeft iedereen toegang tot je alles, als ze toegang hebben tot je telefoon/laptop/weetikveel, omdat het programma het automatisch voor je invult.

Misschien zijn die security risico's wel kleiner dan die van vertrouwen op je geheugen en handmatig intypen, maar het zijn wel nadelen. En een pass phrase is een mooi iets. Zarath gebruikt ze voor zijn WiFi. Maar foutloos intypen is echt ern crime, als je foon het weer eens vergeten is en op de laptop valt het ook niet mee.

In het rant topic mag je wel klagen, he? :D
pluis

Bericht door pluis »

Enige wat vervelend is, is dus als je op een ander apparaat bij je online bankieren of je digid wil, zoals een leen-laptop als de jouwe stuk is
Ik los dat op met het bestand op een USB stick.
omdat het programma het automatisch voor je invult
Ik weet niet welk programma jij gebruikt, maar KeePass doet dat niet. Je moet het zelf copy-pasten nadat je de database geopend hebt met je wachtwoord.
Maar foutloos intypen is echt ern crime, als je foon het weer eens vergeten is en op de laptop valt het ook niet mee.
Als ik een dag heb dat mijn vingers niet meewerken, typ ik het uit in een veld waar ik het kan lezen en controleren en copy-paste het vervolgens.
Wachtwoorden laten onthouden door mijn browser doe ik sowieso nooit.
In het rant topic mag je wel klagen, he?
Klaag away :D
leonietje

Bericht door leonietje »

Ik gebruik keepass veel zakelijk, zonder de x of 2 erachter geen idee of het dezelfde programma's zijn. Maar het werkt goed. Gewoon copy paste en klaar.
cinderella

Bericht door cinderella »

Pedagogisch meningsverschil met mijn werkgever, waardoor ik het eigenlijk niet meer zie zitten om naar m'n werk te gaan komende week.
toen doet er nu niet meer toe
Plaats reactie