Ik krijg dinsdag meer te horen over de sollicitatie waar ik gisteren op gesprek ben geweest. Zij weten dat ik donderdag een gesprek bij een ander bedrijf heb.
Als ik het goed heb begrepen heb ik een volle kalendermaamd opzegtermijn. Dat zou betekenen dat als ik half september opzeg, ik tot eind oktober moet doorwerken. (ik heb geen significante hoeveelheid vakantiedagen meer).
Stel nou de uitslag dinsdag is een aanbod en niet een uitnodiging voor een tweede gesprek (of een afwijzing). Is het dan slim om met een toezegging alleen al ontslag te nemen zodat ik 1 oktober aan de slag zou kunnen, ook al wil ik het gesprek bij het andere bedrijf nog afwachten?
Pas opzeggen als je een contract getekend hebt, sowieso. Als je denkt dat de functie of het bedrijf bij die tweede leuker/beter is, ook even wachten met tekenen tot je daar op gesprek bent geweest. Maar lijkt me dat het tekenen van het contract sowieso waarschijnlijk alleen met spoed nog diezelfde week gebeurt. Hebben ze al iets gezegd over wanneer de eerste werkdag voor hun zou kunnen? Soms hebben ze zelf ook nog tijd nodig om dingen te regelen of inwerken in te kunnen plannen.
Als ze je echt graag zsm willen hebben, zou ik trouwens persoonlijk èn een contract tekenen (en daarna huidige opzeggen) èn alsnog op gesprek gaan bij optie 2. Optie 1 kan alsnog tegenvallen en daar is een proeftijd voor uitgevonden. Die is bedoelt om beide partijen aan elkaar te kunnen laten snuffelen. Die proeftijd is om goede reden in gebruik geraakt, dus daar moet je dan ook gebruik van maken. Ook voor situaties zoals deze.
Yep, yep, yep! Al snap ik je verlangen om het in werking te zetten. Als je nog vakantiedagen hebt, kun je die ook inzetten om (iets?) sneller weg te zijn, in praktische zin.