Aftercare/nazorg

Lucifer Morningstar

Aftercare/nazorg

Bericht door Lucifer Morningstar »

Voor mij is nazorg een belangrijk onderdeel van een D/s. Ik vind het zelfs absoluut noodzakelijk na een spel. Wat het precies inhoudt kan natuurlijk elke keer anders zijn. Dat hangt helemaal af van wat het spel was, hoe het liep, wie de sub is en wat de onderlinge verhoudingen zijn. Maar zelfs als er geen relatie is, maar alleen spelcontact, vind ik het er wel bij horen.

Voor mij is nazorg meestal in eerste instantie samen liggen en knuffelen. Maar ook aangeven dat zij veilig is en dat alles goed is. Het is een paar keer gebeurd dat ik een sub eerst uit laat huilen en hier ook de ruimte voor geef. Soms dat ik letterlijk zeg dat ze mag huilen en dat ze het los moet laten. Anderen keren juist troosten en de tranen drogen. Aan de andere kant hoor ik ook graag vanuit haar nog wel dat het qua gevoel nog goed zit. Zeker na een heftig spel heb ik soms wat geruststelling nodig.

Wat ik er ook absoluut bij vind horen is napraten. Wat ging er goed, wat was er minder, wat viel mee en wat viel tegen. Niet alleen belangrijk omdat het ruimte geeft om te praten, maar ook voor een volgend spel. Het levert me ideeën op wat ik een volgende keer kan doen. En soms iets wat ik zeker niet meer moet doen. Ik weet wat bij de sub wel en niet werkt. Het zijn gesprekken die regelmatig verrassingen oplevert. Dat hoeft trouwens voor mij niet direct na het spel, al wacht ik er liever ook weer geen dagen mee.

Ik kan me ook voorstellen dat nazorg zo simpel kan zijn als een deken over de sub heen leggen en haar de tijd en ruimte geven om weer bij te komen. Of juist even weg gaan zodat ze op zichzelf tot rust kan komen. Of eerst weer bij laten komen, zodat ze niet half versuft weg gaat.

Wat is voor jullie nazorg? Hoe doe je dat? Hoe beleef je het? Vind je het belangrijk? Kan je zonder? Is nazorg altijd nodig?
fantashe

Re: Aftercare/nazorg

Bericht door fantashe »

Nazorg... de knuffel achteraf... het even echt klein mogen zijn... de tranen die er mogen zijn. Al die kleine tedere gebaartjes.

Vind ik het belangrijk? Beetje afhankelijk van de setting. Als ik een sessie heb gehad van 1 van mijn DomVriendjes, dan is het lekker maar niet perse nodig. Vaak ga ik dan niet zo diep. Is het gewoon leuk en lekker geweest. Hebben ze zoiets van: jij hebt duidelijk even een 'kopleegmaak-sessie' nodig, dan heb ik die nazorg wel heel hard nodig.

Mijn vorige Dom kon er niet zo goed mee overweg. Hij genoot van mijn tranen, kuste me dan, maar daarna moest het dan ook over zijn. Wist niet goed raad met een spacend meisje :)

Kan je zonder... ja... niet omdat ik het wil... maar soms omdat het moet... omdat de nazorg er gewoon niet is.

Is nazorg altijd nodig? Hangt er vanaf... als ik na een heftige sessie of andersoortige date nog naar huis moet rijden, dan vind ik het van belang dat ik 'veilig geland' ben. Hoef ik (zelf) niet te rijden, dan kan ik het heerlijk vinden om heel lang in dat gevoel te blijven hangen.
colet

Bericht door colet »

Lucifer, goed, beter, best, dit topic.
Ik ga nadenken, alsof ik dat nog nooit doe ;) Hoe t één en ander op juiste wijze te verwoorden.
nimueh

Bericht door nimueh »

Nazorg is ook voor mij een stokpaardje. Hoewel ik praten soms erg moeilijk vind (en te kort na het spel: onmogelijk).
Ravelijne

Bericht door Ravelijne »

Marijke, wat zou jij dan wel nazorg noemen?
Heleen

Bericht door Heleen »

Ik ben net een vent. Na gewone sex draai ik me het liefste om om te slapen. :gaap: GJ heeft dan juist wel altijd zin om nog een beetje te knuffelen en te geilen.

Na een heftig spel heb ik geen enkele behoefte om te praten en ook niet om te slapen. Dat slapen komt een uurtje later en het praten pas de volgende dag. Wel heb ik altijd heeeeeel veel zin om op schoot bij mij Mees te kruipen. Warm dekentje of warme armen, veel kusjes en horen hoe trots hij op me is en hoe stoer ik was (al is dat meestal helemaal niet zo, ik ben een watje eerste klas, maar toch lekker om te horen) ......heeeeeeerlijk. Het allerbeste gevoel ter wereld.
Ravelijne

Bericht door Ravelijne »

Ah, okay. Zo te horen trek jij een scherpere grens tussen relaxed naknuffelen en scherven lijmen dan ik. Ik gooi die twee gewoon allebei op een hoop. Als er op zich niets mis is, zou ik me zonder naknuffelen wel een beetje raar en leeg zou voelen dus voor mij is het wel een onderdeel van het geheel van wat we doen.

Enne, in zijn algemeenheid, aftercare is toch niet alleen voor subs? Doms hebben die zorg toch omgekeerd ook wel eens nodig? :)
wandering

Bericht door wandering »

Voor mij is nazorg heel belangrijk.
Niets is fijner dan na een hard spel kunnen huilen en weer rustig worden met zijn armen om me heen. Maar het is niet alleen fijn, het is ook noodzakelijk voor mij. Vooral als het nogal diep ging en ik ver weg ben. Tijdens het spel kan ik wel eens denken dat ik waardeloos ben, dat ik alleen maar gebruikt word. Na afloop vind ik het dan heel belangrijk om te voelen dat hij wel degelijk om me geeft. of om te horen dat ik het goed heb gedaan. Anders blijf ik met een rotgevoel zitten. Ik vind het dan heel erg fijn om lekker lang tegen hem aan te liggen, van elkaar en het gevoel genieten zonder iets te hoeven zeggen. Ik heb nog nooit een spel zonder nazorg gehad, dus ik kan niet 100% zeker zeggen hoe dat voor mij zou voelen, maar toch denk ik dat ik niet zonder kan. Op wat voor manier maakt niet echt uit; zolang hij me maar wel de tijd en ruimte geeft om weer rustig te worden. Een kusje en een knuffel volstaat dan niet.

Praten is ook erg belangrijk, alleen vind ik dat een stuk moeilijker. Ik wil wel praten, maar kan het niet zo goed. Direct na een spel krijg ik er sowieso geen woord uit, maar ook daarna blijf ik er moeite mee hebben. Lucifer moet het dan echt uit me trekken en het liefst beantwoord ik alleen ja/nee vragen... :lol:
linne{R}

Bericht door linne{R} »

Nazorg hoe dat bij ons meestal gaat:
Lekker tegen mijn D aan uitsubben en knuffelen. Soms volgt er tijdens het uitsubben ook een huilbui. Hij stimuleert dat en laat me lekker even gaan, hij weet dat als het heftig geweest is, dat soms even nodig is. Daarna samen opruimen en dan beneden nog wat drinken. Hij gaat pas weg als hij zeker weet dat ik rustig, met een happy smile op de bank zit.
Als hij thuis is belt hij altijd nog even en later op de avond hebben we ook altijd nog even contact.
De volgende dag volgt mijn verslagje en dan praten we uitgebreid na.
Prima, ik ben hier heel erg happy mee.

Het is een keer voorgekomen dat hij onverwachts langs kwam en we een kort maar heel heftig zwepenspel gespeeld hebben. Ineens was het tijd. De klok bleek stil te staan en we waren helemaal de tijd vergeten. We hebben nog wel even geknuffeld, maar daarna heeft hij een dekbed over me heen gelegd en moest hij echt weg. Ik was nog niet uitgespaced en heb me nog nooit zo rot gevoeld. Maar dat gold ook voor Hem. Hij vond het zo naar me zo achter te laten dat dit nooit meer zal gebeuren.
Overigens kon er niets gebeuren want mijn man zat beneden en had hij hem ingelicht en die was bij het eerste geluid wat ik maakte boven. Maar toch....
Heleen

Bericht door Heleen »

Marijke schreef:Ik kan na een spel bijvoorbeeld heeeeel gelukkig en heeeeel happy zijn tenzij Sander 5 cm van me verwijderd is want dan raak ik in paniek. Dan zit Sander dus nog een kwartier aan mij vastgeplakt.
Ha.. dat heb ik ook! Weet je dat ik mij dat nog nooit zo gerealiseerd heb. :shock: Maar inderdaad .. het is zo.....ik moet echt op & aan GJ geplakt zitten een tijdje na een spel. Paniek als hij weg gaat. Mogelijk heeft het ermee te maken dat ik zijn lichaam en geur heel veilig en geruststellend vind. Hij hoeft dan niet eens wat te zeggen eigenlijk.
eireann
Site Admin

Bericht door eireann »

Dus naknuffelen en later die dag of de dag erna napraten hoort er voor de meeste wel bij
**Self Rescuing Princess**
Ravelijne

Bericht door Ravelijne »

Yep, voor mij wel. Wel met de aantekening dat meteen napraten geen succes is. Gewoon een beetje kletsen wel, maar inhoudelijk napraten doe ik liever als de ervaring wat heeft kunnen bezinken. Zeg één of meer dagen later. Als ik dat kort op een spel probeer, dan raak ik dat knuffelige, fijne gevoel kwijt en dan voel ik me alsnog rot en koud en alleen. Dat was nou net niet de bedoeling. :)

Ik heb ook wel ervaring met wat Linne beschrijft, dat je door omstandigheden je samenzijn ruw onderbreekt. Ik kan onder die omstandigheden wel goed voor mezelf zorgen, maar het gaf me wel een rotgevoel. Ik was erg blij om weer van D. te horen, daarna. Dat scheelde ook weer stukken. :)
eireann
Site Admin

Bericht door eireann »

Geld die nazorg wens van napraten en bespreken - in welk tijdsbestek dan ook - ook als je geen D/s hebt met iemand maar alleen speelt?
**Self Rescuing Princess**
phedre

Bericht door phedre »

aftercare bestaat voor mij uit het insmeren van mijn lijf als er erge striemen op staan.. (helaas gebeurt dat zelden, omdat ik gewoon nauwelijks verkleur), maar idd.. ook uit knuffelen.. aan zijn voeten zitten, mijn hoofd op zijn schoot en verder zweven, maar ook na een heftige zwepensessie lekker in de folie gewikkeld worden en neergelegd op een plek waar ik rustig kan blijven liggen.. niets moeten, maar lekker totaal vand e wereld zijn... of lekker op bed gaan liggen, ingestopt worden en met rust gelaten worden tot ik me weer meld

maar soms ook uit de opdracht krijgen om de spullen op te gaan ruimen.. als we snel na spel weg moeten is dat voor mij een manier om met twee benen op de wereld te komen, zodat de rit naar huis veilig gebeurt.

Napraten gebeurt zelden dmv gesprek, wel altijd dmv verslag, waar al dan niet positief of negatief commentaar op komt. Maar ik kan me beter verwoorden in verslag dan irl.
phedre

Bericht door phedre »

eireanne schreef:Geld die nazorg wens van napraten en bespreken - in welk tijdsbestek dan ook - ook als je geen D/s hebt met iemand maar alleen speelt?
na een date voor de studio ga ik die nazorg bij Mr halen, ga ik bij hem knuffelen, eventueel nazweven als daar behoefte aan is. Maar dat is toch met ander gevoel. Ik wil dan van Mr voelen/horen/weten dat hij trots is op me, dat ik mijn best heb gedaan en goed 'werk' heb geleverd. En dan wordt er meer gepraat dan na ons eigen spel

Speel ik met vrienden, dus buiten D/s en buiten studio, vind ik het wel noodzakelijk om even die knuffel te krijgen en te horen of het een goed/lekker spel is geweest, ik vind het leuk om te horen waarin ik afwijk van andere speelpartners, wat de Dom opvalt aan mij, en andersom vind ik het leuk om dat met hem te bespreken. Niet zo zeer om te vergelijken, maar meer om te weten wat ons bijzondder maakt voor elkaar:)
Gesloten