Iets wat ik me van het weekend afvroeg, toen tijg aan de kaasfondue ging met haar corset aan (gelukkig ging alles goed).
Maar hoe maak je een stoffen corset schoon?
De wasmachine is uiteraard onmogelijk, en eerlijk gezegd weet ik ook niet of je hem in een sopje kan leggen om te weken. Met een lak of rubber corset kan dit wel.
ik zou niet weten waarom je een stoffen corset niet met handwasje schoon kan maken. Alle naden zijn genaaid.. balijnen zijn van kunststof of metaal... kan allemaal tegen water....
Ik zou het ook niet weten. Maar als ik een vlek heb in een kledingstuk dat eigenlijk naar de stomerij moet (mijn lange vilten jas bijvoorbeeld) dan doe ik het met een milde shampoo inmasseren, en dan uitspoelen met lauw water. Werkt wel aardig. Maar ja, die jas is ook zwart, dus daar zie je niet zoveel op.
If history repeats itself, I'm so getting a dinosaur!
Opassen met wassen. Stalen baleinen kunnen roesten. Als je naar een stomerij gaat verzeker er jezelf van dat ze weten hoe met corsetten om te gaan. Het zal niet de eerste keer zijn dat een stomerij eventjes de baleinen eruit haalt. :X
Kijk op communities.livejournal.com/corsetry daar zijn vaker vragen over schoonmaken en wassen geweest.
Ik heb die van mij gewoon in een lauw sopje gedaan, uitgespoeld, door een handdoek gerold zodat hij wat sneller droogt en flink laten drogen dus. Ik heb dat corset nu een jaar of 7, nog steeds even mooi.
Een corset kan je naar de stomerij brengen of zelf wassen...
zelfs in de wasmachine.
Rol het corset dan op.. stop het in een sloop of lingeriezakje..
Knoop of rits dit dicht....
kies een fijnwas programma en....
draaien maar.
Maar... let op! Niet alle katoenen stoffen zijn voor verwerking krimpvrij gemaakt.
Dus nooit een hoge temperatuur gebruiken..
Ijzeren baleinen zijn tegenwoordig vaak voorzien van een dun plastic laagje
en de spiraalvormige zijn doorgaans gemaakt van rvs.
puppie schreef:
Ik heb geen flauw idee, maar ik mag toch aannemen dat ie vaker schoongemaakt wordt dan alleen als er een vlek op gekomen is?!
Meestal gebruiken we febreze of iets van die aard. Meestal is het ook alleen maar een geurtje wat er in blijft hangen. Maar ik zat zo eens te denken, en vroeg het me gewoon af
Bij de mijne is de stof - ruwe zijde - gekrompen bij de stomerij. Nu komen er 1 voor 1 balijnen uitzetten... Die laat ik dan ietsje korter maken en dan naai ik ze er weer in. En ik had nog wel een stomerij gezocht die alles binnenhuis deed en een goed gesprek gehad met de jongen die het ging doen. Pas met dragen merk je dat de stof korter is geworden. Hij is nog wel steeds erg mooi gelukkig
Marah schreef:Een corset kan je naar de stomerij brengen of zelf wassen...
zelfs in de wasmachine.
Rol het corset dan op.. stop het in een sloop of lingeriezakje..
Knoop of rits dit dicht....
kies een fijnwas programma en....
draaien maar.
Maar... let op! Niet alle katoenen stoffen zijn voor verwerking krimpvrij gemaakt.
Dus nooit een hoge temperatuur gebruiken..
Ijzeren baleinen zijn tegenwoordig vaak voorzien van een dun plastic laagje
en de spiraalvormige zijn doorgaans gemaakt van rvs.
als metalen balijnen goed drogen roesten ze niet, en als ze zo roestgevoelig zouden zijn, zou zweet en zo ook zo enorm veel invloed hebben dat ze toch wel gaan roesten, lijkt me?
Zweet is dus een van de redenen waarom je beter iets onder een korset kan dragen en na het dragen goed moet laten drogen ren luchten. Niet alleen voor de frisheid maar ook voor roestpreventie. Zelfs 18-10 inox de meest gebruikelijke roestvaste staalsoort is niet bestand tegen zout. Ik verwacht niet dat baleinen worden gemaakt van chirurgische staallegeringen.
Buiten dat, ik heb genoeg verhalen gehoord van korsetten met roestende baleinen. En ook horror verhalen van stomerijen die op hun gemak even al die lastige stukken metaal eruitvissen voor het reinigen. Het reinigen van korsetten is een algemene hindernis.
Tot slot, phedre, je wc-eend opmerking raakt echt kant nog wal hier.
Als er geen wasvoorschrift bijzit dan doet de stomerij het wel, maar op je eigen risico. Zo ging het met een jurk van me toch... gelukkig ging alles goed.