klysma's enzo
Re: klysma's enzo
tja iemand moet deJay schreef:en ik wilde niet overkomen als biologie nerd sheesh

en aanvullend lijkt me dan met een fyiologische oplossing dat je die osmose gaat tegengaan. En dat is nu eenmaal een bepaalde zoutoplossing, nee geen keukenzout.
*Sluit zich bij tigerlily aan*

- cinderella
Jawel, dat kan wel met keukenzout (9 gram keukenzout per liter). Het zorgt ervoor dat de osmotische waarde gelijk is aan die van de cellen in je lichaam. Bij een hogere concentratie krimpen de cellen van je lichaam, bij een lagere (dus als je gewoon water gebruikt) zwellen ze op en knappen ze. Dan gaan er weefsels kapot en dat doet pijn en zou ernstigere schade kunnen veroorzaken (wat Tigerlilly zei).
Ik betwijfel trouwens of je met 2 tot 3 liter alles tot aan je 12-vingerige darm kunt schoonspoelen. Het lijkt me dat je darmen een veel groter volume hebben, en wat Jay zei: ik denk dat dat een te grote invloed heeft op je darmflora.
@phedre: hoe warm is het water dat je gebruikt voor een klysma? Het schijnt dat een klysma een behoorlijk effect kan hebben op je lichaamstemperatuur. Ik heb wel eens gelezen of gehoord dat bij ernstige onderkoeling een klysma (of iets dergelijks maar in ieder geval iets dat anaal wordt ingebracht) kan worden gebruikt. Misschien dat je wat warmer water kunt gebruiken. Ik kan me voorstellen dat de hoeveelheid krampen ook verminderd wordt als je water gebruikt dat op lichaamstemperatuur is.
Ik betwijfel trouwens of je met 2 tot 3 liter alles tot aan je 12-vingerige darm kunt schoonspoelen. Het lijkt me dat je darmen een veel groter volume hebben, en wat Jay zei: ik denk dat dat een te grote invloed heeft op je darmflora.
@phedre: hoe warm is het water dat je gebruikt voor een klysma? Het schijnt dat een klysma een behoorlijk effect kan hebben op je lichaamstemperatuur. Ik heb wel eens gelezen of gehoord dat bij ernstige onderkoeling een klysma (of iets dergelijks maar in ieder geval iets dat anaal wordt ingebracht) kan worden gebruikt. Misschien dat je wat warmer water kunt gebruiken. Ik kan me voorstellen dat de hoeveelheid krampen ook verminderd wordt als je water gebruikt dat op lichaamstemperatuur is.
toen doet er nu niet meer toe
in de tijd dat ik het wel deed (liet doen) was het meestal gewoon handwarm water
bij onderkoeling gebruiken ze idd wel eens een klysma met warm water omdat je daardoor net wat sneller opwarmt en het bij de belangrijkste organen direct de warmte komt inplaats van kruiken en inpakken met folie waardoor de warmte eerst nog eens door de huid en spieren enzo heen moet en bij te hoge koorts doen ze het ook wel eens met koud water om je kerntemperatuur zo snel mogelijk naar beneden te halen.
het warme water wat ze dan gebruiken is dan meestal een op lichaamstemperatuur, het koude water iets daaronder.
het warme water wat ze dan gebruiken is dan meestal een op lichaamstemperatuur, het koude water iets daaronder.
Ik weet gelijk weer waarom ik een hekel heb aan anaal...
Klysma's... *gruwelt*
Maar zonder klysma... *gruwelt*
Klysma's... *gruwelt*
Maar zonder klysma... *gruwelt*
In mijn opleiding heb ik geleerd dat je bij een hoogopgaand klisma max. 2 liter mag geven, handwarm water en dat vermengden wij met een hele ouderwetse zeepklopper met sunlight zeep. Dat ging in een kan met een lange rubberslang er aan. Die mocht je max. een halve meter inbrengen. Dat was buiten de kant en klare klisma's de zwaarste die je kon geven en was echt voor de ernstige gevallen van opstipatie, b.v. bij mensen met een hoge dwars laesie.
Boven de 2 liter zou je in shock kunnen raken.
Maar goed mijn opleiding is al weer even geleden.
Voor een spel spoel ik zelf met lauwwarm water in een grote spuit van 100 ml, 3 van de spuiten, even in laten werken en klaar. Blijft de hele dag schoon en heb verder nergens last van.
Boven de 2 liter zou je in shock kunnen raken.
Maar goed mijn opleiding is al weer even geleden.
Voor een spel spoel ik zelf met lauwwarm water in een grote spuit van 100 ml, 3 van de spuiten, even in laten werken en klaar. Blijft de hele dag schoon en heb verder nergens last van.
- kitten
Ik heb inmiddels ook wat meer ervaring en ik vind het spoelen niet per se een onaangenaam gevoel. En dat het dan schoon is, is wel erg prettig!!
Ja maar... ja maar... ja maar...
Daarnaast doet het ook nog gewoon pijn!
Hup... afschaffen dat hele anale gedoe... :icon_biggrin:
(zucht... zie, ben eigenlijk best een burgertrutje)
Daarnaast doet het ook nog gewoon pijn!
Hup... afschaffen dat hele anale gedoe... :icon_biggrin:
(zucht... zie, ben eigenlijk best een burgertrutje)
Ook absoluut mijn hobby niet hoor blergggggggggg... Maar ja.. ik ben de baas niet, en als......... dan wil ik toch wel dat het schoon is en zo terwijl ik inwendig vloek enzo.... :-)
Ik spoel sinds iets meer dan een half jaar mijn darmen om een medische reden, 2 liter water, beetje zachte zeep erbij, loopt er als een makkie in, buik blaast niet op en na een uurtje lezen of laptoppen op de wc zijn de darmen leeg.
Ik katheteriseer ook, mijn blaas is dan echt leeg.

Ik katheteriseer ook, mijn blaas is dan echt leeg.
Ik spoel mijn darmen niet met een klysma,eng.
Ik zet wel de douchkop op mijn achterste maar of dit helpt.
Ik zet wel de douchkop op mijn achterste maar of dit helpt.