Klein wereldje....
- eireann
- Site Admin
Klein wereldje....
Ik zat vrijdag met een ierse vriend te babbelen die in Nederland op bezoek was, daar waren nog twee anderen bij geschoven die mij minder goed kenden en we hadden het over mijn ex (_C).
Verbaasde reacties al om: Heb jij OOK al met hem? Nee heus?
er volgde een discussie over hoe lastig het wel niet kan zijn om in zo'n kleine groep relaties aan te gaan, om vervolgens een vriendin er met je ex te zien, en waar iedereen elkaar kent. Problemen bespreken? kan haast niet 'anoniem' want iedereen weet wie wat met wie uitspookt.
Nu is Nederland een stuk drukker in de bdsmvijver, maar ook hier zijn het soms rare situaties.
In ierland is een soort onbesproken gedragscode
'gij zult , voor een gemiddelde periode van 3 maanden, uw nieuwe partner niet staan aflebberen waar de voormalige partner bij is' bijvoorbeeld.
En 'gij zult exen van vrienden/innen met rust laten totdat vriend/in niet meer in huilen uitbarst bij het horen van expartners naam'
En 'als gij het toch te snel aanlegt met een ex van een vriend/in dan zul je dat stil houden of als je het openlijk doet, niet zeuren dat ze een pestbui krijgen'
Ook qua online discussies werd er wel rekening met elkaar gehouden (als het tenminste schappelijk uit ging) maar na verloop van tijd kan iedereen zijn eigen ding weer doen zonder steeds heel voorzichtig te moeten zijn.
Er is immers maar 1 festish feest, dus je gaat elkaar tegen komen. Er wordt dus op die feesten ook heel veel 'de schone schijn' op gehouden om de sfeer te bewaren, om elkaar in de waarde te laten en om toch ook gewoon 'door te kunnen gaan'. (iemand tranen wegvegend in het toilet die daarna weer vrolijk verder danst is niet ongebruikelijk- ook geen standaard, maar niet onbekend)
Alleen als je echt bot was geweest (iemand van iemand afgepikt/losgemaakt) Wilde je nog wel eens wegblijven omdat het ongezellig zou worden, maar verder was de gedachte 'het is een klein wereldje, we zijn allemaal volwassen, deal er maar mee; als je er niet mee kan dealen doe je maar alsof of blijf je weg\' (dat klinkt best cru, maar dat viel best mee, eigenlijk)
Hoe gaat dat hier? En dan bedoel ik niet alleen ws -waar toch ook exen van elkaar rondlopen- maar in Nederlandse scene in het algemeen? Hoe lang blijf je rekening met elkaar houden, wat zijn de ongeschreven regels? Of moet ieder ex-koppel + nieuwe aanhang dat zelf uittesten om te zien hoe het werkt?
Ps - ik ben oprecht benieuwd hoe dat in NL gaat, en ben vooral opzoek naar algemeenheden, niet naar 'NOU Dat zal ik je eens vertellen -toen die Rotpersoon die hier ook post blablablabla-'
Verbaasde reacties al om: Heb jij OOK al met hem? Nee heus?
er volgde een discussie over hoe lastig het wel niet kan zijn om in zo'n kleine groep relaties aan te gaan, om vervolgens een vriendin er met je ex te zien, en waar iedereen elkaar kent. Problemen bespreken? kan haast niet 'anoniem' want iedereen weet wie wat met wie uitspookt.
Nu is Nederland een stuk drukker in de bdsmvijver, maar ook hier zijn het soms rare situaties.
In ierland is een soort onbesproken gedragscode
'gij zult , voor een gemiddelde periode van 3 maanden, uw nieuwe partner niet staan aflebberen waar de voormalige partner bij is' bijvoorbeeld.
En 'gij zult exen van vrienden/innen met rust laten totdat vriend/in niet meer in huilen uitbarst bij het horen van expartners naam'
En 'als gij het toch te snel aanlegt met een ex van een vriend/in dan zul je dat stil houden of als je het openlijk doet, niet zeuren dat ze een pestbui krijgen'
Ook qua online discussies werd er wel rekening met elkaar gehouden (als het tenminste schappelijk uit ging) maar na verloop van tijd kan iedereen zijn eigen ding weer doen zonder steeds heel voorzichtig te moeten zijn.
Er is immers maar 1 festish feest, dus je gaat elkaar tegen komen. Er wordt dus op die feesten ook heel veel 'de schone schijn' op gehouden om de sfeer te bewaren, om elkaar in de waarde te laten en om toch ook gewoon 'door te kunnen gaan'. (iemand tranen wegvegend in het toilet die daarna weer vrolijk verder danst is niet ongebruikelijk- ook geen standaard, maar niet onbekend)
Alleen als je echt bot was geweest (iemand van iemand afgepikt/losgemaakt) Wilde je nog wel eens wegblijven omdat het ongezellig zou worden, maar verder was de gedachte 'het is een klein wereldje, we zijn allemaal volwassen, deal er maar mee; als je er niet mee kan dealen doe je maar alsof of blijf je weg\' (dat klinkt best cru, maar dat viel best mee, eigenlijk)
Hoe gaat dat hier? En dan bedoel ik niet alleen ws -waar toch ook exen van elkaar rondlopen- maar in Nederlandse scene in het algemeen? Hoe lang blijf je rekening met elkaar houden, wat zijn de ongeschreven regels? Of moet ieder ex-koppel + nieuwe aanhang dat zelf uittesten om te zien hoe het werkt?
Ps - ik ben oprecht benieuwd hoe dat in NL gaat, en ben vooral opzoek naar algemeenheden, niet naar 'NOU Dat zal ik je eens vertellen -toen die Rotpersoon die hier ook post blablablabla-'
**Self Rescuing Princess**
Re: Klein wereldje....
ik heb nog nooit gehoord dat hier afspraken over gemaakt zijn. Ieder doet waar hij zich goed bij voelt en of je dan toevallig een ex tegen komt.. tja.. shit happens... zoiets... is tenminste ook mijn ervaring...
Zelf ben ik wel eens ergens weggebleven omdat ik wist dat er iemand zou komen, of zorgde dat ik een knap excuus had om weg te komen voor het geval dat...
Zelf ben ik wel eens ergens weggebleven omdat ik wist dat er iemand zou komen, of zorgde dat ik een knap excuus had om weg te komen voor het geval dat...
- eireann
- Site Admin
Het zijn ook ongeschreven regels, maar je kon wel op groepslid afkeuring rekenen als je het te bont maakt. Beetje klein dorps gevoel zeg maar. Nu is de bdsm wereld het daar ook, een klein dorp.
En ik bedenk me nu dat ik meerdere mensen ken die zich dit persoonlijk zouden kunnen aantrekken alsof het op hun slaat, dat is echt de achtergrond van de vraag niet
En ik bedenk me nu dat ik meerdere mensen ken die zich dit persoonlijk zouden kunnen aantrekken alsof het op hun slaat, dat is echt de achtergrond van de vraag niet

**Self Rescuing Princess**
Ik heb altijd beseft dat de Nederlandstalige BDSM-wereld vrij beperkt is - zeker qua uitgaansmogelijkheden. Dat betekent enerzijds dat de kans dat je exen tegen het lijf gaat lopen best groot is, maar anderzijds ook dat je via-via ook veel meer met elkaar verbonden bent (zo is het niet abnormaal dat vrienden en kennissen elkaar onderling ook reeds bleken te kennen).
Om die reden geloof ik dat de meeste mensen er wel min of meer rekening mee houden dat je niet zomaar "de vuile was moet buiten hangen" als relaties of vriendschappen stuklopen. Maar van daadwerkelijk ongeschreven regels heb ik nooit gehoord...
Om die reden geloof ik dat de meeste mensen er wel min of meer rekening mee houden dat je niet zomaar "de vuile was moet buiten hangen" als relaties of vriendschappen stuklopen. Maar van daadwerkelijk ongeschreven regels heb ik nooit gehoord...
Valt mee hoor... kijk maar naar de agenda. Zat te beleven in dit kleine landje. Als ik zie hoeveel nieuwe gezichten ik gisteren weer gezien heb... :icon_biggrin:
- Crownless
Damn, nu heb ik 'it's a small world after all' in mijn hoofd 
Ik vind het wereldje nog niet eens zo heel klein. Ik ken nog lang niet iedereen, en dan zijn er denk ik ook nog zat mensen die niet naar meetings, feesten of whatever gaan.
Maar, die regels, die doen mij weer denken aan middelbare school. Ik woonde in een klein dorp, en de scholengemeenschap lag tussen een paar dorpen in, dus uiteindelijk kende iedereen elkaar wel. Vooral van je leeftijd in ieder geval. Was wel leuk, maar ook weer dat hele 'wie date wie' circus (ik blij dat ik iemand van buiten de school trof
Die overigens wel ook op die school had gezeten, maar al klaar was).
Ik hield het niet allemaal bij enzo, maar ongeschreven regels, ja, die waren er wel. Ik denk dat ik die regels ook nu nog zou hanteren als ik weet dat mensen de ex in kwestie zou kennen enzo.
Kortom, de ongeschreven regels die eireanne stelt klinken in mijn oren heel erg logisch. Maar heeft weer niks met bdsm te maken. (als jullie het nog volgen).

Ik vind het wereldje nog niet eens zo heel klein. Ik ken nog lang niet iedereen, en dan zijn er denk ik ook nog zat mensen die niet naar meetings, feesten of whatever gaan.
Maar, die regels, die doen mij weer denken aan middelbare school. Ik woonde in een klein dorp, en de scholengemeenschap lag tussen een paar dorpen in, dus uiteindelijk kende iedereen elkaar wel. Vooral van je leeftijd in ieder geval. Was wel leuk, maar ook weer dat hele 'wie date wie' circus (ik blij dat ik iemand van buiten de school trof

Ik hield het niet allemaal bij enzo, maar ongeschreven regels, ja, die waren er wel. Ik denk dat ik die regels ook nu nog zou hanteren als ik weet dat mensen de ex in kwestie zou kennen enzo.
Kortom, de ongeschreven regels die eireanne stelt klinken in mijn oren heel erg logisch. Maar heeft weer niks met bdsm te maken. (als jullie het nog volgen).
If history repeats itself, I'm so getting a dinosaur!
Ik kijk ook naar de agenda. Wat behoor ik daar dan te zien? Dat er praktisch elk weekend iets te beleven valt ontken ik zeker niet. Maar meer dan de helft van wat er hier in de agenda staat wordt ook geadverteerd op andere fora. En die overlap zie je ook: mensen die ik op een feestje in België heb gezien bleken goede vrienden van chell te zijn. Vrienden van vrienden bleken noni dan weer goed te kennen. Han's violet wand-demonstratie al op drie verschillende locaties tegengekomen. En ik denk dat ik al serieus moeite ga moeten doen om een BDSM-feestje te vinden waar ik absoluut niemand van naam en/of gezicht ken. Ik geef toe dat ik veel mensen ken (vooral binnen WS). Maar het is ook al gebeurd dat volslagen onbekenden me kwamen complimenteren omdat ze een verhaal van me zo mooi vonden*.fantashe schreef:Valt mee hoor... kijk maar naar de agenda. Zat te beleven in dit kleine landje. Als ik zie hoeveel nieuwe gezichten ik gisteren weer gezien heb... :icon_biggrin:
Ik heb in mijn vorige post ook nagelaten dat ik het BDSM-wereldje vergeleek met vanille-aangelegenheden. Als je echt wil kan je elke week wel iets BDSM-igs doen qua uitgaan. Maar op vanille-vlak kan je zonder moeite elke dag wel een uitgaansgelegenheid vinden (ik zou er niet eens voor buiten Antwerpen moeten gaan zoeken).
*dat was geruime tijd nadat ik mijn foto als avatar had
Help me onthouden dat ik je uitnodig voor het eerstvolgende feestje in Noord_Scharwoude. Ben er redelijk zeker van dat je daar (zo goed als) niemand kent 

denk het nie fantashe.. wever komt/kwam ook op Saense... waar weer deel van NoordScharwoude ook kwam/komt:)
- kitten
Ik weet niet of er echt ongeschreven regels zijn. Zelf hou ik wel aan dat je niet direct met zo iemand gaat flikflooien (al was het alleen maar omdat je dan toch de rebound relatie wordt) en als je iets met iemands ex doet, dan hou je dat voor jezelf. Natuurljik is het een klein wereldje, waardoor iedereen het uiteindelijk toch wel hoort, maar dat is wat anders dan iemand er steeds mee confronteren. Bewust of onbewust, dat doe je gewoon niet. Hoe lang... hangt van de persoon af. Als het serieus was, toch wel een paar maanden. Daar zijn wel grenzen aan, na een jaar moet iemand het onderhand wel aankunnen dat de ex wel eens een ander zou kunnen krijgen.
Qua exen van vriendinnen... dat is denk ik zelfs makkelijker, omdat je beter aanvoelt hoe die vriendin erin staat. Of ze ergens veel moeite mee zou hebben of juist niet, dat kun je dan peilen en erop afstemmen. En dan ofwel niks met diegene beginnen, of discreet. Maar in geval van vriendschap is discreet niet hetzelfde als stilzwijgend! Dat kost je je vriendschap.
Maargoed, ik vind het dus een kleine moeite om je even in te houden als je weet dat je iemand ermee zou kwetsen. Als je dan graag iets wil doen met iemand die net single is, dan let je erop dat diens verse ex er niet onnodig mee geconfronteerd wordt.
Qua exen van vriendinnen... dat is denk ik zelfs makkelijker, omdat je beter aanvoelt hoe die vriendin erin staat. Of ze ergens veel moeite mee zou hebben of juist niet, dat kun je dan peilen en erop afstemmen. En dan ofwel niks met diegene beginnen, of discreet. Maar in geval van vriendschap is discreet niet hetzelfde als stilzwijgend! Dat kost je je vriendschap.
Maargoed, ik vind het dus een kleine moeite om je even in te houden als je weet dat je iemand ermee zou kwetsen. Als je dan graag iets wil doen met iemand die net single is, dan let je erop dat diens verse ex er niet onnodig mee geconfronteerd wordt.
kit..... ff ter verduidelijking...
verwacht jij dat iemand een jaar wegblijft van partys in de kans daar een ex of zo tegen komen?? Het wereldje is klein... dus dat betekent dat je een jaar lang nauwelijks uit kunt gaan?
volgens mij snap ik je niet helemaal goed?
verwacht jij dat iemand een jaar wegblijft van partys in de kans daar een ex of zo tegen komen?? Het wereldje is klein... dus dat betekent dat je een jaar lang nauwelijks uit kunt gaan?
volgens mij snap ik je niet helemaal goed?
- kitten
Nee, oh nee zeg!
Dan kun je inderdaad niks meer.

In dat opzicht is het wereldje natuurlijk wel heel klein. Iedereen kent iedereen, en die enkeling die jij niet kent, kent jou wel weer via via, enz. Daarbij is jaloezie, roddel en achterklap ons allen niet vreemd... wat dat betreft zijn we net mensen, maar dan vaak nog een graadje erger. Ga voor je lol maar eens een weekje in een chatroom zitten.
Tijd is ook zo'n lastige factor. Dat zie je ook met rouwverwerking na overlijden.
Dingen zijn afhankelijk van zoveel factoren.
Tijd is ook zo'n lastige factor. Dat zie je ook met rouwverwerking na overlijden.
Dingen zijn afhankelijk van zoveel factoren.
-
Ik heb juist het idee dat BDSM-ers sneller met een bekende van iemand gaan. Waar het onder vanilles vaak not done is om een ex van je vriend te gaan, wordt dat juist door 't kleine wereldje veel meer geaccepteerd.
Ook wel logisch, als je met z'n allen in een kleinere vijver vist.
Ook wel logisch, als je met z'n allen in een kleinere vijver vist.
Was, meint ihr, will aus mir werden
.Gutes oder boses?
Therapy?
.Gutes oder boses?
Therapy?
Laat ik dan een ander voorbeeld geven van een "klein wereldje". Zoals jullie weten hebben nijn en ik allebei iets met D-D. En we komen alledrie op het forum. Alledrie willen we daar plezier aan beleven. En dat heeft bijvoorbeeld het volgende opgeleverd:
nijn schreef in het begin van haar D/s met D-D verslagen. Die mocht ik lezen: openheid juist om rekening te houden met mijn onzekerheid die bij het begin van onze poly kwam kijken. Ik heb er 2 gelezen. En besloten dat ik het niet aankon. Het lezen van de verslagen wel te verstaan. En nijn vond het zo belangrijk daar rekening mee te houden dat ze zelfs besloot ze niet op het forum te plaatsen. Nou, dat is gewoon lief!
nijn schreef in het begin van haar D/s met D-D verslagen. Die mocht ik lezen: openheid juist om rekening te houden met mijn onzekerheid die bij het begin van onze poly kwam kijken. Ik heb er 2 gelezen. En besloten dat ik het niet aankon. Het lezen van de verslagen wel te verstaan. En nijn vond het zo belangrijk daar rekening mee te houden dat ze zelfs besloot ze niet op het forum te plaatsen. Nou, dat is gewoon lief!